Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaUser

    addikt

    válasz Renwick #10 üzenetére

    Zsiga nem a pc ipartól van kibukva, hanem a ''mókusvillantó'' gyártókól. Technikailag igen hasonló dolgot csinált a Fuji a SuperCCD SR szenzorral, az nem jött be. Ha logikusan meggondolod ez sem fog. Az érzékelők felével csak a fényt méred, ergó a felbontást már felezted is. A gond csak az, hogy így még több pixelt kell benyomnod a kis érzékelőre, hogy meglegyen a marketingesek által elvárt felbontás. Ezzel meg megint a zajt növelted. Újabb probléma az érzékelők mintája, valamint az egymástól vett, immár nagyobb tavolságuk. Nem véletlen szvsz, hogy ilyen kis felbontásúak egyelőre a tesztképek.

    ddekany: A kép mákossága amiatt van, mert egyre kevesebb foton jut egy cellára a felbontás növelésével, így nagy erősítést kell alkalmazni, az meg növeli a zaj mértékét is. Itt megtalálod érthetően leírva: [link]

    Mod.: Másrészről nem hiszem, hogy a mai modern színszűrők különösen nagy mértékben befolyásolnák az érzékelőn mért fénysűrűséget.

    [Szerkesztve]

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz ddekany #19 üzenetére

    Másfelől a kép fényerősség részének felbontása nő, aminek a részlet gazdagságára a szem sokkal érzékenyebb.

    A szem nem így működik: a fénysűrűségben jelentkező nagy különbségekhez elég jól alkalmazkodik, de színekhez nem tud alkalmazkodni. Szobai világításnál és napfényben is jól látunk, pedig nem 2x-es a fénysűrűség különbség, ellenben a színeket nem tudjuk másnak látni, mint amilyenek. Nézd meg a dp oldalán a harmadik próbafotót. Nem a háttérben lévő piros oszlop ''színe'' a legzavaróbb? Szvsz az. (És nézd meg, hogy el van kenve a széle, mert még nem jó az interpoláció.)

    És presze azzal is részletgazdagabb lesz a kép, ha pl. nincs annyira bemozdulva a hosszú expozíciós idő miatt, vagy ha ugyan olyan akkora expoziciós idő esetén nem kell annyit ''erősíteni'', ergo kevesebb lesz a zaj.

    A bemozduláson segíthet ez az egy-két fényérték, ezzel egyetértek, de a színeket tönkrevágja az eddig látott fotók alapján. A zajon pedig a nagy érzékelő méret segít inkább, itt is kisméretű cellákat fogsz erősíteni. Reménykedjünk hátha megcsinálják aps-c méretben kevés valós (mondjuk 6mega) pixelszám mellett, ott nagyot szólhat, csak a színhűség lesz kérdéses.

    Ami a marketingeseket illeti, a megapixeleket eddig is a CDD cellák számával jellemezték, tehát pl, nem osztották le 3-al bayer miatt vagy ilyesmi, szóval meglepődnék ha nem ezt a gyakorlatot folyatnák az ilyen újabb fajta CCD-knél is. Azaz, a marketinges megapixel szám nem érintett.

    A Bayer szűrőknél persze, hogy a szubpixelek számát adják meg (illetve általában a hasznosakét), hiszen az majdnem megegyezik az előállított kép pixeleinek a számával (széleken ugye van fél pixel hiány). Ellenben a Fuji szerette a superccd-i valós pixelszáma helyett az interpoláltat megadni. Olyanok is voltak azok az interpolált képek, itt azonban ez még jobban ki fog jönni az elrendezés miatt, hiszen kétszer annyi szubpixelből számolod egy valós pixel értékét.

    gen, de másfelöl ha több a fény, akkor kevésbé mákos a kép, mert kevésbé kell erősíteni. És ha hatékonyabban gyűjti össze a CDD a fény energiáját, akkor az hasonló hatású lehet mintha több lenne a fény, érted. Na ezért mondtam. Aztán, majd meg látjuk milyen is lesz a kész termék... lehet hogy trágya, de technikailag én látok ebben fantáziát.

    A begyűjtött plusz fény segíthet, de a Fujinak ez nem jött be, itt meg ráadásul a pixelek fele megy el erre a mókára, azaz lefelezik az egyébként is hangya*nyi érzékelőket. Hát nem tudom, meg kell várni az első normális mértetű képeket, de a közzétett kisméretű képek alapján én nem nagyon reménykednék a csodában, mert már ezeken is látszik zajosodás elég keményen...

    Hm... Hát nem vagyok fotós ember, de szerény véleményem az, hogy már hogy a fenébe ne befolyásolnák jelentősen? Ha csak egy szűk frekvencia tartományban engeded át a fényt (pl. ''piros''), akkor ami azon kívül esik az elveszett. Nem?

    Úgy értettem, hogy a beérkező fotonok igen kis százalékát nem engedi át a szűrű az adott frekvenciatartományból, azaz egy zöld nagyrészét átengedi a zöld színhez tartozó hullámhosszúságú fénynek.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz ddekany #27 üzenetére

    Szvsz a dp-n mutatott képek alapján a kapott dinamikáért cserébe az új érzékelő ront a színeken és zajosságon azonos pixelszám mellett. Indoklást lásd alább.

    Az interpolációról. Kicsit elbeszélünk egymás mellett. Én nem arról az interpolációról beszélek, ahogyan a Bayer mintából előállítjuk a képet (demosaicing angolul).

    Kis ismertető a Bayer érzékelőről: Egy képpont értéke ugye ilyenkor 4 ccd pixelből tevődik össze. (Vannak más elrendezések is de ez adja a legegyszerűbben a legjobb minőséget, leszámítva a moiré-t. A 4 képpont pedig azért kell, mert az emberi szem 2x érzékenyebb a zöld színre, mint a kékre vagy a pirosra.) Ez nem a matematikai értelemben vett értelmben vett ''interpoláció'', egyszerűen egy színt 3 keverékéből állítja elő a ccd: [kép] Azaz a pixeleket úgy kapjuk, hogy egy ''vödrös'' átlagoló algoritmust futtatunk a Bayer mintán. Ebből láthatjuk, hogy egy ccd pixel értékét 4 képpontban is felhasználjuk, kivéve a széleken, azaz a kapott kép felbontása majdnem megegyezik a ccd cellák számával. Ha nem ezt tennénk nagy ugrások lennének a pixelek között. Én azonban nem erre gondoltam amikor interpolációról beszéltem.

    Superccd esetén is hasonlóan előállítják a kép pixeleit, de mivel az elrendezés lehetővé teszi, hogy - példa kedvéért most - az adott 6 millió ccd pixelből egy hasonlóan 6 millió ccd pixeles Bayer érzékelőnél jobb minőségű, immár ténylegesen interpolált képet állítsanak elő, ezért gyakran élnek is ezzel a lehetőséggel és 12megapixeles kép készítését is lehetővé teszik. Persze ennek minősége korántsem felel meg egy 12 megapixeles Bayer érzékelős képének, de jobb mintha egy 6 megapixeles Bayer érzékelős képet interpolálnánk 12 megapixelesre. Remélem így már érthető, hogy én ezt értettem interpoláláson és nem az egyes ccd képpontok átlagolását, mégha azt is hívják gyakran interpolálásnak. (szvsz helytelenül)

    És hogy miért jön ez ide? A dp oldalán felvázolt a Kodak néhány lehetséges mintázatot. Ezekből remekül látszik, hogy egy x megapixeles érzékelőből, csak x/2 db képpontot lehet előállítani interpolálás nélkül, azaz egy 12 megapixeles érzékelőből csak 6 megapixeles képet kapunk interpláció nélkül, mivel a világosságnak is kell ugyanannyi pixel, mint a színességnek. A mai világban ez a pixelszám persze már nem elég a marketingeseknek, ezért majd vagy jól megduplázzák a ccd cellák számát (nagyobb erősítés fog kelleni, mivel egyre kevesebb foton jut egy érzékelőre -> nő a zaj is) vagy interpolálják a képeket, hogy meglegyen az elvárt kiscsillió megapixel. (én még ennek örülnék jobban, mert ugye ez kikapcsolható) Ez utóbbi esetben ténylegesen lehet javulás (bár ehhez ugye ismerni kéne a konkrét algoritmust, ahogyan számolják), de attól félek, hogy nem ez fog történni, mivel a tényleg jó képekhez 5-6 megapixelnél többet nem lehet rápakolni egy kisméretű érzékelőre, azt meg nem fogja lenyelni egy cég sem, hogy 2-3 megapixeles kamerákat gyártsanak újra.

    Egy nagy lehetőséget látok, amit remélem ki is használnak, mégpedig a már írt nagy méretű érzékelők piacát. Ott egy ilyen nagyot szólhatna, a sportfotósok megőrülnének érte, arról nem is beszélve, hogy egy kézimeccset elmehetnék fotózni egy 70-200L F4 obival ilyen érzékelő társaságában...:Y

    Az utolsó mondatodnál azért azt vedd figyelembe, hogy színek előállításához kellenek a színszűrők, mert nélkülük csak fekete fekete-fehér képeket kaphatunk. Ezért szeretném tudni, hogy számolják a szűretlen érzékelők által mért fényt, mert az sok mindenre rávilágítana...

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz ddekany #42 üzenetére

    Nagyon nem értesz, (ez elő szokott fordulni mással is, szóval no offense)

    A Bayer szőrőnél nem hiányzó értéket találsz ki, egyszerűen van négy szomszédos cellád, amelyből teljesen egyértelműen előáll egy rgb képpontod, nincs hiányzó adatod, maximum a mérésed nem annyira tökéletes, mint Foveon esetén, ahol a teljes ccd cellán megkapod a három szín értékét. Nem interpolálsz matematikai értelemben, mert nem hiányzó értéket számolsz ki, az értékeid mind adottak, egyszerűen veszed a megfelelőket a szomszédos cellákból és kész is vagy (persze nagyon leegyszerűsítve). Annyi csalás van a dologban, hogy 4 ccd cella esetén az 1/4-ére eső piros v. kék értéket elfogadod mind a 4 cellára vonatkozóan, még zöld esetén a 4 cella felére eső zöld fényt fogadod el a 4 cellára eső zöld fénynek, de ezt ne nevezzük már interpolációnak ha lehet.

    Azért írom, hogy fele lesz a felbontás a Kodak új elrendezése esetén, mert itt az eddigi logikát követve nem 4 ccd cellából számolod ki egy adott képpont értékét, hanem 8-ból (legalább is nagyon remélem) amelyből négy adná az eddigiek szerint a színt és négy a fényességet. Ezt tartanám logikusnak és ez adná a legjobb eredményt. Az elrendezések alapján ez tűnik logikusnak. Egy esetben lehetséges, hogy négy cellából számolják egy képpont értékét, ha világosság értékéből kivonják a mellette lévő két külünböző szín értékét, de ekkor meg nagyon jól kell ismerni a színszűrők karakterisztikáját és adtunk annak a valaminek egy pofont, mert ugyanott lennénk ahol a Bayer szűrővel csak a színhelyesség még rosszabb lenne.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz ddekany #51 üzenetére

    Tényleg tök utoljára: képzeld úgy az egészet, mint egy sima mozgó átlagot, csak itt a képen mozogsz. Egy ccd cellát persze, hogy felhasználsz több képponthoz, de ne úgy képzeld, hogy a négy cella közepére számolod ki a képpontot, hanem a képpontot reprezentáltad eddig is a négy cellával. Nem interpolálsz, hanem sima mozgóátlagot számolsz 2d-ben. Abban tökéletesen igazad van, hogy így nem teljesen fedjük le az egész képpontot minden színnel, de ezt ne hívjuk már interpolácónak. Ami hiányzó adat van a nem teljes lefedés miatt, az meg már elég jelentéktelen a mai modern érzékelőknél a kisméretű ccd cellák miatt, ráadásul egy Foveonos lapka képeitől sem esett eddig hasra sajnos.

    Más: Csiga linkje valamit enged következtetni a számolásra, de az ottani példa még durvább, mert 4*4-es blokkokat használnak. Tényleg jó lenne ha lenne valami érdemi publikáció is a dologról.:)

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Dare2Live #54 üzenetére

    Az SR szenzort a Fuji úgy reklámozta, mint ami megoldást jelent a fényképezők dinamika problémájára (és ugye logikusan ezáltal a zajra is), igaz nem szűretlen cellákat használt, hanem más érzékenyéségűeket. HR-ről egy rossz szót sem írtam. Az SR-ről próbálj meg mutatni egy tesztet ahol ezt az érzékelőt egyértelműen istenítik. (image-resource nem ér:) )

    A HR az más tészta, az működik, de az SR nem nagyon. Nem véletlen, hogy már nem is erőlteti a Fuji az S20 után. Ezért ha kérhetném ne vádolj hülyeségek írásával... Az F10-20-30 széria pedig a legjobb kompakt zaj szempontjából ez tény. (De ezek is ugyebár szigorúan HR érzékelővel készülnek...)

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Dare2Live #56 üzenetére

    Ha így érted akkor ott a pont, de ki beszélt itt high end gépekről:F

    [Szerkesztve]

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Dare2Live #58 üzenetére

    Te? Vagy hová sorolnád az S5-öt? Mert én nem a consumer piacra, ahová a sajtónyilatkozat szerint ezt az érzékelőt szánja a Kodak (ráadásul egyből meg is említették a telefonokat, mint ideális célterületet). Vagy van(volt) még olyan kompakt gép az f710 után ami SR érzékelőt használ(t)?

    szerk: szvsz azért nem erőlteti, mert drága gyártani a mai árak mellett, a legkisebb amit ki tudtak belőle hozni 1/17''-os, ráadásul az nagyon nem hozta az elvárt minőséget és még csak 3 mp-es volt csak (ok szokásos fuji interpolációval 6), azaz nem lehetne ebből sem sokcsillió megapixeles érzékelőt varázsolni, ami meg kell a marketingesek szerint. A fuji meg látta, hogy ezt a tudást nem hajlandóak megfizetni a consumer piacon, ahogy írod.

    [Szerkesztve]

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Dare2Live #60 üzenetére

    Miért írtam volna hülyeséget? Látsz elérhető áron megvehető SR érzékelős gépet? Nem. Működött az SR az új hatmegás ccd előtt? Nem. Ezek alapján szerintem nem jött be a Fujinak az SR... Egy gépe van, aminél remekül működik, az meg megfizethetetlen az átlagnépnek. Ezt én nem nevezném sikernek...

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

Új hozzászólás Aktív témák