Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ceftriaxone

    aktív tag

    Bár abszolút off topic, de le szeretném szögezni:
    Az eredeti Apartheid rendszer Dél-Afrikának minden szempontból jobb volt, mint a mostani fordított Apartheid.

    A "demokrácia" bevezetése óta több mint 10 évvel csökkent a várható élettartam, és többen haltak meg bűnözésben mint a szír polgárháborúban-évi 30-35 000 embert gyilkolnak meg Dél-Afrikában ! Ráadásul a bűnözők hihetetlenül brutálisak, egész családok megölése a nők megerőszakolása után, csonkítás elevenen, megégetés, élve megfőzött fehér kisgyerek...

    A rendszerváltás körül a két rivális fekete párt hívei közt kitört bandaháborúkban kb 40-szer annyian haltak meg , mint ahány az Apartheid elleni fegyveres harcokban, vagy tüntetések leverése során...

    Mandela jogosan volt börtönben. Egy kisebb hadseregnek elegendő fegyver és robbanóanyag volt a birtokán, amikor letartoztatták.

    Mandela második felesége , Winnie Mandela egy szadista beteg tömegggyilkos. Személyesen felelős két fekete gyerek halálra kínzáásért -az egyik 9 éves volt, amikor a "fehéreknek kémkedéssel" vádolták, és elkapták, majd a Mandela -házban halálra kínozták. Winnie Mandela szintén támogatta a kollaboránsnak tekintett feketék elevenen megégetését. Ezt úgy kivitelezték, hogy benzinnel töltött autóabroncsot raktak az áldozatra, amit meggyújtottak. Ha nő volt, akkor széttört üveget dugtak a hüvelyébe is, még megégetés előtt, hogy többet szenvedjen.

    Az apartheid óta ezek a beteg állatok a kormány.

    A rendszerváltás utáni második elnök Tabo Mbeki személyesen küzdött-az AIDS elleni küzdelem ELLEN !!!
    Gyakorlatilag minden programot leállított, mivel szerinte a HIV nem is létezik, az csak a gonosz fehérek trükkje. Ma Dél-Afrika lakosságának kb 20-25 % HIV pozitív.

    Ezen nem sokat segít a gyógyulás érdekében végzett rítusok: gyermekkorú szűzlányok megerőszakolása, vagy az emberáldozat . (az úgynevezett "muti " praktikák.)

    A jelenlegi elnök , Jacob Zuma is egy nagy kan, nem éri be számos feleségével, akiktől amúgy 20 gyermeke született, hanem pár éve megerőszakolt (!) egy HIV-pozitív nőt (!!!), és a riportereknek annyival intézte el, hogy lehet hogy HIV pozitív, de utána fürdött....

    Ja , a fehérek és ázsiaik ellen faji korlátozások vannak. ..szép új világ. Ha fehéreket tiltasz ki az ugye nem diszkrimináció... :W

    Becslések szerint 1 millió jól képzett fehér és ázsiai vándorolt ki, ami erősen visszafogta a gazdaságot- emiatt 10 millióval több a munkanélküli fekete, akik nyomorognak, isznak, erőszakolnak és bűnöznek.

    Persze a valóság fáj, sokal jobb tündérmeséket mondani a nemes lelkű Mandeláról (aki amúgy elnöknek nem volt totál rossz, de tehetséges sem...pontosabban egy viszonylag jóindulatú, de kártékony örökségű politikus volt, rettenetes emberekkel körülvéve)

    Az apartheid jobb volt!!!!! :K

    [ Szerkesztve ]

    "Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)

  • Glenda

    addikt

    válasz Ceftriaxone #51 üzenetére

    Ha már tudod, hogy offtopic, akkor minek kellett beírni? Az aberrált gondolataid vidd máshova. Normális embernek felfordul a gyomra az ilyentől.

    from r in rings where r.Owner == "Sauron" select r

  • Ceftriaxone

    aktív tag

    válasz Glenda #52 üzenetére

    Ha nem tünt volna fel, a cikk / poszt első oldalain a korabeli Dél- Afrika sommás bemutatása is jelen van. Továbbá Mandela mint pozitív hős. Pedig Musk sem véletlen, hogy nem ott él...

    Ha zavar az ottani valóság, azt megértem, mert engem is rohadtul zavar. Pontosan ezért:
    1) írtam meg, hogy ne tekintsük hősnek Mandela -t,
    2) hagyjuk már az idióta "politikailag korrekt" dumát, hogy minden kultúra azonos értékű, és minden rossz a világon a gonosz fehér ember miatt van.

    Azaz a cikkre reagáltam, valós tények közlésével. Te pedig személyeskedést folytatsz, mert nem bírod a valóságot. Azt a valóságot, ami ugrásra készen áll, hogy elpusztítsa a Te világodat is, mert a nyugati civilizáció elöregedett és az évezredes vívmányok rendkívül törékenyek.

    Ha nem bírod a valóságot, válts bolygót vagy dimenziót, de engem igenis zavar, hogy Nelson Mandelát, egy fegyveres terrorvezért, akinek a volt felesége egy pszichopata gyilkos, pozitív hősnek lehet beállítani.

    [ Szerkesztve ]

    "Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Ceftriaxone #53 üzenetére

    Hogy egészen korrektek legyünk, a cikk nem emeli az egekbe Mandela-t, csak megemlíti, mint a Dél-Afrika legismertebb alakját, és nem mellesleg egy olyan embert, aki megdöntötte az Apartheid-et.

    Az viszont már szubjektív politikai nézet, hogy vajon a Dél-Afrikaiaknak az volt-e jobb, amikor élt a szegregáció, illetve fekete elnyomás volt, avagy a mostani jobb helyzet.

    Ha téged zavar, hogy a "fegyveres terrorvezér" nem negatív jelzőkkel van illetve, miközben semmi negatívumot nem írsz az apartheid rendszerről, az erősen önellentmondás. Mert az Apartheid rendszerről is lehet írni szép hosszan, és minden pozitív jelző nélkül. Szóval pro és kontra, tényszerűen tessék csak nézni a dolgokat, már ha a saját bevallásod szerint ekkora igazságérzet szorult beléd...

    Ezzel együtt a cikk nem az apartheid-ről és nem a jelenlegi Dél-Afrikai viszonyokról szól, és kb. nulla köze van az eddigi témához. Glenda ezt hozta fel érvként, szerintem teljesen jogosan...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Glenda

    addikt

    válasz Ceftriaxone #53 üzenetére

    Túl sok volt a világhelyzete. Én ebből kiszállok, mert én is tiltva leszek.

    from r in rings where r.Owner == "Sauron" select r

  • Ceftriaxone

    aktív tag

    válasz Cifu #54 üzenetére

    Ok, elnézést!

    "Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)

  • Ceftriaxone

    aktív tag

    válasz Glenda #55 üzenetére

    Elnézést tőled is! Túl sok az ottani ismeret/ ismerős...számomra a dél - afrikai "demokrácia" a mainstream sajtó által tudatosan elhazudott csőd, az erőszak és a borzalom egyik szinonimája.

    Ha a moderátor erre jár, kérem törölje a túl politikai jellegű hozzaszólásaimat, az azokra adott reakciókkal együtt.

    "Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)

  • MongolZ

    addikt

    Jó cikk, jó cikk...
    De továbbra sem győzött meg arról, hogy csak egy igen erős családi háttérrel rendelkező jó helyen jó ember ez az Elon Musk. Én konkrétan semmilyen zsenialitást nem látok.
    90-es években 28e USD apai segítség óriási összeg volt, amit ráadásul hamar feléltek. Végül - nem tudok rá mit mondani - abszolút túlárazva sikerült befektetőt találni.
    Az ilyen hazugságok, hogy az anyja minden nap 4-től 11-ig dolgozott... Ugyan már...

    A Tesla az új évezred Apple-je.

    [ Szerkesztve ]

  • Narxis

    nagyúr

    válasz MongolZ #58 üzenetére

    Persze, mindenkinél lehet ezt mondani... :U Szerencséje volt meg jókor volt jó helyen stb. Azért csak letett az asztalra már több dolgot is.

    [ Szerkesztve ]

    Thanos was right.

  • schawo

    titán

    válasz MongolZ #58 üzenetére

    Musk 5 évvel előrepörgette az elektronikus bankolást, 5-10-zel a napelemtechnológiát, 10-15 évvel az elektromos autózást, 20-szal a vasúti szállítást, 25-tel az űrhajózást (ha tényleg tartani tudják az ebben az évtizedben a Marsra indított űrhajókat, és az azt követő tervezett kolonizálást, akkor 50-nel), és egy-két éven belül kiderül, mit hoznak ki az új akkumulátor-gyártósorukból. Igen, én is visszakézből bármikor utánacsináltam volna, csak pont nem volt kedvem.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • MongolZ

    addikt

    válasz schawo #60 üzenetére

    "Musk 5 évvel előrepörgette az elektronikus bankolást, 5-10-zel a napelemtechnológiát, 10-15 évvel az elektromos autózást, 20-szal a vasúti szállítást"

    Ennél nagyobb baromságot még életemben nem hallottam. Először is: honnan jönnek ezek a számok?

    Az űrhajózáshoz nem szólok hozzá, egyrészt, mert különösebben nem érdekel, másrészt meg agyontámogatott.

    Mit pörgetett elő a napelem-technológián? Az elektromos autózáson? A vasúti szállításon?
    Mert legyártott egy elektromos autót, amit megfűszerezett az Apple marketingjével, és egyből veszik, mint a cukrot? Mert készített olyan akkumulátorokat, amelyek évek óta léteznek (ráadásul nem nevetséges a kapacitásuk)? A vasútat nem is értem. A minapi tesztre gondolsz? Amiket évtizedekkel ezelőtt már többen végrehajtottak?

    Ha valami felpörgette a napelem-technológiát, az a támogatott visszatáplálás Németországban...

    Elektronikus bankolást ő pörgette föl? Hiszen döntési pozícióban sem volt, már rég nem ő vezette a céget...

    Elon Musk egy jó üzletember, és ennyi, semmi más. Egy újabb Steve Jobs, aki igazából semmihez nem ért, de jó üzleti érzéke van. Ennyi.

    Én sokkal többre tartok ezeknél akár egy Bill Gatest. De van még bőven feljebb.

    (#59) Narxis: Pl?

    [ Szerkesztve ]

  • schawo

    titán

    válasz MongolZ #61 üzenetére

    Mert legyártott egy elektromos autót, amit megfűszerezett az Apple marketingjével, és egyből veszik, mint a cukrot?
    Ha nem lenne Tesla, lóf..z lenne, nem elektromos autózás. Az mostani autógyártóktól nem kaptál volna semmit még évtizedekig. Kénytelenek menni a Tesla után, ha nem akarnak még a mostaninál is nagyobb pofáraesést. Ennyi. De még így, hogy hajtja őket a piac, és szabadon használhatják a Tesla összes fejlesztését, le vannak maradva évekkel.

    Elektronikus bankolást ő pörgette föl? Hiszen döntési pozícióban sem volt, már rég nem ő vezette a céget...
    Igen, de ő találta ki és fejleszette fel az X.com-ot. Az eredeti Paypal egy lószar lett volna (PalmOS-en egy fizetési lehetőség), a mai Paypal egy-az egyben az eredeti X.com folytatása, függetlenül attól, hogy a végére megpuccsolták.

    Mit pörgetett elő a napelem-technológián?
    Nagy mértékben megnövelte a felhasználást, és forrásokat biztosított a fejlesztéshez. Az elmúlt pár évben kb. megduplázódott a napelemek hatásfoka (pedig évtizedek óta sehova sem fejlődött).

    A vasútat nem is értem. A minapi tesztre gondolsz? Amiket évtizedekkel ezelőtt már többen végrehajtottak?
    Nem az egy szem teszten. A Hyperloopra egy csomó cég feljeszt techológiát per pillanat, nem csak az az egy, amit láttál tegnap. Te tudod, hogy miben különbözik a Hyperloop a korábbi maglev és vactrain elgondolásoktól a házasításokon kívül? Mert nekem úgy tűnik, hogy nem. (eleve nem is maglev alapú a dolog, ahogy sokan elképzelik, pont ezért valósítható meg olcsón)

    Egy újabb Steve Jobs, aki igazából semmihez nem ért, de jó üzleti érzéke van. Ennyi. Akkor tényleg olvasd el a könyvet, ennél nagyobb hülyeséget nem is mondhattál volna. SJ lóf..zt nem értett ahhoz, amit gyártott szemben Muskkal.

    És azt tudod, hogy a Tesla összes szabadalma szabadon, ingyenesen bárki által felhasználható? Dettó Hyperloop?

    Én sokkal többre tartok ezeknél akár egy Bill Gatest. De van még bőven feljebb. BG tényleg sokat tesz az egészségügyért.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • emvy

    nagyúr

    válasz MongolZ #61 üzenetére

    Reszben egyebkent pont azert 'porgette meg', amiert Steve Jobs a mobiltelefoniat. Nem konkretan o fejleszti ki az elektromos hajtast, stb., de lat mogotte fantaziat, csinal neki hajpot, tesz bele penzt, fizeti a mernokoket. Jobs sem kodolt kapacitiv erintokepernyore vezerlest, de moge tudott rakni eleg lenduletet ahhoz, hogy legyen ra elegendo vasarlokozonseg, stb.

    > aki igazából semmihez nem ért

    Ez igazi idiota megjegyzes, mar ne is haragudj. Nem csak a mernoki tudas 'valami', bizonyos szempontbol joval egyszerubb jo mernoknek lenni, mint jo uzletembernek.

    [ Szerkesztve ]

    while (!sleep) sheep++;

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #60 üzenetére

    @Schawo: Az űrhajózásban jelenleg nem pörgetett előre semmit. Még. Nem a SpaceX az első kereskedelmi alapú űrrakéta-fejlesztéssel foglalkozó cég (a kulcsszó OTRAG, de az Orbital is előbb lépett másfél évtizeddel a piacra). Alapvetően amit megcsinált eddig abból a folyékony hajtóanyagú első fokozata az, ami valóban szép dolog (az SRB-k ugyanezt csinálták, csak ugye azok szilárd hajtóanyagúak), de a Blue Origin csinálta meg először azt - igaz nem orbitális pályára állás szintjén, de közel ahhoz.

    Alapvetően érdekes kérdés, hogy hol lenne most az űrkutatás, ha pár dolog nem siklik félre. Lásd anno az X-15 elvén juttatott volna a NACA és az USAF embert a világűrbe, ha nem jön a szovjet rakétasiker, és nem jön a döntés, hogy Von Braun rakétatechnológiájára építve haladnak tovább inkább.
    Vajon életképesebb lett volna a SpaceShuttle, ha nem kényszerítik rá az USAF/NRO igénylistáját.
    Vajon az oroszok jól tették-e, hogy a Buran-féle megoldással saját űrrepülőgépet építenek, és nem-e lett volna jobb ha a BOR űrrepülőgép-elképzelések alapján mennek tovább (amit terv szinten a MAKS űrrepülőgép hozott volna el.

    De eltértem a témától. A lényeg az, hogy SpaceX egyedül abban rendkívüli, hogy nagyon agresszív üzletpolitikával és nagyon agresszív árazással dolgozik. Utóbbiba már legalább kétszer majdnem belebukott.

    Nem vitatom el a SpaceX érdemeit, mert vannak, de especiel azért nem mondanám, hogy évtizedekkel repítette előre az űrkutatást. Ha valóban megcsinálja a Mars-business-t, akkor persze tény, hogy nem kis dolgot visz véghez.

    @MongolZ: Nem lehet rám fogni, hogy Elon Musk rajongótáborának élharcosa lennék. De ezzel együtt is zöldségeket beszélsz. A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára.

    Szóval csak pénz nem elég ide. Az nem vitás, hogy Musk zseniális üzletember, és iszonyatosan állhatatos. Van ezer vonása, ami nekem nem tetszik, de momentán az elért eredményeit nem lehet megkérdőjelezni.

    Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén. De hogy például a SpaceX CEO-jaként mennyit rak(ott) zsebre, az nem nyilvános, mert a SpaceX nem lett a tőzsdére kirakva, így a pénzügyei nem nyilvánosak.

    Szóval ha támadni akarod, akkor mondjuk ilyenekkel hozakodj elő. Mert ez legalább igaz...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • MongolZ

    addikt

    válasz schawo #62 üzenetére

    "Ha nem lenne Tesla, lóf..z lenne, nem elektromos autózás. Az mostani autógyártóktól nem kaptál volna semmit még évtizedekig."

    Hja, csak évtizedekig taposta ki más az ösvényt, végülis tényleg nem lenne semmi...
    Egyébként sem vagyok a tisztán elektromos autók híve, a benzin-elektromos hibrideket sokkal környezetkímélőbbnek tartom és nem csak az életciklus-elemzések miatt, beleértve a gyártást. Persze más a helyzet pl. Norvégiában, ahol kb. ingyen van az áram...

    "Nagy mértékben megnövelte a felhasználást, és forrásokat biztosított a fejlesztéshez. Az elmúlt pár évben kb. megduplázódott a napelemek hatásfoka (pedig évtizedek óta sehova sem fejlődött)."

    Ugye ezt nem gondoltad komolyan? Az utóbbi 40 évben kb. ugyanolyan meredeken emelkedik a napelemek hatásfoka. Megduplázódott a hatásfok? :D 15-20 éve kb. 0,5% / év a növekedési ütem.

    "Nem az egy szem teszten. A Hyperloopra egy csomó cég feljeszt techológiát per pillanat, nem csak az az egy, amit láttál tegnap. Te tudod, hogy miben különbözik a Hyperloop a korábbi maglev és vactrain elgondolásoktól a házasításokon kívül? Mert nekem úgy tűnik, hogy nem. (eleve nem is maglev alapú a dolog, ahogy sokan elképzelik, pont ezért valósítható meg olcsón)"

    Egyelőre semmit nem láttunk, amit "akárki" nem tudott volna megcsinálni akár 50 évvel ezelőtt. Nagyon durván kíváncsi vagyok, hogy egyáltalán mi lesz a vákuumcsővel. Eddig senki sem tudta a gyakorlatban ekkora méretben használhatóan elkészíteni úgy, hogy még meg is érje. Más, hasonló technológiák is sorra elbuktak.

    "Igen, de ő találta ki és fejleszette fel az X.com-ot. Az eredeti Paypal egy lószar lett volna (PalmOS-en egy fizetési lehetőség), a mai Paypal egy-az egyben az eredeti X.com folytatása, függetlenül attól, hogy a végére megpuccsolták."

    Ő, meg a társai. A többi meg... De tudom, a győztesek írják a történelmet. Az X.com is hozzátartoik a sztorihoz...

    "És azt tudod, hogy a Tesla összes szabadalma szabadon, ingyenesen bárki által felhasználható? Dettó Hyperloop?"

    És? Most tényleg azt hiszed, hogy az iparban különösebben akárkit is érdekelnek a szabadalmak? Nézz már rá akár Kínára, nem csak a médiában látható Qualcomm-nVidia-Apple létezik a világon...

    (#64) Cifu: "Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén."

    Én a hype-ot támadom. Azt hiszem, hogy néhányan bevállalnánk, hogy 78 MUSD fizetés után pár évig ne kapjunk fizetést... Ez is a marketing része. Azért kapott céges autót, ugye? A cége fizette az utazásait, albérletét, ha vitt étkezésről számlát, azt kifizette neki, ugye? Ez az egész csak egy látszat...

    "A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára."

    Na, szóval 3x annyi pénzből, mint a konkurencia, sikerült valamit alkotnia... és ugyanazt kellett volna elérniük. Értem... Egyáltalán nem védem a Virgint, ezeknek a nagy része pénzszivattyú. De azért nem lehet összehasonlítani a két dolgot. Mintha azt mondanád, hogy neked van 1MFt-od, nekem 3. Mindketten autót veszünk... Össze érdemes hasonlítani a végeredményt?

    [ Szerkesztve ]

  • bencze

    senior tag

    Szerintem nem baj ha valaki irigy, én is az vagyok, erről nem tehetek. De más sikerességét emiatt megkérdőjelezni, az már lelki szegénység.
    Hajrá csináljatok valami jobbat, nagyobbat. A lehetőség megvan valahogy mégsem használja ki senki itthon ilyen mértékben. Tudom tudom, Soros meg a földönkívüliek a hibásak...

    -= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-

  • MongolZ

    addikt

    válasz bencze #66 üzenetére

    Irigység valakire azt mondani, hogy túlértékelt, hype-olt?
    Érdekes világszemléleted van...

    Ilyen hévvel véded Mészáros Lőrincet is? :)

    [ Szerkesztve ]

  • schawo

    titán

    válasz MongolZ #65 üzenetére

    Oké, napelemmel kapcsolatban valóban felültem a bullshitnek, különböző pontokon mért hatékonyság zavart össze.

    Taposták az ösvényt, de komolyan sehova nem vitték a technológiát. Fejlesztgették és fiókprojektek sorával haladtak sehová.

    Főként a relatív nagy nyomással és a mágneses lebegtetés elhagyásával különbözik a korábbi vactrain ötletektől, és pont ezért tűnik megvalósíthatónak.

    Ő meg társai, persze, egyedül csak a budin alkot az ember.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • schawo

    titán

    válasz Cifu #64 üzenetére

    Baromi olcsóra levinni a szállítást egy hatalmas eredmény mindenkinek. Sokkal nagyobb eredmény, mint amit korábban másik elértek. Majdnem belebukott, igen. Megoldotta? Igen.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • schawo

    titán

    válasz MongolZ #65 üzenetére

    A hibrid technológiákkal meg csak trollkodnak az autógyártók.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Cifu

    nagyúr

    @MongolZ: Én a hype-ot támadom. Azt hiszem, hogy néhányan bevállalnánk, hogy 78 MUSD fizetés után pár évig ne kapjunk fizetést... Ez is a marketing része. Azért kapott céges autót, ugye? A cége fizette az utazásait, albérletét, ha vitt étkezésről számlát, azt kifizette neki, ugye? Ez az egész csak egy látszat...

    Örülök, hogy észrevetted, hogy pont arra mutattam rá, hogy ez a része az, ami támadható valóban a Musk jelenségnek. Hogy miért kellett elismételni, nem tudom, hogy figyelmetlenség vagy valami más-e az oka...

    Na, szóval 3x annyi pénzből, mint a konkurencia, sikerült valamit alkotnia... és ugyanazt kellett volna elérniük.

    Tévedés, az űrugráshoz, ami jelenleg a Virgin Galactic célja, a hangsebesség ~3.3-3.5x-osát, az orbitális pályához, amit a SpaceX robot-űrhajóval (Dragon) már elért, és jövőre emberes űrhajóval (Dragon V2) tervez, a hangsebesség ~27x kell elérni.

    Szóval ég és föld a kettő között a különbség, és pont arról szól, hogy a Virgin Galactic-ot is egy dörzsölt üzletember irányítja. Mégsem tudta még a sokkal könnyebben elérhető célt teljesíteni, és a cirka harmad annyi pénz ehhez a célhoz bizony nem kevés....

    @Schawo: Baromi olcsóra levinni a szállítást egy hatalmas eredmény mindenkinek. Sokkal nagyobb eredmény, mint amit korábban másik elértek. Majdnem belebukott, igen. Megoldotta? Igen.

    A SpaceX Falcon 9-ese ár/teljesítmény arányban alatta van az orosz Szojuz és Proton űrhajóknak, még piaci áron is. Jelenleg tehát a Falcon 9 csak a nyugati hordozórakétákkal (Atlas 5, Ariane 5, Delta IV, stb.) összehasonlítva baromi olcsó. Ez viszont eddig a pontig egyszerű üzletpolitikai döntés, mivel nem volt éles verseny, így senki sem volt érdekelt az alacsony indítási árakba. Ide piszkított bele a SpaceX, agresszív és kockázatos árpolitikával.

    Tehát eddig a SpaceX semmi olyasmit nem csinált, amivel alapjaiban évekkel vitte előre az űrrakéta-fejlesztést. Ha elkezdik a Falcon 9 és Falcon Heavy első fokozatokat újra felhasználni, akkor már valóban beszélhetünk drasztikus árcsökkentésről, mert a jelenlegi ~62 millió dolláros Falcon 9 FT ár lemegy a mostani tervek szerint cirka 30 millió dollárra. Ez pedig már tényleg jelentős tétel.

    Viszont...

    Az indítási költségek drasztikus csökkentése az 1960-as évek második fele óta téma az USA-ban. Indultak erre vonatkozó programok, de mindig elvéreztek, mert túl rizikósok voltak. Az űrsikló esetében rossz utat választottak, és el is bukták az elképzelést. A DC-X / DC-Y programot lelőtték, mert ellenérdekek fűződtek a kifejlesztéséhez (miért öljön pénzt a Lokcheed a DC-Y kifejlesztésébe, ha a meglévő Atlas rakétacsaláddal még mindig versenyképes és profitábilis? Üzleti döntés volt...). Az X-33 / Venture Star ugyan ez volt detto (és milyen meglepő, megint a Lockheed volt az a cég, amely először 700 millió dollárt invesztált a NASA 700 milliója mellé az X-33 új technikai vívmányaiba, hogy aztán, mikor a költségvetésből kigolyózták a programot, ő is kihátráljon belőle..)

    Félreértés ne essék, a SpaceX a Falcon 9R(eusable) változattal innovatív és jó utat talált az indítási költségek csökkentésére. Csakhogy életképes legyen, és állami támogatást kapjon hozzá, kellett egy Elon Musk, aki végigverte és végigtámadta a NASA és a DoD beszerzési politikáját, hogy kikönyökölje a helyét magának, és kellett egy hatalmas adag mázli, hogy a NASA pont akkor indítsa el a C3PO-t, amikor ő a SpaceX-nek megrendeléseket keresett.

    De ezzel 20 évvel előre vitte az űrrakéta-technológiát? Nem, én ezt nem mondanám. Elérte azt, hogy a költségcsökkentést elkezdjék komolyan venni a piac állami és civil szereplői. Pont ezért hoztam fel alant a Skylon-t. Na az valóban 20 évvel mutat előre a jövőbe. Csak éppen a Reaction Engines Ltd. vezetésében nincs egy Elon Musk kvalitású ember, és persze nem az USA-ban kell érvényesülniük, hanem Nagy-Brittaniában és az EU-ban...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • schawo

    titán

    válasz Cifu #71 üzenetére

    Az árcsökkenéssel, és tervezett szorzatindításokkal olyan projekteknek juthat hely, ami korábban nem is álmodhatott róla 20 éven belül. És igen, ezt a visszatérő egységgel tudja megvalósítani. Kijelentő, nem feltételes módban. Ha pedig a heavy is összeáll, az tényleg új távlatokat nyithat. Itt még elfér némi feltételes mód, de nem fogadnék a kudarcra.

    Korábban mindenki minden hülyeséget csinált az ésszerűség totális mellőzésével. Musk erénye, hogy minden projektjét képes az ésszerűségig egyszerűsíteni.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • MongolZ

    addikt

    válasz Cifu #71 üzenetére

    "Tévedés, az űrugráshoz, ami jelenleg a Virgin Galactic célja, a hangsebesség ~3.3-3.5x-osát, az orbitális pályához, amit a SpaceX robot-űrhajóval (Dragon) már elért, és jövőre emberes űrhajóval (Dragon V2) tervez, a hangsebesség ~27x kell elérni.
    Szóval ég és föld a kettő között a különbség, és pont arról szól, hogy a Virgin Galactic-ot is egy dörzsölt üzletember irányítja. Mégsem tudta még a sokkal könnyebben elérhető célt teljesíteni, és a cirka harmad annyi pénz ehhez a célhoz bizony nem kevés...."

    OK, ehhez valóban nem tudok mit hozzászólni, tényleg nem mozgat meg az űrkutatás ezen része. Csak olyan dolognak tartom, ami presztízs és hatalmasat lehet lopni.

    (#68) schawo: Háááát, nem tudom. Véleményem szerint semmi olyat nem mutat, ami 20 évvel ezelőtt még nem volt, maximum azóta kicsit fejlődött a világ, viszont olyan költségeket mondanak, hogy mindenki csak pislog. Pl. a pálya építésénél közel tizedannyival számolnak, mint akárki más... Ezért mondom, hogy semmi mást nem csinálnak, csak a már létező technológiákat használják fel, hype-al fűszerezve. Pont, mint a Tesla-féle akkumulátor. Sokkal jobbak és sokkal olcsóbbak vannak, mégis a Teslát veszik az emberek...

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #72 üzenetére

    És igen, ezt a visszatérő egységgel tudja megvalósítani. Kijelentő, nem feltételes módban.

    Bocsánat, de te múlt időt használtál a #60-as hsz.-ben ("előrepörgette"). A Falon 9 FT jelenleg még semennyivel nem pörgette előre az űrutazást. Majd a Falcon 9R és a Falcon Heavy R képes lehet erre, ha beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

    Korábban mindenki minden hülyeséget csinált az ésszerűség totális mellőzésével. Musk erénye, hogy minden projektjét képes az ésszerűségig egyszerűsíteni.

    Elnézést, de ezzel is vitatkoznom kell.

    A Falcon 1 esetében az első fokozatot ejtőernyővel akarták visszahozni a tengerre (ahogy a Space Shuttle SRB-inél, ezért hoztam fel). Nem minősült életképes megoldásnak, a folyékony hajtóanyagú fokozat egy pár klasszissal érzékenyebb műszer, mint a szilárd hajtóanyagú.

    Ez után jött a Grasshopper, ami bizonyította az elképzelés alapvető működőképességét.

    Azzal pedig végképpen vitatkoznék, hogy korábban mindenki hülyeséget csinált. A DC-Y és a Venture Star elképzelések a mai napig jobb és előremutatóbb megoldások lennének, mint a Falcon 9R jelenlegi helyeztében. Mindkettő SSTO, vagyis egy fokozattal a világűrbe jutó megoldás, semmit sem dob el, teljesen újrahasználható megoldás lett volna. Ha beválltak volna, akkor a Lockheed árképzésével is hoznák a ~25-30 millió dolláros indítási költséget, 10mT @ LEO szinten, amit az Falcon 9R tudhat majd. Ha a SpaceX-hez hasonló agresszív árképzéssel és működési megoldásokkal dolgoznának, ennek akár a felére, talán harmadára is lemehettek volna.

    A SpaceX-nek a teljes értékű F9R-hez még a második fokozatot is vissza kellene szerezni, ami viszont annyit tesz a jelenlegi koncepció szerint, hogy a második fokozat orrára kell egy ~600kg-os hővédő pajzs, és a második fokozatban meg kell hagyni alsó hangon is vagy 1km/s^2 delta-V-hez szükséges üzemanyagot, vagyis ennyivel kisebb terhet vihetnek fel. A Falcon 9 az eredetileg propagált képességeihez képest szépen fejlődik (ráadásul mindezt a Merlin-2 hajtómű nélkül, a Merlin-1 továbbfejlesztésével), de ez akár hogy is nézzük, esélyesen azt jelenti, hogy LEO-ra feltehetően ~8-9 tonnára, GTO-ra cirka 2,5-3 tonnára csökkenne a hasznos terhelhetősége. Ami a SpaceX és a potenciális vásárlók igényeit tekintve kevés.

    Jelenleg ezért nincs még szó a második fokozat visszahozataláról, ami a teljes újrafelhasználást jelentené. Ezt propagálták 2011-ben. Vegyük észre, hogy a videóban a Falcon 9 mindkét fokozata és a Dragon is Floridában érne földet. Erre a Falcon 9 jelenlegi tudomásunk szerint nem képes, tehát vagy tovább kell fejleszteni, vagy a koncepción változtatni (ami részben megtörtént, lévén az első fokozat az ASDS-eken szállnának le). Anno azt nyilatkozták, hogy a teljes újrafelhasználhatósággal akár 7 millió dolláros szintre is levihetnék az indítási költségeket. Ahogy a dolgok most kinéznek, ehhez még kell egy 5-10 év, de ha sikerül, akkor tényleg letarolják a jelenlegi piacot, mert amit az ULA és az Arianespace, illetve a Roszkozmosz most tartogat a jövőre nézve, azok ennek a közelében sincsenek. Ezért hozom fel mindig a Skylon-t, mert ha megvalósulna, akkor annak lenne esélye egyedül a SpaceX ellenében.

    Szóval a helyzet az, hogy a korábbi elképzelések sem voltak hülyeségek, csak a csillagok szerencsétlen állása miatt nem tudtak érvényre jutni. Musk sem mindig tökéletesen próbál ésszerűsíteni, mert hát a Falcon 1 esetében csúnyán mellényúltak az ejtőernyővel - érdekes, hogy a ULA Vulcan rakétája mégis ejtőernyős elképzelést vizionál, ahol csak a hajtóművet szerzik vissza. Az ArianeSpace meg olyasmiben gondolkodik, hogy a hajtóműblokk visszaszáll repülőgépként...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz MongolZ #73 üzenetére

    Csak olyan dolognak tartom, ami presztízs és hatalmasat lehet lopni.

    Aham. Ennek a "lopásnak" köszönheted, hogy van lehetőséged GPS-el navigálni, lehetőség van műholdképeket nézned, van mód műholdas kommunikációra (szürreális dolog, amikor egy tengerjáró hajón felcsatlakozol az internetre...) és még sorolhatjuk egy jó darabig...

    Szóval szerintem diplomatikusan szólva is káros úgy véleményt alkotni valamiről, hogy a jelek szerint picit sem értesz hozzá... :U

    Pont, mint a Tesla-féle akkumulátor. Sokkal jobbak és sokkal olcsóbbak vannak, mégis a Teslát veszik az emberek...

    Bocsi, de e téren is valami zavart érzek az erőben. A Tesla által használt akkumulátorok per pillanat ár/tudás terén a csúcskategóriában vannak. Léteznek ígéretes technológiai megoldások, amelyek laborkörülmények között már bizonyítottak, de kereskedelmi forgalomba még nem kaphatóak (ilyen például a Toyota magnézium-alapú aksija, vagy a Nanoszál-elem.

    E téren is lehet persze kritizálni a Tesla-t, csak nem emiatt. A Tesla a Gigafactory-val akarja a meglévő technológia árait lenyomni, és pont azért propagálja a saját megoldásait (például a szabadalmak megosztásával), hogy az általuk választott utat minél többen válasszák még, így legyen jobb a Gigafactory-nak kihasználtsága, és lejjebb tudják nyomni az általuk alkalmazott megoldás árait.

    Ha valóban jön egy gyakorlatban is olcsón kivitelezhető, hatékonyabb akkumulátor technológia, akkor a Tesla kutya nehéz helyzetben találja magát. Csakhogy per pillanat erre (tudomásom szerint) nincs még mód.

    De ha tényleg létezik a Tesal által is használt Lítium-ion aksiknál hatékonyabb és olcsóbb, már piacon lévő akkumulátor-technológia, akkor légy szíves világosíts fel, hol keressem, mert kíváncsi lennék rá.

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • schawo

    titán

    válasz Cifu #74 üzenetére

    A venture starra ráköltöttek 2x annyit, mint a falconra, és sehonnan sehova jutottak vele. Plusz egy ugyanakkora vödör pénz sem biztos, hogy segített volna rajta. Abból meg hogyan jött volna ki a 30m dolláros eredmény? Ez nem az élteképes definíciója. Előremutató estleg, sci-fi biztosan, oszt' ennyi.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #76 üzenetére

    Az X-33-ra költöttek el ennyit, ami a Venture Star technológiai demonstrációs járműve lett volna. Hogy sehova nem jutottak vele? Hát azért ez erős kijelentés, hiszen kifejlesztették és tesztpadon beüzemelték az első aerospike hajtóművet, amely hatékonyabb megoldás, mint a hagyományos égéstér és fúvócső kialakítás. Erre ment el a fejlesztési költség oroszlánrésze, egyébként.

    A Venture Star elképzelés pont az SSTO módszer miatt lehetett volna hosszú távon olcsóbb, hiszen nem dob el semmit, de abszolute semmit az útja folyamán. A SpaceX Falcon 9 még a "teljes" újrafelhasználás esetén is megválik például az áramvonalazó kúptól (tán ezért mutatták inkább a Dragon űrhajóval az indítást, aminél viszont azt nem mutatták, hogy a műszaki modul részt kell eldobni a visszatérés előtt).

    Sci-fi? Nem hinném. Rizikósabb? Igen.
    Életképes? Na ez az a kérdés, amire én igenis azt mondom, hogy az lenne, ha egy Musk szintű ember állt volna anno mögötte...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • MongolZ

    addikt

    válasz Cifu #75 üzenetére

    "Aham. Ennek a "lopásnak" köszönheted, hogy van lehetőséged GPS-el navigálni, lehetőség van műholdképeket nézned, van mód műholdas kommunikációra (szürreális dolog, amikor egy tengerjáró hajón felcsatlakozol az internetre...) és még sorolhatjuk egy jó darabig..."

    Ne érts félre, nem a vívmányokat támadom. Kb. mint a stadionépítés: de hát emiatt jut ki a magyar válogatott...

    "Bocsi, de e téren is valami zavart érzek az erőben. A Tesla által használt akkumulátorok per pillanat ár/tudás terén a csúcskategóriában vannak."

    Öhm öhm öhm.
    Off-grid akkumulátorok évtizedek óta léteznek. A Tesla akksija kifejezetten drága. Szigorúan ár/érték arányban vetítve. (Tudás alatt egyáltalán mit értesz?)

  • Picco

    addikt

    válasz Ceftriaxone #57 üzenetére

    en erdekesnek talaltam. :K

    **Escape from Tarkov EOD account elado!** It's gotta feel so good to moo as a cow. Probably feels really good to moo

  • Venyera7

    senior tag

    Nagyon tetszett az írás :B .Már a folytatást is olvasnám :O .

    [ Szerkesztve ]

  • DjFlanker

    aktív tag

    válasz MongolZ #78 üzenetére

    Ez nagyon rossz példa, a stadionépítésnek semmi köze nincs a magyar válogatott eredményeihez. Plusz a műholdas technológiát lopásnak nevezni elég nagy botorság

    Jó pilóta alagútban nem katapultál

  • Inkvizitor1

    tag

    válasz Cifu #77 üzenetére

    Musk fényévekkel pörgette előre az úrhajózást azzal, hogy a visszatérő újrafelhasználható rakétát idén megcsinálta és ezzel egy rakétakilövés árát kb a 100-ad részére csökkentette. Korábban minden egyes kilövéshez új rakétát kellett építeni, ami kb olyan mintha minden kilövéshez egy új Boeing 747-est építenénk és hagynánk az óceánba zuhanni és darabokra törni.
    Ezért nem tudott eddig az emberiség az űrbe terjeszkedni. Ezután viszont az űrturizmus, úrkutatás, stb robbanásszerű növekedése várható.

    The old world is dying, and the new world struggles to be born; now is the time of monsters

  • schawo

    titán

    válasz Inkvizitor1 #82 üzenetére

    Inkább harmadára. De én is optimista vagyok. Szívesen vennék SpaceX részvényt :)

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Inkvizitor1 #82 üzenetére

    Musk fényévekkel pörgette előre az úrhajózást azzal, hogy a visszatérő újrafelhasználható rakétát idén megcsinálta és ezzel egy rakétakilövés árát kb a 100-ad részére csökkentette.

    Kérlek mesélj róla, hogy mióta 100-ad része a korábbi árnak a jelenlegi 62,5 milliós listaára a Falcon 9-esnek?
    Per pillanat ugyanis ezek az árak.
    Az első fokozat újrafelhasználásával ez cirka 30 millióra akarják csökkenteni.
    Ez a nagyságrend kb. a Szojuz és Proton "baráti" árkategóriája felvitt teher/ár szinten (ahogy a Falcon 9 is közel 90 millió dollárba kerül a NASA-nak).

    Korábban minden egyes kilövéshez új rakétát kellett építeni, ami kb olyan mintha minden kilövéshez egy új Boeing 747-est építenénk és hagynánk az óceánba zuhanni és darabokra törni.

    Az űrsiklónak is ez volt a célja, aztán nagyságrendileg fél milliárd dollár volt egy indítása, pedig "csak" az üzemanyag-tartályt dobta el. Szóval korántsem biztos, hogy olcsóbb a teljes újrafelhasználás.

    Illetve az lehet, kellően sok indításnál. Csakhogy per pillanat a SpaceX is olyan 20-25 indítást tud évente. Ennél még a jelenlegi SpaceX elképzelés a legjobb.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • kymera

    senior tag

    Gratt a cikkhez :K

    1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239

Új hozzászólás Aktív témák