Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Locutus

    veterán

    válasz Ijk #24 üzenetére

    Nemtom, én így lassan 2 év használat után az 50GT60 mozgásmegjelenítésétől se vagyok hanyattesve. Ugyebár mindent kikapcsolva használom, PC-re kötve, mindenes monitorként, és filmnézéshez is.
    Weboldal görgetésnél pl szépen mosódnak a kontrasztosabb színek. Dithering szerű pixelesedés is szépen tettenérhető, pl halvány kék árnyalatok mozgásánál, pl égre nézve bizonyos játékokban. Szeret zajosodni is a képe bizonyos tartalmakra. Bőven volt időm kitapasztalni mindent már... Gyors mozgásnál nem érzem annyira tökéletesnek. De az is igaz, hogy nincs összehasonlítási alapom, mert mellécsak egy 42G20 van még, LCD meg OLED nincs kéznél.
    Amúgy persze, tökéletes feketéje van, pazar színei, LCD-re sose cserélném le. De az OLED-del már nagyon más a helyzet...

    Komplett hangrendszerem eladó - https://hardverapro.hu/apro/mackie_studio_monitorok_mr5mk3_mr10s_mk3_sub_asus/hsz_1-50.html

  • Locutus

    veterán

    válasz Ijk #32 üzenetére

    Igen ez valószínű, hogy a GT60 még mindig sokkal jobb a legtöbb piacon kapható TV-nél, DE én azért az OLED-nél már ennyire nem volnék biztos ebben. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a mozgásmegjelenítési hiányosággai máshogy jelentkeznek, mint a plazmának.

    Komplett hangrendszerem eladó - https://hardverapro.hu/apro/mackie_studio_monitorok_mr5mk3_mr10s_mk3_sub_asus/hsz_1-50.html

  • Locutus

    veterán

    válasz Ijk #36 üzenetére

    Nekem a GT60 se égett be két év alatt, pedig monitorként használom ugye.
    Ghostot van ami okoz, de olyasmit semmi, ami megmaradna hosszú távon.
    Ha ennél az OLED jobb, akkor aggodalomra semmi ok.

    [ Szerkesztve ]

    Komplett hangrendszerem eladó - https://hardverapro.hu/apro/mackie_studio_monitorok_mr5mk3_mr10s_mk3_sub_asus/hsz_1-50.html

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Ijk #24 üzenetére

    Az a gáz, hogy nem olvastad el a cikket figyelmesen, vagy sehogy: A neten lehet panaszokat olvasni a mozgásmegjelenítéssel kapcsolatban az OLED tévék esetén, de mi igazából semmi ilyesmit nem tapasztaltunk.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Ijk #36 üzenetére

    BFI-t amúgy nem lehetne emulálni ilyen esetekben? 24p-be BFI-zgetne a lejátszó, és mondjuk 120 Hz-en menne a panel...

    Lehet az élettartamra nézve ez csak egy feltételezés, mert az OLED eléggé gyors működésű LCD-hez képest. Elvileg a max fényerőn világos-fehér tartalmak huzamosabb ideig járatása okoz burn-int. Áruházakban már látható néhol beégett LG OLED, persze nagyon durva használat után. Meglehet, hogy a black frame insert még csökkentené is a pixelekre jutó degradálódást.

    Nem lehet, hogy csak azért nem rakják bele, mert nincs rá igény túlságosan (még)?

    [ Szerkesztve ]

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #24 üzenetére

    Valami zavart érzek az erőben.
    Tudom, hogy hivatalosan az interpoláció is javítja a mozgásmegjelenítést, de ugyan miben javítana ez?

    Vagy ha ez igaz akkor az interpolációs LCD-k annyira királyak? Mert eddig a plazmás szekció nem ezt mondta.
    Egyébként meg csak zárójelben, de az interpoláció=HFR anyag, vagyis natív 60p-as anyaggal akkor ugyanolyan jónak kéne lennie egy TV-nek mozgásmegjelenítésben.

    Szvsz ennek nem sok köze van a témához... legalábbis fizikailag. Ha meg jó egy panel (akár OLED, akár LCD) fizikailag (nincs ghosting, trailing, jó a válaszidő) akkor csak a meghajtáson múlik a többi.

    Mondjuk aki a szappanmozis interpolációt nem szereti annál továbbra sem értem a 24p-s villogós diafilmvetítéshez miért ragaszkodik jó mozgásmegjelenítésű megjelenítőhöz.

    szerk: A BFI nyilván növeli LCD-n a mozgásfelbontást mivel a lassabb response time-ot kiiktatja valamilyen szinten. De nem tudom ez OLED-nél hogyan működik, egyáltalán ott van-e alapból gyenge response time.
    A lényeg, hogy a villogtatás működhet bár nekem épp a száműzendő kategória volt, plazmában sem bírom, másban sem.

    [ Szerkesztve ]

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Ijk #47 üzenetére

    Mi az oka, hogy nem hiszel a tesztelőnek? Van ilyen OLED tévéd?

  • dabadab

    titán

    válasz Ijk #24 üzenetére

    "OLED-nél feltételezhetően nem tesz jót az élettartamnak a pixelek gyors ki-be kapcsolgatása"

    Szerinted a PWM-es OLED-eknél mit csinálnak?... Ez LED, nem nagyon hatja meg a ki-be kapcsolgatás.

    DRM is theft

  • bteebi

    veterán

    válasz Ijk #81 üzenetére

    "Másra már nem tudok gondolni akkor hogy el kell adni valahogy majd az új szériát is."

    Lehet, de először inkább ezt a szériát kellene eladniuk. Ennyiért pedig nem lesz egyszerű, bár nyilván lesznek vevőik. 2-3 év múlva már majd érdekesebb lesz a helyzet :).

    #82: Nem tudom elképzelni, hogy az LCD "kihaljon". Sok jó tulajdonsága van (a sok rossz mellett), amik szerintem kb. örökre életben fogják tartani. Többek között az is mellette szól, hogy nem kell hozzá új gyártósorokat felhúzni, az meg még az LG technológiájával is odébb van, hogy olcsóbb legyen egy OLED panel előállítása, mint egy LCD panelé. De előállítási költség ide vagy oda, az OLED sohasem lesz alkalmas (alapvetően állandó) tartalmak megjelenítésére, szóval információs táblának (többek között bevásárlóközpontokba, pályaudvarokra) mindig is jobb lesz az LCD, vagy még inkább valami normálisabb színes e-ink :).

    [ Szerkesztve ]

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Ijk #81 üzenetére

    Igen csak LCD esetében van fényerőtartalék. Itt meg kb ki van sakkozva gondolom, amúgy sem nagy a panel max fényereje teljes képet nézve, ráadásul az a legrosszabb az élettartamnak. (50% konstans fényerő, vagy 100% villogtatva... kitudja mi a jobb) Bár ezek csak hipotézisek.
    Egyszerűen nincs elég max fényerő hozzá...szerintem ez az oka, hogy nem raknak bele egy fényerőt felére csökkentő eljárás. Valószínűleg túl sötét lenne a kép, bárhogy is állítgatják.

    Másrészt meg szerintem elenyésző ritkaságszámba megy aki tudja mi az a BFI, használja és szeretné is a csúcskategóriás OLED TV-jébe.

  • Strezi

    őstag

    válasz Ijk #81 üzenetére

    Teljesen erzeketlen a LED technika a ki-bekapcsolasok szamara.
    Szoval lehetne PWM vezerles, de az LG egyenlore analog alapon csinalja.

    Anno amikor jottek a hirek a Panasonicrol, remenykedtem hogy ok PWM-mel csinaljak meg a vezerlest, de nem ugy lett. Segitett volna a feketekozeli homogenitasban.

    Barmi, amit a plazma tud, OLED-is birna vezerlesben. Akkor Ti is boldogak lennetek vele ;)

    Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Ijk #70 üzenetére

    Korábban írtad: A legnagyobb problémám viszont a mozgóképfelbontás
    Most azt mondod, hogy hiszel elefant-nak hogy még sincs gond vele. Ez ellentmondásos. Fából vaskarika.

  • bazsade

    tag

    válasz Ijk #63 üzenetére

    Tökéletesen egyetértek azzal, hogy a 24/25P a mozi sajátja, főleg esztétikai kérdés. Nagyon félve még azt is megemlíteném, hogy az interpolációval 60P-szerűre simított beállításokkal a szerzői, művészi szándékot veszik semmibe. Megelőzendő a félreértést, tartalmat mindenki úgy fogyaszt otthon, ahogy neki jól esik, ez természetes. Pl. otthoni zenehallgatás esetén ahány ember, annyi féle hangszín, ami miatt valószínű a hangmester kardjába dőlne. Azonban az a tendencia, hogy az újabb készülékekben alapvetően be van kapcsolva a mozgás interpolációja véleményem szerint nagyon káros.

    Szeretném remélni, hogy nem lesz valós igény, hogy a jövőben 60, neadj'isten 120 képkockával készüljenek a filmek, de be kell látnom, hogy ez szocializációs kérdés, ha egy ma született csecsemő csak 50 képkoca/mp felett látna mozgóképet évekig, neki már nem lehetne mivel érvelni.

    Tudom, hogy volt már kérdés, de az elérhető UHD tartalmak, amivel teszteltek, hogyan vannak tömörítve, ill. mekkora a színterük?

  • bazsade

    tag

    válasz Ijk #111 üzenetére

    Igazat megvallva mikor kijött a Hobbit én eléggé megijedtem, hogy tetszeni fog az embereknek és precedenst teremt, hogy létjogosultsága legyen a magasabb képkoca/mp-es moziknak, de nagyon örülök, hogy nem így történt. Eddig... :)
    Amúgy külön érdekes, hogy a Black Frame Insertion, mint kvázi kényszerű jelenség szintén a mozi sajátja (volt), hiszen amíg a filmeket pozitív filmkópiáról vetítették, az egyes képkockák közötti váltás idejére a fény útját takarni kellett érthető okokból, megelőzendő a motion blur. (Ráadásul a flickerelés csökkentésére és a fényerő növelésére a későbbi vetítőkben akár dupláztak, vagy tripláztak is 48/50, vagy 72/75 Hz-re, tehát ugyanaz a kép 2x, vagy akár 3x is felvillanhatott.)
    Véleményem szerint ennek az esztétikája ugyanúgy hozzátartozik a mozihoz.

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #63 üzenetére

    A BFI nélküli többszöri képkirakást ejtsük is, nem is volt róla szó épp amiatt amit írsz: a technológia miatt ugyanaz mintha egyszer raknád ki a képet mivel tartja.

    Interpoláció: szappaoperát okoz, te magad is írtad. De erre írtam, hogy egy valós 60fps-sel felvett videó is ugyanilyen hatást kelt a túlságosan finom mozgásával. Ez nyilván megint csak természetes, hiszen fizikailag tökéletesen ugyanaz az eredmény egy valós és egy interpolált 60fps videó között. Persze ha a gyakorlati interpolációs hibáktól eltekintünk. Az elv és az eredmény, tehát a hatás is ezt leszámítva ugyanaz.

    És jön a kakukktojás: A BFI. Ezt nem értem hova istenítik egyesek. És erre nem tudok értelmes, valamennyire tényszerű választ kapni.

    1. BFI-vel kiteszel egy 24p képet. Mi történik és mivel jobb a kép egy frame-en belül? Ezt magyarázd el légyszi. Tehát kiteszed a képet, utána fekete kép, utána tök ugyanaz a kép. Majd megint fekete... megint ugyanaz a kép Mivel mondjuk van 2-800Hz BFI így könnyen belátható, hogy egy frame alatt több ilyen váltás lesz. Ez így állókép villogtatását jelenti. Mivel vagyunk bentebb? Mert szerintem
    a, Ha kicsi a freki akkor csak zavaró villogást kapsz, semmi mást.
    b, Ha nagy akkor semmit. A szem tehetetlensége miatt állóképed van.

    2. Most jöjjön a lényege: két különböző frame közötti fekete beszúrás. Ez nyilvánvalóan javítja az átmenet gyorsaságát, mert a háttérvilágítás gyorsabban kapcsol ki-be mint egy LCD g2g (vagy lehetne g2b+b2g, de az még jóval lassabb) átmenete. Tehát itt segít a BFI.
    De ezzel meg megint oda jutunk, hogy a fos mozgású 24p mozi másodpercenkénti 24db átmenetét próbálod felgyorsítani. Pár millisec. Közben meg közel 41ms-ig (-váltás ideje) ugyanazt az állóképet nézed.
    Magyarul nagyon gyors váltású állóképeid lesznek.

    Azt már kitárgyaltuk másik topicban - bár nagy egyetértés ott se volt - hogy egy 24p film a kevés mozgásfázis miatt nem ad folyamatos mozgásélményt. Ez egyszerű tény. Ha nem így lenne nem látnánk a szappanopera-hatást sem ami maga a folyamatos mozgás érzékelése a 24p-hez képest.

    Vagyis a 24p film gyors mozgás közben vagy egy szétblurolt valami (szerintem) amit nézel ~41s-ig, majd örülsz a szétbulrolt, életlen kép nagyon gyors váltásának amit így nem most el pár ms-re az LCD panel. Éles lesz az életlen képed váltása.
    De tegyük fel, hogy nem szétblur-olt a film - ebből már kaptam okítást: akkor meg van egy viszonylag darabosan mozgó (lásd előző pont: a 60fps-t, de már 30-at is mindenki folyamatosabbnak lát) mozgóképed aminél szintén örülsz, hogy az átmenetnél nagyon gyorsan követik egymást az "ugráló" éles képek.

    Nekem ez a BFI imádat a fentiek miatt fizikai ellentmondás. Vagyis nem feltétlen, ha úgy fordítjuk, hogy van aki szereti az éles képekből álló, de darabos mozgást. Csak akkor ne hívjuk már úgy mintha a mozgásgyorsaságot hiányolnátok. Ha 50-60fps és interpolációfüggőkről beszélnénk akkor megérteném, mert ott 16-20ms körüli frametime-nál már igen jelentős arányaiban egy viszonylag gyors 5-8ms response time is. De soha nem erről beszélünk, hanem 24p-ről.

    szerk:
    @bazsade
    "Véleményem szerint ennek az esztétikája ugyanúgy hozzátartozik a mozihoz."
    Ez már korrekt hozzáállás. Nyilván egyrészt vetítésnél szükség volt rá, de az otthoni megjelenítési technológiák szerencsére azóta pont ezeket a problémákat levetkőzték, mondhatni épp ellentétesek a gondok. Másrészt ha ízlésbeli kérdést csinálunk belőle az normális.

    [ Szerkesztve ]

  • PuMbA

    titán

    válasz Ijk #179 üzenetére

    "Interpolációval meg nem azt kapod mint amikor 60 képkockát veszel fel. Mivel a valódi 60p-nél valódi képeket kapsz a mozgásról, interpolációnál meg 36 képkockát az elektronika fog megtervezni."

    :K Ráadásul az interpolációs képkockákban ugyanúgy megmarad a 24 képkocka nagyobb elmosódása, amiket ugye nem tud kiszedni az elektronika, míg egy igazi 60 képkockás film esetén sokkal kevesebb elmosódást kapsz, ami jóval részletesebb képet eredményez :)

    [ Szerkesztve ]

  • Ren Hoek

    veterán

    válasz Ijk #183 üzenetére

    Jah ez alap. 24p az 24p, és nagyon remélem nem cuppannak rá a digitális 48p-s mozikra. (Mellékesen a celluloid jellegét is jobban szeretem, bár nehéz megkülönböztetni ma már mit vesznek fel azzal és mit nem. )

    A kérdés tényleg már csak az, hogy hogyan lehet megoldani ilyen esetekben a mozgásfelbontás "érzés" növekedését, mint az OLED. Kijelzőtechnológiailag szerintem nem is lehet javítani ezen, csak ilyen BFI szerű buherálással.

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #179 üzenetére

    Még mindig nem érted vagy ködösítesz.

    24p esetén hiába írod, hogy a záridő határozza meg az elmosódást. Ez így van, de a záridőt meg az fps szám határozza meg. Ha kevés az fps és nem akarsz darabos ugrálást akkor nagyobb záridőt fogsz használni gyors mozgásnál. Ennyire egyszerű. Írtam már korábban: nézz meg egy gyors akciójelenetet kikockázva. El lesz mosva mint a szar.

    Ha gyors záridővel nézed akkor meg ugrál. Én - de erre érzéketlenebb, teljesen hozzá nem értő ismerőseim is - látják a különbséget folyamatosságban egy 24 és egy 30fps videó között is. Nemhogy 24 vs 60.
    Nem tudom szoktál-e játszani de megnézhetsz egy PC játékot (ofc motion blur nélkül) is 24fps-sel mennyire darabos mondjuk 60-hoz képest.
    Ha te nem látod ezeket akkor ez egyéni probléma. Ettől még létező dolog.

    Interpoláció: Pumba-nak is írom. Olvassatok figyelmesebben: elvben ugyanaz az eredmény, direkt ezt írtam. És, hogy tekintsünk el a gyakorlattól, hogy egyrészt hibás az interpoláció, másrészt más a kiinduló kép más. De pl. miért ne lehetne hasonló akár ez is? Leírta Ijk is, hogy záridőtől függ az állóképek élessége. Akár lehet tök ugyanolyan záridejű 24 és 60fps forrás. Egy elméletben tökéletes interpolációnak az a feladata épp, hogy a kihagyott képkockákat "kitalálja". A mintavételnél hiányzó információkat tökéletesen visszaállítsa.
    Tudjuk, hogy nincs ilyen a valóságban, de elvben pontosan erről van szó. De akár még a gyakorlatban is lehetne olyan valós felvételt gyártani amit utána frame-ek törlésével és interpolációs visszapótlással pixelre ugyanazt kapnánk. Miért ne?

    Továbbra sincs egyik érv sem megdöntve. A 24p darabos vagy elmosott (vagy mindkettő) mellett kitartva a mozgásfolytonosságot és élességet számonkérni finoman szólva ellentmondás.

    szerk: A 24p meg azért "mozgókép" mert ez volt a minimális amit már annak látsz legalább. És a technológia nem engedett meg többet. Ettől még nem jelenti azt, hogy ennél többet nem érzékelsz és nem sokkal jobb/alkalmasabb a feladatra.
    Ez pont olyan mint 15 éve amikor a 640x480 "magas felbontás" volt. Meg amennyire ma is vannak pl. 15fps "mozgóképes" kamerák is.

    [ Szerkesztve ]

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #183 üzenetére

    Az első fele igaz.

    A másodikból részek igazak: A moziélmény=24p igaz és, hogy ez egy megszokás.
    Ennyi, nem több.

    Az elmosódáscsökkentésre jó, de csak ha nincs elmosódás. Márpedig 24p kevés a folyamatossághoz.

    Ren Hoek.
    Én meg azt remélem elterjed és megszokja az is aki eddig nem. Ahogy pl. a csendes autót is megszoktuk, a kurbli hiányát meg az is praktikus ha az ABS megfogja a féket és nem halsz meg az árokban mint 30 éve. Ez is mind "fura" a korábbihoz képest de tök jó és hasznos. :)

    Ez a moziélményhez ragaszkodás érhető valamilyen szinten csak akkor ne akarjunk gyors mozgást és éles képet mert totál ellentmondás. De vehetjük példaképp a TV-t is. Érdekes módon oda valahogy (interlacing) betrükközték, hogy ne kelljen 25fps-től szenvedni és senki nem reklamál. A sportb*zik is a magas fps-t szeretik. Megnéznék azért egy 24p és sportszeretőt egy 24p foci-, kosár, kézimeccsel mit kezdene és ordibálna a söre mellé. :D

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #187 üzenetére

    Azt tudom hogy 24p-nél de még 60p-nél is jobb a mozgásmegjelenítése egy impulzusos megjelenítőnek vagy egy BFI-s LCD-nek.

    Az a gond, hogy ezt kimérni ill hangoztatni tudod, de nem látsz mögé. Vagy nem fogadod el, hogy felesleges gyorsítani bizonyos tartalmak váltását amik önmagukban sem ehhez optimálisak.

    Én leírtam részletesen a fizikai ill elvi korlátokat, összefoglalva:
    1. Ha elmosott 24p-t nézel akkor miért van szükséged éles/gyors képváltásokra. Sehogy nem fogsz éles képet kapni.
    2. Ha rövid záridős 24p-t nézel ami éles akkor miért az átmeneti elmosódásokat akarod csökkenteni a gyors mozgásmegjelenítéshez, miért nem valós 60p forrásra vágysz, ahol minden kép rövid záridős, tűéles+a mozgásfázisok sem maradnak így ki mivel jóval többet tartalmaz mint 24 képkocka.

    Ennyi a lényeg durván. És ezekre nem kaptam érdemi választ, csak annyit, hogy BFI gyorsítja a váltást meg ilyenek a filmek... Nem erről volt szó. A kérdés épp az, hogy MINEK, ha kb semmi értelme a fentiek miatt.

    (Hangsúlyozom, de ezt írtam korábban is: 24p filmre nincs értelme. 60p forrásra vagy 50i TV adásra nyilván jelentősebb hatása van a gyorsításnak. Bár utóbbinál meg az interlacing vág oda kissé az eleve éles tartalomnak mozgás közben.)

  • #94529552

    törölt tag

    válasz Ijk #189 üzenetére

    Figyu, BFI nélkül is van élet. :)) Nagyon meggyőző volt sb.

  • sb

    veterán

    válasz Ijk #189 üzenetére

    Van hasznuk, én is leírtam. Csak nem mindegy, hogy hol és ezek meg szögegyszerű fizika érvek amiket nehéz megkerülni.
    Sok képen van sok mozgásfázis, azt tudja elmosni lassú váltás és azt lehet gyorsítani BFI-vel. Kevés képen kevés a fázis és így nincs sok értelme gyorsítani. A sok vs kevés kép közti különbség meg elég szembetűnő. Ezért szeretik bizonyos emberek a 60fps-t vagy interpolációt és ezért utálják mások szappanopera-hatást kiáltozva. 24fps meg kevés, alig van mit gyorsítani rajta. Könnyű belátni, hogy 15fps-nél még kevésbé számítana. Villogtathatod, köze nem lenne a gyors mozgáshoz. Határesetben meg egy állókép és villogó állókép között fizikailag se lenne különbség.

    Szóval az csípi a szemem, ha értelmetlen módon van összekombinálva és utána megy az (legtöbbször LCD) fika. Az interpoláció/60fps elutasítása és a 24p+BFI együtt éltetése meg ez a kategória. Én is használok BFI-t de nézek is hozzá nagyobb fps-ű forrást.

    A mindenféle technológiából adódó villogtatás van amin segít, de közel sem megváltó és egyáltalán nem jó irány. Azt kéne már elérni, hogy nélküle legyen értelmes gyorsaságú képváltás ÉS mellé gyors forrás.
    Abba meg már nem megyek bele újra, hogy a vetítők meg plazmák villogása amit mások idekevertek mennyire más.

Új hozzászólás Aktív témák