Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • N-r-G

    csendes tag

    Hello Mindenki!
    Elnézést, hogy ilyen hosszúra sikerült.
    Én már elég rég építettem a saját projektoromat, nem sokkal azután, hogy a Samsung 931C moncsi megjelent a piacon. Ez is került bele a gépbe.
    Néhány adat:
    -250W HID, Tungsram cső (napi 14 órát megy a proji ezért is a 250W)
    a cső mögött van hidegtükör, előtte kolimátor lencse (a szokásos elrendezés)
    -2 db 19” fresnel lencse, 330mm es fókusszal
    - tft (1280x1024), 2ms, technológiailag tn+ (anno a kicsi válaszidő miatt választotam, mivel 4m2 es kép esetén zavaró lehet az ’utánhúzás’, viszont csak 725:1 a kontraszt (mért érték) ez van, meg kell várni míg a spva, ips panelek árai lejjebb mennek.)
    - 60mm/330mm es triplet (az átmérő:100mm-es rendelés alatt van)
    Vetítés szemből, 2,5m távolságból, a kép 2,2m széles. A fényerő elég, mivel teljesen fekete kép esetén éppen lehet vmit látni a vásznon (1/725 világosságú feketét, ha a teljes fehér=1), mindenhol kontrasztos "színhelyes" a kép a sarkoknál egy kicsit kevesebb a fény, de filmnél nem lehet észrevenni (meg amúgy se...).
    ---------------------------------------------
    Lényeges: egy projektor sem tud fekete színt előállítani. Vagyis a fekete=max kitakarás+szórt fény reflexió.
    De a probléma nem megoldhatatlan:pl.: fekete vászon, mely kül hullámhosszú UV fény hatására kül hullámhosszú látható fényt bocsát ki.(részletezem ha van igény)

    Egy nagyon fontos dolog: Soha Ne Tegyél Intenzív Hőforrást Gyúlékony Szerkezetű Dobozba!! Ebben az esetben: a projektor váza fém, (a legjobb, ha az egész fémburkolást kap, átgondolt szellőzéssel, termikus védelemmel) gondolom senki nem szeretné ha a gépét csak a tűzoltók tudnák eloltani. Valamint: a fém jó hővezető(sugárzó) ezért termikus egyensúlyba kerül az egész gép (nálam ez +15C mint a környezet).

    A fényforrás teljesítménye felhasználási területtől függ. Mielőtt megépítünk egy gépet, át kell gondolni, mik az igények az üzemelési körülmények, ráfordítható idő és pénz mennyisége. Ha nem akarunk felesleges kiadásokat.

    Vászon:
    van olyan lényeges mint a vetítő, mivel együtt alkotnak egy rendszert. Tehát jó kép csak jó vászon esetén érhető el. Általánosságban igaz hogy egy gyári proji árának a fele = a neki való vászon ára. Ez van a boltokban, de mi ennél okosabbak vagyunk. Gyenge vászon kategória: lepedő, fehér fal, papírlapok. Közepes: írásvetítő vásznak, többrétegű matt festék, poli(etilén, amid…)lapok. Ezek után jönnek a profeszionális ezüstszemcsés vásznak (a betekintési szög csökken a reflexió nő, nincs overshot-jó esetben)

    Szerkezeti kialakítás:
    „Vannak szabályok, amiket be kell tartani, a többit meg lehet kerülni.”
    Haladó gondolkodásra utal a modulos felépítés: vagyis 3 modul van, 1:a fényforrás(gyujtó venti, tükör, kolimátor) egy közel zárt, masszív fémházban, 2:a tft modul (tft és vezérlése, fresnelek, HA a HID hűtése közvetlenül alulról felfelé vertikálisan történik, a tft modult nem kell hűteni) –részletezem ha kell, 3: az objektív (triplet, fokuszállító mechanika…stb)
    Ha éles képet akarsz akkor az AG-t le kell szedni a tft-ről! (nekem egyből lejött, zéró sérülés, részletezem ha kell)
    Modularitás előnye: bármi, bármikor könnyen, olcsón cserélhető, fejleszthető.

  • N-r-G

    csendes tag

    Köszönet az üdvözletekért.

    Előre is elnézést ha nem tudok valami gyorsan válaszolni, de mivel egyetemista vok, nincs sok szabadidőm (tényleg). Próbáltam rövidre fogni, de az infót valahogy át kell adni.

    Na akkor szép sorjában: Igen a proji egész nap megy, igazából hagyhatnám estére is, mert annyira semmi mellékfénye nincs és csak közvetlen közelről hallani a ventit, de nem akarom hogy a Greenpeace megutáljon. Amúgy is van még pár extrém ketyerém amire felkapnák a fejüket(PLS, A-class ampl…). Valójában több sz.gép van hálózatban az egyikhez van a proji hozzákötve.

    Részletezve:
    Ez a fekete vásznas megoldást még nem láttam sehol, de gondolom kézenfekvő lenne (a mai világban több dolog van amit meg lehet csinálni, mint amennyiről hisszük hogy nem). Az elv a következő: Egy emberi szem számára fekete anyaggal kezelt vászon, vagyis nincs reflexió 400-700nm-ig, de az anyag elnyeli a 200-350nm-es hullámokat(és persze a tovább 700 ig is ezért fekete). Az elnyelő atomok egy magasabb energiaállapotú vegyértéksávba kerülnek, majd egy köztes energiaállapotba visszajutva hv fotont sugároznak ki a 400-700nm-es tart.ban. A köztesből vissza alapba is hv, de az már infra. Hasonlóan mint ahogyan a foszfor elektronsugár hatására fényt bocsát ki (elektrongerjesztés), vagy hogy az ittrium aluminium gránát (YAG) lambda transzformátorként mükszik bizonyos Laser-ekben. A többi innen nyilvánvaló: megfelelő UV fénnyel (200-350nm, Gauss-görbén) átvilágítani egy alkalmas mátrixkijelzőt és elérni, hogy az intenzív UV fény közvetlenül ne érintkezzen élőlénnyel. (pl ne állj a proji elé, mert lebarnulsz…)
    Az igazán nagy gond: létrehozni az együttfutást és hogy egy adott uv (színkép)vonalra egy adott látható vonal legyen a válasz.
    De az eredmény: megoldódik a projik legnagyobb gondja, a kontraszt. Ha sikerül megfelelő vegyületet találni, akkor még a foszfornál jobb emisszió is elérhető. Ugye tudjuk, hogy a foszfor miatt olyan élethű a CRT-k és Plasmakijelzők képei. (ebbe most nem mennék bele mert nem a fórum anyaga, így is elég messzire mentem, de ha igény van rá…-tudjátok)
    HID hűtése:
    mivel az előírásnak megfelelően, foglalattal felfelé lógatva égetem a csövet, pontosan az üvegbúra alá, tőle kb 40mm-re lent van a fémházas venti, mely kb 1/6-os fordulaton megy (így hangja alig, meg ugye nem 320W disszipációval kell szenvednem hanem ’csak’ 200-al), így még létrejön a laminális áramlás mely körszimmetrikusan körbeveszi a csövet ezt segíti még a termikus áramlás, a meleglevegő elvezetése pedig közvetlenül a foglalat felett egy 90fokban megtört áramlási csatornában történik, így a meleg fent hátul, hátrafelé távozik, míg hideget alulról kap emiatt minimális a kiszürődő fény, ideális a HID hőátadása és minimális a meleglevegő vonulat hossza. A HID-t 3 oldalról feketére eloxált alu hűtőbordák veszik körbe, így az infra is elnyelődik és a bordák leadják a meleget a (bordázott)túloldalon. A 4. oldalon, középen jön ki a fény, így egy minimális árnyékolással elérhető, hogy a fressnell –tft egységre csak a hasznos fény jusson. A lencsék és tft között persze van kb 2 cm hely, ezen a részen alul-felül nincs is burkolat a házon, így a hideg levegő végzi a dolgát és vertikálisan mozogva hűti az egységet (nem kell venti). Megjegyezném, hogy 1 problémára adott válaszok közül általában a legegyszerűbb a helyes (thx Okken).
    És ha már itt vagyok: a leghatékonyabb megoldás (mint az autóreflektor és mint a gyári projik). Az ív egy parabolatükör fókuszában van. A tükör persze körszimmetrikusból egyenletesen megy át a tft képarányának megfelelő szögletes mértékre. Égetés függőleges, foglalattal felfelé, foglalat-parabolavég érintkezésénél elszívó, a fénysugarak már párhuzamosak de lefelé haladnak ezért kell egy tükör a 90fok miatt. A többi ugyanaz. Ez az ív összes fényét hasznosítja, ráadásul homogén az intenzitás a tft felületén. Stb. A böki az, hogy sokat kell számolni egy ilyen tükör elkészítéséhez.

    AG-leszedése: tft a (az AG miatt) matt felülettel felfelé, vízszintes felületen, a tft vezérlőpanel jó ha lelóg így a felesleges víz le tud folyni (célszerű a fürdőben csinálni), tft alatt jó nedvszívó anyag ami bőven túllóg (pl törcsi), a tft-n száraz konyharuha (pár cm-t lógjon le minden oldalon), kisimítva.* Langyos csapvíz (desztillált a legjobb) kb 30 fokos, óvatosan és egyenletesen kiöntve egy pohárból a ruhára, lehet látni ahogy a kapillárisokban és a tft-rongy között terjed a víz. Egyszerre 3 dl elég egy 19” moncsinak. Ismételjük a *-tól 20 percenként 2 órán keresztül. Leszedve a konyharuhát elsőre nem látni semmi szokatlant. Az egyik saroktól kezdve óvatosan egy éles(lényeges!!) késsel vagy pengével próbáljuk elválasztani az AG fóliát. Ez egy vékony réteg, közvetlenül alatta van az egyik polárfólia, arra vigyázzunk. Ügyes kéz kell hozzá, és nyugodtan kell dolgozni. Az AG egész könnyen fog lejönni, ha nehezen jön valami vastag réteg akkor próbáljuk egy nagyon kicsit feljebb a pengével. Ha megvan akkor óvatosan és lassan (kb 1 perc) kb 135 fokban srégan felfelé húzzuk le. Közben a tft-t gyengén, egész tenyérrel ellentarthatjuk. Az AG és a polár között van egy valami anyag mely vízzel érintkezve zselés állagúnak tűnt. Ez szappanos, langyos vízzel lemosható. Ha eltűnt, akkor a tft felemelhető a törcsiről, és óvatosan megmosható. (Nagyon könnyen karcolódik!!) Nem gond ha a vezérlőt víz éri, a művelet után erősen meg kell fújkálni és megvárni míg minden rész megszárad. (deszt. víz esetén nem lesznek foltok)

    Csapos!
    Vászon:
    Alap: [link]
    Mi az a silverscreen: [link]
    Általános:[link]
    diy: [link]
    festék: [link]
    Most nagyhirtelen csak ezeket találtam, de az a 2 amiből anno megtanultam nem tom, hogy hol van. Ha ráakadok, belinkelem.

    Halas!
    Nem a Te feketédre céloztam, nem nagyon olvastam előre, csak találomra belenéztem 1-2 helyre. Ezt nem értem pontosan: „itt vmi fakult és ezalatt értem hogy a fény rgb -g szín van”. Nem végeztem pontos számításokat mivel 1 hónap alatt csináltam, és mindig kellett valami, de úgy a moncsi volt 90E a teljes optika (lencsék:3M, fressnell:Lumenlab, 200mikronos)50E a HID és kiegészítők (Tungsram) 20E, az Alu anyagok kb 10E apróságok (csavarok, csatik, venti, fúrószárak, spéci vonalzók, fűrészlapok…) kb 20E ez 190, szal legyen 200E és akkor minden benne van. Minden közvetlenül a gyártótól van. És kb 300óra meló a műhelyben.

    Na most megyek mert még házit kell csinálnom. És képeket.
    Üdv!

  • N-r-G

    csendes tag

    Képek: feltettem oda ahova tudtam...
    Készülék:

    Vetített kép:
    Itt megy a vászon mögött 100W energiatakarékos:

    Filmrészletek:

    Minden képet a Samsung Z-560-as telójával csináltam, nem vmi jó a minőség, de a lényeg látható.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák