- A Keychron ismét egy űr betöltését vállalta magára az egerek szegmensében
- Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
- Csatába küldte Magyarországon idei csúcs hangprojektoros szettjét a Samsung
- Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
- Az USA vizsgálja a RISC-V kínai terjedésének kockázatát
- Zenelejátszó építése, a kiváló hangzásért
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- Egészen nagy teljesítményspektrumon fedné le a mobil piacot az AMD
- Azonnali notebookos kérdések órája
- Milyen TV-t vegyek?
- Azonnali informatikai kérdések órája
- Gaming notebook topik
- Milyen belső merevlemezt vegyek?
- AMD GPU-k jövője - amit tudni vélünk
Hirdetés
-
Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
ph Az amerikai cég legfrissebb szériája kétféle méretben választható, és fél évtizedes jótállással kecsegteti leendő gazdáit.
-
Spyra: akkus, nagynyomású, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Termékoldal buktatta le a Huawei Watch Fit 3-at
ma Az új aktivitáskövető rendkívül hasonlít egy Apple Watch-ra, de a funkcionalitás és az ár nyilván nem.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
-
And
veterán
válasz forceberg #6391 üzenetére
"Én P csatornásat javasolok, mert szerintem jobb a + ágat kapcsolgatni, mint a földet."
Miért is? Ennek az esetek túlnyomó többségében semmi jelentősége nincs, egy törpefeszültségű DC-fűtésszabályozásnál sem hiszem, hogy számítana. Ráadásul egy N-csatornás típusból (azonos határértékek mellett) könnyebben talál alacsonyabb csatornaellenállásút, mint P-csatornásból. Hogy miért PWM-mel? Mert gondolom, az a legjobb hatásfokú, nem igényel lineáris üzemet a félvezetőtől, és egy tipikus hőmérséklet-szabályozás különben is elég lassú, pl. nagy a holtideje.
#6396: "FET-tel is kivitelezhető nagyon frappánsan annál is inkább mert a FET-ek egyik legfontosabb paramétere, hogy nem igényelnek áramot vezérlésükhöz, tehát bemeneti ellenállásuk szinte végtelen nagy."
Igen, de ez csak DC-, vagy nagyon alacsony frekvenciás vezérlésnél igaz, mivel be/kikapcsolásnál a gate-kapacitásra töltést kell felvinni, ill. azt ki kell sütni. Ez pedig (különösen teljesítmény-mosfetek gyors kapcsolgatásánál) jelentős meghajtóáramot igényelhet. Az 555-ös időzítő 200mA-es terhelhetőségű, ami ilyenkor jól jöhet.
"A MOSFET-ek vezérlése hasonló a tranzisztorokéhoz, kivezetéseinek elnevezése a J-FET-ekéhez. Elzáródási feszültségük 1-3 V nagyságrendű, jellemző meredekségük 1 A nyugalmi áram esetén 1-10 S. Tehát egy átlagos MOSFET-et gatejét 1 A nyugalmi áram eléréséhez körülbelül 4 V-ra kell kapcsolni a source-hoz képest."
Ez meg kicsit úgy hangzik, mintha csak kiürítéses mosfetek léteznének, pedig manapság jóval elterjedtebbek a növekményes módúak, amelyek vezérlés nélkül (Ugs=0) nem vezetnek. A mai modern (pl. egyes logic-level típusok) növekményes módú mosfetek 4V-os vezérlőfeszültségnél akár 20A feletti draináram vezetésére is képesek. A vezérlőfeszültség növelése viszont a bekapcsolt csatorna ellenállására is jótékony hatással van. -
Bendegúz_50
tag
válasz forceberg #6398 üzenetére
Szerintem biztos, hogy kisfeszről akarja hajtani az 555-ös IC valamint a BD tranyós elgondolás miatt - ami egy kisebb méretű fűtőtesté avanzsálna ilyen áramok mellett - ezért csak megemlítettem a szilárdtest-relét ha esetleg volna hálózati feszre való fűtőszála az egyszerűség kedvéért
Válasz And-nak:
Természetesen növekményes módú FET alkalmazása is szóba jöhet ebben a verzióban a teljesítményt figyelembe véve sokkal inkább mint a kiürítéses típusok csak hamarabb agyon lehet őket vágniJó lenne egy visszajelzés Batman2 -től mire jutott....várjuk
Autónavigációs szoftverek nálam, további info PM
-
Batman2
őstag
válasz forceberg #6391 üzenetére
Szevasz
Köszi !
Ez egy személyautóban a szellőző rendszerben elhelyezett fűtőegység lenne, négy 12V-ra méretezett, vastag cekaszszál, az vesz fel kb 15A-t és ennek e reljesítményét kellene szabályoznom a légáramnak megfelelően, hogy túl ne melegedjenek a szálak, illetve a környezete.
Ha kisebb légáramra kapcsolom a szellőző rendszert, akkor a fűtőszálakat is kevésbé kell üzemeltetni, ugyanahoz a hűfok eléréséhez.
Természetesen, mivel autóról van szó, így 12V-ról menne a rendszer, illetve üzem közben max. 14 voltos rendszerfeszültségről.
És mivel a teljes kivezérlés esetén a legkisebb a veszteség (és így a fölös hőtermelés is) bármilyen tranzisztort is veszek alapul, ezért gondoltam a PWM szabályozásra, arra meg megfelel az 555-ös, igaz annak 15V körül van a maximuma.
Igazából azért gondoltam a föld ággal való vezérlést, szóval olyan FETtel, ami a negatív impulzusokra nyit ki, mivel a föld, az mindíg föld és így mindegy, hogy az 555-ös ICt hány volt feszültségről üzemeltetem !
Ha a pozitív periódust használom fel vezérlésre, akkor viszint ki kell menjen a teljes feszültség, hogy a FET teljesen kinyisson (vagy normál tranyó, mindegy), az 555-ös meg már melegszik 14-15V körüli feszültségen, szóval az előbbi esetben hajthatom alacsonyabb feszültségről is, a föld ekkor is közös és teljes a FET nyitása (vagy éppen zárása).
A pozitív periódussal való vezérléshez jó a növekményes FET ez tiszta, csak az nem, hogy akkor az utóbbi esetben, ha a negatív ággal akarom kapcsolni a FETet, akkor lehet, hogy kiürítéseset kellene alkalmaznom ???
Mondjuk annak meg az a hátránya, hogy ha nem kap jelet a Gétje, akkor állandóan nyitva van, bár ezt gondolom megoldható egy pozitív ágra felhúzó ellenállással.Üdv.:
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz forceberg #6391 üzenetére
Szevasz
nem teljesen értem ennek az IRF4905-nek az adatlapját !
Miért minuszban vannak írva az értékek ??Szóval úgy értettem, hogy 10V-on, 25 foknál 74A-t visel el folyamatosan és 52A-t 100 fokon, és 260 vagy mennyi A-t impulzusban, aminek valami 260 mikroszekundum talán az ideje.
Csak hogy ezek az értékek miért minusz előjellel vannak feltüntetve ??
További kérdés, hogy a rajz szerint ez már taltamazza a reverz impulzusok elleni védő Shottky diódát is ?
És a bekötése hogy van ?
Ha jól tudom akkor a Drain a nyelő és a Source a forrás, de a védő dióda alapján mégsem a D kellene a pozitív fele legyen, hanem az S, így van vagy sem ???És az mit jelent, hogy mondjuk 40V-os egy FET, de a Gateje csak mondjuk +-20V ??
Szóval akkor ez azt jelenti, hogy már max. 20V-ra is teljesen kinyit, ha a kapcsolni kivánt feszültség mondjuk 40Volt X amper akkor is átengedi a 40V-oto, ha csak 20V-oto adok a getejére ??
Illtve tudom, hogy az elméleti csatorn szélességével, ami létrejön a FET-ben, vagy megszűnik az áramerőt kapcsoljuk, az függ töle, csak akkor sem értem valahogy teljesen ezeket a feszültség összefüggéseket !Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz forceberg #6407 üzenetére
Szevasz
Elvileg ilyen probléma nincsen, mivel a szellőző rendszer legelére épitem be a fűtőt, a radiátor csak utána jön, szóval ez mindig a környezeti, relative hideg levegőt kapja direktbe.
És úgyis csak arra kell, hogy amig teljesen hideg a radiátor, addig ezzel a kevés plusz fütéssel lefújassam a párát az ablakról és talán még melegszek is egy picit.
De köszi az észervételt !Üdv.:
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
And
veterán
válasz forceberg #6421 üzenetére
Én nem illesztő-szinteltolót említettem, mint alternatívát p-csatornás mosfethez? Az lehet egy npn bipolár tranzisztoros fokozat is, senki sem vitatta. Csakhogy még mindig nem látom be, mit nyerne ezzel. Ugyanis:
a.) Egy stabkocka szerintem még mindig ajánlható egy autós kapcsolásba (mondjuk olyanba, ami bonyolultabb, mint egy féklámpaizzó vezérlése), mivel egy gépkocsi villamos rendszere nem a stabil feszültségéről híres. Nem tudjuk persze, hogyan néz ki a teljes kapcsolás, de integrált áramkör van benne, meg szabályozás, még ha olyan is, amilyen.
b.) Minek erőltetni a p-csatornás mosfetet, mikor egyrészt jóval kisebb a típusválasztéka, másrészt mint említettem, n-csatornásból könnyebben talál alacsonyabb Rds_on értékűt, mint p-csatornásból? 15-20A-nél már nem mindegy. Ráadásul n-csatornással megspórolható pár alkatrész.
c.) Tényleg annyira fontos, hogy a terhelés melyik ága a vezérelt? Már a szimpátián túl.
A relét, mint alternatívát inkább felejtsük el, főleg pár Hz-es PWM-nél. Persze a frekvenciát vihetjük lejjebb is, de egy ekkora áramú relé se nem praktikus, se nem olcsó, se nem kicsi, se nem hosszú élettartamú egy félvezetőhöz képest. -
Nunder
őstag
válasz forceberg #6442 üzenetére
Nem gondoltam én ilyen parasztavakítós LED-es megoldásra Csak egy szimpla ventit képzeltem el amit a 4 sarkánál alátámasztok a cirkuláció miatt. Tehát akkor egy asztali ventit megbuherálva működni fog a dolog? És teljesen mind1 milyen USB-kábelt vagdosok szét? Mert eléggé szűkös a mostani készlet... (konkrétan telefon adatkábelre esne a választás)
“It's the job that's never started as takes longest to finish.” // blackbird3dworks.hu
-
And
veterán
válasz forceberg #6623 üzenetére
A szekunder feszültség elméletben független a frekvenciától, az csak az áttételtől függ. Ezért az nem fog változni. Ha a transzformátort 50Hz-re méretezték, akkor nagy valószínűséggel probléma nélkül fog működni 60Hz-en is, talán a vasvesztesége lesz egy kicsit nagyobb. Visszafelé ellenben ez nem igaz, mivel a voltonkénti menetszám és a szükséges vasmag-keresztmetszet alacsonyabb frekvencián nagyobb, ezért egy 60Hz-es trafón 50Hz-en hamarabb túlterhelődhet, vagy alapból jobban melegedhet.
-
ngabor2
nagyúr
válasz forceberg #6664 üzenetére
végülis... nem rossz megoldás. bennem is felmerült, de első körben elvetettem. viszont így valóban egyszerűbbnek tűnik.
a cucc maximális terhelésnél sem szabadna, hogy 30W-nál többet felvegyen, szóval ez alapján majdösszehozok valamit.
majd megnézem, hogy a vinyónak elég-e, ha a ház alján fekszik az alumíniumlemezen (persze tőle elektromosan elszigetelve), vagy kicsit jobb hűtés kell neki. egy 5400rpm-es notivinyóról lesz szó.
-
ngabor2
nagyúr
válasz forceberg #6666 üzenetére
az alaplap 7,2x10cm-es, a doboznak kb. 10x12x5-6cm-est gondoltam. hűtő a tetején, teljes egészében. a proci/chipset a legmelegebb, erről a meleget egy rövid u alakú hőcsővel vinném a tetőre, mind a chipek, mind a borda felől egy-egy réz hőátadó cucc lenne.
a táp egyrészt egy külső 12V-os cucc, amire nem kell hűtő, másrészt egy pico-psu, ami megintcsak nem egy melegedős fajta. azt igazából nem is nagyon látom, hogy lehetne hűteni, de mikor használtam, langyos se nagyon volt.
a vinyó alulra megy, elektronikával felfele, alá meg valami hővezető "szivacsot" teszek.
-
DuplaZso
aktív tag
válasz forceberg #7138 üzenetére
Tollal, papíron egyszerűbb felvésni egy ilyen hiperbonyolult kapcsolást, mint szöszmötöljek valami programmal. Ráadásul jól is esett egy kicsit kézzel rajzolgatni, arról nem is beszélve, hogy így legalább használom is a kukából megmentett szkennert.
De ha adsz egy Eagle-t, kipróbálhatom. Úgyis szabin vagyok még a héten. -
Speeedfire
nagyúr
válasz forceberg #21810 üzenetére
USB 2.0 alatt 500mA a max. USB 3.0 alatt már több 900mA.
Bővebben itt.Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com
Új hozzászólás Aktív témák
- Ritkaság! Alienware AW5520QF Oled Gamer Monitor!55"/4k/120hz/0,5ms/Alienfx RGB
- LG34UM-68P 21:9-es Ultra Wide monitor eladó!
- HP Envy x360 15,6 IPS LED Gorilla Glass i7, 16GB, 1TB fémházas 3az1 notebook + HP toll - harmad áron
- ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC (ASUS-VC-PRO-RT4080S-O16G) Bontatlan új 3 év gar!
- Szép állapotú 2020-as MacBook Air 13 - M1-es processzor, 8GB RAM, 256GB SSD