Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Phülöp

    addikt

    Yamaha YSP-900

    Kb. 2 évvel ezelőtt jutottam hozzá egy budapesti kiskereskedésben.
    Előtte nem sokkal költöztünk új lakásba, összebútorozva az asszonnyal (aki azóta is rendületlenül elvisel). Beköltözés után hamar megérett az igény a Yamaha házimozi-erősítő + Magnat hangfalrendszer cseréjére.
    A frontok sok helyet foglaltak (a hátsó sugárzók sem kevesebbet állvánnyal), ráadásul az egész szoba be volt zsinórozva.
    Kutakodtam sokat, ráleltem a hangprojektorra, mint alternatívára. Egyetlen gyártó termékei voltak akkoriban elérhetők, ez a Yamaha volt. A hangprojektorok sorában a Yamahánál az YSP-1 volt az első, ez akkoriban még mindig 150-200e Ft körül mozgott. Következő körben érkezett az YSP-800, és az YSP-1000.
    Ezeket váltotta le rendre az YSP-900, ill. az YSP-1100.

    Az YSP 900-as típust a mérete (kb. egy 82cm-es tévé szélességével egyezik meg) és az árfekvése miatt választottuk. Akkoriban ez a jószág kb. 125e Ft körüli áron mozgott.
    Vásároltam mellé egy Wharfedale WH-210-es típusú mélyládát - és már az elején leszögezem, hogy a mélyláda kötelező egy hangprojektor mellé.

    A falra szereléshez külön kapható konzol (SPM-K30), kb. 8e Ft (egy sima lemez egyébként, amit a falra kell felfúrni, 2 "fülére" akasztható maga a projektor.
    Az installálás fizikai része nagyjából ennyi, a zsinórozás egyértelmű.
    A könnyebb része a dolognak a beállítás (ha megelégszik az ember az automatikus beállítás lehetőségével - egyébként ugyanúgy el lehet vele tölteni egy-két hétvégét, mint a hagyományos, sokdobozos megoldással). Az automatikus beállítás annyiból áll, hogy a mellékelt bemérőmikrofont a szoba azon pontjára pozícionáljuk, ahová szeretnénk, hogy összpontosuljon a térhatás, a zsinórjának a végét (3.5mm-es jack) a projektor előlapján lévő aljzatba csatlakoztatjuk. Ezután az automatikus beállítást kiválasztva a menüben kapunk néhány másodpercet, hogy elhagyjuk a szobát... Kb. 2-3 perces zajongás következik, a projektor a mikrofon segítségével analizálja a szoba méreteit, ill. a benne található "tereptárgyak" elhelyezkedését.
    Itt jegyezném meg, hogy a szoba átrendezése esetén a régi beállítások nem lesznek jók, újra kell kalibrálni az eszközt.
    A bemenetek közül a digitális optikait választottam.
    A csatlakozóaljzatok lefelé néznek, polcos megoldásnál érdemes pipacsatlakozókat használni a kábelek védelmében.
    A forrás kizárólag egy PC alaplapi hangkártyájának optikai kimenete.
    A szoba, ahol elhelyeztük, egy átlagosan, a napi életre berendezett nappali. 5*4 méteres, keresztbe hallgatjuk (az egyik hosszabb fal közepére raktam fel, kb. 160-170cm magasan - a monitor miatt nem tudtam lefelé csalni).
    Zenei téren javarészt akusztikus jazz-t, bluest és klasszikus zenét kap, veszteségmentes formátumban, nagy ritkán CD-n.

    A sokféle üzemmód közül csak néhányat használunk ki:

    - stereo: zenehallgatáshoz, tévénézéshez,
    - 5beam: filmnézéshez (ha a forrásanyag tartalmazz a megfelelő csatornákat),
    - mybeam: ha csak egyikünknek szól halkan, és nem akarjuk a másikat zavarni.

    Első körben zenét hallgatva hasonlítottam össze a régi rendszerrel: Yamaha RXV-430 házimozi-erősítő, a hangfalak pontos típusára viszont nem emlékszem (annyi biztos, hogy Magnat volt), ugyanúgy digitális optikai jellel.
    A zenei tesztben a mélyláda mellőzve volt.
    Ami rögtön feltűnt: az új rendszer hallgathatóbb. Tudom, ez szubjektív, de szinte minden téren erősebb volt, mint a régi. Részletgazdagabb, élénkebb volt a hangzás, a hangkép teltebb, a felső szegmens sokkal tisztábban jelent meg. A színpadnak volt mélysége, minden hangszer helyét majdnem pontosan meg lehetett határozni. Itt a színpadszélesség hiánya volt a probléma, a különálló dobozok ezt sokkal konkrétabban hozták. Ekkor kipróbáltam a 3BEAM üzemmódot, ettől a színpad kiszélesedett (utólag kiderült, ez csalóka, nem is használjuk). Ezen a problémán végülis sikerült felülkerekedni: egy közel 2 köbméteres terráriumot száműztünk a nappaliból, és az újrakalibrálás meghozta a várt eredményt, megjött a színpad szélessége, kapásból lehetett tudni, melyik zenész hol áll a színpadon.

    A házimozis tesztnél belépett a képbe a mélyláda is.
    Itt is nagy volt a minőségi különbség az új rendszer javára, de nem hozta azt a 3D-s hangzást, mint a régi rendszer - fülelni kellett, merről is jön a hang (valahogy mindenhonnan egyszerre, de nem lehetett pontosan meghatározni). Nem hagyott nyugodni a dolog, kerestem a neten direkt a többcsatornás rendszerek bemutatására készített felvételeket (pl. http://www.demo-world.eu/trailers/high-definition-trailers.php), ezekkel újra rápróbáltam. Ezeknél már nem volt meg az a különbség, nem kellett figyelni az effektek pozíciójára. Később (a már említett szobaátrendezéssel), még jobb lett a térhatás, filmeknél is hozza az elvárt szintet.
    Ha a hátsó faltól kb. 1 méterre helyezkedünk el, akkor az összes hangnyaláb teljesen a helyén van (a falra húzódva értelemszerűen a hátsók hiányoznak, vagy tévesek).

    Összességében véve nagyon meg vagyok elégedve ezzel a projektoros megoldással, kellemes meglepetést okozott. Mondom ezt annak fényében, hogy akkoriban nem lehetett meghallgatni sehol ezeket a cuccokat, mindenhol csak megrendelésre hozták, zsákbamacska felirattal a dobozon.
    Ha a mai eszemmel kellene vásárolnom hangcuccot a jelenlegi nappalinkba, projektort vennék megint. Esetleg újabb típust - de azt csak meghallgatás után.

    Fényképeket sajnos nem tudok készíteni, mobilosakat meg nem akarok.

    Ha bárkinek kérdése van, szívesen válaszolok -ha a véleményem szubjektív is, mégiscsak tapasztalatokon alapszik.

    [ Szerkesztve ]

    A Bretagne-félsziget meredek ormai alatt Otthont találnak kóbor csikóhalak. /Mesterem

Új hozzászólás Aktív témák