Új szintre emeli a 3D-s webet a végleges WebGL 2.0

A Firefox és a Chrome böngészők új verziói biztosítják a támogatást.

A WebGL 2.0 fejlesztése nagyon elhúzódott. A projektnek évekkel korábban fogtak hozzá az érintettek, de folyamatosan csak csúszott a véglegesítést. A Khronos Groupnak ugyanakkor jó oka volt erre, mivel tényleg olyan szabványt szerettek volna letenni az asztalra, amely biztonsági szempontból is kiállja a próbát. Ez főleg fontos volt a hat éve megjelent 1.0-s verzió után, amely például könnyen támadhatóvá tette a számítógépet, de viszonylag gyorsan érkezett hozzá biztonsági frissítés, és a rendszer mára már rendkívül szigorú biztonsági előírásokkal rendelkezik.

A WebGL 2.0 az előző verzióhoz képest a tudásbeli előrelépést célozza, így többek között az OpenGL ES 3.0-s API-ra épít. Ez jobb programozhatóságot, illetve több lehetőséget eredményez a fejlesztők számára. Az új felület legnagyobb előnye a grafikai lehetőségek kiterjesztése, ezen belül is lényeges újítás lesz a megnövelt precizitású fragment shaderek használata, a több render target, az instancing és az occlusion queries támogatása, valamint a fejlesztők által kontrollálható élsimítás bevezetése.

A változások miatt a WebGL 2.0 nem kompatibilis az 1.0-val, ami azt jelenti, hogy a fejlesztőknek az eredeti WebGL-re írt programjaikat némileg módosítaniuk kell, de szerencsére nem kell lényegesen belenyúlni a kódba, mivel az eltérések minimálisak. Persze ha a megjelenítés továbbfejlesztése a cél, akkor már több változásra is szükség lehet, illetve a több lehetőség azt is jelenti, hogy komplexebb grafika jeleníthető meg. Ez azzal is jár, hogy megnő a webes 3D-s tartalmak gépigénye is elsődlegesen a grafikus vezérlő tekintetében, vagyis mostantól gépizzasztó weboldalakat is össze lehet rakni. Persze ez relatív, egy dedikált GPU-val szerelt asztali gépnek valószínűleg nem jelent majd gondot a WebGL 2.0-s tartalmak futtatása, de egy kisebb mobil eszköznek már lehet, hogy néha problémái adódhatnak.

Az új szabvány mára véglegesnek tekinthető és a legújabb Mozilla Firefox és Google Chrome böngésző hivatalosan is támogatja. Mivel a véglegesítési procedúrát egy rendkívül hosszú teszt előzte meg, így a WebGL 2.0-t nagyon kiforrott állapotban kerül a fejlesztők és a felhasználók elé, ami a Khronos Group szerint gyors terjedést biztosít majd. A hibátlan működéshez azért az érintettek javasolják a legfrissebb grafikus meghajtók telepítését.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés