Az AMD már korábban elárulta, hogy a tavasz végi, illetve nyár elejei rendezvények tekintetében az E3-as hegyezik ki a játékosokra. Ez így is történt, a vállalat lényegében leleplezte az iparág első olyan platformját, amely a PCI Express 4.0-ra alapoz, és ennek az egyik eleméről, azaz a harmadik generációs Ryzen processzorokról, illetve a hozzájuk tartozó X570-es vezérlőről már a Computexen beszéltek.
A Ryzenek egy rövid ideig most is visszatértek, elsődlegesen a játékok szemszögéből, de a bemutató főszereplője a PCI Express 4.0-t szintén támogató Radeon RX 5700-as sorozat volt. Azért az AMD még piacra csempészi a Computexen hiányolt, 16-magos Ryzent is, aminek a paramétereit az alábbi táblázat részletezi (a jobb átláthatóság érdekében a korábban bejelentett modelleket is feltüntettük):
Típus | Mag-/turbo órajel | SMT |
L2 cache |
L3 cache | Fogyasztás (TDP) | Listaár (dollár) |
---|---|---|---|---|---|---|
9 3950X (16 mag) | 3,5/4,7 GHz |
van | 16 x 512 kB | 64 MB | 105 W | 749 |
9 3900X (12 mag) | 3,8/4,6 GHz |
van | 12 x 512 kB | 64 MB | 105 W | 499 |
7 3800X (8 mag) | 3,9/4,5 GHz | van | 8 x 512 kB | 32 MB | 105 W | 399 |
7 3700X (8 mag) | 3,6/4,4 GHz |
van | 8 x 512 kB | 32 MB | 65 W | 329 |
5 3600X (6 mag) | 3,8/4,4 GHz | van | 6 x 512 kB | 32 MB | 95 W | 249 |
5 3600 (6 mag) | 3,6/4,2 GHz |
van | 6 x 512 kB | 32 MB | 65 W | 199 |
A Radeonokra rátérve a Navi generáció került bemutatásra, ezen belül is a 7 nm-es node-on készülő, 10,3 milliárd tranzisztorból álló, Navi 10 kódnevű GPU, amely az új RDNA (Radeon DNA) architektúrát használja. Ennek a részleteit az AMD még nem leplezte le publikusan, így a változásokról majd csak a starthoz közeledve lehet beszélni, de a vállalat által megosztott specifikációkat az alábbi táblázatban vázoltuk fel a Radeon RX 5700, 5700 XT és 5700 XT 50th Anniversary Edition modellre vonatkozóan:
Típus | RX 5700 |
RX 5700 XT |
RX 5700 XT 50th Anniversary Edition |
---|---|---|---|
GPU kódneve | Navi 10 |
Navi 10 | Navi 10 |
Architektúra | RDNA |
RDNA | RDNA |
Alap-/tipikus/maximális órajel | 1465/1625/1725 MHz | 1605/1755/1905 MHz | 1680/1830/1980 MHz |
Shader részelemek száma | 2304 | 2560 | 2560 |
Textúrázók száma | 144 | 160 | 160 |
Blending egységek száma | 64 | 64 | 64 |
Raszter órajelenkénti teljesítménye | 64 pixel | 64 pixel | 64 pixel |
DMA motorok száma | 2 | 2 | 2 |
Pixel kitöltési sebesség | 110,4 GPixel/s | 121,9 GPixel/s | 126,7 GPixel/s |
Texel kitöltési sebesség | 248,4 GTexel/s | 304,8 GTexel/s | 316,8 GTexel/s |
Elméleti számítási teljesítmény (FP16) |
15,9 TFLOPS | 19,5 TFLOPS | 20,28 TFLOPS |
Elméleti számítási teljesítmény (FP32) |
7,95 TFLOPS | 9,75 TFLOPS | 10,14 TFLOPS |
Effektív memória-órajel | 14 GHz | 14 GHz | 14 GHz |
Memória típusa | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 |
Memóriabusz | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
VRAM kapacitása | 8 GB | 8 GB | 8 GB |
Memória-sávszélesség | 448 GB/s | 448 GB/s | 448 GB/s |
FreeSync (2 HDR) támogatás | van | van | van |
TrueAudio Next particionálás | van | van | van |
mGPU támogatás | van | van | van |
Listaár (dollár) | 379 | 449 | 499 |
A fogyasztás tekintetében az AMD szokás szerint TBP értéket adott meg, ami lényegében egy számolt adat. Ez a Radeon RX 5700 esetében 180, míg az RX 5700 XT mellett 225 watt. Ezek nem TDP adatok, de szerencsére az AMD korábbi hardvereivel jól összehasonlíthatók, hiszen azok is így voltak specifikálva. Ebből a szempontból a Radeon RX 5700 fogyasztása a Radeon RX 580, míg az XT-s modellé a Radeon RX 590 körül lehet. Legalábbis ezeknek a korábbi hardvereknek volt hasonló, konkrétan alig 5-10 wattnyival nagyobb TBP értéke. Ugyanakkor, ahogy minden modernebb Radeonon, széles skálán paraméterezhető a fogyasztás, itt is egyszerű meghajtóbeállításokkal lehet felezni, harmadolni az energiaigényt. Az AMD ajánlása mindegyik VGA-ra egy 6 és egy 8 tűs PCI Express tápcsatlakozó, de ettől a partnerek majd eltérhetnek, viszont a további a tuningnak ez a felállás kedvez.
Az AMD újít a multimédiás és a kijelzőmotor tekintetében is. Előbbi egyszerűen csak Radeon Media Engine néven fut, és lényegében 4K-s kódolást és dekódolást tesz lehetővé HEVC formátumon belül. A kijelzőmotor igazából a Vega továbbfejlesztése, és a DisplayPort 1.4 kiegészítését, a Display Stream Compression technológia támogatását kínálja.
AMD Radeon RX 5700 és 5700 XT [+]
Hardveres szinten egyébként ezeknél jóval több változás van, de mindenről majd csak később lehet beszámolni. Többek között a vállalat a multimédiás motor tekintetében is nagyon szűkszavú volt, pedig a leírtaknál sokkal, de tényleg sokkal többre képes az új blokk.
Amiről viszont lehet beszélni, azok a szoftveres fejlesztések. Az AMD két újítással készül a játékosok számára, az egyik a FidelityFX, míg a másik a Radeon Anti-Lag. Utóbbit a híres, Radeon Chillt jegyző csapat tervezte, ebből a szempontból a HiAlgo felvásárlásával jó lóra tett a cég. Információink szerint az Anti-Lag megoldást a HiAlgo már az akvizíció előtt elkezdte fejleszteni, csak az AMD-n belül fejezték be a projektet. Ennek a megoldásnak a lényeg az input lag csökkentése, amely játéktól függően 23 és 35%-kal redukálódhat a funkció bekapcsolásának hatására. Ezt tulajdonképpen úgy éri el az AMD, hogy nem a Microsoft beépített futószalagjait használják, de ennél pontosabb adat még nincs a működésről. Az előny egyértelmű, a hátrány az, hogy borzasztóan nehéz ám ezt megcsinálni, nem véletlenül vihetett el éveket a fejlesztése, amíg a működést megfelelőre csiszolták.
A FidelityFX már inkább a grafika javítására figyel. Ez tulajdonképpen egy nyílt forráskódú eszközkészlet, amely jelentősen megkönnyíti a fejlesztők számára az utófeldolgozást használó effektek kivitelezését, ezzel pedig a végső cél a képminőség javítása.
Az AMD szerint a FidelityFX-et számos fejlesztő használni fogja, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy a fejlesztést lényegesen meg tudja könnyíteni. Ráadásul a cég előre tervezett effekteket is kínál, ezek közül az első a Contrast Adaptive Sharpening lesz. Ennek a hatását a Borderlands 3-on, illetve az egyik F1 játékon, valószínűleg a 2019-es verzión mutatták be, valamint a Unity videójáték-motorba is be lesz építve a rendszer. A vállalat azokra a játékosokra is gondolt, akik a régebbi címre szeretnének hasonlót, egy Radeon Image Sharpening (RIS) szűrőt egyszerűen megkap a Radeon Software, ami mindegyik elterjedt API-ra írt játékra vonatkozóan aktiválható lesz.
A fentiek mellett a cég leleplezte, hogy a Microsoft hivatalos hardverpartnereivé váltak a PC-s piacon is, és a Gears 5 című játékot ennek megfelelően fejlesztik. Ennek örömére a vállalat az új hardverihez három hónapnyi PC-s Xbox Game Pass előfizetést mellékel.
Az AMD az összes újdonságát július 7-én küldi a boltokba, ami lényegében utalás, hogy az iparágon belül elsőként vezetik be a 7 nm-es gyártástechnológiát, bár ez igazából már az év elején leleplezett Radeon VII-tel megtörtént.