Hirdetés

Kiegészült az asztali Kaveri APU-k felhozatala

Az AMD bejelentette, hogy az év elején bemutatott két Kaveri APU, ezen belül is az A10-7850K és A10-7700K mellett végre hivatalosan is elérhetővé váltak az alacsonyabb fogyasztású A8-7600, illetve A10-7800 és A6-7400K jelzésű modellek. A Socket FM2+ tokozást használó megoldások paramétereit a linkelt oldalakon már részleteztük, így ezt nem ismételjük meg újra, viszont a dobozos termékek hivatalos startja szempontjából vannak új bejelentések, amelyek az év elején befutott megoldásokra is vonatkoznak.

Az újdonságok főleg szoftveres eredetűek. Többek között az AMD már az év elején azt ígérte, hogy a Kaveri APU képes a 4K-s HEVC tartalmak lejátszására. Ezt a Telestream és a Strongene dekódere már támogatja, de elérhető a CyberLink PowerDVD 14, amely végfelhasználói programként is képes IGP-vel gyorsítva lejátszani a Kaveri APU-n a 4K-s HEVC tartalmakat. Ez a szolgáltatás az összes támogatott formátumra vonatkozik, hiszen egy OpenCL-ben írt szoftveres megoldásról van szó. Bár maga a gyorsítás jelenleg csak a Kaveri APU-n érhető el, de az OpenCL kód képes szimplán processzoron is futni, így az elég erős CPU-k is megbirkóznak a feladattal, igaz sokkal rosszabb energiahatékonyság mellett. A GPGPU-s dekóder extrája, hogy az IGP erejét a program a lejátszott videó képminőségének javítására is felhasználja. Ez persze kikapcsolható funkció.


[+]

A CyberLink PowerDVD 14 emellett hamarosan kap egy extra frissítést, ami engedélyezi az AMD Fluid Motion Video technológiát. Sajnos ez a szolgáltatás üzemképtelen a processzorokon, így csak a Kaveri APU-n lehet használni.

Hirdetés

Az AMD a fentiek mellett hivatalosan is bemutatta a GrassFX technológiát, amely a TressFX egyenes ági leszármazottja, csak éppen nem a haj, hanem a fű szimulálására való. Ennek érkezéséről már májusban is írtunk, de mára jóval több információ áll rendelkezésre a fejlesztésről.

A GrassFX a TressFX-hez hasonlóan teljesen szabványos kód, amit az érdeklődő fejlesztők már megkaptak, de hamarosan elérhető lesz a publikus verzió is. Bár a fű és a haj szimulálásának alapja megegyező kutatást igényel, a tényleges implementáció szempontjából már sok különbség lesz. A GrassFX működőképes előre elkészített tartalommal, vagy szimplán matematikai képletekből generált fűvel. Az egyetlen követelmény, hogy a fűszálak geometriai alakzatok legyenek.

Maga a szimuláció OpenCL kóddal történik. Itt viszont több eset is lehetséges, mivel a mai PC-s konfigurációk nem igazán egyeznek meg az integráció szintje szempontjából. A Kaveri APU esetében egy olyan kódról van szó, amely kihasználja, hogy a lapka támogatja a hUMA és a hQ technológiát. Ennek köszönhetően nem szükséges semmilyen adatmásolás, illetve a központi processzormagok, valamint az IGP multiprocesszorai megegyező logikai szinten állnak, vagyis minden gond nélkül átadhatják egymásnak a feladatokat. Ebben a módban a szimuláció úgymond azonnali, vagyis az IGP még a számolt jelenetben képes visszaírni a processzornak, és ez meg is jelenik majd a jelenethez tartozó képkockán, amit akár az IGP, vagy esetleg egy dedikált grafikus vezérlő is elkészíthet.

Alternatív működési mód a késleltetett szimuláció, amely a mély integrációt nem megvalósító IGP-kre, illetve a dedikált grafikus vezérlőkre használható. Maga a GrassFX ilyenkor is működik, de a szimuláció eredménye nem azonnal, hanem egy-három képkocka késéssel jelenik meg, hiszen adatmásolásra van szükség, és ez szinkronizált működés mellett túlzottan lerontaná a sebességet. A késleltetés elsődlegesen a paraméterezéstől függ, de még három képkocka késés sem túlzottan katasztrofális, így az effekt élvezhető marad. Amennyiben az adott konfigurációban található egyetlen grafikus vezérlő sem támogatja az OpenCL-t, úgy a processzor is használható a számításra, de ekkor lényeges sebességvesztéssel kell számolni, éppen ezért a GrassFX opcionálisan kikapcsolható lesz a játékokban.


[+]

Az OpenCL-ben írt szimuláció előnye, hogy a GrassFX képes kihasználni az IGP-ket akkor is, ha a képkockát egy dedikált grafikus vezérlő számolja. Egy VGA-val rendelkező Kaveri APU-s konfigurációban ez sebességnövekedést is hoz a késleltetésre vonatkozó extrákkal együtt, de lehetséges az is, hogy a GrassFX például a többi AMD APU-t, illetve az Intel termékek OpenCL-t támogató IGP-it is munkára fogja. Ilyenkor a szimuláció a hUMA és a hQ hiányában késleltetett lesz, de az extra sebesség megmarad, hiszen a számítás így sem a dedikált grafikus vezérlőt terheli.

Megtudtuk, hogy a GrassFX később át lesz írva OpenCL 2.0-ra is, hogy a lehető legtöbb hardveren kihasználható legyen a mély integráció előnye, és ezzel egyetemben a jelenetszinten szinkronizált szimuláció.

Végül az AMD a Never Settle Forever promóciót is kiterjeszti az A10-es Kaveri APU-kra, így egy-egy ilyen termék vásárlása során a kereskedőpartnerek egy kódot is kínálnak, amellyel a Thief, a Sniper Elite 3 és a Murdered: Soul Suspect című játékok közül az egyik ingyenesen letölthető. Ez az akció októberig tart.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés