Találtunk egy kiadót, amely válaszolt a GeForce Now-val kapcsolatos helyzetre

A Codemasters szerint az NVIDIA nem rendelkezik a szükséges licencekkel, így nem futtathatják az érintett játékokat a platformjukon belül.

A GeForce Now élesítése óta téma, hogy az alapból távol maradó, illetve már a tesztidőszakban kilépő Rockstar, Square Enix, Konami, Capcom és Electronic Arts ötös mellett folyamatosan hagyják el a szolgáltatást a kiadók és a fejlesztők. Az előbb említettekhez korábban csatlakozott az Activision Blizzard és a Bethesda, de a folyamatot egy független fejlesztő is megfejelte a The Lond Dark című alkotás eltávolíttatásával, továbbá a 2K Games nemrég döntötte el a kilépést. Legutóbb az Xbox Game Studios, a Warner Bros. Interactive Entertainment, a Codemasters, illetve a Klei Entertainment játékai kerültek ki, de a történetnek némi pikantériája, hogy utóbbi stúdió nem is tudott arról, hogy elérhetők voltak az egyes címei, és abból a döntésből is kihagyták őket, amely az eltávolításukra vonatkozott.

A változásokkal kapcsolatban folyamatosan érdeklődtünk a kiadóknál, de valós választ nem kaptunk, lényegében mindenki annyit írt vissza, hogy a GeForce Now szolgáltatás fenntartóihoz, vagyis az NVIDIA-hoz intézzük a kérdéseinket. Utóbbi cég dolgozik rajta, hogy a szóban forgó címek visszakerüljenek, lényegében ez a hivatalos álláspont. Tulajdonképpen mintha tabu lenne arról beszélni, hogy mi történik.

A Codemasters azonban az első kiadónak tekinthető, amely valami érdemi válasszal szolgált. Persze ugyanúgy a GeForce Now szolgáltatás fenntartóihoz irányítottak, de legalább leírták, hogy a címeik azért kerültek ki a rendszerből, mert az NVIDIA nem rendelkezik a szóban forgó játékok streameléséhez szükséges licencekkel.

A fentiek újdonságként hatnak. Bár korábban is feltételezhető volt, hogy licencproblémák állnak a háttérben, de nem lehetett tudni, hogy konkrétan milyenek. Számos módon licencelhető ugyanis egy termék a jogtulajdonosok felől, és korábban is voltak arra utaló jelek, hogy a bizonyos kiadók és fejlesztők az adott játék, helyi gépen való futtatásához, illetve konkrétan az interneten keresztül történő streameléséhez eltérő licenceket igényelnek. Ennek jogi szempontból is utánakérdeztünk, így megtudtuk, hogy maga a játékos a vásárláskor jogot formál egy bizonyos licencre, amely esetlegesen nem zárja ki azt, hogy a megvásárolt alkalmazást egy távoli szerveren futtassa, és annak a videostreamjét kapja meg a helyi gép beviteli adatai alapján számolva. Ugyanakkor ez nem ruházza fel automatikusan a távoli szervert üzemeltető harmadik felet arra, hogy legálisan streamelje az adott játékot, előbb az ügyfelekhez hasonlóan ugyanúgy meg kell azt vásárolnia, lényegében per felhasználó alapon.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért csak most tűnnek el a játékok? Nos, valójában a kiadók a GeForce Now szolgáltatásra szerződtek az NVIDIA-val. Volt ugyanis egy igen hosszú tesztidőszak, amikor az egyes, ma már eltávolított címeket is lehetett futtatni, és ekkor az egészre mindenki csak tesztként tekintett, de esélyes, hogy a kiadók már korábban azon gondolkodtak, hogy ha ebből valaha kereskedelmi szolgáltatás lesz, akkor jól jöhetnek ki belőle, ergo megéri erre erőforrást áldozni. Emiatt a teszt mindenkinek az érdekében állt, tehát erre vonatkozóan le is szerződtek az érintettek. Ezek a szerződések azonban lassan lejárnak vagy már le is jártak, és úgy néz ki, hogy a kiadók rosszul ítélték meg a rendszerben rejlő anyagi lehetőségeket. Márpedig egy kereskedelmi szintű szolgáltatás mellett szeretnének részesülni a bevételekből, hiszen nem nehéz belegondolni, hogy a GeForce Now játékok nélkül semmit sem ér. Ezt a rendszert nem az összerakott hardver működteti, hanem a tartalom, amihez az előfizetők hozzáférhetnek. A kiadók számára tehát logikus volt azt feltételezni, hogy a tesztidőszakra vonatkozó egyezmények lejártával normális kereskedelmi szerződéseket kapnak, amiért cserébe az NVIDIA hozzájut a játékszolgáltatásokra vonatkozó licencekhez, vagyis jogot formálnak arra, hogy anélkül futtassák a játékokat a felhőben, hogy azokat gyakorlatilag ügyfelenként megvennék. Utóbbi már csak anyagilag is kivitelezhetetlen, vagyis mindenképpen átfogó licencben kell gondolkodni egy ilyen szolgáltatásnál.

Korábban azonban volt szó róla, hogy az NVIDIA nem úgy tűnik, hogy rajong a kereskedelmi szerződések ötletéért. Másképp látják ezt a helyzetet, és úgy tekintenek a GeForce Now-ra, hogy a szolgáltatás működése már önmagában is előnyös a kiadóknak és a fejlesztőknek. Éppen csak az utóbbi két csoportból vannak olyanok, akik nem gondolják így, tehát kialakult a patthelyzet. Persze ne tekintsünk erre úgy, hogy mindegyik fél makulátlan. Egy-két üdítő kivételtől eltekintve mindenki ugyanazt akarja: ez pedig a pénz. Az NVIDIA valószínűleg kiszámolta, hogy ha minden kiadónak licencdíjat kell fizetni, akkor saját áruház nélkül nem fenntartható a GeForce Now. Talán a nagy – és nyilvánvalóan sok pénzt igénylő – kiadók többsége nélkül még kigazdálkodható egy nagyjából reális játékkínálat, zömében a független címekre építve, amely stúdióknak valóban önmagában is előny lehet a rendszer. Ugyanakkor a tényleg nagy címek folyamatos licencelése drága lenne, és nehéz úgy működőképessé tenni ezt az egészet, hogy a játékeladásoknál a külső játékáruházak viszik a pénz egy részét, az NVIDIA pedig ezekből az eladásokból egy fillért sem lát.

A másik oldalról viszont a kiadók is tudják, hogy a GeForce Now játékok nélkül félkarú óriás, sőt, karja sincs. Tehát valójában a rendszer nem a hardver miatt adható el, hanem pont a tartalomkínálat a motorja. A tartalmat viszont nem akarják csak úgy odaadni az NVIDIA számára, ezért igenis pénzt kérnek, amire valójában minden joguk megvan a tulajdonosoknak. És mivel a zöldek egyelőre nem tudják vállalni az ezzel járó anyagi terhet, így inkább eltűnnek az egyes játékok a rendszerből.

Az ügy pikantériája, hogy végeredményben ezen mindenki csak veszít. Az NVIDIA azért, mert komoly címektől esik el a GeForce Now, tehát nehezebb lesz eladni a szolgáltatást. A kiadók azért, mert olyan felhasználók is megvették volna az adott játékot, akiknek nincs otthon elég erős gépük a futtatásához. A játékosok pedig azért, mert el lettek vágva bizonyos, már megvásárolt címek felhőben való futtatásától, amelyeken speciel pont tudtak volna játszani ilyen formában, kellően erős PC hiányában. De ha mindenki rosszul jár, akkor változhat-e valami? Nos, ennek kicsi az esélye. Az NVIDIA kivár, mert nem igazán tehet mást. A kiadók kivárnak, mert az idő nekik dolgozik. A játékosok pedig lényegében így jártak.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés