Bevezető
Mielőtt belevetnénk magunkat az új, kisebb Radeonok bemutatásába, foglalkozzunk kicsit a videokártyák rétegződésével. Mióta az ATI és az NVIDIA is egyre több futószalagos grafikus chipekkel rukkol elő, bevett szokássá vált, hogy az alsó- és középkategóriás modellek a nagyobbak megnyírbálásával jönnek létre. Ez a folyamat legjobban a leköszönő GeForce 6 sorozatnál figyelhető meg. Ott a csúcsot a 16 futószalagos GeForce 6800-ak jelentették, közepesek a nyolcas GeForce 6600-ak voltak, az alsókategóriát pedig a négyes GeForce 6200-ak képviselték. Később a kínálatot kibővítették a 12 futószalagos modellekkel, így mondhatni négy sáv alakult ki. Ezt a felállást követi a GeForce 7 széria is a 24 futószalagos nagyokkal (GeForce 7900), a 12-es közepesekkel (GeForce 7600) és a 8-as kicsikkel (GeForce 7300 GT), amihez jönnek még a legkisebbek (GeForce 7100-7300 GS) négy futószalaggal, továbbá a határesetnek számító 20-as, a GeForce 7900 GS. Ezzel tulajdonképpen hatféle GPU létezik a GeForce 7 sorozatban – őrület.
Persze az ATI sem hagyja magát. A felső X1900-as csodáknak 48 pixel feldolgozója van, ami távolról sem egyenlő 48, hagyományos értelemben vett futószalaggal. Az újfajta 48 és a régi 24 erőviszonyát megannyi csúcskategóriás tesztben vizsgáltuk már. Egy lépcsővel lejjebb van a 36 pixel egységes X1900 GT, melynek már itt az utódja, az X1950 Pro. Még egy lépcsővel lejjebb, vagyis 24 feldolgozónál hosszú ideig légüres tér volt, amiben vígan fickándozott a GeForce 7600 GT. Elég buta dolog a kanadaiaktól, hogy csak most sikerült ide terméket delegálni a Radeon X1650 XT személyében, melyet alig pár napja mutattak be. A 12-es lépcsőn viszont érthetetlenül nagy a tolongás. Itt tipródik az X1600 és X1300-as család is, melynek két „új” tagjával foglalkozunk ma.
Miért kell idézőjelbe tenni az új szót? A Radeon X1300 XT és X1650 Pro elvileg a felfrissített, 80 nm-es gyártási technológiával készülő RV535 chipre épült volna, ami felépítésben teljesen megegyezik az eddigi X1600 kártyák alapjául szolgáló, 90 nm-es RV530 chippel. Bizony, ott van ez a fránya volna, mégpedig azért, mert a 80 nm-re való átállás csúszik, tehát az „újdonságok” a régi szívet kapták, ráadásul mind a ketten ugyanazt. Így az ATI gyártott két újabb 5 vertex egységes, 12 feldolgozós, 4 textúrázós terméket, amelyek csak órajelben különböznek. A változásokat és a konkurens GeForce-ok paramétereit egy táblázatban foglaltuk össze.
ATI Radeon X1300 XT | ATI Radeon X1650 Pro | ATI Radeon X1600 XT | NVIDIA GeForce 7300 GT | NVIDIA GeForce 7600 GS | |
GPU kódneve | RV530 / RV535 | RV530 / RV535 | RV530 | G73 | G73 |
Gyártástechnológia | 90 / 80 nm | 90 / 80 nm | 90 nm | 90 nm | 90 nm |
Tranzisztorok száma | 160 millió | 160 millió | 160 millió | 177 millió | 177 millió |
GPU órajele | 550 MHz | 600 MHz | 590 MHz | 400-500 MHz | 400-500 MHz |
Vertex shader egységek száma | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
Pixelfutószalagok száma | 4 | 4 | 4 | 8 | 12 |
Pixel shader egységek száma | 12 | 12 | 12 | 8 | 12 |
Textúrázók száma | 4 | 4 | 4 | 8 | 12 |
ROP-egységek száma | 4 | 4 | 4 | 8 | 8 |
Támogatott VS- és PS-verzió | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ | 3.0+ / 3.0+ |
Memória típusa | GDDR2 / GDDR3 | GDDR2 / GDDR3 | GDDR3 | GDDR2 / GDDR3 | GDDR2 / GDDR3 |
Memória órajele | 400 / 500 MHz | 400 / 700 MHz | 690 MHz | 400 / 700 MHz | 400 / 700 MHz |
Memóriabusz szélessége | 128 bit Ring Bus | 128 bit Ring Bus | 128 bit Ring Bus | 128 bit | 128 bit |
Memória mérete | 256 / 512 MB | 256 MB | 256 MB | 128/256 MB | 128/256 MB |
Elég az adatokra pillantani, hogy látsszon, a két Radeon GPU-ja nagyon közel – sőt túl közel – van egymáshoz. A GeForce-ok szépen elosztódnak, de órajelük általában alacsonyabb a Radeonokénál. A 24 futószalagos GeForce 7900-ak és a 48 pixel feldolgozós Radeon X1900-ak viszonya, továbbá korábbi középkategóriás tesztünk alapján borítékolható egy jó nagy verés az X1650 Pro-nak, mely alig gyorsabb a Radeon X1600 XT-nél, GPU-ja és memóriája is csupán 10 MHz-cel jár magasabban. Az XT-vel a 400 MHz-es, GDDR2 memóriás GeForce 7600 GS is tartani tudta a lépést, most meg már itt vannak a GDDR3 memóriás, 500 MHz-es, izmosított GS-ek. Nagy kérdés, hogy a felkeményített, szintén 500 MHz-es és GDDR3 memóriás 7300 GS-sel szemben mire lesz képes az X1300 XT. A Radeonok ellen a Galaxy két harcosát vetettük be, melyek korábbi tesztünkben nagyon jól szerepeltek; szemünkben – egyelőre – kisebb kártyái az igazi alsó-középkategóriás grafikus megoldásnak tűnnek. A következő pár oldalon kiderül, változik-e véleményünk.
Galaxy GeForce 7300 GT és 7600 GS - kemény ellenfél a kis Radeonoknak
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!