Sapphire Radeon HD 7950 videokártyateszt

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB GDDR5 (@800/1250) (Catalyst 8.921.0.0)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB GDDR5 (Catalyst 8.921.0.0)
ASUS Radeon HD 6990 4096 MB (Catalyst 11.12)
Sapphire Radeon HD 6970 2048 MB (Catalyst 11.12)
ASUS GeForce GTX 590 3072 MB (Forceware 290.53)
ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Forceware 290.53)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Forceware 290.53)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset
Memória G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL
Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Corsair TX850 – 850 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó, úgy döntöttünk, hogy i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,2 GHz-re emeljük, mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A Sapphire HD 7950 GPU órajelét 800 MHz-re, azaz az AMD általt megszabott értékre vettük vissza, mert most első körben az így várható teljesítményre voltunk kíváncsiak. A 7950-hez a driverlemezén lévő meghajtót használtuk, míg a többi Radeon a 11.12-es Catalystot kapta meg. Mivel a legutolsó hivatalos GeForce driver meglehetősen régi (október végi), így a december 21-i keltezésű, 290.53-as bétát telepítettük fel az NVIDIA kártyáihoz. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Játékok

  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Crysis 2
  • Deus Ex: Human Revolution
  • DiRT 3
  • Dragon Age II
  • Metro 2033
  • Total War: Shogun 2
  • S.T.A.L.K.E.R. – Call of Pripyat

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis 2-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Stalker: Call of Pripyat, Batman: Arkham City és DiRT 3 esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a Crysis 2 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Crysis 2 benchmarkja alatt mértük, mely 2560x1600-as felbontásban került lefuttatásra.

Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért most csúcsértéket regisztráltunk terhelt fogyasztásként. Üresjáratban a Sapphire HD 7950 a 104 wattos eredménnyel a legkisebb fogyasztást érte el, amivel ha nem is sokkal, de megelőzte a HD 7970-et. Természetesen a HD 7970-nél megismert ZeroCore Power szolgáltatás itt is jelen van. Ez abban az esetben aktiválódik, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a monitort. Ekkor a kártyán található ventilátor (jelen esetben ventilátorok) leáll, és a kártya fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A Sapphire HD 7950-nel szerelt rendszerünk ebben a szituációban beérte mindössze 83 wattal. Természetesen mindez egyáltalán nem befolyásolja a többi részegység működését, azaz például a CPU vagy a memóriák gond nélkül dolgozhatnak a háttérben akár 100%-os kihasználtság mellett is. Terhelés alatt is szépen muzsikált a kártya, amivel messze a legkevesebbet kérte magának a mezőnyben.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Pontosabban utóbbit csak vizsgáltuk volna, ha a GPU-Z mutatta volna az értékeket; enélkül most be kell érnünk százalékos értékekkel.

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. A Windows desktopon állva a GPU hőmérséklete 30 °C körül mozgott 25%-os ventilátorsebesség mellett. Ebben az esetben halk volt a kártya, bár közelebb hajolva lehetett hallani a ventilátorok működéséből eredő zajt. Terhelés mellett a GPU 56 °C-ig kúszott fel, ami egyáltalán nem nevezhető soknak. A ventilátor eközben 40%-ig pörgött fel, de még így is jóval halkabb volt, mint a referencia Radeon HD 7970. Természetesen azt tartsuk szem előtt, hogy a GPU és vele együtt az egész kártya fogyasztása alacsonyabb.

Bár gyárilag tuningolt kártyáról van szó, minket ez természetesen nem tartott vissza a további túlhajtási kísérletektől. Az órajeleket most is a Catalyst Control Centerben állítottuk be, de előtte a PowerTune határát toltuk ki +20%-ra, hogy a vezérlés ne szabályozzon le, ha túllépnénk az előre megszabott fogyasztási keretet. Ezt követően a GPU-t 950 MHz-re tudtuk stabilan felemelni, míg a GDDR5-ös memóriákkal 1600 MHz-ig jutottunk. A GPU esetében a Sapphire által megszabott 900 MHz-től mindössze 50 MHz-cel jutottunk messzebb, ami nem túl acélos eredmény. A memóriákra viszont a 28%-os emeléssel nem lehetett panaszunk.

VGA megnevezése Radeon HD 7970 Radeon HD 7950 Radeon HD 6970 GeForce GTX 580
Kódnév Tahiti XT Tahiti PRO Cayman XT GF110
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN VLIW4 Fermi
Tranzisztorok száma 4,31 milliárd 2,64 milliárd ~3 milliárd
GPU lapka mérete 365 mm2 389 mm2 520 mm2
GPU/shader órajele terhelve 925 MHz 800 MHz 880 MHz 772 MHz
1544 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 250 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár stream
Számolóegységek száma 2048 1792 1536 512
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 12 blokk (48)
Memória mérete 3072 MB 2048 MB 1536 MB
Memóriavezérlő 384 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 384 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1375 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 264 000 MB/s 240 000 MB/s 176 000 MB/s 192 384 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11
Dedikált HD transzkódoló VCE nincs
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP < 300 watt 200 watt < 300 watt 244 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés