Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition teszt

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning

A mérések alatt a főszereplő Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition társaságából természetesen nem hiányozhatott a referencia HD 7970, valamint a másik tábor leggyorsabb egy-GPU-s kártyája, a GeForce GTX 680 sem. Ezek mellett viszonyítás gyanánt még egy csokor lassabb VGA is bekerült a táblázatokba. A referencia HD 7970-et ezen kétszer is bevettük a sorba: először a gyári alapórajelekkel mértük meg, majd a BIOS kapcsoló közreműködésével feltettük rá az AMD GHz Edition BIOS-át, majd így is lefuttattuk a teszteket. Erre azért volt szükség, hogy lássuk, van-e bármilyen különbség a GHz BIOS-szal felvértezett korábbi referenciakártya, valamint a már kifejezetten GHz Editionként legyártott termék között.

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition 11197-12-40G (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 670 2048 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti 2048 MB (Geforce driver 305.37)
ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Geforce driver 305.37)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Core i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretén belül 4,2 GHz-re emeljük, ami mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A GeForce kártyákhoz egységesen a GTX 660 Ti mellé kapott, 305.37 verziójú drivercsomagot telepítettük fel. A Radeon kártyák esetében az elérhető legújabb Catalyst 12.6 Beta került feltelepítésre a 12.7 CAP 3 alkalmazásprofillal kiegészítve. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz nagyon közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • Crysis Warhead (DirectX 10) - motor: CryEngine 2 / műfaj: FPS
  • Deus Ex: Human Revolution (DirectX 11) - motor: Crystal Engine / műfaj: FPS/RPG
  • DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Nexuiz (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) - motor: Asura Engine / műfaj: TPS

A mérésekhez korábban használt játékok palettáját a közelmúltban megváltoztattuk tesztünkhöz. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Total War: Shogun 2-t az Anno 2070, az F1 2011-et a Nexuiz, míg az Aliens vs. Predatort a Sniper Elite V2 benchmarkja váltotta. Ezen felül a DiRT 3 helyét a közelmúltban megjelent DiRT Showdown vette át. A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown és Nexuiz esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Anno 2070-nél szintén FRAPS-et használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

A grafikonon látható, hogy méréseink alapján a Sapphire megoldása 39 wattal fogyasztott többet. Az általunk módosított referenciakártya esetében ennél még 7 wattal magasabb értéket mutatott a mérőkészülék. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően az NVIDIA kártyái jóval kisebb arányban korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Edition

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. GPU-hőmérséklet tekintetében jól szerepelt a Vapor-X, nagy terhelés mellett is stabilan tartotta a 65 °C körüli értéket. A légkavarók által generált zaj tekintetében már egy kicsit rosszabb volt a helyzet. Ez röviden annyit jelent, hogy üresjáratban kissé zajosnak találtuk a kártyát, de még az elviselhető szint alatt maradt. Terhelve már jobb volt a helyzet, bár a számunkra jelenleg ilyen szempontból abszolút etalonnak számító, kétslotos DirectCU II hűtéstől még így is messze volt a zajszint. Ezzel szemben a referencia HD 7970-hez képest lényegesen csendesebben végezte a dolgát a Vapor-X. Minderről olvasóink most is saját fülükkel győződhetnek meg, ugyanis a zajról felvételt készítettünk; a rögzítés során a diktafon nagyjából 15 centiméterre volt a kártyáktól. Az MP3 első 10 másodpercében az üresjárati, míg második 10 másodpercében a terhelés alatti zaj hallható:

Végül természetesen a kártya tuningjára is fordítottunk némi gondot. Ebben az esetben először a PowerTune határát toltuk ki +20%-ra, hogy a vezérlés ne szabályozzon le, ha túllépnénk a fogyasztási keretet. Sajnos ahogy a konkurencia Kepler alapú termékeinél, úgy a HD 7970 GHz Edition esetében sem kapcsolható ki a turbó, így most is ennek jelenléte mellett kellett tuningolnunk.


1,2 GHz Edition

Gyors kísérletünkkel stabilan 1200 MHz-es GPU és 1650 MHz-es (6600 MHz effektív) GDDR5 órajelet értünk el, ami meglátásunk szerint viszonylag jó eredménynek tekinthető. Természetesen azt most is tartsuk szem előtt, hogy ahány kártya, annyi eredmény; közel sem biztos, hogy egy másik, hasonló kártyából is ilyen értékeket tudnánk kipréselni, ugyanis a tuning, mint minden esetben, most is lutri.

VGA megnevezése Radeon
HD 7970
GHz Edition
Radeon
HD 7970
Radeon
HD 7950
GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 670
GeForce
GTX 660 Ti
Kódnév Tahiti XT Tahiti Pro GK104
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Kepler
Tranzisztorok száma 4,31 milliárd 3,54 milliárd
GPU lapka mérete 365 mm2 294 mm2
GPU/Shader v. Turbo/Boost órajele 1000 MHz
T: 1050 MHz
925 MHz 800 MHz 1006 MHz
T: 1058 MHz
915 MHz
T: 980 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2048 1792 1536 1344
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 8 blokk (32) 6 blokk (24)
Memória mérete 3072 MB 2048 MB
Memóriavezérlő 384 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 192 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1500 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 288 000 MB/s 264 000 MB/s 240 000 MB/s 192 260 MB/s 144 200 MB/s
Támogatott DirectX 11.1
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP ~250 watt 200 watt 195 watt 170 watt 150 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés