NVIDIA GeForce GTX TITAN: egy GPU-s góliát

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

A mérések alatt a GTX TITAN társaságából természetesen nem hiányozhatott a két GPU-s GTX 690, valamint a korábbi leggyorsabb egy GPU-s GTX 680 sem. A konkurencia oldaláról jobb híján most csak a Radeon HD 7970, valamint a Radeon HD 7970 GHz Edition került be ebbe a meccsbe.

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS GeForce GTX TITAN 6144 MB (Geforce driver 314.09)
NVIDIA GeForce GTX 690 4096 MB (Geforce driver 313.96)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 313.96)
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition 3072 MB (Catalyst 13.2 beta 5)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.2 beta 5)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy a Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximális vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) – motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) – motor: Asura Engine / műfaj: FPS

Ezen tesztünkhöz a mérésekhez eddig használt játékok palettáját némileg megváltoztattuk. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. Végül a Deus Exet a Hitman: Absolution váltotta, míg a Crysis Warhead helyét a Sleeping Dogs vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown, valamint Hitman: Absolution esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Terheletlen állapotban a TITAN pontosan a GTX 680 fogyasztását produkálja. Ahogy arra számítani lehetett, terhelés mellett már változik a kép, amivel az új GeForce a két HD 7970 közé kerül, nem sokkal lemaradva a GHZ Editiontől. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően az NVIDIA kártyái jóval kisebb arányban korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást. Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Keplerrel némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van.

Első körben a fogyasztási limitet kellett kitolnunk, amit az EVGA PrecisionX által engedett maximális 106%-ra állítottunk be. E mellé a GPU célhőmérsékletét is a maximumra emeltük, ami számszerűen 94 Celsius-fokot jelentett. Ezen módosítások segítségével végül 160 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU órajelére rápakolni, amivel az alapórajel 997 MHz lett, míg a Boost 1036 MHz. Végül a GDDR5-ös Samsung chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 250 MHz-el sikerült túlhúzni, ami a GPU esetében elérthez hasonlóan szintén jó eredménynek számít.

VGA megnevezése GeForce
GTX TITAN
GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 690
Radeon
HD 7970
Radeon HD 7970
GHz Edition
Kódnév GK110 GK104 2 x GK104 Tahiti XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler GCN
Tranzisztorok száma 7,1 milliárd 3,54 milliárd 2 x 3,54 milliárd 4,31 milliárd
GPU lapka mérete 551 mm2 294 mm2 365 mm2
GPU/Turbo órajele 837/876 MHz 1006/1058 MHz 915/1019 MHz 925 MHz 1000/1050 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 2688 1536 2 x 1536 2048
Textúrázók száma 224 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
2 x 128 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 12 blokk (48) 8 blokk (32) 2 x 8 blokk (32) 8 blokk (32)
Memória mérete 6144 MB 2048 MB 2 x 2048 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 384 bites crossbar 256 bites crossbar 2 x 256 bites crossbar 384 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1502 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 288 384 MB/s 192 260 MB/s 2 x 192 260 MB/s 264 000 MB/s 288 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.1
Dedikált HD transzkódoló NVENC VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP ~250 watt 195 watt 300 watt ~250 watt ~250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés