NVIDIA GeForce GTX TITAN: egy GPU-s góliát

A GK110 további extrái

A többi paraméter szempontjából a GK110 a kisebb Kepler GPU-kat másolja, csak éppen több feldolgozóval. Ennek megfelelően az NVIDIA továbbra is egy raszteres és egy úgynevezett PolyMorph részre vágja a hagyományos értelemben vett setup motort. Az előbbi egységből öt található a lapkában, azaz egy raszter motor három-három streaming multiprocesszor ellátásáról gondoskodik. Ezt a felállást a vállalat Graphics Processing Clusternek (GPC) nevezi. A raszter motor működése semmit sem változott: az egység órajelenként továbbra is 8 pixelt képes feldolgozni, ami a teljes lapkára nézve 40 pixelt jelent. Ez nincs összhangban a 48 darab blending egységgel, így utóbbiak enyhén limitálva lesznek az új GPU-n belül.

A streaming multiprocesszorokban található 2.0-s PolyMorph motor továbbra is a geometriával kapcsolatos munkálatokat végzi, így az architektúra ebből a szempontból is változatlanul működik a többi Kepler GPU-hoz képest.

Hirdetés

A GK110 dióhéjban

Az új lapkára épülő GeForce GTX TITAN a DirectX 11-es és OpenGL 4.3-as grafikus API-t támogatja. Néhány gyártó ráírja a dobozra a DirectX 11.1-es támogatást, de ez nem szakszerű. Ezzel egy korábbi hírünkben részletesen foglalkoztunk, az ott leírtak a TITAN-ra is érvényesek.

Paraméterek szempontjából a GDDR5 szabványú memórialapkák effektív órajele 6 GHz, ami tekintélyes érték annak fényében, hogy 6 GB memória van a fedélzeten. Az NVIDIA a lapkának 837 MHz-es működési frekvenciát adott meg, az átlagos GPU Boost pedig 876 MHz. Itt a vállalat bevezeti a GPU Boost 2.0-t, ami az eredeti rendszer továbbfejlesztése. A cég megvizsgálta az 1.0-s megoldást, és rájöttek, hogy sokszor nem a feszültség, hanem a hőmérséklet korlátozza a lehetséges órajelemelés mértékét. A 2.0-s verzió már ezt is figyelembe veszi, így a különböző helyzetekben nagyobb Boost órajelet képes beállítani, mint a többi Kepler architektúrára épülő megoldás.

A hőmérséklet számításba vétele azt is jelenti, hogy a GPU Boost mértéke már nem csak az adott GPU gyártás utáni specifikációjától, hanem a környezeti hőmérséklettől is függ, így egy nem jól szellőző házban nem biztos, hogy ugyanolyan gyors lesz a TITAN, mint hűvösebb környezetben. Ez a változás a tesztelést is rendkívül bonyolítja, hiszen a kártya teljesítménye függ a környezettől, illetve a működési hőmérséklet az első mérés során nem lesz olyan magas, mint folyamatos terhelés mellett, és a GeForce GTX TITAN ilyenkor jobban teljesíthet. Ez nagyjából 3-7% eltérést hozhat majd.


A GPU Boost 1.0 és 2.0 összehasonlítása; 80 °C környékén utóbbi nagyobb órajelemeléseket ér el
[+]

Érdekes újítás még a TITAN-nál a tuning túlvezérlése. Fontos, hogy ez nem általános dolog, mert minden gyártó egy egyénileg meghatározott szintre állítja be a GPU maximális feszültségét. Természetesen az NVIDIA megteszi az ajánlásait, de a cégeknek ezt nem kötelező betartani. Utóbbi esetében lehetőség van a BIOS-t úgy paraméterezni, hogy a különböző tuningprogramok a feszültségemelést ne korlátozzák, így lényegében a kártyát tényleg agyon lehet tuningolni. Erre a beállításra természetesen semmilyen garancia nem vonatkozik, éppen ezért érdemes megfontolni a használatát, mivel az adott termék gyártója egy esetleges meghibásodás során visszautasíthatja a cserét. A kockázatra a tuningprogram természetesen figyelmezteti a felhasználót.

Egy másik említésre méltó képessége a GeForce GTX TITAN kártyáknak a frissítési frekvencia túlvezérlése, ami szintén a harmadik féltől származó tuningprogramokban lehet elérhető. Alapvetően arról van szó, hogy a legtöbb mai monitor 60 Hz-es frissítési frekvenciát használ, de a TITAN esetleg 90 képkockát is kiszámol másodpercenként. Ilyenkor természetesen csak 60 képkocka jelenik meg a kijelzőn, de beállítható a rendszer úgy, hogy a 60 Hz-es frissítést a 80 Hz váltsa, így több kép jeleníthető meg. Erre a megoldásra szintén nincs garancia, hiszen az aktiválás lehetősége függ a kijelzőbe szerelt paneltől, illetve maga az opció károsíthatja az adott megjelenítőt is. Egy esetleges meghibásodásért értelemszerűen nem vállalják a cégek a felelősséget. Természetesen a frissítési frekvencia túlvezérlése sztereó 3D-s módban nem elérhető.

Fogyasztásra az NVIDIA 250 wattos értéket ad meg, ami egy átlagos terhelés során várható érték. Persze GPU Boosttal megtámogatva a rendszer meglehetősen tág határok között fogyaszthat, de a limit 300 watt. Az új GPU a PCI Express 3.0-t is támogatja, ami nagyon jó, de játékok alatt ennek kvázi nincs jelentősége – mindenesetre a dobozra rá lehet írni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés