Mit tudhat majd vajon a Kaveri GPU-ja?

HD 7750-ből Kaveri IGP-t

Az AMD Kaveri kódnevű lapkájáról már jó néhány alkalommal adtunk hírt, így a fejlesztésnek már viszonylag sok részlete ismert. A Trinity/Richland páros leváltására hivatott APU szinte minden téren hoz újításokat. Az összesen négy x86-os magot magában foglaló két modul immáron a Steamroller elnevezésű mikroarchitektúrára épül, mely a Piledriver továbbfejlesztéséből született. Végleges termék nélkül nem egyszerű behatárolni a több elemében módosított architektúra pontos hatását, de az előzetesen kiszivárgott eredmények ismeretében, azonos órajel mellett nagyjából 10-15% gyorsulásra számíthatunk a közvetlen elődhöz képest.

Az integrált grafikus szekció felépítése is változik, ugyanis a korábbi VLIW4 rendszert a GCN váltja, annak is C.I. elnevezésű utasításarchitektúrája. Hasonló rendszerre épül a Kabini és a Temash kódnevű SoC APU-k IGP-je, az új generációs konzolokban található APU-k integrált grafikus vezérlője, illetve a Hawaii kódnevű cGPU is. Ezen felül a lapka megkapja TrueAudio támogatást, frissül a fixfunkciós UVD dekóder és a VCE enkóder egység is, illetve mostmár a PCI Express 3.0 támogatás is megoldott lesz. Az AMD termékpalettáján a Kaveri lesz az első HSA-támogatással rendelkező termék, bár ennek kihasználásához megfelelő szoftverekre is szükség lesz, melyek megjelenésére általában hónapokat, rosszabb esetben akár éveket kell várni.


forrás: pc.watch [+]

A teljes lapka 47%-át fogja kitenni az integrált GPU, ami 5%-os növekedés a Trinity és Richland 42%-ához képest. Már viszonylag régóta ismert adat, hogy mindez 8 darab CU-t (Compute Unit) takar, ami összesen 512 végrehajtóegységet foglal magában. Ez a szám pontosan megegyezik a Radeon HD 7750 Cape Verde Pro kódnevű GPU-jában található egységek számával. Ahogy korábbi tesztünkben elmondtuk, a Cape Verde 10 CU-t, azaz összesen 640 számolóegységet tartalmaz, amiből két darab CU (128 végrehajtó) letiltásra kerül a HD 7750-ek GPU-ja esetében, így 512 végrehajtóegység, illetve 32 textúracímző és -szűrő marad a 16 ROP mellett. A Cape Verde egy 128 bites memóriavezérlőt tartalmaz, ami egyaránt támogatja a GDDR5, illetve a DDR3 memóriákat is, így a gyártók zöme mindkét típusra épít termékeket.


GDDR5 – DDR3 [+]

A GPU specifikációjában a DDR3-as és GDDR5-ös modellek teljesen megegyeznek. A maximálisan elérhető memória-sávszélesség tekintetében ez már egyáltalán nem mondható el, hisz míg a DDR3-as modellek az effektív 1600 MHz-en üzemelő chipekkel 25,6 GB/s-os értéket képesek elérni, addig a GDDR5-ös variánsok ennek majdnem triplájából, 72 GB/s-ból gazdálkodhatnak, ami igen nagy különbséget jelent.


Az A10-6800K IGP-je

A Kaveriről azt is tudjuk, hogy a Richland kódnevű A10-6800K-hoz hasonlóan legfeljebb DDR3-2133 szabványú memóriákat támogat, így az elérhető maximális sávszélesség ezen APU esetében is 33,33 GB/s lehet. A közeljövőben megjelenő modellek GPU órajele is ismert, amit 720 MHz-ben szabott meg az AMD. Ez az érték pontosan 10%-kal, azaz 80 MHz-cel alacsonyabb a HD 7750 GPU-jának üzemi frekvenciájánál.


[+]

Ezen adatok ismeretében próbáltuk meg szimulálni a Kaveri IGP-jének várható teljesítményét egy HD 7750 segítségével. Bár a Cape Verde még a korábbi GCN S.I.-re épül, de a 3D megjelenítés teljesítményét ez az eltérés valószínűleg nem fogja jelentősen befolyásolni. Első körben a DDR3-as HD 7750 memóriáinak órajelét próbáltuk megemelni, de ezzel még 2000 MHz-ig sem jutottunk. Ezután egy GDDR5-ös modell frekvenciáját csökkentettük, de a 33,33 GB/s-hoz szükséges meglehetősen alacsony, 533 Mhz-es órajelet egyik szoftver sem engedte beállítani, pontosabban 670 MHz alatt már automatikusan visszaugrott a gyári 1150 Mhz-re a chipek frekvenciája. Végül kénytelenek voltunk egy kicsit radikálisabb eszközhöz nyúlni, így egy VGA BIOS szerkesztővel átírtuk a kártya gyári értékeit, mely próbálkozásunkat már siker koronázta.


A végeredmény

IGP/VGA megnevezése Radeon
R7 2xxD*
Radeon
HD 7750 (DDR3)
Radeon
HD 7750
Radeon
HD 7770
Radeon
HD 6670
Radeon
HD 8670D
Kódnév Spectre Cape Verde Pro Cape Verde XT Turks Devastator
Gyártástechnológia 28 nm (GF) 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 32 nm (GF)
Mikroarchitektúra GCN C.I. GCN S.I. VLIW5 VLIW4
Tranzisztorok száma nem ismert 1,5 milliárd 716 millió 1,3 milliárd
Lapka mérete nem ismert 123 mm2 118 mm2 246 mm2
GPU órajele 720 MHz 800 MHz 1000 MHz 800 MHz 844 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár
Számolóegységek száma 512 640 480 384
Textúrázók száma 32 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
24 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 2 blokk (8)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve (effektív) 2133 MHz (DDR3) 1600 MHz (DDR3) 4500 MHz (GDDR5) 4000 MHz (GDDR5) 2133 MHz (DDR3)
Max. memória-sávszélesség 34 132 MB/s 25 600 MB/s 72 000 MB/s 64 000 MB/s 34 132 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
*Az integrált grafikus vezérlő valószínűsíthető elnevezése

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés