A régóta várt Intel Ivy Bridge tesztje

Az IGP új képességei és a multimédia

Az új IGP általános felépítése mellett érdemes rátérni az extra tudásra, amit az Intel belepréselt. Mint ismeretes, a Gen7 architektúra támogatja a DirectX 11-es, a DirectCompute 5.0-s, az OpenGL 3.2-es és az OpenCL 1.1-es API-t. Az előző generációs megoldáshoz képest tehát jelentős az előrelépés. Tekintve, hogy a DirectX 11 a tesszellálást is bevezette, így az Intelnek valahogy ezt is támogatni kellett, de a setup motor szempontjából a Gen6 architektúra nagyon gyenge volt.

Nem volt kérdés tehát, hogy az Ivy Bridge IGP-je újratervezett setup motort kap. Ez tartalmaz egy fix funkciós tesszellátort, ami elvárás is manapság, ám az Intel kigyomlálta az előd problémáinak egy részét. Az új architektúra jobban kezeli a Fast Z Cleart és a Hierarchical Z-t, melyek alapvető fontosságú fejlesztésnek számítanak, ám egy fontos területen nem történt előrelépés. A Sandy Bridge IGP-je négy órajelenként dolgozott fel egy háromszöget, ami manapság vérszegénynek számít, és ebből a szempontból az Ivy Bridge IGP-je nem javult. A rendszer ugyan kellően magas órajelen jár, hogy ez ne legyen nagyon limitáló hatású, de a DirectX 11 támogatását figyelembe véve illett volna itt is javítani. A raszter motor a raszterizálást négyes pixelblokkokon hajtja végre (ez általánosnak mondható a mai PC-s GPU-kon vagy IGP-ken), a teljesítménye pedig órajelenként 4 képpont. Utóbbi érték nem túl sok, de a ROP blokk megfelelően etethető, így ebből a szempontból kiegyensúlyozott a fejlesztés.

Hatalmas előrelépés, hogy a vállalat a geometry shaderek esetében elérhető teljesítményt is növelte a dedikált stream output egységgel. Ezt a funkciót a Sandy Bridge is támogatta, de csak emulált formában. A DirectX API a specifikációk alapján erre lehetőséget ad, de borzalmasan lassú megoldásról van szó, így célszerű volt bevezetni egy fejlettebb, és jóval gyorsabb megvalósítást. Az kétségtelen, hogy a stream output az Ivy Bridge esetében jobban van megoldva, mint a korábbi generációban, de az adatokat az egység az LLC-be menti, ami nem kedvező. Jobb lenne, ha az URB-be vagy az IGP-n belül található megosztott L3 gyorsítótárba kerülnének a kimentett információk, mivel azokat az Execution Unitok gyorsabbak elérik. Persze valószínű, hogy ennek implementálása már nem fért bele a mérnökök idejébe, így egyszerűbb megoldást kerestek a problémára.

Javuló képminőség!

Hirdetés

A Sandy Bridge IGP-jét a 3D-s alkalmazások képminőségének vizsgálata során is nagyon sok panasz érte. A HD Graphics 2000 és 3000 az anizotropikus szűrésre egy nagyon régi szögfüggő algoritmust használt, amilyennel még 2001-ben találkozhattak a felhasználók a Radeon 8500 és a GeForce 3 sorozatban. Nem kérdés, hogy egy közel 10 éves szűrési megoldás már nem elég fejlett ahhoz, hogy felvegye a versenyt az élmezőnnyel, ami sajnos meg is látszott a képminőségen. Az Intel az Ivy Bridge IGP esetében ezen is javított.


HD Graphics 3000 – HD Graphics 4000 – AMD Radeon – NVIDIA GeForce

A fenti képeken látható, hogy az új szűrési algoritmus már szögfüggetlen, és bár annyira jó munkát nem végez, mint az AMD megvalósítása, de a játékokban ez nem igazán vagy csak nagyon nehezen lesz észrevehető. Az NVIDIA megoldásáról is készítettünk egy képet. Látható, hogy a GeForce-ok még mindig nem dolgoznak teljesen szögfüggetlen algoritmussal, de nem győzzük hangsúlyozni, hogy ilyen különbségeket valós környezetben nagyon nehéz észrevenni. Ebből a szempontból az Intel HD Graphics 2000 és 3000 szűrése volt nagyon rossz. Az alkalmazott szögfüggő algoritmus rányomta bélyegét a képminőségre, de ez már a múlté.

Az Intel az élsimítás szempontjából is újított. A Sandy Bridge IGP-je csak a DirectX által megkövetelt 2x-es és 4x-es MSAA-t támogatta, ám az új generációs fejlesztés már a 8x-os MSAA-ra is lehetőséget ad. Ez persze nem túl lényeges szempont, ugyanis a ROP blokk gyenge Z mintavételező képessége nem teszi lehetővé a játszható sebességet 8x-os élsimítás mellett.

Multimédiás újítások és javítások

A Sandy Bridge IGP-je a multimédiás képességek oldaláról sem volt hibátlan, sőt talán ezen a ponton volt a legtöbb probléma vele. A Gen6 architektúra hihetetlenül sok gyermekbetegségben szenvedett, amit az Intel a Gen7 esetében kigyomlált. Először is HTPC-ket érintő változás, hogy az Ivy Bridge már támogatja a 23,976 Hz-es frissítést, vagyis a Blu-ray filmek lejátszása megfelelő lehet, azaz natív módban nem fog 40 másodpercenként megakadni a kép. Természetesen a 23,976 Hz támogatása egy bonyolult dolog, és nemcsak a lapkán, hanem a teljes rendszeren is múlik. Az Intel az Ivy Bridge-et elsősorban a 7-es szériás vezérlőlapkákhoz tervezte, így ez a szolgáltatás a Maho Bay platformon belül fog a legjobban működni. Maga a funkció elérhető lesz a 6-os szériás vezérlőhidaknál is, de nem biztos, hogy a valós frissítési érték annyira közel lesz a 23,976 Hz-hez, mint a Maho Bay platform esetében. A 40 másodpercenkénti akadás persze biztosan megritkul, de kérdés, hogy mennyivel.

Szintén nagyon fontos újítás az YCbCr támogatás megjelenése, mely a HTPC-s közösségnek szintén elengedhetetlen szolgáltatás. A Sandy Bridge csak az RGB módot támogatta, ami az xvYCC kompatibilis HDTV-knél korlátozott színmegjelenítést jelentett, de az Ivy Bridge esetében ezt megoldotta az Intel. A grafikus driverben ugyan továbbra is az RGB mód az alapértelmezett beállítás minden megjelenítőre, de az adott kijelző kezelésénél az YCbCr opció bepipálásával rögtön áttér a rendszer az xvYCC színskálára.


[+]

Sajnos a Sandy Bridge IGP-jének DXVA támogatása is eléggé gyenge volt. A probléma a szabvány szerint megírt, rendszerint ingyenes DXVA kodekek (például az MPC Video Decoder) kapcsán merült fel, amikor az 5 körüli referencia frame kódolású, H.264-es videók esetében képhibát generált a hardver egy rövid időre. Ez jellemző volt az Intel korábbi generációs grafikus vezérlőire is, ám az Ivy Bridge IGP-je ebből a szempontból végre kivétel. A problémára kihegyezett tesztfájlunkat a rendszer hibátlanul kezelte, miközben ebbe a korábbi IGP-knek beletört a bicskája. Ez azt jelenti, hogy az Intel végre komolyan veszi a DXVA támogatását, így az Ivy Bridge ebből a szempontból is jelentős előrelépés. A videók dekódolására fenntartott hardver mindezek mellett fejlődött is, így mostmár képes gyorsítani a 4K, azaz a 4096x2304 pixeles felbontású videókat. Ezenkívül továbbra is a rendszer része a Clear Video HD technológia, mely post-process effektekkel próbálja javítani a képminőséget. Ezek minősége a grafikus driverben igény szerint skálázható.

A Sandy Bridge-ben bemutatkozó Quick Sync Video szolgáltatás az Ivy Bridge IGP-jében is elérhető. A rendszer a funkcióját tekintve nem változott, így a videók transzkódolására kihegyezett fix funkciós motor továbbra is a H.264, az MPEG2 és a VC-1 kodekeket támogatja, ám az új egység gyorsabb, mint ami a Sandy Bridge IGP-jében dolgozott, így még hamarabb lesz eredménye a konvertálásnak.

Többmonitoros móka az Intelnél is!

A több kijelző használata manapság egyre jobban terjed a felhasználók körében. Ennek a területnek az úttörője a Matrox volt, de a vállalat sajnos csak a professzionális szintre koncentrál, így az AMD meglátva a piaci rést, kifejlesztette az Eyefinity szolgáltatást, mely széles körben elérhető a hétköznapi vásárlók számára is. A technológiára az üzleti szféra nagyon rá is kapott, így világos volt, hogy a fejlesztéseket ebbe az irányba kell vinni. Ma elmondható, hogy az Ivy Bridge-ben található az első olyan IGP, mely kettőnél több – egészen pontosan három – kijelzővel is megbirkózik egyszerre. Ehhez a szolgáltatáshoz persze az alaplapgyártók támogatása is szükséges, hiszen a monitorkimeneteket el kell helyezni az új fejlesztésű alaplap hátulján, de maga a rendszer támogatja, így a vásárlás során érdemes erre figyelni. A szolgáltatás ugyan nincs a Maho Bay platformhoz kötve, de az Intel a fejlesztést a 7-es szériás vezérlőhidakhoz szánja, így arra nincs garancia, hogy a 6-os szériás vezérlők mellett is működik a három monitor egyszerre történő kezelése. Nyilván, ahogy említettük, nagyon sok függ az alaplap hátlapján található kimenetek számától.


[+]

A hardver tehát adott, de a szoftveres oldal messze áll a tökéletestől. Az Intel lényegében nem is készített a rendszerhez drivert, így az asztal kiterjesztése gyakorlatilag a Windowsban hajtható végre. Ez a funkcionalitást nagyon rontja, ugyanis az operációs rendszer a három kijelzőn megjelenített képet egységesen kezeli, vagyis nincs lehetőség olyan szintű finomhangolásra, amit az AMD Eyefinity vagy például az NVIDIA Surround nyújt. A driver persze később is elkészíthető, sőt alapvető elvárás lehet, hiszen így az Ivy Bridge hárommonitoros szolgáltatása egyelőre leginkább csak papíron hangzik jól.

Az új HD Graphics IGP-k

Az Intel a korábbi szokásoknak megfelelően két teljesítményszintet határoz meg az új HD Graphics IGP-k esetében. A HD Graphics 4000-ben az összes beépített egység aktív, ám a HD Graphics 2500 már némileg butított megoldás, ugyanis az Execution Unitok száma 16-ről 6-ra redukálódik, emellett a két textúrázó blokk közül az egyik letiltásra kerül.


[+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények