GeForce 8800 GTX - forradalmi nagyágyú

Fill-rate és shaderek

A GeForce 8800 GTX izomereje már az első fill-rate tesztben megmutatkozott. Közel 100 MHz-es hátránya ellenére is több mint 35%-kal gyorsabb volt a második helyezett X1950 XTX-nél. A második helyre valójában a kétchipes GeForce 7950 GX2-t vártuk, de tesztünkben – ahogyan több játékban sem – nem aktiválódott a második mag.

 

GeForce 8800 GTX GeForce 7900 GTX GeForce 7950 GX2 Radeon X1950 XTX
Órajel (GPU / memória) 575/1350/900 MHz 650/800 MHz 625/750 MHz 650/1000 MHz
Pure fill-rate (Mpixel/s) 13173 9476 7383 9713
Z pixel rate (Mpixel/s) 67796 17823 14350 9979
Single texture (Mpixel/s) 12019 9098 7188 7557
Dual texture (Mpixel/s) 8046 6444 5134 4958
Triple texture (Mpixel/s) 5443 4472 3524 3300
Quad texture (Mpixel/s) 4104 3248 2626 2429

Árnyékban eddig is a GeForce-ok voltak a jobbak, de a 8800 GTX produkciója egyszerűen megsemmisítő volt! Majdnem négyszer akkora sebességet produkált, mint a második helyezett GeForce 7900 GTX, a konkurens Radeonra pedig közel hétszeresen vert rá! Egy textúrával 30% körüli volt a 8800 GTX előnye a 7900 GTX ellen, és 60%-kal hagyta le a Radeont. Dupla textúrával már csak 25% volt az új nagy GeForce előnye a régivel szemben, tehát textúrázásban az új architektúra kevésbé lett hatékony. Mindenesetre a Radeon ebben a tesztben is nagyjából 60%-kal kapott ki. A három- és négytextúrás esetekben is megmaradt a 7900 GTX 20% körüli és a Radeon 60% körüli lemaradása.

Gonosz dolog lenne komolyabban boncolgatni a GeForce 8800 GTX és a többi videokártya vertex shadereinek teljesítményviszonyát. A G80 összes számolójával a többiek 8 és 2x8 egysége nem tudja felvenni a versenyt. Nem is csoda, hogy az újdonság minden tesztben közel 300 fps-t produkált. Azért azt érdemes megfigyelni, hogy a DX10-es architektúrának nem nagyon fekszik a DX9-es, statikus folyamatirányítás; abban a tesztben még a képe is szétesett.

Pixelkezelésben is némileg előnyben van a G80, hiszen nincsenek lustálkodó vertex shaderei, hanem minden számolója a képpontokra veti magát.

Textúragenerálásban elementáris volt a GeForce 8800 GTX produkciója. Az intenzíven számolós tesztekben több mint két és félszer gyorsabb volt a nagy Radeonnál, melyet a 7950 GX2 két GPU-ja is megelőzött. Ahogyan csökkent a kalkulálási igény, és nőtt a textúrázás aránya, úgy kúsztak előre a 7-es GeForce-ok. A 8800 GTX előnye már „csak” 35–55% közötti volt a 7950 GX2-vel szemben, a másik két versenyzőre viszont jócskán ráduplázott. Hasonló volt a helyzet a PS 2.a és PS 3.0 tesztben is, bár az utóbbiban a Radeon egy kicsit feltámadt, majdnem feleannyit tudott, mint az új GeForce.

Árnyékszámolásban már nem volt olyan szuper a G80, sőt egy gyenge pontját is felfedeztük: nem kedveli a textúrás normalizálást. Ezekben az esetekben a 7950 GX2 meg tudta előzni, és a másik két vetélytársra sem tudott már ráduplázni. Normalizálós elméletünk a PS 2.a tesztben megbukott, ott villogott a 8800 GTX, de a számolásban jó Radeon is jeleskedett. Valószínűbb, hogy a modern GPU-knak a kettes shader modell cikluskezelése nem fekszik. A PS 3.0 tesztben a Radeon X1950 XTX csak 17%-kal maradt le az új GeForce mögött, tehát a G80 is verhető lehet egy kis erősítéssel.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • GeForce 8 és nForce 680i

    Az NVIDIA frissen bemutatott nagyágyúi mellett Xbox 360-nal és sok más újdonsággal foglalkozunk.

  • Az MSI-vel Sanghajban

    A tajvani székhelyű vállalat idén ünnepli 20 éves fennállását – születésnapi gyárlátogatáson vettünk részt.

  • GeForce 8800 GTS az Asustól

    A bődületes sebességű GeForce 8800 GTX után megvizsgáltuk visszafogottabb testvérét, a GeForce 8800 GTS-t.

  • Utolsó őszi újdonságok

    A GeForce 8-ak mellett friss lendülettel érkeznek a Biostar termékei, az adattároló alkalmatosságok és megannyi lézernyomtató.

Előzmények

Hirdetés