Tesztkonfiguráció, fogyasztás, hűtés, tuning
Komoly frissítésen ment keresztül több mint két esztendőt futott tesztrendszerünk. Az alaplap szerepét egy Asus X99 PRO modell vette át, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X kapta meg, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt VGA-kból. A rendszermemória mérete is nőtt, egész pontosan duplázódott, így már 32 GB-ból gazdálkodhat a rendszer. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak. Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t.
Videokártyák | ASUS Strix Radeon R9 380X 4096 MB (Catalyst 15.11.1 beta) Sapphire Nitro Radeon R9 380 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) ASUS Strix Radeon R7 370 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) HIS R9 280 IceQ X2 3072 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) Sapphire Dual-X R9 270 2048 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL) ASUS Strix GeForce GTX 960 2048 MB (353.30 GeForce WHQL driver) NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (353.30 GeForce WHQL driver) NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (353.30 GeForce WHQL driver) |
---|---|
Processzor | Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | ASUS X99 PRO (BIOS: 1702) – Intel X99 chipset |
Memória |
HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32) |
Háttértár | Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps) |
Processzorhűtő | Noctua NH-D14 SE2011 |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Acer B326HUL (32") |
Operációs rendszer | Windows 8.1 64 bit |
Ami a meghajtóprogramokat illeti, a régebbi Radeon kártyákat a Catalyst 15.7.1 WHQL driverrel teszteltük, ami a tesztek lefuttatásának időpontjában a legutolsó, nem béta státuszú meghajtóprogram volt, míg a GeForce kártyához a 353.30-as WHQL driver került feltelepítésre. A tesztelés időpontjában még nem állt rendelkezésre az új Crimson driver, így az R9 380X teszteléséhez az utolsó elérhető béta Catalystot, a 15.11.1-et használtuk.
Hirdetés
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) felbontásban teszteltük, a képminőséget pedig játéktól függetlenül közel maximálisra állítottuk. Mindezek meghatározásakor igyekeztünk szem előtt tartani, hogy a teljes mezőny játszható fps értékeket kapjon, se túl alacsony, sem túl magas ne legyen. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján mostantól, ahol lehet, DirectX helyett a Mantle renderert választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében, azaz HD 7000-től felfelé. A rendelkezésünkre bocsátott videokártyát gyári órajelein, 1030/1425 MHz-en járattuk a tesztek során. A legfrissebb GPU-Z a lentieknek megfelelően ismerte fel a tesztalanyt.
ASUS R9 380X STRIX
Játékok
- Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
- Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
- DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- GTA V (DirectX 11) – motor: EGO R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
- Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
- Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
- Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland
A mérésekhez használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk kissé. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért a GRID Autosport helyét a DiRT Rally vette át, a Sniper Elite 3 a Crysis 3 helyére ugrott be, a Hitman: Absolution-t a Middle-earth: Shadow of Mordor című TPS-re cseréltük le, míg a legutóbbi Alien: Isolation-t a GTA V váltotta.
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1080-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Sok meglepetést az R9 380X fogyasztása nem okozott, a mérési hibákból eredő kisebb eltérések és a gyártási szórás figyelembevételével nagyjából arányosan fogyasztott többet az R9 380-hoz képest. A gyári tuning ellenére a fogyasztás nem magasabb a vártnál, az üresjáratban és a terhelés alatt mért értékek is szépen követik a papírformát. Ugyan többszöri optimalizáción esett át az Antigua GPU, azonban a hardveresen gyorsított DXVA lejátszás esetén még messze vagyunk a Fiji által produkált kellemesen alacsony értékektől, és akkor a modernebb GeForce kártyák ezen terhelés során tapasztalt egyeduralmát még meg sem említettük, amit még a Fury és a Nano is csak megközelíteni tudott ezidáig. A számítógépes multimédia és tartalomfogyasztás térhódítását tekintve, meg nem feledkezve az egyre nagyobb energiaéhségről, örültünk volna, ha a videodekódoló egységet is frissíti, optimalizálja a gyártó, hogy kisebb fogyasztással vehesse a kártya az ilyen akadályokat is.
Hűtés
Az Asus kártyájának ventilátora a mai trendeknek megfelelően üresjáratban áll, lévén az efféle működés a Strix sorozat ismertetőjegye, azonban az egyébként terhelés nélkül is melegedő alkatrészek hűtése így nem megoldott. Véleményünk szerint a félvezetők hűtési profilját egy halk, alacsony fordulatú, de folyamatosan üzemelő hűtés optimálisabban tudja biztosítani, amivel az alkatrészek élettartama is kissé meghosszabbodhat. Terhelés mellett a légkavaró szinte azonnal bekapcsolt, fordulatszáma viszont csak később, huzamosabb terhelés hatására emelkedett észlelhetően, de ezen hosszabb idejű teljes terhelésnél is csak kismértékben lehetett hallani a ventilátor hangját, a legkevésbé sem volt zavaró.
A tesztelés során a kb. 20 °C hőmérsékletű szobában, nyitott tesztpadunkon a GPU hőmérséklete még hosszabb terhelést követően is a kb. 65-68 °C-os tartományba állt be, és a VGA a ventilátorsebesség – mely nemigen emelkedett 1500 rpm fölé – csekély változtatásával próbálta ezt az értéket tartani a 3D-ben töltött idő alatt. Érdekesség, hogy mind a driver, mind a GPU-Z az álló ventilátorok esetén is visszajelzett valamekkora fordulatszámot, aminek az lehet a magyarázata, hogy nem a vezérlést veszik el ilyenkor, hanem csak olyan szintre csökkentik azt, hogy már ne legyen elegendő a légkavarók megindításához, forgásban tartásához.
Tuning
Természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre, valamint a legfrissebb MSI Afterburner is tiszteletét tette a beállítások során. Viszonylag gyorsan elértük a még stabil GPU- és videomemória-órajelet, melyek végül 1125/1625 MHz-es értékeken állapodtak meg. Ez körülbelül 9 és 14%-os növekedés, az abszolút értékben elért órajel pedig több, mint amit anno a Sapphire R9 380 Nitro esetén tapasztaltunk.
ASUS R9 380X STRIX tuningolva 1125 / 1625-ön
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!