Összegzés és tesztkonfig
VGA megnevezése | GeForce GTX 280 | GeForce GTX 260 | Radeon HD 4870 X2 | Radeon HD 4870 | Radeon HD 3870 X2 |
GPU kódneve | GT200 | R700 (2 x RV770) | RV770 | R680 (2 x RV670) | |
Gyártástechnológia | 65 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | ||
Tranzisztorok száma | 1,4 milliárd | 2 x 956 millió | 956 millió | 2 x 666 millió | |
GPU órajele | 602 / 1296 MHz | 576 / 1242 MHz | 750 MHz | 2 x 825+ MHz | |
Vertex shader egységek száma | 240 darab skalár stream processzor | 192 darab skalár stream processzor | 2 x (160 komplex/640 egyszerű) skalár stream processzor | 160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzor | 2 x (64 komplex/256 egyszerű) skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | |||||
Pixel shaderek száma | |||||
Textúrázók száma | 80 textúracímző, 80 textúraszűrő | 64 textúracímző, 64 textúraszűrő | 2 x 40 textúracímző, 2 x 40 textúraszűrő | 40 textúracímző, 40 textúraszűrő | 2 x 32 textúracímző, 2 x 16 textúraszűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 7 blokk (28) | 2 x 16 | 16 | 2 x 16 |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 4.1 / 4.1 | 4.1 / 4.1 | ||
Memóriavezérlő | 512 bites crossbar | 448 bites crossbar | 2 x 256 bites hub-vezérelt | 256 bites hub-vezérelt | 256 bites ring bus |
Memória órajele | 1107 MHz | 999 MHz | 1800 MHz | 900 MHz | |
Memória-sávszélesség | 141 696 MB/s | 111 888 MB/s | 2 x 115 200 MB/s | 115 200 MB/s | 57 600 MB/s |
Memória típusa | GDDR3 | GDDR5 | GDDR3 | ||
Memória mennyisége | 1024 MB | 896 MB | 2 x 1 GB | 512 MB / 1 GB | 2 x 512 MB |
HD-videó gyorsítás | PureVideo HD (VP2) | Avivo HD (UVD2) | Avivo HD (UVD) |
Az AMD által biztosított, HIS márkájú 4870 X2-es videokártya referencia-felépítésű, így minden bizonnyal a többi gyártó 4870 X2-ese is a HIS-éhez hasonlóan szerepelne, és hasonlóan is fest. A videokártya csomagolása nem igazán kirivó. A dobozban talált mellékelt kellékek száma sem nyűgözött le minket, de hamar rájöttünk, hogy csak a mi tesztpéldányunk mentes a kiegészítőktől. A HIS a videokártya mellé egy kis leírást, driver CD-t, CrossFire hidat, DVI-HDMI átalakítót, DVI-analóg átalakítót, S-Video - HDTV átalakítót, S-Video - kompozit átalakítót és egy csavarhúzókészletet mellékel. Mi a felsorolásból csak a leírással és a csavarhúzóval találkoztunk. Ez utóbbi jól jöhet gépünk szerelésénél: négyféle csavarhúzófejet használhatunk, találunk rajta egy kis lámpát és egy vízmértéket is.
A HIS HD 4870 X2-esét teszteltük [+]
A tesztben szereplő videokártyákat az áruk alapján válogattuk össze. A HD 4870 X2 kb. 120 000 forintot kóstál, tehát egyáltalán nem olcsó mulatság. Az NVIDIA ebben az árkategóriában a GeForce GTX 280-at kínálja, bár a rivális az utóbbi hetekben jelentősen csökkentette a csúcskategóriás GTX-ért elkért pénzösszeget, ezért már valamivel olcsóbb a 4870 X2-nél. Ennél azonban érdekesebb a GeForce GTX 260, ami egyes helyeken éppen a csúcskategóriás Radeon felébe kerül, ezért SLI-ben gondolkodva – leszámítva az SLI kiépítéséhez szükséges drágább alaplapot – közvetlen konkurensként értékelhetünk.
Hirdetés
Megpróbálkoztunk a 4870 X2 tuningjával. A kártyáról el kell mondanunk, hogy már alapjáraton is tűzforró, használat után olyan meleg, hogy az alaplapból alig lehet kiszedni. A GPU-któl nem is vártunk sokat, és végül nem is kaptunk sokat, 750 MHz-ről mindössze 810 MHz-ig sikerült túlhajtani őket, efölött már hibáztak (az egyik és a másik GPU üresjáratban). A memóriák elvileg 1 GHz-ig kellene, hogy bírják a nyúzást, de 975 MHz-nél ezek is feladták, könnyen elképzelhető, hogy a melegedés miatt. Mindezt összegezve úgy tűnik, hogy a gyári hűtéssel a HD 4870 X2 nem egy tuningbajnok, plusz 8-8%-ot értünk el vele. Szerencsére ennek csak a rekorddöntögetők számára van jelentősége.
Videokártya / driver | HIS Radeon HD 4870 X2 2 x 1024 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8 Asus Radeon HD 4870 512 MB (750/1800 MHz) / Catalyst 8.8 Asus Radeon HD 3870 X2 2 x 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.8 Asus GeForce GTX 280 1024 MB (602/1296/1107 MHz) / Forceware 177.79 Asus GeForce GTX 260 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 177.79 |
Processzor | Core 2 Quad QX9650 @ 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache) |
Alaplap | Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset SLI: Abit IN9-32x nForce 680i |
Memória | 2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel SLI: 2 x 1024 MB CSX Diablo DDR2, 1200 MHz-en 5-5-5-16 időzítésekkel |
Merevlemez | Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Chieftec 1000 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Op. rendszer | Windows Vista Ultimate 32 bit SP1 |
Játékok
- Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
- Crytek / EA Games – Crysis; very high beállítás
- Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
- Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
- Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból, DX9 és DX10
- Codemasters / Codemasters – Colin McRae: DiRT; ultra beállítás, 4xAA játékból
- Infinity Ward / Activision - Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
- UBISoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
- UBISoft / UBISoft Montreal - Assasin's Creed; max detail, D3D10.1
- Codemasters / Codemasters – Race Driver GRID; ultra beállítás, Level 3 AA-játékból állítva
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk: ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének méréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Race Driver GRID, Assasin's Creed) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.
Fontos kiemelni, hogy a tesztben szerepel több olyan grafikon, melyeken 0 szerepel az egyes rendszerek neve mellett – ez eredménytelen tesztre utal. Ennek oka sokféle lehet, például a játék használhatatlanul lelassult, driverhiba, fagyás, a gép újraindulása stb. jelentkezett; röviden összefoglalva értékelhetetlen eredmény született.
A fogyasztásmérés igen érdekesen indult, ugyanis mint kiderült, a 4870 X2 jóval kevesebbet fogyaszt a 4870 CrossFire-nél. Állítólag a korábbi meghajtóprogramokat még nem készítették fel teljesen a HD 4800-asok energiatakarékos módjaira, ám ezúttal ugyanazt a drivert (Catalyst 8.8) használtuk mindkét rendszerhez, mégis ilyen fura eredményeket sikerült mérnünk. Úgy tűnik, hogy a driver még mindig nem tökéletes. A CrossFire kapcsolat, illetve az ahhoz szükséges chipset némi terhet róhat a hálózatra, de ezzel nem magyarázható ekkora különbség. Annyi mindenesetre látszik, hogy az X2-es többet fogyaszt az összes egychipes videokártyánál. A GTX 260 SLI kiépítésnél az SLI fogyasztási adatait erősen befolyásolja az nForce 680i lapkakészlet, amely valószínűleg többet fogyaszt, mint egy mostanság kapható csúcskategóriás nForce 700-as chipset.
A terhelt állapotban elvégzett fogyasztásmérések már reálisabb képet mutatnak, bár itt is van egy-két furcsaság. Egyrészt az X2-vel közel 10%-kal alacsonyabb fogyasztást mértünk, mint a 4870 CrossFire esetében, ami tudva, hogy az X2-esen duplaannyi memória található, duplán érdekes. A GTX 260 SLI fogyasztása nagyjából a HD 4870 X2-esével ér fel, a többi videokártya pedig mind jóval alacsonyabb fogyasztású. Annyi bizonyos, hogy a HD 4800-as chip igen sok hőt eldisszipál, tehát energiatakarékos számítógépek részeként aligha képzelhetjük el.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!