AMD-Intel barátság az Acer háza táján

Játékos képességek

Nagyon kíváncsian vártuk, mit tud a Mobility Radeon HD 5850. Technikai paraméterei alapján valahova az asztali gépek Radeon HD 4850-ese és HD 5750-e környékére várható. GeForce oldalról a 9800-as és a GTX 260 lehet az ellenfele, melyek ugyanarra a lassan három éves GeForce 8 architektúrára alapoznak. Az évek során csak a csíkszélességük változott. Ritkán jár nálunk igazán komoly, játékos notebook, ezért most is a Mobility Radeon HD 4870 X2-vel szerelt Asus W90-et, a GeForce GTX 260M-et felmutató Asus G60J-t és régi jó, GeForce 8800 GT-s asztali gépünket vetettük be összehasonlítási alapnak.

Játékok

  • Unreal Tournament 3 – Epic Games / Midway
  • The Elder Scrolls: Oblivion – Bethesda Softworks / Take 2 Interactive
  • Race Driver: GRiD – Codemasters / Codemasters
  • World in Conflict – Massive Entertainment / Vivendi
  • Far Cry 2 - UBISoft / UBISoft Montreal

A meghajtóprogramokban csak annyit módosítottunk, hogy az anizotropikus szűrést nyolcszorosra állítottuk. A Oblivionban és a GRiD-ben egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflict és a Far Cry 2 játékban a beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az Unreal Tournament 3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a méréseinknél. A grafikonokon szereplő megnevezések az alábbi konfigurációkat takarják:

Radeon HD 5850 – Acer Aspire 8942g: Intel Core i5-430M 2,23 GHz-en, Mobility Radeon HD 5850 625/800 MHz-en, 8 GB RAM

GeForce GTX 260M – Asus G60J: Intel Core i7-820QM 1,73 GHz-en, GeForce GTX 260M 500/1250/800 MHz-en, 4 GB RAM

Radeon HD 4870 X2 – Asus W90Vp: Intel Core 2 Duo T9800 CPU 2,80 GHz-en, Mobility Radeon HD 4870 X2 550/850 MHz-en, 6 GB RAM

GeForce 8800 GT 512 MB – desktop: Pentium Dual-Core E2180 CPU 2,00 GHz-en, GeForce 8800 GT 512 MB 600/1500/900 MHz-en, 2 GBRAM

Mivel korábbi eredményeink nem az Acer óriás Full HD felbontásában készültek, ezért most is külső monitoron végeztük a játékteszteket 1280x1024, illetve 1600x1200 pixeles felbontáson. Emellett megmértük azt is, hogy 1920x1080 pixelen, mindent maximumra állítva, hogyan viselkednek a játékok.

Először a jó öreg Unreal Tournament 3-at vettük elő, amiben némi csalódást okozott a mobil HD 5850. A nagyobbik felbontásban valamiért alaposan visszaesett az fps-érték, Full HD-re váltva pedig már csak átlagban 63 képkockát kaptunk másodpercenként. Memóriás gondokat sejtünk a háttérben, de azt nem tudjuk megmondani, hogy az Arrandale magas késleltetése és a talán csak DDR3 video RAM közül melyik a ludas. Mindenesetre ezek az értékek is bőven elegendők a zökkenőmentes játékhoz, még mozgalmasabb jeleneteknél sem akadt meg a kép.

Oblivionban kiköszörülte a csorbát a HD 5850. Itt már nagyon közel teljesített a GeForce GTX 260M szintjéhez, Full HD-ben pedig alig 1-2 fps-t lassult. Ebben a tesztben valószínűleg nem dolgozott az Asus W90 mindkét GPU-ja, mert a HD 4870 X2 nagyjából ugyanazt hozta, mint a szóló GPU-s HD 5850. A asztali gépben minden bizonnyal a CPU volt a korlátozó tényező a kisebbik felbontásban. Ugyanis itt a több pixelre váltás nem hozott olyan mértékű lassulást, mint a többi rendszernél.

Autóversenyben is jó volt a Radeon HD 5850, bár a GTX 260M-et most sem sikerült befognia. Azért ott lihegett a nyakában, és Full HD-re váltva semmit sem lassult. Ismét abszolút játszható sebességet kaptunk mindent maximumra állítva.

Érdekesen alakultak a World in Conflict-os mérések. Itt a nagyobbik felbontásban valamiért a gyengécske asztali gép legyorsulta a két notebookot, melyek gyengébb grafikai beállításokkal alaposan elverték. Csak arra tudunk gondolni, hogy a mobil Nehalem architektúrának nem fekszik ez a játék, ugyanis a szintén Core 2-ön alapuló Asus W90 nem lassult ilyen mértékben.

Far Cry 2-ben többet vártunk a Radeon HD 5850-től. Igaz, hogy a grafikonon szereplő nagyobb és Full HD felbontásban is játszható tempót biztosított mindent maximumra állítva, de még a korosodó asztali gépet sem tudta befogni.

Egyelőre egyetlen Mobility Radeon HD 5850-es rendszer eredményei alapján nem akarunk messzemenő következtetéseket levonni. Lehet, hogy az Acer tényleg csak sima DDR3 memóriát használt, ami lényegesen lassabb a GDDR3-nál, és ez eredményezte a vártnál gyengébb számokat. Emellett akár az Arrandale magas memóriakésleltetése is bűnös lehet. Mindenesetre az új, kisebbik nagy Radeonról el lehet mondani, hogy Full HD felbontásban is kompromisszumok nélkül tudja futtatni a modern játékokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Acer

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés