GeForce 8600 és 8500
Kétségtelen, hogy az elmúlt év legnagyobb grafikus kártyás eseménye a G80 kódnevű processzor, illetve a GeForce 8800-as videokártyák megjelenése volt. Az elődeitől alapjában különböző felépítés szakított a hagyományos futószalagokkal, nincsenek többé vertex és pixel shaderek, csak univerzálisak. A felsőkategóriás modellek letaglózó teljesítménye után mindnyájan kíváncsian vártuk, milyenek lesznek az új középkategóriás GeForce-ok.
Ugyan a vártnál valamivel később, de végre itt vannak a 8600-as GeForce-ok. Ahogy számítottunk rá, az új jövevények technikailag nem különböznek a nagyoktól, azok szűkítései. A legnagyobb középmodell a G84 GPU köré épülő GeForce 8600 GTS. Első látásra kevésnek tűnhet a 32 skalár stream processzor (vagy skalár shader), hiszen ez csupán negyede a 8800 GTX-ben található 128 egységnek. Ugyanez a csökkentési arány követhető nyomon a ROP egységeknél is. Az eredeti 32 textúracímezőből 8, a 64 textúraszűrőből 16 maradt. A memóriavezérlő is sokat szűkült. Költségkímélés szempontjából az eredeti 384 bitnek csupán a harmada, vagyis 128 bit maradt. A G84 durván 289 millió tranzisztorból épül fel, ami alig több mint 40 százaléka a G80 681 milliójának, ráadásul ebben benne van a G80-ból kiköltöztetett RAMDAC is. Ehhez hozzáadva a friss, 80 nm-es gyártástechnológiát, egy meglehetősen kicsi, kis fogyasztású és gazdaságosan előállítható GPU-t kapunk eredményül.
A számolóegységek drasztikus csökkentését magas órajelekkel kompenzálják. A GeForce 8600 GTS processzora 675 MHz-en, shader egységei pedig 1450 MHz-en ketyegnek, ez mindkét esetben pontosan egy százassal több, mint a 8800 GTX-nél. A memória 1000 MHz-e szintén 100-as többletet jelent. Annak ellenére, hogy csak 128 bites a vezérlője, sávszélessége így 32 000 MB/s.
A GeForce 8600 GTS mellett bemutatkozott a GeForce 8600 GT is, amely szintén G84-re épül, de alacsonyabbak az órajelei. A GPU 540 MHz-en, a stream processzorok 1190 MHz-en, a memória pedig 700 MHz-en jár. A triót a GeForce 8500 GT teszi teljessé, amely már a G86-os processzorra épül. A legkisebb testvérnek csupán 16 stream processzora van, és azok is csak 900 MHz-en járnak. A GPU többi része 450 MHz-en fut, a memória pedig olcsó, 400 MHz-es DDR2.
VGA megnevezése | NVIDIA GeForce 8800 GTX | NVIDIA GeForce 8800 GTS | NVIDIA GeForce 8600 GTS | NVIDIA GeForce 8600 GT | NVIDIA GeForce 8500 GT |
GPU kódneve | G80 | G80 | G84 | G84 | G86 |
Gyártástechnológia | 90 nm (TSMC) | 90 nm (TSMC) | 80 nm (TSMC) | 80 nm (TSMC) | 80 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 681 millió | 681 millió | 289 millió | 289 millió | 210 millió |
GPU órajele | 575 / 1350 MHz | 500 / 1200 MHz | 675 / 1450 MHz | 540 / 1190 MHz | 450 / 900 MHz |
Vertex shader egységek száma | 128 darab skalár stream processzor | 96 darab skalár stream processzor | 32 darab skalár stream processzor | 32 darab skalár stream processzor | 16 darab skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | |||||
Pixel shaderek száma | |||||
Textúrázók száma | 32 textúracímező, 64 textúraszűrő |
24 textúracímező, 48 textúraszűrő |
16 textúracímező, 16 textúraszűrő |
16 textúracímező, 16 textúraszűrő |
8 textúracímező, 8 textúraszűrő |
ROP-egységek száma | 6 blokk | 5 blokk | 2 blokk | 2 blokk | 2 blokk |
Támogatott PS- és VS-verzió | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 | 4.0 / 4.0 |
Memóriavezérlő | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | 128 bites crossbar | 128 bites crossbar | 128 bites crossbar |
Memória órajele | 900 MHz | 800 MHz | 1000 MHz | 700 MHz | 400 MHz |
Memória-sávszélesség | 86 400 MB/s | 64 000 MB/s | 32 000 MB/s | 22 400 MB/s | 12 800 MB/s |
Memória mérete | 768 MB | 320/640 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
A GeForce 8-as család összefoglaló táblázatára pillantva látszik, hogy a 8800 GTS és a 8600 GTS között komoly űr van. Őszintén szólva, a középkategória csúcsára egy 64 stream processzoros, 256 bites memóriavezérlős chipet vártunk, hiszen a G84 számolóban és ROP-ban a negyede, memória-sávszélességben harmada a G80-nak. Persze szabad még a 8700-as sorszám...
G80 és G84 viszonya
Ha már a számoknál tartunk, meg kell említeni az egyelőre csak OEM piacra szánt GeForce 8400 GS-t és GeForce 8300 GS-t, melyek szintén a G86-ra épülnek. A 8400 GS azonos órajelen fut a 8500 GT-vel, de csak egy ROP blokkja és 64 bites memóriavezérlője van. A 8300 GS-nek csak 8 stream processzor és 64 bites memóriavezérlő jut.
A friss, közepes GeForce-oknak van egy teljesen új technikai részlete is, mégpedig a videodekódolást gyorsító VP2 (Video Processor 2), amely a modern, nagy számításigényű formátumok – mint például a VC-1 és a H.264 – lejátszásánál tehermentesíti a processzort. A VP2 egy programozható SIMD mag, ez végzi a dekódolás oroszlánrészét. A BSP (Bitstream Processor) a H.264-es formátum entrópiakódolását, az AES128 pedig a nagy felbontású (HD-DVD és Blu-Ray korongokon megjelenő) videók másolásvédelmének (AACS) kezelését gyorsítja. A képmegjelenítéssel kapcsolatos, hogy a két 400 MHz-es RAMDAC ismét visszaköltözött a GPU-ba, ezzel is csökkentve az előállítási költségeket.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!