GeForce 8 a középkategóriában

GeForce 8600 és 8500

Kétségtelen, hogy az elmúlt év legnagyobb grafikus kártyás eseménye a G80 kódnevű processzor, illetve a GeForce 8800-as videokártyák megjelenése volt. Az elődeitől alapjában különböző felépítés szakított a hagyományos futószalagokkal, nincsenek többé vertex és pixel shaderek, csak univerzálisak. A felsőkategóriás modellek letaglózó teljesítménye után mindnyájan kíváncsian vártuk, milyenek lesznek az új középkategóriás GeForce-ok.

Ugyan a vártnál valamivel később, de végre itt vannak a 8600-as GeForce-ok. Ahogy számítottunk rá, az új jövevények technikailag nem különböznek a nagyoktól, azok szűkítései. A legnagyobb középmodell a G84 GPU köré épülő GeForce 8600 GTS. Első látásra kevésnek tűnhet a 32 skalár stream processzor (vagy skalár shader), hiszen ez csupán negyede a 8800 GTX-ben található 128 egységnek. Ugyanez a csökkentési arány követhető nyomon a ROP egységeknél is. Az eredeti 32 textúracímezőből 8, a 64 textúraszűrőből 16 maradt. A memóriavezérlő is sokat szűkült. Költségkímélés szempontjából az eredeti 384 bitnek csupán a harmada, vagyis 128 bit maradt. A G84 durván 289 millió tranzisztorból épül fel, ami alig több mint 40 százaléka a G80 681 milliójának, ráadásul ebben benne van a G80-ból kiköltöztetett RAMDAC is. Ehhez hozzáadva a friss, 80 nm-es gyártástechnológiát, egy meglehetősen kicsi, kis fogyasztású és gazdaságosan előállítható GPU-t kapunk eredményül.

A számolóegységek drasztikus csökkentését magas órajelekkel kompenzálják. A GeForce 8600 GTS processzora 675 MHz-en, shader egységei pedig 1450 MHz-en ketyegnek, ez mindkét esetben pontosan egy százassal több, mint a 8800 GTX-nél. A memória 1000 MHz-e szintén 100-as többletet jelent. Annak ellenére, hogy csak 128 bites a vezérlője, sávszélessége így 32 000 MB/s.

A GeForce 8600 GTS mellett bemutatkozott a GeForce 8600 GT is, amely szintén G84-re épül, de alacsonyabbak az órajelei. A GPU 540 MHz-en, a stream processzorok 1190 MHz-en, a memória pedig 700 MHz-en jár. A triót a GeForce 8500 GT teszi teljessé, amely már a G86-os processzorra épül. A legkisebb testvérnek csupán 16 stream processzora van, és azok is csak 900 MHz-en járnak. A GPU többi része 450 MHz-en fut, a memória pedig olcsó, 400 MHz-es DDR2.

 

VGA megnevezése NVIDIA GeForce 8800 GTX NVIDIA GeForce 8800 GTS NVIDIA GeForce 8600 GTS NVIDIA GeForce 8600 GT NVIDIA GeForce 8500 GT
GPU kódneve G80 G80 G84 G84 G86
Gyártástechnológia 90 nm (TSMC) 90 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 80 nm (TSMC) 80 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 681 millió 681 millió 289 millió 289 millió 210 millió
GPU órajele 575 / 1350 MHz 500 / 1200 MHz 675 / 1450 MHz 540 / 1190 MHz 450 / 900 MHz
Vertex shader egységek száma 128 darab skalár stream processzor 96 darab skalár stream processzor 32 darab skalár stream processzor 32 darab skalár stream processzor 16 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma 32 textúracímező,
64 textúraszűrő
24 textúracímező,
48 textúraszűrő
16 textúracímező,
16 textúraszűrő
16 textúracímező,
16 textúraszűrő
8 textúracímező,
8 textúraszűrő
ROP-egységek száma 6 blokk 5 blokk 2 blokk 2 blokk 2 blokk
Támogatott PS- és VS-verzió 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0 4.0 / 4.0
Memóriavezérlő 384 bites crossbar 320 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites crossbar 128 bites crossbar
Memória órajele 900 MHz 800 MHz 1000 MHz 700 MHz 400 MHz
Memória-sávszélesség 86 400 MB/s 64 000 MB/s 32 000 MB/s 22 400 MB/s 12 800 MB/s
Memória mérete 768 MB 320/640 MB 256 MB 256 MB 256 MB

A GeForce 8-as család összefoglaló táblázatára pillantva látszik, hogy a 8800 GTS és a 8600 GTS között komoly űr van. Őszintén szólva, a középkategória csúcsára egy 64 stream processzoros, 256 bites memóriavezérlős chipet vártunk, hiszen a G84 számolóban és ROP-ban a negyede, memória-sávszélességben harmada a G80-nak. Persze szabad még a 8700-as sorszám...


G80 és G84 viszonya

Ha már a számoknál tartunk, meg kell említeni az egyelőre csak OEM piacra szánt GeForce 8400 GS-t és GeForce 8300 GS-t, melyek szintén a G86-ra épülnek. A 8400 GS azonos órajelen fut a 8500 GT-vel, de csak egy ROP blokkja és 64 bites memóriavezérlője van. A 8300 GS-nek csak 8 stream processzor és 64 bites memóriavezérlő jut.

A friss, közepes GeForce-oknak van egy teljesen új technikai részlete is, mégpedig a videodekódolást gyorsító VP2 (Video Processor 2), amely a modern, nagy számításigényű formátumok – mint például a VC-1 és a H.264 – lejátszásánál tehermentesíti a processzort. A VP2 egy programozható SIMD mag, ez végzi a dekódolás oroszlánrészét. A BSP (Bitstream Processor) a H.264-es formátum entrópiakódolását, az AES128 pedig a nagy felbontású (HD-DVD és Blu-Ray korongokon megjelenő) videók másolásvédelmének (AACS) kezelését gyorsítja. A képmegjelenítéssel kapcsolatos, hogy a két 400 MHz-es RAMDAC ismét visszaköltözött a GPU-ba, ezzel is csökkentve az előállítási költségeket.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés