Nem csak grafikus API lesz a DirectX 12?

A Microsoft immáron hivatalosan is leleplezte, hogy március 20-án bemutatják az immáron ténylegesen DirectX 12-nek nevezett fejlesztést. Az új DirectX-ről nagyjából egy hónappal korábban írtunk, így a tervezett bejelentés nem érhette az olvasókat váratlanul, ám amióta a redmondi óriáscég bejelentette a hivatalos tudnivalókat, azóta az iparágban folyamatosan téma, hogy mit kínálhat az új rendszer. Annyi biztos, hogy a Microsoft rendezvényén az AMD, az Intel, az NVIDIA és a Qualcomm is részt vesz. Ez lényegében nem meglepő, hiszen a Windows platformokon az említett cégek érdekeltek igazán a DirectX 12 támogatásában.

A fentiek mellett viszont nagyon érdekes és egyben új információ, hogy az érkező DirectX nem csak egy grafikus API. Ez a megállapítás ugyan igaz a korábbi, illetve még aktuális DirectX rendszerre is, de a fő funkcionalitás mindenképp a grafika volt, főleg amióta a DirectSound és a DirectInput felületek fejlesztését leállította a Microsoft. Ezek helyébe persze jöttek új felületek, de már nem voltak szorosan a DirectX részei. Friss információink szerint a Microsoft fél évtizede dolgozik egy olyan új generációs API kifejlesztésén, amely a piac aktuális és egyben jövőben felerősödő nagy problémáira kíván válaszolni.

Amit előzetesen megtudtunk, hogy a DirectX 12-ben lesznek olyan modulok, melyek alapvetően a mély integrációt megvalósító lapkákhoz lettek kialakítva. Ehhez persze szükség lesz majd új WDDM felületre is, ami szintén fejlesztés alatt áll, de a Microsoft jövőképe ebből a szempontból nagyon határozott. Maga az elv is teljesen logikus, hiszen az Xbox One APU-ja is egy igen mély integrációt megvalósító rendszer, ahogy egyébként a PlayStation 4 APU-ja is.

A Microsoft tehát nem vetette el a PC-t, csak most jött el a változás ideje. Francois Piednoel elmondása alapján lényeges előrelépés, ha az integrált grafikus vezérlő a processzor pointerjeit használja. A mai GPU-s világ lényegében az adatpárhuzamosságról és a késleltetés elfedéséről szól rengeteg szál használatával. Az Intel főmérnöke szerint Microsoft régóta törődik megosztott virtuális memória lehetőségével, ami teljesen más késleltetést eredményez a CPU és az IGP között, és ez megváltoztatja a fejlesztők hozzáállását is a rendszer kihasználásához.

Francois Piednoel nem árulta el, hogy a DirectX 12 pontosan milyen újításokat vet be, de az előbbi bekezdésben összeszedett állításai igen erős utalásokat tartalmaznak a mély integrációt megvalósító lapkák kihasználása felé, ami igen érdekes jövőképet tár elénk – kiegészítve azzal a híreszteléssel, hogy az új DirectX nem csak grafikus API. PC-re is létezik már olyan hardver, ami képes a fentiekre, hiszen az AMD Kaveri APU-ja már január óta elérhető, illetve azt is tudni, hogy a Qualcomm és az NVIDIA is hasonló integrációban látja a jövőt, csak az ARM társaságában. Francois Piednoel állításaiból kiindulva az Intel sem gondolkodik más ösvényen. Ez önmagában nagyszerű, hiszen az előbbiek alapján mindenki ugyanazt az utat akarja járni, erre pedig idővel úgyis kell egy átfogó API, ami az eltérő implementációkat szabványos formában lekezeli. Ezzel a koncepcióval akár a DirectX 12 is felléphet, ami szintén nagyon logikus lenne, hiszen a Microsoft Xbox One is egy mély integrációt használó rendszer, vagyis mindenképp ki kell dolgozni a PC oldalán is egy olyan felületet, amivel különböző butítások bevetése nélkül lehet portolni a valóban új generációs játékokat.

Az architektúrák különbségeivel sem lesz igazán gond, hiszen a Microsoft az x86/AMD64 és az ARMv7/v8 támogatása mellett is elkötelezett, bár minden bizonnyal az új Windows teljesen 64 bites irányba mozdul, ami egyáltalán nem probléma, hiszen a DirectX 12 mögött álló négy cég is 64 bites lapkákban gondolkodik a jövőt tekintve.

Francois Piednoel állításai abból a szempontból mindenképp érdekesek, hogy minden bizonnyal a Microsoft is osztja a gyártók jövőképét az elmélyülő integrációról. Ezek után az is érthető, hogy a vállalat miért csak kozmetikázta az aktuális DirectX-eket. Nem felejtették el a PC-t, csupán a gyártók koncepcióinak tudatában szintlépésre készülhetnek, ami egészen érdekes új PC-t kínál majd a felhasználóknak.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés