Hirdetés

A DirectX 12 elérhető lesz Xbox One konzolra is?

Az új DirectX-ről nemrég derült ki, hogy hivatalosan is felvette a 12-es jelzőt, és a bemutató időpontja sem kérdéses már. Az eseményhez közeledve azonban egyre több érdekes információ lát napvilágot az API-ról, és a legújabb híresztelés, hogy a Microsoft a DirectX 12-t nem csak PC-re szánja, hanem elérhető lesz Xbox One konzolon is. Ez az egész nagyon érdekes, hiszen az említett konzolnak van egy saját, alacsony szintű hozzáférést biztosító API-ja is Direct3D 11.x néven, aminél a DirectX 12 magasabb szintű megoldásnak ígérkezik, de nem biztos, hogy minden fejlesztő igényli a hardverhez nagyon közeli programozást.

A Microsoft az Xbox 360-hoz is készített alacsony szintű, és alapvetően magasabb szintű hozzáférést is, és a fejlesztők dönthettek, hogy melyik irányt választják. A tehetősebb stúdiók nyilván a hardvert alapvetően kiismerték, viszont az XNA Game Studio is nagy népszerűségre tett szert, hiszen ez egy könnyen elsajátítható fejlesztőkörnyezet volt az Xbox Live, a Windows Phone és a Windows operációs rendszert futtató PC-kre készült játékok fejlesztéséhez. Az XNA fejlesztése azonban nagyjából egy éve befejeződött, amiről mára kiderült, hogy egy ténylegesen eltervezett lépés volt, mivel az Xbox One eleve egy rendkívül könnyebben programozható rendszer.

A DirectX 12 az eddigi hírek szerint az Xbox One konzolra is hatással lesz, mivel ez az API alapvető eleme a Microsoft azon törekvéseinek, hogy ha az XNA-t nem is, de a magát az alapkoncepciót átmentsék az új generációs hardverekre is. Ennek következtében a fejlesztők egyetlen, hatékony és egyben egyszerűen használható fejlesztőkörnyezettel ki tudják szolgálni az új generációs Xbox konzolt, illetve a szintén új generációs Windows operációs rendszer futtató eszközöket. Az XNA-hoz hasonlóan a cél a programkód módosításának minimalizálása a portolás során. Utóbbit nem lehet teljesen eltüntetni, de le lehet olyan mértékűre csökkenteni, ami a legtöbb fejlesztőnek kedvező lesz. A tehetősebb stúdiók persze direkten is dolgozhatnak az Xbox One konzol hardverére, ami fix hardver következtében nyilván gyorsabb programfuttatást fog eredményezni, de ez eddig is így volt.

Amennyiben a DirectX 12 ennyire átfogó API lesz, az a PC-s portok fejlesztését is felgyorsíthatja, hiszen az Xbox One esetében használt optimalizálás is átmenthető PC-re. Ez persze jórészt csak azt a hardvercsoportot érinti, amely a Microsoft konzoljához nagyon hasonló architektúrára alapoz. A fejlesztők viszont a PC-s portolást jellemzően költségesnek találják, ahhoz képest, hogy mennyi bevétel várható erről a piacról. Az egységesített fejlesztőkörnyezet a költségek csökkentésén mindenképp segít, az alapvető modernizálás következtében pedig egyik hardvergyártó sem jár majd igazán rosszul. A piac a koncepcióval mindenképpen nyerne, hiszen azok a programok is elérhetők lennének a Windows ökoszisztémában, amelyek portja a várható eladásokhoz mérten túlzott költségek miatt amúgy nem készülne el.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés