Hasznosítható a PhysX többprocesszoros támogatása

Az Ageia Technologies felvásárlása óta sok botrány kapcsolódik a PhysX nevéhez, melynek rejtelmeit egy korábbi tesztünkben részleteztük. Mint ismeretes, az NVIDIA a fizikai motort a zárt CUDA platformon keresztül a saját grafikus kártyáihoz köti, így a PhysX GPU-val való gyorsítása csak GeForce mellett érhető el, sőt Radeon kártyát sem lehet alkalmazni a grafikai számításokra. Ezzel egy ideig nem is volt probléma, azonban a zöldek termékpalettája a középkategória felett nem tekinthető versenyképesnek, így a vásárlóknak választaniuk kell a PhysX-et támogató GeForce-ok, valamint a gyors, DirectX 11-es Radeonok között.

Hirdetés

A gyártótól függő zárt technológiák természetesen sosem tesznek jót a piacnak, hiszen a PC a szabványos elgondolásokra épül. A PhysX helyzetén tovább rontott a többmagos processzorok gyenge kihasználása is. Ugyan a motor megfelelően támogatja a többszálú munkavégzést, a legtöbb, GPU-gyorsítást alkalmazó program valamiért nem kamatoztatja ezt a képességet. Egy korábbi hírünkben pont ezen a ponton támadta meg az AMD a PhysX-et, amire az NVIDIA a 3DMark Vantage nevű tesztprogram példájával válaszolt, ami összesen 12 feldolgozási szálat támogat a fizikai számítások elvégzésére. Sajnos a tesztekből kiderül, hogy a játékoknál messze nem ilyen rózsás a helyzet, hiszen az év elején megjelent Dark Void esetében a négymagos Core 2 Quad 9400-as processzor egyetlen magja sincs megfelelően kihasználva.

FluidMark Multi-core támogatással és nélküle
FluidMark multi-core támogatás kikapcsolva és bekapcsolva (forrás: PhysXInfo) [+]

A FluidMark tesztprogramot készítő Geeks3D azonban magyarázkodás helyett a bizonyítást tartotta fontosnak, és elkészítette a szoftver 1.2-es (beta) verzióját, mely már tökéletesen skálázódik az elérhető processzormagokon. A változások hatására a Core 2 Quad Q9400-as processzor a GeForce GTX 275-nél is komolyabb teljesítményre volt képes, ami megmutatja a fizikai motorban rejlő fantasztikus potenciált. Természetesen a többszálú munkavégzés a GPU-gyorsítás esetén is pozitív eredménnyel zárult, hiszen a processzormagok kihasználtsága nemcsak a fizikai számításoknál volt meglehetősen alacsony.

Porcesszorhasználat többszálú futtatás nélkül
Processzorhasználat többszálú futtatás nélkül (forrás: PhysXInfo)

A processzormagok kihasználtságán is tökéletesen látszik az új FluidMark erőssége. A többszálú optimalizációkkal majdnem 100%-os a CPU terhelése, ami fantasztikus eredmény.

Processzorhasználat többszálú támogatással
Processzorhasználat többszálú támogatással (forrás: PhysXInfo)

A PhysX motor tehát számos kihasználatlan tartalékkal rendelkezik, melyek egyelőre a tesztprogramokra korlátozódnak. Az eddig megjelent, GPU-gyorsítást támogató játékokon valószínűleg csak egy esetleges javítás formájában lehet változtatni, ettől függetlenül a jövőben a fejlesztők akár jobban is támogathatják a többmagos konfigurációkat, ami a játékprogramok gyorsabb futását eredményezi majd. Azt persze nem tudni, hogy az NVIDIA mit tervez ezzel kapcsolatban, hiszen számukra a processzorok jobb kihasználtsága nem jelent előnyt, sőt alapvetően hátrányként könyvelhető el, mivel nehezebb lesz eladni a GeForce-okat, akár önálló kártyaként, akár  dedikált PhysX gyorsítóként.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés