Hirdetés

Aki PhysX-et akar, csak GeForce-ban gondolkodjon!

Az elmúlt napokban érdekes információk láttak napvilágot az NVIDIA Windows 7 operációs rendszerhez készült meghajtóiról. A 186-os eszközillesztő óta ugyanis a vállalat egyszerűen letiltja a megfelelő GeForce kártyák PhysX számításra való használatát, amennyiben más gyártó rendszere tölti be a grafikus processzor szerepét. A megoldás annak tudatában kifejezetten érdekes, hogy a zöldek a Windows Vistánál a Microsoftot okolták azért, hogy nem lehet GeForce terméket használni dedikált PhysX gyorsítóként. A redmondi óriás természetesen elismerte, hogy az operációs rendszerben alkalmazott WDDM 1.0 sajátossága, hogy csak egy meghajtóprogramot kezel a számítógépben található grafikus vezérlő meghajtására. A Windows 7-ben található WDDM 1.1 viszont már nem rendelkezik ezzel a „hiányossággal”, így – a Windows XP-hez hasonlóan – több videokártya meghajtására is lehetőség lesz.

A Windows 7 és a WDDM 1.1 változtatásairól maga az NVIDIA is beszámolt az Expert partnernapon, ám az eltelt idő alatt meggondolták magukat, és a GeForce PhysX gyorsítást csak akkor teszik elérhetővé, ha a számítógép nem rendelkezik más cég által fejlesztett grafikus processzorral, vagy ha letiltjuk a konkurens vállalat meghajtóprogramját. Utóbbi megoldás természetesen elég körülményes a monitor folyamatos átkötése miatt. A zöldeket felkerestük az üggyel kapcsolatban, és megerősítették a leírtakat. A szóvivő szerint maga a PhysX kártya nem volt népszerű a vásárlók körében, így jó eséllyel a külön GeForce termékkel való PhysX gyorsítást is kevesen alkalmaznák. Ennek megfelelően ezt a lehetőséget nem veszik számításba, csak akkor, ha a felhasználó a meglévő GeForce kártyája mellé szeretne úgynevezett SLI PhysX megoldást használni. A zöldek szerint a felhasználóknak sokkal jobb lenne, ha az AMD és az Intel elkötelezné magát a CUDA támogatása mellett, hiszen így az említett vállalatok termékein is tökéletesen fog futni a hardveres PhysX gyorsítás.

Az NVIDIA válaszával megkerestük az AMD-t is, akik továbbra is a független GPGPU platformok mellett állnak, így a CUDA támogatása ki van zárva. Hasonló véleményen van az Intel is, sőt örülnek a zöldek döntésének, hiszen a PhysX hardveres gyorsítása egyre kisebb rétegnek lesz elérhető, ami a vállalat által birtokolt Havok rendszer malmára hajtja a vizet.


A füst már látszik, de a lángra még várni kell.

Az NVIDIA döntése az OEM gyártók terveit is módosítja, hiszen olyan megoldásokkal is készültek, ahol a GeForce kártya pusztán PhysX számításért felelt volna. A nagyobb OEM partnerek szerint a vásárlók körében az aktuális DirectX rendelkezik a legnagyobb marketingértékkel, így a PhysX csak amolyan extraszolgáltatásnak tűnhet, önmagában nem képes eladni a hardvert.

Mi az NVIDIA döntésének az oka?

A zöld oldal jelenlegi legnagyobb problémája, hogy nem gyárt x86-kompatibilis processzort, így nem tudnak teljes PC-s platformot kínálni, ellentétben az Intellel, az AMD-vel és az S3-at birtokló VIA-val szemben. Ez a lapkakészletek piacán már nagyon érezteti hatását, ám 2011-től hatalmas változások lesznek. Az Intel és az AMD tervei szerint ugyanis a grafikus vezérlő bekerül a processzorba, így a csúcskategóriás központi egységek kivételével nem szükséges a számítógéphez külön grafikus kártyát vásárolni. Most látszik igazán, hogy az AMD anno miért vette meg az ATI-t. A második legnagyobb processzorgyártónak, ugyanis mindenképpen kellett volna fejleszteni egy GPU architektúrát, ám ezt a vállalat megkerülte, és bevásárolták magukat az élmezőnybe. Bár anyagilag majdnem belerokkantak, az üzlet hosszú távon nagyon is kedvező lehet számukra. A következő generációs Bulldozer architektúrákra épülő AMD processzorokba fejlesztett grafikus mag a tervek szerint jelentősen visszaszorítja majd a 100 dollár alatt grafikus kártyák piacát, ami gyakorlatilag a legnagyobb vásárlóbázist jelenti. Vélhetőleg hasonló elvet vall az Intel is, ám a Santa Clara-i óriáscég a grafikus vezérlő szempontjából jelentős hátrányban van az AMD megoldásaihoz viszonyítva. Ezt talán az AMD is kihasználja majd, és mégis készít 100 dollár alatti diszkrét megoldást is.

Az NVIDIA csak grafikus processzorban gondolkodhat, tehát számukra valóságos rémálomként hatnak majd az AMD és az Intel platformszintű megoldásai. Az alsóbb piaci rétegek kiesésével jelentős bevételforrás szűnik meg, ami ellen semmit sem tudnak tenni. Gyakorlatilag a zöldek a CUDA platformot akarják felhasználni a GeForce piaci pozíciójának megtartására. A PhysX egyfajta mézesmadzagként szolgál az AMD-nek és az Intelnek, hogy belépjenek a támogatók sorába. Amennyiben ez megtörténik, az NVIDIA mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a független platformokat elintézve a fejlesztők a CUDA mellett tegyék le voksukat, így a teljes piac irányítása a kezükbe kerül. Ezután a zöldek a saját kedvük szerint fogják fejleszteni a CUDA új verzióit, és a specifikációkat rendre későn adják majd oda a konkurenseknek. Az NVIDIA ezzel biztosítaná azt, hogy az AMD és az Intel integrált grafikus vezérlői jelentősen butábbak legyenek a diszkrét GeForce megoldásoknál, így a vásárlók jó eséllyel megveszik a zöldek termékeit is. Tegyük hozzá, hogy erre a forgatókönyvre elég kevés az esély.

Természetesen a 100 dollár feletti kategóriába nevező termékek esetén az NVIDIA tényleges konkurens lehet, ám a kieső vásárlóbázis miatt a GPU-k piacából származó bevétel is csökkenni fog, ami miatt az anyagi erőforrásokat is vissza kell fogni, hogy az üzletág jövedelmező legyen. Továbbá az sem mellékes, hogy az Intel és az AMD dolgozhat – sőt a kiszivárgott információk alapján utóbbi vállalat dolgozik is – olyan technológiákon, amelyek összeadják a saját fejlesztésű diszkrét videokártya és az integrált grafikus vezérlő teljesítményét. Ez esetben a zöldek csak a csúcskategóriában tudnak majd versenyezni, mivel csak a legerősebb processzorlapkáknak nem lesz beépített GPU-juk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés