Előtérbe kerülnek a PhysX hibái?

Amióta az NVIDIA felvásárolta az Ageia Technologiest, számos támadást volt kénytelen elkönyvelni a felhasználók oldaláról. A botrány múlt év októberében kezdett körvonalazódni, amikor a Windows 7 megjelenésével lehetővé vált két eltérő gyártótól származó grafikus kártya meghajtóprogramjának telepítése, aminek következtében lehetőség lett volna a grafikai számításokért felelős Radeon mellett egy dedikált GeForce gyorsítót használni a fizikai számításokra. Régebben ezt a Windows Vista driver modellje tette lehetetlenné, ám újabban az NVIDIA eszközillesztője tiltja ezt a felállást. A potenciális vásárlók közül többen petíciót indítottak a zöldek akciója ellen, de ez nem vezetett eredményre. A hetek múlásával a PhysX körüli lázongás lecsendesedett. Ebben feltehetően oroszlánrészt vállalt az NGOHQ fórumán tevékenykedő, GenL néven ismert felhasználó, aki elkészített egy nem hivatalos frissítést az NVIDIA drivereihez, melynek révén lehetővé vált a fentebb tárgyalt mixelt konfiguráció használata. A megoldás a visszajelzések alapján az eddig megjelent GeForce PhysX-es játékokban hibátlanul üzemel, ám a jövőben debütáló programok esetén kérdéses a módszer sikere.

2010 januárjában újra elkezdett forrni a levegő a PhysX körül, ugyanis Richard Huddy a bit-tech.netnek adott interjúban megemlítette, hogy amióta az NVIDIA megvette a PhysX-et birtokló Ageia Technologiest, azóta a rendszer többprocesszoros támogatása egyre rosszabb. Az AMD szóvivője konkrétan elmondta, hogy a GeForce PhysX technikát alkalmazó játékprogramok a fizikai számításokat többnyire egy, esetleg két processzormagra korlátozzák. Richard Huddy szerint, ha megfelelő a fizikai motor többmagos optimalizációja, akkor a processzor képes elvégezni a feladatok többségét.

A GeForce PhysX technikáról egyébként mi is beszámoltunk egy korábban megjelent cikkben, ahol elemeztük a konkurens megoldások képességeit is. Richard Huddy szavait talán alátámaszthatja a Havok motorra épülő Red Faction: Guerrilla című játék, ami a fizikai modellezés szempontjából korszakalkotónak tűnik.

Az AMD meglehetősen súlyos vádjait természetesen nem hagyta szó nélkül az NVIDIA. Nadeem Mohammad egyértelműen tagadja, hogy a PhysX API ne tartalmazna többmagos processzorokhoz optimalizációt. Elmondása szerint a rendszer többszálú munkavégzéséről a fejlesztő szabadon dönthet. A legjobb példa erre a 3DMark Vantage nevű tesztprogram, mely összesen 12 feldolgozási szálat támogat a fizikai számítások elvégzésére. A vállalat szóvivője azt is megjegyezte, hogy hamarosan a FluidMark is képes lesz a többmagos processzorok előnyeit kamatoztatni.


A Dark Void és a GF100 ereje (Forrás: Guru3D)

Az NVIDIA közleménye sajnos nem tesz említést a játékokról, pedig a felhasználókat főleg ez érdekli. Szerencsére pont a napokban jelent meg a Dark Void, mely kihasználja a GeForce PhysX technológiát, és számos effektet képes gyorsítani a grafikus processzor erejével. A PhysXInfo.com az események hatására letesztelte a játék benchmark verzióját, és a programban beállítható, alacsony PhysX-es terhelés mellett már látható volt, hogy a négymagos Core 2 Quad 9400-as processzor egyetlen magja van számottevően aktív használat alatt. A többi feldolgozási szál enyhén terheli a rendelkezésre álló erőforrásokat, ami valószínűsíti, hogy a PhysX egy processzormagon fut a Dark Void esetében.


A Dark Void terhelése a processzorra (Forrás: PhysXInfo.com)

Természetesen ettől még tartalmazhat a PhysX API optimalizációt a többmagos processzorokhoz, de ez nyilvánvalóan semmit sem ér, ha a fejlesztők valamiért csak egy feldolgozási szálat engedélyeznek a fizikai számításokhoz. Hogy ez mennyire tudatos, azt nem lehet innen megállapítani, mindenesetre az AMD egy értékes támadási felületre lelt, így biztosra vehető, hogy a lehetőségekhez mérten gyengíteni fogják a PhysX renoméját.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés