Yahoo! - versenyben a Google-lal

Katalógustól a tévéig

Minden igényt kielégítő szolgáltatáshalmazzá fejlődött az utóbbi években a webes katalógusként indult Yahoo! Összeállításunkban a népszerű portál legjavát mutatjuk be.

Évekkel ezelőtt, az internet hőskorában a Yahoo! egyike volt az első webkatalógusoknak, amely a már akkor is követhetetlen ütemben gyarapodó tartalmakat rendszerezte tematikusan kialakított menük és almenük százaiba, megkönnyítve ezzel az eligazodást a hatalmas információtengerben. A szörfölők díjazták az alapítók igyekezetét, a webhely látogatottsága rohamosan nőtt, és milliónyi szolgáltatással kiegészülve mára az egyik legnépszerűbb internetes portállá nőtte ki magát. Itt nyoma sincs a Google-nál tapasztalt puritán kialakításnak, a Yahoo! honlapja és minden szolgáltatása olyan felhasználói felülettel büszkélkedhet, amelyeknél már első látásra szembetűnik, hogy igen gazdag tartalom rejtőzik mögöttük. A valamikor fő szolgáltatásnak számító katalógus megmaradt, de már nem kap kiemelt helyet a honlapon.


Tartalomban bővelkedő: a Yahoo! honlapja ízelítőt ad
a rendkívül gazdag szolgáltatásválasztékból

Versenyképes kereső

Természetesen egy magára valamit is adó portál nem lehet meg keresőszolgáltatás nélkül. Nos, nincs ez másképpen a Yahoo!-nál sem, amely egészen tavalyig a nagy rivális Google keresőjét használta. A szétválást követően azokat a technológiákat alkalmazta a sajátjában, amelyekhez cégvásárlásokkal jutott hozzá. Nemrégiben ki is robbant egy vita arról, hogy melyik kereső indexelt adatbázisában szerepel több weboldal, és amikor a Yahoo! – nem kis meglepetésre – nagyobb számot hozott nyilvánosságra, mint a Google, utóbbi azzal zárta le – kissé komolytalanul – a polémiát, hogy az ő motorja viszont háromszor annyi oldalon keres, mint a riválisoké. Mindenesetre a közvélekedés szerint a Google keresője a leghatékonyabb, amit mi sem igazol jobban, mint hogy a legtöbben ezt használják.

A Yahoo!-ban végezhetünk keresést a teljes weben, illetve leszűkíthetjük a kutatást a katalógusra, a hírekre, a helyi és vásárlási információkra, a képekre vagy a videókra. A keresőmezőben megadhatunk kulcsszavakat vagy angol nyelven megfogalmazott egyszerű kérdést (például „Who is Bill Gates?”), de a találatok szűkítése érdekében segítségül hívhatjuk a logikai operátorokat és egyéb szűrőket alkalmazó összetett keresési funkciókat is.

Online szórakoztatás

Rabul ejtően gazdag tartalmat kínál a zenekedvelőknek készült, afféle interaktív zenetévéként, zenerádióként funkcionáló Yahoo! Music (music.yahoo.com). Bőséges információt olvashatunk itt a nemzetközi könnyűzenei ipar minden szereplőjéről, és teljes egészében megtekinthetjük videoklipjeiket. Számtalan, zenei stílus alapján összeállított műsorú „rádióadás” közül választhatunk, illetve az ízlésünknek megfelelő, saját rádióműsort szerkeszthetünk magunknak.

A videolejátszás minőségét internetkapcsolatunk sebességéhez igazíthatjuk, bármikor megállíthatjuk és újraindíthatjuk a lejátszást, ha pedig nem tetszik a műsor, továbbléphetünk a következő számra. Az előadók között böngészhetünk név és dalcím alapján, bekukkanthatunk a 100-as toplistába vagy válogathatunk az aktuális ajánlatok közül. A Yahoo! Music megjegyzi, hogy mely klipeket néztük meg és azoknak milyen osztályzatot adtunk, és ez alapján kívánságra az ízlésünknek megfelelő műsort állít össze. A dalok online megvásárolhatók 99 centes áron – egyelőre azonban csak az Egyesült Államokban lakók élhetnek ezzel a lehetőséggel.


Interaktív zenetévé: a Yahoo! Music műsorát mi állíthatjuk össze

A filmrajongók kedvence lehet a Yahoo! Movies (movies.yahoo.com), amely híreket, kritikákat, pletykákat és színfalak mögötti információkat közöl a legfrissebb hollywoodi mozikról, valamint az elkövetkező hetekben debütáló alkotásokról. Megtekinthetjük itt a filmek előzetesét és néhány jelenetét, átböngészhetjük a népszerűségi listákat, minősíthetjük a megtekintett mozikat, és utánanézhetünk, hogy mások miképpen értékeltek egy adott alkotást.

Kommunikáció és hírellátás

Levelezés és üzenetküldés

A Yahoo! Mail levelező – csakúgy, mint a többi szolgáltatás – használatához egy Yahoo! ID-t (azonosítót) kell szereznünk, amelyet egy néhány adatot kérő űrlap kitöltése után kapunk meg. A jól áttekinthető, tetszetős és igény szerint testre szabható felületű levelezőoldal (mail.yahoo.com) a szokásos postafiókok mellett címjegyzéket, határidőnaplót és jegyzetfüzetet kínál. Összesen 1 GB-nyi tárterület áll rendelkezésünkre (ez kevesebb mint fele a Google Mail 2,5 GB-jának), a levélmellékletek mérete pedig legfeljebb 10 MB lehet.

A szolgáltatást ellátták spamszűrővel, amely nem csupán a kéretlen reklámlevélnek minősített üzenetek megjelölését teszi lehetővé, hanem a képek kiszűrését és a megadott címek blokkolását is. Hogy ne váljunk akaratlanul is vírusterjesztővé, a Yahoo! Mail automatikusan átvizsgálja a levélmellékleteket a Norton AntiVirus 2005-tel.


Fényképek e-mailben: a PhotoMail csak a nézőképeket küldi el,
ezekre kattintva tölthetők le a nagyobb felbontású képek

Újdonság a kísérleti stádiumban lévő PhotoMail funkció (egy kis program letöltését és telepítését igényli), amelynek használatakor a levélhez adott fényképnek csak a nézőképe lesz elküldve. Ha a címzett kattint ezen, megkapja a kép nagyobb felbontású változatát. A PhotoMailben megadhatjuk a letölthető kép minőségét, a képeket bekeretezhetjük és elforgathatjuk, továbbá meghatározhatjuk a nézőképek elrendezését.

Aki többre vágyik, évi 20 dollárért előfizethet a Yahoo! Mail Plusra, amely 2 GB-nyi tárterületet, 20 MB-os maximális levélmelléklet-méretet, hatékonyabb spamszűrést és egyebeket kínál.

Pár hónapja újult meg a Yahoo azonnali üzenetküldője, a Messenger with Voice (messenger.yahoo.com), amelyet – amint arra a neve is utal – internetes telefonálási képességekkel is elláttak. Miután telepítettük a használatához szükséges programot, az üzenetküldés és a PC-ről PC-re történő telefonálás mellett olyan szolgáltatásokhoz jutunk, mint a képek és más állományok vidd és dobd módszerű beillesztése az üzenetküldő ablakba a beszélgetőpartnerekkel való megosztás érdekében; a közvetlen keresési lehetőség a beépített keresőmező segítségével és az online rádión való zenehallgatás.

Információk minden mennyiségben

Hogy a lehető legjobban eligazodjunk a szolgáltatások tengerében, a minket érdeklő hírforrásokból (sporteredményekből, időjárásadatokból, RSS hírfolyamokból stb.) és a leginkább használt szolgáltatásokból saját honlapot fabrikálhatunk, amelynek nem csupán a tartalmát, hanem a küllemét is mi határozhatjuk meg. Bár a My Yahoo! névre keresztelt weboldal összeállításához minden segítséget megkapunk, az optimális elrendezés kialakításához némi időre van szükség.


Testre szabott Yahoo!: egyszerűen összeállíthatjuk saját kezdőlapunkat

Míg a My Yahoo!-t saját céljainkra hozzuk létre, addig az egyelőre csupán próbaüzemben igénybe vehető Yahoo 360° szolgáltatással (360.yahoo.com) a barátainkkal, ismerőseinkkel megosztani kívánt információkat tartalmazó weboldalt állíthatunk össze. Az oldalon többek között fényképünket, fotóalbumunkat, listáinkat, kedvenc zenéinket és blogunkat helyezhetjük el. Lehetőségünk van különféle témák, kérdések „feldobására”, amelyre a látogatók levélben vagy azonnali üzenetben reagálhatnak.

Egyszerűen indíthatunk internetes fórumokat a minket érdeklő témákban, illetve csatlakozhatunk a már meglévő csoportokhoz a Yahoo! Groups oldalon (groups.yahoo.com). A kívánt csoportok felkutatásához használhatjuk az innen sem hiányzó keresőt; csoportonként 20 MB-nyi tárterületet kapunk; lehetőségünk van fényképek megosztására; a határidőnapló segítségével eseményeket egyeztethetünk a csoport tagjaival; és bármely témával kapcsolatban szavazást kezdeményezhetünk.


Korrekt térképek – de csak Észak-Amerikáról

Kizárólag az Egyesült Államokra és Kanadára korlátozódik a Yahoo! Local Maps térképszolgáltatás (maps.yahoo.com), amely a riválisoktól – a Google Earthtől és az MSN Virtual Earthtől – eltérően nem jelenít meg műholdas felvételeket. Amit viszont kínál, azt jó színvonalon teszi: egyszerűen felkutathatók vele az éttermek, szállodák, Wi-Fi hotspotok, jelzi az útépítéseket és baleseteket, továbbá segít megtalálni az optimális útvonalakat.

Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy milyen témák és személyek voltak a legnépszerűbbek a Yahoo!-n végzett keresések során, keressük fel a naprakész népszerűségi listákat kínáló Yahoo! Buzz Indexet (buzz.yahoo.com). Itt még azt is megtudhatjuk, hogy az adott napon ki, illetve mi növelte népszerűségét a legnagyobb mértékben.

Mészáros Csaba

Azóta történt

  • Újra dúl a domainháború

    Ismét milliókat érnek a jól csengő domainnevek, és valóságos iparág épült ezek kihasználására...

  • Webtévék: interaktív adás

    A webtévé adása akkor kezdődik és akkor fejeződik be, amikor mi akarjuk, és a műsort is mi magunk állítjuk össze.

  • Gmail-biblia

    Bemutatjuk, hogyan helyezhetjük át teljes levelezésünket a Google webes rendszere alá.

Előzmények

  • Észre kell vegyenek!

    A webes reklámok történeti áttekintése, fejlődésük napjainkig.

  • AJAX: webes kilátásaink

    Egy összetett fejlesztési technika a közeljövőben gyorsabb, látványosabb weboldalak térhódítását segítheti elő.

Hirdetés