Szemtől szemben az LG ívelt OLED tévéjével

Képminőség

A hajlított kialakítás

A hajlított kialakításnak az esztétikai szempontok mellett megvan az az előnye is, hogy ha középről nézzük, akkor a korábbinál moziszerűbb lesz a végeredmény – legalábbis az LG állítása szerint. Amennyiben valakinek módja nyílik arra, hogy egy filmet nyugodtan végigélvezzen ez előtt a képernyő előtt üldögélve, akkor lehet, hogy érzékel valamit ebből, azonban nekünk erre nem volt lehetőségünk, szóval a csodálatos moziélményt egyértelműen nem igazán tudjuk sem megerősíteni, sem megcáfolni. Előzetesen egy kicsit tartottunk attól, hogy a hajlítás miatt torzulni fog a kép vagy fakulnak a tónusok, de szerencsére a félelmek alaptalannak bizonyultak, ez nem okozott semmilyen problémát.

OLED

Az OLED képalkotási eljárásról már írtunk bővebben, úgyhogy most csak röviden annyi, hogy a fény, hasonlóan a plazma modellekhez, magukban a pixelekben keletkezik, eltérően az LCD televíziókból, ahol a háttérvilágítás állandó a panel teljes egészén vagy kisebb- nagyobb részein, és ennek az útját állják el a folyadékkristályok. Ennek következtében az OLED egyes képpontjaiban "kikapcsolható" a fény, tehát, legalábbis elméletben, lehetségessé válik a tökéletes fekete és a nagyobb fényerő megteremtése, ami jobb kontrasztarány, szebb, élethűbb tónusok megjelenítésére ad módot.

Ez az OLED technológia legnagyobb előnye, ami kiegészülve az ultravékony készülékházzal komoly alapot szolgáltat arra, hogy idővel az ilyen televíziók kiszorítsák az LCD modelleket a piacról. Legalábbis elméletben. A gyakorlati próba ez esetben azonban igazolta az előzetes elvárásokat. Felhősödéssel értelemszerűen nem kell számolni, utánhúzással nem találkoztunk. A betekintési szög nagyon jó 2D módban, tehát nézhetjük teljesen oldalról vagy fölülről a képet, nem kezdenek fakulni a színek.

Gyönyörű színek, finom mozgások

A képi világ a természetes tónusoknak köszönhetően igen szép. Nyoma sincs a műanyag hatású harsányságnak, és ahol arra van szükség, ott az árnyalatok élénkek, szinte leugrálnak a képernyőről. A színgazdagság szembeötlő, az átmenetek nagyon finomak még mozgóképek esetén is. A sötét tónusoknál is jól teljesített, várakozásainknak megfelelően, voltak olyan tartalmak, így például a csillagos ég, ahol körülbelül 15-20 centiméteres távolságból sem lehetett látni, hogy hol ér véget a kijelző és hol kezdődik a panel.

Hosszas méregetésre sajnos nem nyílt lehetőségünk, de azért egy rövid időre felkerült a kalibrátor a képernyőre, elsősorban azért, hogy megmérjük a feketeszintet. Az általunk használt szoftverben egyelőre nincs OLED profil, tehát a színekkel kapcsolatos adatok nem mérvadóak, az viszont igen, hogy a mért feketeszint nem ütötte meg a mérőeszköz érzékenységét (0,00 cd/m²-t mutatott). Ennek tanúsága szerint a készülék tökéletes feketét produkált az általunk vizsgál két profil, a THX és a Normál esetén is.

Ezeken kívül egyébként még egy energiatakarékos (ECO), sportműsorokhoz, illetve játékokhoz optimalizált képmód található meg a kínálatban. Utóbbinál a szokásoknak megfelelően az összes képmódosító, képjavító funkció ki van kapcsolva a minél alacsonyabb válaszidő elérése érdekében. Ezzel kapcsolatos méréseket nem volt módunk végezni, és a cég munkatársai sem tudtak konkrét adatokkal szolgálni, de azt elárulták, hogy nagyjából százszor gyorsabb e tekintetben, mint egy átlagos LCD televízió. Akadozás még a gyors mozgások megjelenítése során sem jelentkezett, így a Tru Motion interpolációs technológiát nem volt sok értelme bekapcsolni.

Mivel a fekete megjelenítésével nem volt gond, így a Fekete Szint névre hallgató képmódosító eljárást sem babráltuk. A Szuper Felbontásnak viszont lehet szerepe rossz minőségű forrásból származó, alacsony felbontású anyagok esetén. Természetesen ez sem varázsol egy WVGA (840x480) videóból Full HD-t, de tény, hogy képes feljavítani a mozgóképek részletességét valamelyest. Zajosodással egyáltalán nem találkoztunk, de az is igaz, hogy az ilyen szempontból legkritikusabbnak számító tévéadásokat nem lehetett ráküldeni, amelyek ezt a jelenséget még a legjobb megjelenítő eszközből is kihozzák. Mindenesetre a gyártó számolt ezzel az eshetőséggel is, így a zajszűrés funkció sem hiányzik a készülékből, ami segíthet, ha ilyen jellegű probléma jelentkezne.

Az OLED tévék kapcsán az üzemidő kulcskérdés, hiszen a hírek szerint sokáig az jelentette a legnagyobb problémát, hogy a kijelzők viszonylag hamar tönkrementek, mert a kék alpixelek felmondták a szolgálatot. Ezzel kapcsolatban az LG munkatársai elmondták, hogy Magyarországra októberben kerültek be az első OLED (igaz más típusú, de ugyanilyen panelt használó) készülékek. Azóta azokat napi tíz-tizenkét órában hajtják, és egyelőre semmilyen probléma nem jelentkezett.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés