Észre kell vegyenek!

Mai reklámok

Fejlődő eszközök

Mellette vagy ellene?
Vélemények a webes reklámokról

Éljen a fogyasztói társadalom!
„A reklámok szükségesek a mindennapi élethez, hisz rengeteg újat találhatok mögöttük: hogyan máshogy értesülhetnék egy-egy akcióról, kedvezményes útról, egy bestseller megjelenéséről, ha naponta nem böngészném át a kedvenc weboldalam hirdetéseit? Persze nem nézem meg mindet, amikor egy cikket vagy hírt olvasok, általában elsiklom fölöttük, de ha egy érdekesebbet látok, rögtön rákattintok, és megnézem, hogy mi van mögötte.”

Tőlem akár…
„Nem nagyon érdekelnek a bannerek, egyszerűen nem nézem meg őket; a szemem valahogy megszokta, hogy ott vannak, és az agyamban nem is realizálódnak és nem is zavarnak. Eddig talán kétszer kattintottam bannerre, de az is szakmai jellegű volt, egy termékről információt inkább fórumokon vagy a Google-ban keresek, ahol a korábbi vásárlók leírják a tapasztalataikat.”

Le velük!
„Engem irritálnak a bannerek, mert az örökös mozgással elvonják a figyelmemet. Nem azért jövök egy site-ra, hogy kubai utat nézzek magamnak, hanem egy adott téma érdekel, semmi más. Az is zavar, hogy a hirdetések jelentősen megnövelik az oldal méretét – az egyik híroldalon lemértem, hogy a tartalom hatszorosa jött le hirdetésként, no, akkor megelégeltem, és beizzítottam egy adblockert. Azóta az oldalak villámgyorsan lejönnek, és sokkal hatékonyabban tudok dolgozni.”

A technika fejlődése az online reklámok piacát is felpezsdítette: a több gigahertzes processzorok gond nélkül játszanak le bonyolult animációkat, az ADSL elterjedésével pedig egy reklámokkal teletűzdelt oldal is másodpercek alatt megnyílik. Szükség is volt erre, mivel az átlagos reklámok átkattintási aránya néhány év alatt ismét egy nagyságrenddel csökkent. Elterjedt a Rich Media, azaz a hagyományos bannert új képességekkel ruházzuk fel a Flash, a DHTML és a Java technológiák segítségével: a felhasználók akár interakcióba léphetnek a hirdetéssel, ilyen például, amikor az egyik helyen beírt szöveg a weboldal egy másik látogatójának a képernyőjén is megjelenik.

A nagyobb portálok új méreteket és helyeket találtak a reklámok elhelyezésére, így például a hagyományosan 800x600-as felbontásra tervezett weboldal mellett jobb oldalon is megjelenik egy teljes képernyőmagasságot elfoglaló banner. Magyarországon jellemzően nem tartják be az IAB által javasolt szabványokat, ezért egy itthon elkészített hirdetést külföldön csak plusz munkával lehet bemutatni és fordítva. Nem ritka, hogy a teljes oldal egyharmadát reklámok foglalják el, míg a hasznos információ ennek is a fele (a többi a navigáció része), emiatt az animációk méretei átlagosan nem haladhatják meg a 20-25 kB-ot.

Elterjedőben van a Streaming media, azaz a videobanner, így lehetőség van egy az egyben átemelni a tévében futó reklámokat az internetre, amivel hatékonyan csökkenthetők a hirdetési költségek. A méretek miatt viszont saját kiszolgálószerverre van szükség, és a reklámok jobban terhelik a felhasználók sávszélességét is.

Blokkolt reklámok

Az online hirdetők először akkor szenvedtek komolyabb csapást, amikor kijött a Windows XP operációs rendszer második szervizcsomagja, és a felhasználók kérésére popup blokkolóval látták el a beépített Internet Explorer böngészőt – azóta a legtöbb felugró ablak nem is jelenik meg, így ilyen formában ma már szinte alig fut hirdetés.



A blokkoló telepítése után: hirdetések nélkül kevésbé színesek az oldalak [+]

A modern böngészőkhöz alapértelmezésben jár vagy kiterjesztésként letölthető egy reklámblokkoló, amely hatékonyan tünteti el a nemkívánt bannereket. Arról nincs pontos adat, hogy hányan használják ki a lehetőséget, csak annyi, hogy eddig százmillióan töltötték le a népszerű Mozilla Firefox böngészőt, a blokkolót hozzá pedig körülbelül nyolcvanezren, a beépített blokkolóval ellátott Internet Explorer alapú Maxthont pedig negyvenmillióan.

Merre tartunk?

„A web az interaktív tévé ruhapróbája” – állítja Jim Nail, a Forrester Research technológiai piackutató cég munkatársa. És valóban, egyre több olyan online hirdetés jelenik meg, amely aktívan bevonja például egy játékba vagy tesztbe a látogatókat, még mielőtt meglátogatnák a termék vagy szolgáltatás honlapját. A videobanner segítségével lehetőség nyílik a „nézőt” egy tévéreklámba helyezni, ahol ő irányítja az eseményeket, így egy reklámfilmnek többféle vége is lehet. A módszerek szinte korlátlanok (technikailag), és mindig újat kell kitalálni, mert a látogatók egyre kevésbé fogékonyak a különböző hirdetési formákra.

Hidvégi Gábor

Azóta történt

Hirdetés