Leadtek Titanium 500, végszó
Eddig még nem sokat szóltunk a nálunk (ki tudja meddig.. :) ) vendégeskedő Leadtek kártyáról, amely már a legutolsó GPU alomból való. Bár a Titanium 500-as a rossz nyelvek(?) szerint "csak" egy GeForce3 Ultra, a cucc egyelőre még igen ritka az itthoni polcokon. Ez persze néhány hét alatt változni fog. A kártyáról egyébként a specifikációkat figyelve tényleg alig van valami, amit újdonságként kiemelhetnénk, ha csak azt nem, hogy a GPU core 240, míg a DDR SDRAM 500MHz-en pörög, valamint a chip támogat egy Shadow Buffers nevű effektet. Persze kívülről azért van némi különbség (a sima Ge3-hoz képest..), főleg a Leadtek-féle megoldásnál maradva, hiszen itt a core-t és a RAM-okat egyetlen borda szolgálja ki. Ez szerintünk igen látványos és praktikus húzás.
Az elődhöz mérten jóval minőségibb a kártya dobozolása is, bár ismét elmondanánk, hogy funkcionalitását tekintve a két cucc megegyezik. Az NVIDIA-t mindezekért ugyan lehet szidni, mint a bokrot, de az idei ősz alapvetően nem erről a high-end kártyáról szól: a szintén "most", október 1-én debütált Titanium 200-asok árait tessetek majd figyelni! Az a kártya ugyanis egy Ge3 "lite" kiadás, míg teljesítmény-ügyileg állítólag alig nyújt kevesebbet! Ráadásul, hamarosan csak Ge2 Titanium lesz fogható, mégpedig az eddigi GTS árakon, holott a cuccos majd' GeForce2 Ultra szintű!
A Titanium okán mindenesetre nem vennénk elő újfent a kártya specifikációit, erről épp elégszer volt már szó korábban. Akinek mégis hiányzik, irány az archívum!
Az iménti driver tesztben akár fel is tűnhetett, hogy az azt megelőzőkhöz képest a Ge3 immár 240/500-on futott. Persze nem véletlenül: már ez is a Ti500-zal összevetést előlegezte. Amely összevetés azonban így (alig meglepő módon..) teljesen egyértelmű ítélethez vezetett: a Titanium 500-as "minőségi" Ge3-hoz mérve semmilyen előnyt nem jelent, hiszen ha mindkét kártya azonos frekvencián fut, ráadásul a driver-ekben sincs eltérés, a két cucc "ugyanaz." Hogy pontos eredményekkel győzzük meg a kételkedőket, álljon itt egy utolsó táblázat.
Leadtek Titanium 500, 240/500MHz, D3D (Unreal), NVIDIA 21.83, DX8.1, Win98 |
|||||
0*AA | 640*480 | 800*600 | 1024*768 | 1280*960 | |
16bit | 211 | 207 | 203 | 197 | |
32bit | 216 | 208 | 202 | 188 | |
2*AA | |||||
16bit | 203 | 190 | 162 | 197 | |
32bit | 214 | 211 | 206 | 179 | |
4*AA | |||||
16bit | 195 | 174 | 163 | 133 | |
32bit | 216 | 142 | 106 | 73 |
Leadtek Titanium 500, 240/500MHz, OpenGL (Q3), NVIDIA 21.83, DX8.1, Win98 |
|||||
0*AA | 640*480 | 800*600 | 1024*768 | 1280*960 | 1600*1200 |
16bit | 222 | 221 | 211 | 174 | 127 |
32bit | 222 | 216 | 200 | 156 | 110 |
2*AA | |||||
16bit | 220 | 210 | 163 | 104 | 72 |
32bit | 209 | 173 | 111 | 67 | 45 |
4*AA | |||||
16bit | 212 | 179 | 117 | 70 | 45 |
32bit | 166 | 113 | 65 | 36 | 45 |
Két platformon is egy-egy utód megoldást vettünk górcső alá, de míg a Thunderbird-öket váltó Palomino-core, és a köré épülő Athlon XP proci egyértelmű előrelépés, addig a GeForce3-at tromfoló Titanium 500-assal nincs új a nap alatt. A Leadtek Ge3-akon már eddig is 3.8ns-os RAM-ok tanyáztak, így 500MHz-en hajtásukról bárki szabadon dönthetett, a kártya nem állt ellen. A core is vígan viselte a 25%-os tuningot, bár túl sok értelme a nem-core-limitáltság miatt ennek a lépésnek eddig sem volt. A DDR RAM ellenben szűk volt mindig is, crossbar-kontroller ide vagy oda, a tuninggal így továbbra is csak nyerhetünk. Ráadásul, a kártya stabilitása végig makulátlan volt. A driver-teszt szemrevételezése után pedig minden Ge3/Ti500 tulajnak MUST HAVE a Detonator XP (21.83), hiszen ingyen ekkorát dobbantani.. vétek lenne kihagyni. Ja, és az Athlon XP core egyelőre csak 0.18 mikron-on nyugszik, tehát a jövőre érkező 0.13-as (SOI) Thoroughbred-ekkel a teljesítmény terén csak még jobb lesz a helyzet. Egyetlen szépséghibája van csak a hosszú ideje Socket A párti AMD legújabb húzásának: az Athlon XP-kkel nem minden alaplap boldogul. Ám ennél sokkalta rosszabbakhoz vagyunk szokva..
keopsz!