A GeForce GTX 750 tesztje Asus megoldáson

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS GeForce GTX 750 OC 1024 MB (Geforce driver 334.69)
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2048 MB (Geforce driver 334.69)
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti BOOST 2048 MB (Geforce driver 334.69)
ASUS GeForce GTX 650 1024 MB (Geforce driver 334.69)
Sapphire Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 14.1 Beta)
AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 14.1 Beta)
AMD Radeon HD 7700 1024 MB (Catalyst 14.1 Beta)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott 13.11-es beta driverrel teszteltük, míg a GeForce kártyák a 331.40-es beta driverrel zakatoltak tesztjeink alatt.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepes vagy maximálishoz közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 4 (DirectX 11) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját az új kártyák tiszteletére most is megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődőt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve már a Metro-ból is az újabb rész került a pakkba.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, GRID 2, Hitman: Absolution, valamint Company of Heroes 2 és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.

A PROHARDVER! tesztcsomagja, illetve az egyes játékok és egyéb alkalmazások beállítása teljesen egyedi, így az eredmények döntő többsége más tesztekben látott értékekkel nem összehasonlítható! A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

Fogyasztás tekintetében a korábbi GTX 650 és a GTX 750 Ti közé ékelődött be a GTX 750.

A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Az ASUS megoldása abszolút csendes volt üresjáratban, és terhelés mellett is csak kismértékben emelkedett a zaj, így a hűtés jól vizsgázott.

A következő lépésben a túlhajtás volt a soros. Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Kepler bevezetésével némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van. Első körben a fogyasztási limitet próbáltuk kitolni, amit az EVGA PrecisionX 135%-ig engedett, majd ezután a GPU célhőmérsékletét emeltük a maximumra, ami számszerűen 95 Celsius-fokot jelentett. Ezen módosítások segítségével az EVGA szoftverrel 130 MHz-nyi pluszt tudtunk a GPU órajelére rápakolni, amivel az alapórajel 1189 MHz lett, míg a Boost 1267 MHz. Végül a GDDR5-ös chipekre került a sor, melyek üzemi frekvenciáját 200 MHz-cel sikerült túlhúzni.

VGA megnevezése GeForce
GTX 750
GeForce
GTX 750 Ti
GeForce
GTX 650 Ti
GeForce
GTX 660
Radeon
R7 260X
Radeon
HD 7770
Kódnév GM107 GK106 Bonaire XT Cape Verde XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Maxwell Kepler GCN
Tranzisztorok száma 1,87 milliárd 2,54 milliárd 2,08 milliárd 1,5 milliárd
GPU lapka mérete 148 mm2 221 mm2 160 mm2 123 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1020 MHz
T: 1085 MHz
925 MHz 980 MHz
T: 1033 MHz
1100 MHz 1000 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 512 640 768 960 896 640
Textúrázók száma 32 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 4 blokk (16) 6 blokk (24) 4 blokk (16)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB 2048 MB 2048 MB 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites crossbar 128 bites crossbar 192 bites crossbar 128 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1350 MHz (GDDR5) 1350 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5) 1625 MHz (GDDR5) 1125 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 80 000 MB/s 86 400 MB/s 86 400 MB/s 144 200 MB/s 104 000 MB/s 72 000 MB/s
Támogatott DirectX 11 11.2
Dedikált HD transzkódoló NVENC VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 55 watt 60 watt 110 watt 140 watt 115 watt 80 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés