AMD Radeon R9 295X2: luxuscikk

Csúcsra járatva

Az elmúlt évek során megszokhattuk, hogy a felsőkategóriában az AMD (ATI) és az NVIDIA egymásnak dobálgatja a labdát, már ami a leggyorsabb megoldásokat illeti. Az aktuális leggyorsabb egy, illetve két GPU-val szerelt megoldások kilétét általában az dönti el, hogy épp melyik vállalat képes valamivel hamarabb piacra dobni legújabb termékét, vagy hogy épp mennyire tartják fontosnak az adott cím megszerzését.


[+]

Az AMD valamilyen okból közel egy évet csúsztatta legutóbbi csúcskártyáját, a HD 7990-et, mely így csak majd egy évvel a GTX 690 után került piacra. A dolgok hátterében valószínűleg valamilyen termékstratégiai lépés állhatott, mindenesetre úgy fest, hogy a vállalat nem szerette volna megismételni a közel 2 éves termékciklust.


[+]

Ebből fakadóan április folyamán az R9 295X2 személyében befutott az utód, mely a már bevált recept alapján viszi tovább a két GPU-val szerelt Radeon kártyák egyre hosszabb sorát.


[+]

Utóbbi nagyjából annyit tesz, hogy a tervezők szinte minden, kezük ügyébe akadó csúcs komponenst rápakolnak az aktuális megoldásra. Többek között így került az R9 295X2 NYÁK-jára két Hawaii XT cGPU, illetve 8 GB GDDR5 RAM.


[+]

Mindent összegezve 5632 stream processzor lapul a kártyán, melyek a maximális 1018 MHz-es magórajelen 11,5 TFLOPs számítási teljesítményt kínálnak. A GPU-nként 4-4 GB memória darabonként 512 bites buszon keresztül csatlakozik a központi egységekhez.


[+]

A tervezők nem csak a számítási teljesítmény növelésénél tették félre a kompromisszumokat, hanem a maximális fogyasztás esetében is, ami az R9 295X2 esetében a már szinte horrorisztikusan hangzó 500 wattos értéket éri el. Természetesen mindezt az óriási mennyiségű hőt valahogy el is kell vezetni, amihez az AMD egy kissé rendhagyó gyári megoldást választott.

Az AMD Radeon R9 295X2

Szerkesztőségünkben ezúttal az AMD "Vesuvius" kódnevű referencia megoldás landolt, ami különleges termékhez illően egy méretes fémbőröndben érkezett.


[+]

A boltok polcain landoló termékek ugyanakkor a jól bevált, szép nagy papírdobozban találhatóak meg, melyekben gyártótól függően különféle tartozékok is helyet kapnak.


[+]

A kártya felépítése első ránézésre kissé a HD 6990-re hajaz, hisz az egyetlen ventilátor középre került, ugyanakkor mindezt kiegészíti egy kompakt vízhűtés, mely nem opcionális tartozék.


[+]

A NYÁK hátoldalát kisebb kihagyásokkal fémtakaró borítja.


[+]

Oldalról a kártya végében két 8 tűs tápcsatlakozó látható.


[+]

A középső légkavarót tartó felsőrész eltávolítása után már jól látható a hűtés felépítése. A kártyán lévő ventilátor gyakorlatilag csak a tápellátás hűtéséért felel, míg a külső kompakt vízhűtés végzi a két GPU által termelt hő elvezetését.

A vízhűtést az Asetek tervezte és gyártotta. A két cég nem először működik együtt, hisz az egyes AMD FX processzorokhoz mellékelt kompakt rendszereket is a szóban forgó vállalat készíti.


[+]

A külső egységen egy szabványos 12 centiméteres ventilátor van, így azt egy erre a méretre tervezett, körülötte megfelelő szabad területtel rendelkező házhűtő helyére lehet, illetve kell beszerelni.


[+]

A két gumicső hossza egyenként 38 cm, míg a kártya nagyjából 30,7 centiméteres.


[+]

A két blokk felülete rézből készült, és pontosan a Hawaii XT lapka területének megfelelően került kialakításra.

Ami a hűtés alatt van

A teljes hűtés eltávolítása után szemügyre vehettük a NYÁK-ot, illetve a rajta található komponenseket.


[+]

A NYÁK bal és jobb oldalán trónol egy-egy Hawaii kódnevű cGPU, melyek területe darabonként 438 mm².

A két GPU kommunikációjáért a PLX PEX8747 típusjelzésű PCI Express switch chip felel, mely összesen 48 sávot tartalmaz, és természetesen már támogatja a 3.0-s PCIe szabványt is.


[+]

A tápellátás 11 fázisból áll, ahol akad például az International Rectifier által gyártott, úgynevezett DirectFET, míg a tekercsek egy részét a CPL szállítja. A feszültségszabályozást két NCP81022 típusjelzésű chip végzi.

Memóriából 4-4 GB jut a két GPU-ra, melyek egy-egy 512 bites buszon keresztül bonyolítják az adatforgalmat. A H5GC2H24BFR-T2C típusjelzésű Hynix chipek gyárilag 1250 MHz-es órajelre (effektív 5 GHz) képesek.

A hátlaphoz nem nyúlt az AMD. Egy dual-link DVI mellett négy 1.2-es verziójú mini DisplayPortból válogathatunk a kijelzők csatlakoztatásakor. Az összesen öt kimenet segítségével lehetőségünk nyílik egy legfeljebb ötmonitoros, Eyefinity-alapú megjelenítésre is. A 3D-s képanyagok és a tömörítetlen DTS-HD és Dolby TrueHD hangsávok továbbításáról természetesen most sem kell lemondanunk.

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák AMD Radeon R9 295X2 8192 MB (Catalyst 14.4 WHQL)
ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4096 MB (Catalyst 14.4 WHQL)
Sapphire Radeon R9 290X Tri-X OC 4096 MB (Catalyst 14.4 WHQL)
MSI Radeon HD 7990 6144 MB (Catalyst 14.4 WHQL)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Tesztünkhöz Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeltük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD oldalán elérhető 14.4-es WHQL driverrel teszteltük.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-es és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját az új kártyák tiszteletére most is megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban pedig a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Thiefnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, GRID 2, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Thief és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.

A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

Az 500 wattos TDP nem vicc, hisz az R9 295X2 tényleg képes ennyit felvenni, ami szinte megegyezik két R9 290X fogyasztásával.

A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. A GPU-Z aktuálisan legújabb verziója semmilyen adatot nem közölt a nálunk járt referencia R9 295X ventilátorainak sebességéről, így csak a hőmérsékleti értéket tudjuk szemléltetni. Utóbbi 65 °C környékéig kúszott fel, miközben a ventilátorok zajszintje relatíve alacsony volt, legalábbis a HD 7990-hez viszonyítva mindenképpen.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.

Némi kísérletezgetés után a GPU-k órajelén 81 MHz-et, a memóriáén pedig 360 MHz-et sikerült húzni.

VGA megnevezése Radeon
R9 295X2
Radeon
HD 7990
Radeon
R9 290X CF
Radeon
R9 290X
Kódnév Vesuvius Malta Hawaii XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN
Tranzisztorok száma 2 x 6,2 milliárd 2 x 4,31 milliárd 2 x 6,2 milliárd 6,2 milliárd
GPU lapka mérete 2 x 438 mm2 2 x 365 mm2 2 x 438 mm2 438 mm2
GPU/Turbo órajele 1018 MHz 950/1000 MHz 1000 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 2 x 2816 2 x 2048 2 x 2816 2816
Textúrázók száma 2 x 176 textúracímző
és -szűrő
2 x 128 textúracímző
és -szűrő
2 x 176 textúracímző
és -szűrő
176 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 2 x 16 blokk (64) 2 x 8 blokk (32) 2 x 16 blokk (64) 16 blokk (64)
Memória mérete 2 x 4096 MB 2 x 3072 MB 2 x 4096 MB 4096 MB
Memóriavezérlő 2 x 512 bites hubvezérelt 2 x 384 bites hubvezérelt 2 x 512 bites hubvezérelt 512 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 2 x 320 000 MB/s 2 x 288 000 MB/s 2 x 320 000 MB/s 320 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.2
Dedikált HD transzkódoló VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 500 watt ~375 watt 2 x 250 watt 250 watt

Hitman: Absolution, Grid 2, Company of Heroes 2

A Hitman viszonylag jól skálázódott a két GPU-val, ahol egy kicsivel az R9 290X CF előtt tudott végezni a főszereplő. A Grid 2 esetében hasonló volt a helyzet, bár itt 1920x1200-ban jól láthatóan egy kisebb CPU-limit ütötte fel a fejét. Company of Heroes 2 továbbra sem támogatja az AFR-t, így itt a második GPU-nak jóformán semmi hasznát nem vehettük.

Metro: Last Light, Crysis 3, Thief

A Metro alatt is egész jól muzsikált a dupla GPU-s rendszer, mely megállapítás a Crysis 3 esetében is igaz. Ezekkel szemben a Thief legújabb epizódja a Company of Heroes 2 esetében látotthoz hasonlóan nem képes kihasználni a több GPU előnyeit.

Batman, Battlefield 4, Tomb Raider

Az utolsó, Batman, Battlefield 4, Tomb Raider trióból a Battlefield hozta a legjobb eredményt, de a másik két cím alatt sem muzsikált rosszul a multi-GPU.

ComputeMark, LuxMark

Az GPU-k általános számítási feladatokra való használatának népszerűsödésével két, ezen képességet vizsgáló benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

A ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. A Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. Míg előbbi nem, addig utóbbi képes több GPU párhuzamos meghajtására, amit jól tükröznek az eredmények.

Összegzés

Az összesítés alapján az R9 295X2 nagyjából 50%-kal gyorsabb, mint egyetlen R9 290X, míg a HD 7990-hez képest 37% körül mozog a különbség. A két GPU-val szerelt megoldások eredményét nagyban rontja, hogy a kilenc játék közül kettőben egyáltalán nem működött a multi-GPU.

A teljesítmény/fogyasztás mutató sosem volt igazán a több GPU-s megoldások erőssége, ami ebben az esetben is beigazoldott.

A legújabb Radeon R9 295X2-ről nagyjából azt tudjuk elmondani, mint szinte az összes többi két GPU-s csúcskártyáról: sebességben a csúcsra tör, fogyasztása pedig óriási, ráadásul utóbbi jelen esetben különösen igaz. Szerintünk valahol elvárható lenne, hogy erre az amúgy is gyakorlatilag limitált szériára válogatott, alacsonyabb üzemi feszültséggel beérő GPU-kat tegyenek, melyekkel ezt a számítási teljesítmény 100-150 wattal alacsonyabb fogyasztás mellett is el lehetne érni. Pozitívum, hogy a rendkívüli fogyasztás ellenére sem hangos a hűtés, illetve a GPU-k hőmérséklete nem magas, ugyanakkor ehhez egy plusz egységet kell elhelyezni a házban, ami bizonyos esetekben bonyolíthatja a beszerelést, illetve az elhelyezést.


[+]

Az, hogy néhány esetben működésképtelen a CrossFire (vagy az SLI), nem meglepetés, hisz erre már jó néhány példát láttunk a múltban, ergo ez az ilyen kártyák egyik állandó hátulütője. Árazás tekintetében mindig horror összegre számíthatunk az ilyen megoldások esetében, és az AMD gondoskodott róla, hogy most se érjen minket meglepetés, ugyanis a Radeon R9 295X2 ára jelenleg 450 000 forint körül mozog, amit mi irreálisnak tartunk. Ebből az összegből ma már akár három csendes R9 290X is kijöhet, igaz, ezekhez több kártyahely szükségeltetik, de ekkora megtakarításért cserébe talán bevállalható ez a kompromisszum.

Oliverda

Az AMD Radeon R9 295X2 videokártyát az AMD biztosította.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Hirdetés

Gamer laptop: már felveszi a versenyt az asztali pc-vel

PR Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy a játékosoknak nagy teljesítményű asztali számítógépre van szüksége. Ez mára megváltozott: a gamer laptopok sem maradnak le mögöttük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés