Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Barna76

    csendes tag

    Sziasztok,
    a következő problémába futottam:
    szeretnék x920bt-hez aksiról működő töltőt készíteni.

    A legnagyobb problémám, hogy nem találtam olyan specifikációt hozzá, ami legalább annyit leírna, hogy van-e benne a mini usb bemenete mögött feszültségszabályozás, vagy túláram védelem....
    Azaz, ha közvetlenül rákötök 4 baby akkumulátort, túléli-e gond nélkül?
    Mert ha nincs szabályozó, akkor egy 7805-öst legalább elé kell kötnöm, ahhoz viszont 7V kell, így 6 aksi 4 helyett. (Túlélhető kompromisszum, bár akkor túrázáshoz vennem kell még kettőt, hogy működjön elég ideig :)
    Az építő jellegű hozászólásokat előre is kösz!

    Barna

  • Barna76

    csendes tag

    válasz WindyJoe #6911 üzenetére

    Sziasztok,
    mindenkinek köszönöm a válaszokat!
    Összefoglalom, mit is akartam elérni, miből, és mit találtam eddig a kutaskodásaim során.
    Bocs a hosszú hozzászólásért :)
    -x920bt, Ladába+túrázáshoz; SI rákerült, kissé átírtam a scripteket, mert nem tetszett,
    hogy bizonyos gyakran használt dolgok a harmadik "almenüben" voltak
    -túrázáshoz került rá Russa+turista térképek; ha a cégtől küldenek hosszabb utakra, médialejátszónak is tökéletes, csak mindkét célra utántölthetőséget kell megoldanom
    -töltőt néztem hozzá, backup battery néven ebay-en van tonnaszámra, bár én erősen kételkedek a 24000 mAh-nak feltüntetett kínai csodaszerkezetekben :) (Okkal: barátomnak vettem egyet és nagyjából kétszer lehet belőle teljesen feltölteni a PSP-jét, tehát jó 3000 mAh lehet.) Ugyanez angol gyártmányúban 3 és 6000 mAh között van; tudástól függően 6-12e Ft nagyságrendű
    -Sikerült jó magyar szokás szerint leértékelve hozzájutnom 8db új baby aksihoz,
    4000 mAh/db. Ez így súlyra nem nagy, túrázni is vihetném magammal a GPS-el. Ha ki tudom hozni belőle a 4db-ról töltést, akkor 2 teljes garnitúra töltőm van, fillérekből (800ft/2db+400ft 4db-os elemtartó az elektronikai boltban).
    -Ha akkuról töltöl akkut, akkor régi tanulmányaim szerint az áramot csak ezek belső ellenállása korlátozza, azaz baromi gyorsan le lehet égetni a készüléket és a töltőt is, ha nincs szerencséje az embernek.
    -Ha lemerült a töltő, akkor visszatöltés következhet be, ez sem lenne jó.
    -Ezt többféleképpen lehet megakadályozni: soros söntellenállás a legegyszerűbb, ezen sajnos feszültség esik, viszont áramot korlátoz.
    -Soros feszültségszabályozó áramkör a másik, feltétele, hogy a töltendő ketyere ne vegyen fel túl nagy áramot, mert akkor a 7805 részint túlmelegszik, részint a belső védelme miatt lekapcsol; valamint ehhez 6 aksi kell, mert 7V körül kezd értelmesen működni a stabkocka, mivel ezen is esik feszültség
    -Zener dióda és egy ellenállás is használható. ...Itt is van egy olyan probléma, hogy az ellenállás sorba van kötve a terheléssel.

    Összegezve, a következőkre jutottam:
    Jó lenne, ha két garnitúra töltő lenne hozzá.
    Nem akarom tönkrevágni, ezért ha lesz rá kis időm, veszek pár ellenállást áramkorlátozónak (1/4, 1/2, 1 ohm 1W-osakat). Megnézem, hogy a gyári autós töltője mekkora áramot ad le. Teljesen feltöltöm az aksikat. Kezdve az 1 ohmossal, megnézem, ha sorba kötöm a négy aksit vele, mekkora árammal tölt, mekkora feszültség esik rajta, hogy melegszik; valamint, hogy terhelés alatt mekkora a feszültsége, gondolom kisebb, mint az üresjárati. Ebből majd kiderül, meddig lehet lemenni az ellenállásokkal.
    Legjobb az lenne, ha az derülne ki a végén, hogy nem kell ellenállás :)
    vagy egyszerűen egy soros dióda is elég lenne, az fix 0.6V-ot ejt (csak meg kell nézni, mekkora áramot kell bírnia.)
    Meglátjuk.
    Elvileg hétvégén lesz időm, addig összeszedem a hozzávalókat.
    Utána megírom, mire jutottam.

    Még egyszer köszönöm a segítséget!

    Barna

  • Barna76

    csendes tag

    válasz WindyJoe #6913 üzenetére

    Bocs ha nem eléggé összefüggően írtam, melóhely, közben "ütik" a fejemet.
    Na és persze alapban hajlamos vagyok rá :)
    >> Na, most aztán minden félét írtál, de a töltő értelme továbbra sem derült ki számomra...
    :) Pl. többnapos túrázás, sátorozással egybekötve; nyáron nyaralás busszal, útközben filmnézés vagy ebook olvasás/zenehallgatás; egyik helyen sem szokott lenni 220. Nem gyakran van rá szükség, elismerem, de akkor nagyon jól jönne. Könnyű, és sok mindent tud.

    >>Az akkumulátoros tanulmányaidat esetleg kiegészítheted a Li akkukkal, ezekhez külön töltő elektronikát szoktak használni, mert magában könnyen szétzúzhatod, ergo minden Li akkus kütyüben van töltésvezérlő elektronika, ami le fogja neked korlátozni a töltőáramot.

    Halleluja! Minden viccen kivül, ez az az információ, amire vártam. Tényleg rég tanultam ilyesmit, van 15 éve is, nem tartottam lépést ezügyben azóta.

    >>Azért az ellenállásos méréseidre kíváncsi leszek, mindenképpen írd be ha megcsinálod. (:

    Nyilván nem bírtam ki hétvégéig. Breadboardon kipróbáltam, egyelőre két óra töltés után a baby aksikkal, illetve 90% körül töltött GPS-el. Tele aksikkal és lemerült GPS-el vagy ma, vagy tényleg hétvégén fogom megnézni.
    Jelenlegi eredmények: 5.6V aksi feszültség, így csak kikapcsolt készülék mellett mertem próbálkozni: 3.3 ohmos ellenállással 128 mA árammal tölt. 1.5 ohmossal 135 mA, 0.6 ohm körülivel 140mA, így kipróbáltam ellenállás nélkül is, 150 mA.

    A kíváncsiság kedvéért megnéztem feltöltetlen aksikkal is, 4.5V feszültség, és ha jól láttam, (ezt azért még megnezém legközelebb), -20 mA körüli áram, azaz visszirányba töltött....

    Ezek eddig felvetették bennem a következő kérdést:
    hogyan lehetne megtudni, meddig tölt a külső aksi???? Merthogy a legutóbbi esetben is világított a töltés LED....

    Ha nem akarom ezt tudni, egyszerűen csak megakadályozni a visszatöltést, egy diódát sorba köthetek, csak az meg ha jól emlékszem 0.6 V feszültségesés.
    Bajnak nem feltétlen baj, mert akkor meglesz a fix 5V töltött aksi mellett, inkább az a kérdés, emiatt mennyivel hamarabb áll le a töltés, az alacsony(abb) feszültség miatt, amikor merülőfélben van a külső aksi. Lehet, hogy ez már félig töltött állapotánál előállna....

    Újabb kisérlet lesz ebből már látom :)
    (Továbbra is várom az építő jellegű hozzászólásokat, ötleteket.)

    Barna

  • Barna76

    csendes tag

    válasz WindyJoe #6930 üzenetére

    Ezért mondtam, hogy még hétvégén lemérem, én is furcsálltam.
    Ahogy néztem, Schottky-dióda sorbakötésével megoldható még ez esetben is, hogy ne legyen visszafolyó áram, és azon kevés feszültség esik. Lehet ezt akkor is sorbakötöm, ha nem lesz visszafolyó áram, csak én vagyok béna és elnéztem az áramirányt, ugyanis 0.2V körül esik rajta feszültség, így már kellően védve érzem a GPS-t túlfeszültség ellen...
    Másik megoldás két IC valamelyike:
    -LTC4411, ez MOSFET-es tápkapcsoló IC, 50-150mV esne csak rajta nálam. Itthon drága (3500Ft-ra mondták), kínaiaktól 3$-ért rendelhető
    -L4941 alacsony feszültségesésű 5V-os tápfesz szabályozó IC, ez itthon is 700 Ft körül van
    A külső aksiról használat jó ötlet,észben fogom tartani, ha sorra kerül!

  • Barna76

    csendes tag

    válasz snowdog #6921 üzenetére

    Nem tagadom, mióta befejeztem az elektronikai tanulmányaimat, egyszer sem használtam azokat.... Max dugaljakat, mosógépet, Lada világítást stb. szereltem. :(
    Tegnap nézelődtem ezügyben, a szilícium diódák után a germánium, majd Schottky került elő(és eléggé szomorú voltam, hogy ezeknél az átfolyó árammal arányosan erősen nő a rajta eső feszültség is, így csökkenti jócskán a töltés hatékonyságát); de nagyon meglepődtem, amikor az előző hozzászólásomban emlegetett két IC-t megtaláltam; az LTC4411-es olyan karakterisztikával rendelkezik a doksija alapján, hogy leesett az állam. Ha jól emlékszem 100 mA áramnál 50mV esik rajta, 600mA-nél 150mV, és 2.6A-t bír....

  • Barna76

    csendes tag

    válasz Barna76 #6936 üzenetére

    Volt kis időm, lemértem, ime az eredmények.
    -4 aksi, üresjárati feszültség, 5.38V
    -Lemerült GPS töltése ellenállásokon keresztül 300-400mA; aksik feszültsége ekkor 5.18V, így nyugodtan rákötöttem közvetlenül.
    -Közvetlenül rákötve 480mA; így be is mertem kapcsolni. Működik gond nélkül.
    -4 Lemerült aksit kötve rá, nem volt visszirányú áram, csak éppen ha nem ért hozzá rendesen az érintkező, akkor jelzett mínuszt-tehát én voltam béna
    Nem kell tehát dióda, feszültségszabályozó sem. Örülök :)

    Köszönöm a segítő hozzászólásokat :)

    Barna

  • Barna76

    csendes tag

    válasz gabek_ #6999 üzenetére

    Sziasztok,
    bocs, hogy meg sem probaltam valaszolni a toltos kerdesre, kizavartak melohelyrol kulfoldre. Mondjuk ahogy elnezem, jobban jartal vele, nalam hozaertobbek tettek meg.

    A felmerult kerdesekkel kapcsolatos tapasztalataim:

    A toltovel elegedett vagyok, hosszu autouton kiprobaltam, egyebkent en is sajat vezeteket forrasztottam hozza.

    A fenykepezogep meriti az aksikat reszen nem vagyok meglepve, ez valami fuji baromsag,
    nekem s602z-m volt, az aksik amikkel par percet volt hajlando menni utana vakuban tokeletesen mentek meg akar 50-100 villantasig. Mintha a fuji nagyon nagy aramot venne fel; raadasul ha benne hagytam, lemeritette oket egy het alatt, ezt se a vaku, se a az uj Canonom nem teszi, aksiatalakitos markolattal. De szerintem ezt hagyjuk itt, nem ide valo :)

Új hozzászólás Aktív témák