Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mura

    csendes tag

    válasz brumi1024 #141 üzenetére

    Javaslom, hogy olvasd el ezt a cikket:

    https://danielmiessler.com/study/horsepower/

    Szépen elmagyarázza, hogy mi is a forgatónyomaték és a kerekeken leadott teljesítmény összefüggése a gyorsulással. A motor névleges nyomatéka és teljesítménye ugyanis az autóskártyán kívül nem sok helyen használható a napi gyakorlatban, ha két teljesen különböző jellegű erőátvitellel rendelkező járművel van dolgunk.

    Nézzük az adatokat. A BMW 320d motorja főtengelyen 380 Nm-t ad le 1750 és 2750 fordulat között. Hanyagoljuk el a hajtásláncon keletkező veszteségeket és tételezzük fel, hogy a teljes nyomaték átjut a kerekekre (nem így van, de az már bonyolult lenne). Az 1. sebességben a váltó áttétele 1:4,110, tehát a főtengely minden 4,11 fordulatára tesz meg 1 fordulatot (6. fokozatban ez már csak 0,659:1). A fizika tehát azt diktálja, hogy a motor 380 Nm forgatónyomatéka 4,11-szeresen jelentkezik a váltó után, így ez komoly 1561,8 Nm (elméletben). Combos.

    A Nissan Leaf I ezzel szemben 280 Nm nyomatékot ad le a főtengelyen - azonban ez egy fix , 7.9377:1-es áttételen megy keresztül. Ez tehát azt jelenti, hogy 2222,556 Nm lesz belőle (ez is csak elmélet, bár a veszteségek váltómű és kuplung, valamint kardántengely és hátsó differenciálmű hiányában kisebbek).

    Mindehhez jön, hogy a Leaf nyomatéka 0 fordulattól rendelkezésre áll, míg a 320d nyomatéka 1000-es fordulattól kezd felépülni és majdnem lineárisan növekszik 1750-ig, majd 2750 után gyorsan leesik (bár a teljesítmény-maximumot 4000 rpm-nél éri el).

    Szerintem olvass utána, érdekes terület.

    Overclocking és vízhűtés csak volt - most már csak a család és stock cooler :)))

Új hozzászólás Aktív témák