Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • AVhelper

    senior tag

    válasz lenox #47 üzenetére

    Sokat gondolkodtam rajta, hogy hozzászóljak-e egyáltalán ehhez a "Vélemény" cikkhez és a majd 100 hozzászólásban olvasható őrületekhez, amelyekből tisztán látszik, hogy a cikk írójának és a hozzászólók többségnek alig van fogalma arról, hogy mi az HDR, bizonyosan nem is látott még HDR videót. Ez a hozzászólóknak nem róható fel, a cikk írójának viszont illene tájékozódnia, viszont mindennek következménye az, amit a "süketek párbeszédének" szoktak nevezni és ezen a fórumon (is) zajlik.

    Azért a Te hsz-edre válaszolok, mert az reagál a cikkben olvasható nagyobb butaságok egy részére (én nem fogok, mert nem látom értelmét), és látszik, hogy neked valóban vannak ismereteid a témában. Csak tudod az a baj, hogy amit leírtál, annak a java részét nem értik az idelátogatók és feltehetően a cikk írója se. Nem tudják mi az HDR10 vagy Dolby Vision, vagy Hybrid Log-Gamma (HLG), azt sem mi fán terem a PQ görbe, mert nem hallottak még az elektro-optikai átviteli függvényről (lásd EOTF). Nem olvasnak szabványokat - mert nem is kell - így nem tudhatják mit rögzít a BT2020, mi a bánat az a metaadat, ami lehet statikus (SMPTE ST.2086) vagy dinamikus (SMPTE ST.2094), vagy egyáltalán nincs is (lásd PQ10 és HLG).

    De nem is ez a lényeg! Az még rendben van, hogy elefant leírja a véleményét, hogy Ő mit látott (és nem látott) a ki tudja milyen HDR képes TV-ken, azokkal a csuda tudja miféle demóanyagokkal, amiket senki se tudja mivel vagy hogyan játszott be (ezeket ugyanis illene egy valamit is magára adó cikkben megemlíteni), De amiket utána "Konklúzió" gyanánt többesszám első személyben leír, az fájdalmas olvasmány egy olyan weboldalon, aminek az lenne a feladata, hogy ismereteket nyújtson az olvasói számára.

    A HDR nem egy "funkció"! A HDR egy a tartalom előállításától annak a nézőkhöz való eljuttatásán át a képmegjelenítésig terjedő technológia lánc. A HDR-t nem lehet párhuzamba állítani a 3D-vel, ami okkal bukott el, mert a sztereoszkóp videokép természetellenes az emberi látás számára. A HDR a videós szórakoztatás (tehát nemcsak a televíziózás) igenis forradalmi megújulása. Sokkal fontosabb előrelépés, mint a felbontás növelése, mert az valóban csak a képméret növelésével válik fontossá. A HDR azonban végre az emberi látáshoz közelebbi dinamikájú és színgazdagságú videokép előállítását célozza meg, ami már bármilyen képméretben teljesebb vizuális élményt ígér.

    Az lehet, hogy ezt az ígéretet sokan puszta haszonlesésből még csak kihasználják megtévesztve a fogyasztókat, és az is igaz, hogy a megvalósítást szolgáló technológiák még ma is fejlődőben vannak, de már most leszólni, relativizálni annak fontosságát nonszensz.

  • AVhelper

    senior tag

    válasz tecsu #93 üzenetére

    Nemhogy pontosan nem tudod mi a videós HDR - ez már #56-os bejegyzésedből kiderül -, de egy teljesen fals elképzelésed van róla.

    A HDR a dinamikát nem trükkel növeli, hanem a fényesség- és színtartomány növelésével (ehhez egy teljesen új elektro-optikai átviteli függvénnyel és a nagyobb tartomány finomabb árnyalati lépcsőihez színcsatornánként 10-12 bites színfelbontással) a teljes műsorláncon keresztül a kamerától a képernyőig.

    Talán ez az ábra segíti a megértést:

  • AVhelper

    senior tag

    válasz tecsu #95 üzenetére

    Mindig mondom, hogy nincs károsabb és veszélyesebb dolog a magabiztos tudatlanságnál.

    De igen, a HDR esetében a 8 bit helyett 10 bit az előírás.

    Az alábbi táblázat a "HDR képes" képmegjelenítőre (Display), tartalomra (Content) és terjesztésre (Distribution) vonatkozó un. "ULTRA HD PREMIUM" specifikáció követelményeit tartalmazza.

    Ez a táblázat pedig a HDR tartalmakat hordozó Ultra HD Blu-ray szabvány video specifikációját mutatja.

    Látod, hogy mindegyikben 10 bit szerepel minimum színfelbontásnak?

    A cikkről már leírtam a véleményemet: az butaságok halmaza. Amikor elolvastam, az jutott eszembe, hogy a szerző hasonlóan reagált a HDR látványára, mint a mondabeli parasztbácsi, aki csak a környezetében lévő állatokat ismerte, így az állatkertben látott zsiráfra azt mondta, hogy "márpedig ilyen állat nincs". A cikk szerzője le is írja: "Egy szó, mint száz, a (HDR) képvilág nem annyira természetes, mint amit egy jól kalibrált televízió esetén megszokhattunk." Vagyis neki az eddig megszokott nem HDR TV a természetes, és minden ami annál nagyobb dinamikájú és színgazdagságú képet nyújt, az nem természetes, az "harsányság".

    Ezt véleménynek el lehet fogadni, de alapvetően egy tévedés! Látószerveink és agyunk ugyanis nagyobb dinamikájú és színgazdagságú képet érzékel, mint az eddig megszokott nem HDR TV-k képe, és ez vitathatatlan.

    Ha jóindulatú akarok lenni, akkor még az lehetséges, hogy a cikk szerzője vagy a HDR demóanyagokhoz nem megfelelően beállított lejátszóeszközt, HDR TV-t nézett - mert ez igényelhet némi odafigyelést, vagy pocsék demóanyagokat. Én láttam már kiváló HDR tartalmakat jól beállított képpel, ami lenyűgöző élményt jelentett.

    [ Szerkesztve ]

  • AVhelper

    senior tag

    válasz tecsu #97 üzenetére

    Hogy a csodába ne lenne köze a nagyobb színfelbontásnak a nagyobb dinamikatartományhoz! A szélesebb dinamikatartományban a 8 bites felbontással olyan durvák lennének az egymás melletti árnyalati lépcsők, hogy a finom árnyalati átmenetek láthatóan elkülönülő sávokra esnének szét. Ezért kell a minimum 10 bites felbontás!

    A metaadat szó a cikk egy mondatban szerepel, és abban a mondatban sincs semmi értelmezhető. Az csak a Te fals elképzelésed, hogy a HDR-t "valamiféle metaadatokkal képezik". De ezt lenox már elmagyarázta a #47 hsz-ben is. Ha figyelmesen elolvastad volna az Én #92 hsz-emet, akkor tudnád, hogy vannak olyan HDR implementációk, amelyek nem is használnak metaadatokat. Ilyen a BBC és az NHK által kidolgozott, az ITU-R BT.2100 szabvány részeként a televíziós műsorszórásban használatos Hybrid Log Gamma (HLG).

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák