Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #68 üzenetére

    Azt is ő döntötte el, hogy folyadékhűtéssel majd megoldják a Spaceship hőpajzsát. 6hónapra rá szerelték rá az űrsikló kerámia csempéit.
    Miért fontos ez? Mert így a Spaceship 100%-osan ugyan olyan vizsgálaton kell keresztülmenjen mint az űrsikló(minden csempe egyesével), aminek az az eredménye, hogy közel azonos lesz a fordulási ideje. Ugye nem ez volt az ígéret.

    Az hogy valaki hoz egy döntést és az a döntés jó e vagy rossz vagy hogy működik-e vagy sem se nem mérnök nem lesz se nem a technikai tudása nem lesz meg hozzá végső soron. Musk hajlamos inkább a rizikósabb utat választani a biztosabb helyett. Ez rendben van addig a pontig amíg amíg nem emberéletekkel játszunk és van elég pénzed hozzá, hogy folyamosan felrobbants pár payloadot.
    Fogalmunk hány Musk döntés vezette pl. ezekhez, és mennyi fog még.

    Az Űrsikló sikertörténete is addig tartott és volt mérnöki csoda, amíg meg nem történt a Chalenger, aztán a Columbia véget vetett az egésznek(azt hogy hányszor kellett az űrben csempét ragasztani, azt meg se említem), mert pont a kerámia csempék "single point of failure" voltak.
    Most ott tartunk, hogy Musk a Spaceshipppel feltalálja a kereket és csinál egy Űrsikló 2.0-t, ahogy haladunk előre a fejlesztéssel. És pontosan ugyanazok a problémák lesznek vele.

    SpaceX addig néz ki sikersztorinak és olcsónak, amíg rá nem számolod a költségekre az eddigi 5,6milliárd $ összbefektetést(ebben nincs benne a bevétel és USAF és NASA szerződések), amiből kvázi az olcsóság finanszírozva van és állgazdasági alapon működik. Ez egy normális piacgazdasági alapon működő cég nem tudja megcsinálni.
    Az egész arra megy ki, hogy SpaceX tőzsdére vonuljon és így visszajöjjön a befektetés. Ez a startupok lényege, és ezt a modellt mega Bezos futtatta fel az Amazonnal.
    De ezek a cégek vagy bejönnek vagy önmagukba dőlnek és előre szinte lehetetlen megmondani mi lesz. Eddig Musk-nak 2/3 bejött, a SolarCity meg vegetál vagy még az se. Mikor a solarroof árát kvázi megduplázták akkor verték bele az utolsó szeget.

    Csak összehasonlításképp Blue Origin összesen 37millió befektetés történt ezt kivéve minden fillér, jelleg 500milla, Bezos saját pénze. És ott a legnagyobb probléma a hajtómű, nem tudják megcsinálni a BE-4-et és ezzel magukat is tökön szúrják és ráadásnak az ULA-t is mivel a Vulcan Centaur-hoz az kéne, így nyilván nem tudnak versenyezni a SpaceX-el jelenleg.
    Az is látszik, hogy Blue Origin eddig tized annyi pénzből érte el amit és ha lenne értelmes engine igen gyorsan előrébb tudnának lépni. Mondjuk ehhez nem ártana pár milliárd hogy lehessen mérnökre költeni, és robbantgatni nagy ívben. Ez a perelgetés lényege mert Bezos nem tudja végtelenségig saját pénzen finanszírozni.

Új hozzászólás Aktív témák