Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Soká

    senior tag

    válasz Stenly #84 üzenetére

    "brutalisan draga."

    Minden relatív...
    Amikor 2002-ben megvettem a G2-t, ami már ISO200-nál is zajos volt, 4Mp-t tudott és elég lassúcska volt a AF-je, akkor a 280.000Ft-ról gondoltam azt, hogy "kicsit" sok.
    Még mindig azt mondom, hogy ez a gép többet tud, mint a használóinak (és fikázóinak) döntő többsége. vagyis nem a konkurens gépekről beszélek, hanem a felhasználókról. Aki egy ilyen géppel nem tud jó fotót készíteni, ott nem a géppel van a hiba.

    [ Szerkesztve ]

  • Soká

    senior tag

    válasz Degeczi #88 üzenetére

    Na, jó, de neked nem kell magyaráznom, hogy a DSLR-hez add hozzá az obik árát is! Azt mindenki elfelejti.
    Nem akarok különösebb vitát gerjeszteni, de egy kitobi rajzolata szerintem semmivel sem jobb, mint egy jó kompakté - úgy általánosságban. Nekem az a tapasztalatom, hogy olyanok is DSLR-t szeretnének, akiknek a "képalkotási képességeikhez" bőven elegendő lenne egy jobb kompakt is. Ők azok, akik úgymond nagyon otthon vannak a kütyük technikai paramétereiben, éppen csak az alkotás részében ülnek fordítva a lovon.
    Én a mai napig használom a g2-t is, és bizony sokszor vagyok úgy vele, hogy nem szívesen cipelem magammal a drága és nehéz obikat, jól jönne egy sokoldalú kisokos, ami azért többet tud a G2-nél...

  • Soká

    senior tag

    válasz Frigetrus #90 üzenetére

    Nem tudom, neked milyen géped van, de szerintem (szigorúan fotós szempontból) csak az vegyen tükörreflexest, aki objektívekre is szán pénzt. Éppen azért cserélhető objektíves, hogy cserélje is az ember. Nézzétek el nekem: aki kitobival használja a gépet, az nagy valószínűség szerint nem másért vette a gépet, mint amit te is említettél: "a tudat" miatt. Amit persze behelyettesíthetnék a "divat" netán "sznobizmus" kifejezésekkel is. Persze ez nem bűn, természetes, hogy mindenki igyekszik az önértékelését így is javítani, biztosan megteszem én is, de ettől függetlenül igyekszem józanul is szemlélni a dolgokat és nem engedni annak a fajta gondolkodásnak, hogy ennyiért inkább egy DSLR-t...
    Akinek 120ezre van fotózásra, az vegyen inkább egy jó kompaktot, mert egy hasonló árú belépő DSLR-rel sem jobb képet nem fog készíteni, sem profibbnak nem fog kinézni, legfeljebb azt hiszi. Bár a (tév)hit is sokat számít.

    Szerintem egy 1000D és G12 képe között sokkal csekélyebb a különbség, mintha valaki JPG-be vagy RAW-ba fotóz. Mégis, hányan veszik a fáradtságot, hogy RAW-ba fotózzanak és korrigálgassanak utólag. Pedig a kettő között tényleg ég és föld a különbség. A vicc kedvéért megkockáztatom, ha RAW üzemmódban a fényképezőgép színe átváltana hupikékre, akkor többen fotóznának RAW-ban, mert hát ugye nem mindegy mennyire nézünk ki profinak :))

    Állításom természetesen nem vonatkozik azon kevesekre, akik valóban érzékelik a különbséget DSLR és kompakt között, noha dicsérendő önuralomtól vezérelve akár egyetlen (netán fix) objektívvel képesek megoldani a fotózást. És nem vonatkozik azokra a tehetséges fotósokra, akik anyagi korlátok okán kénytelenek kitobival fotózni, bár éppen az a munkájuk alapján megérdemelnék a jobb eszközt. A két kategória részben fedi egymást és még így is kevesen vannak.

    Bocsánat, ha felettébb kritikus vagyok a tisztelt júzerrel, de miután ők is felettébb kritikusak a gépekkel szemben, így én igyekszem oda-vissza az lenni.

  • Soká

    senior tag

    válasz Ijk #92 üzenetére

    Annak örülök, hogy a mélységélességet említetted. (én akarattal hallgattam el :) Ez az egyetlen, ami szerintem érdemben kiemeli a tükörreflexest. Csakhogy ezt szerintem kevesen veszik észre. Én tökéletesen egyetértek azzal, amit írsz, de a Te álláspontod a profié. Én meg azokat próbálom meggyőzni, meg lebeszélni, akiknek semmi közük a profi fotózáshoz, legfeljebb csak annak szeretnének látszani. Nézd, aki nem tudja előre megmondani, hogy milyen gépre van szüksége, az nem profi. neki pedig megteszi egy jó kompakt, és mire - jó esetben - "kinövi" azt, addigra a kompakt teljesítette a küldetését. Nem szaladgálnak köztünk az olyan zsenik számolatlanul, akik első gépüket, főleg ha az egy G12, sitty-sutty kinövik.

    Hogy értsd: én minden fotózni vágyó ismerősömet lebeszélem az olcsó szappanrtókról, mondván, hogy olyan gépet vegyenek, ami tud RAW-t, lehessen rá külső vakut biggyeszteni és ne legyen extrazoomja, inkább jó fényereje. (A G2 fényereje még 2 volt!! szegény L-es obijaimé meg 4)

    Akinél a bekapcsolási sebesség meg a dinamikatartománybeli különbség ennyit számít, azt én inkább profinak nevezem. Lehet, hogy öreg vagyok, de azt látom, manapság mintha mindenki csak az adattáblázatokat látná és nézné, hihetetlenül kritikusan elvárja, hogy a gépe ezt meg ezt teljesíteni tudja, de hogy önmaga ebből mit képes használni és, hogy mennyire szánalmasan nem tud fotózni, az nem is számit. Lényeg, hogy a gép mindent tudjon.

    És persze igaza van, nem kell jogosítvány a fényképezőgép használatához.

    Mindezt csak azért mondom, mert hasonló technikai topikokban azt látom, hogy repkednek az obinevek, készülnek a tesztfotók kilószámra de jó fotót, azt nem nagyon látok.

    Persze ez nagyon off, csak azért mondom, hogy érthető legyen, miért mondom azt, hogy a kevesebb is elég.

  • Soká

    senior tag

    válasz Degeczi #93 üzenetére

    Természetesen nem akarom én mindenáron védeni az álláspontomat (főleg nem ebben a topikban), elmondtam mit gondolok a dolgokról, úgyis mindenki maga dönt, nekem például nincs olyan problémám, hogy ne tudnám, mit szeretnék :) és ugye az egyértelmű, hogy én úgy védem a bridge kategóriás G12-t és társait, hogy közben tükörreflexessel dolgozom. De látom, hogy a sógorom, aki egyébként teljes mértékben csak házi használatra lövöldöz a kis kompaktjával, rettentően vágyik a tükörreflexesre, egyrészt mert látja nálam, meg látja a szintén outsider barátjánál. De csak én tudom, hogy hiába vesz meg új gépet, azzal sem fog jobb képeket csinálni, és csak generálja vele az objektívvásárlási örvényt.

  • Soká

    senior tag

    válasz Ijk #95 üzenetére

    Megadom magamat :)
    Mert most még az is idekívánkozna, hogy mit is fotóznak az emberkék, meg mit is lenne érdemes fotóznia egy nem profinak, de ez aztán végleg off :)
    Tényleg érdekes, hogy most ebbe a furcsa szerepkörömbe ragadtam, mert mondjuk 20 évvel ezelőtt minden szándékozni tanuló fotósnak azt mondtam volna, vegyen tükörreflexeset, most meg úgy gondolom, egy full manuális kompakt lehet, hogy alkalmasabb tanulásra, mint egy tükörreflexes, amivel úgy vagyok, hogy egyre inkább idejétmúlt öszvérnek látom: megmaradt az analóg gépezet egy szükségszerű, de egyébként tök felesleges tükörrel és a mögötte lévő full digitális világ.

    [ Szerkesztve ]

  • Soká

    senior tag

    válasz Ijk #99 üzenetére

    Mert ha a gyerekemnek mutogatom, hogy mit hogyan és hova, akkor közösen nézzük a kihajtható lcd-t és nem kell egymás kezéből kivenni a gépet és belekukucskálni. És azt is kevésbé kell számolnom, hogy hány expót bír a tükör. Jó tudom, az újabb tükörreflexesben már van élőkép, de ha itt tartok, ez a fícsör nem a kompakt képességeinek dslr-be integrálása? és biztos, hogy a slr-ben tíz év múlva lesz még tükör? A kérdésemből látszik, hogy nem vagyok toppon ilyen műszaki kérdésekben, de azt bizton mondhatom, amikor megvettem a G2-t én rettenetesen élveztem, hogy nem kattog a tükör. És mindegy, hogy portréról, koncertről vagy temetésről van szó.
    Miért ne lehetne egy G12-re rábiggyeszteni egy 550EX-t? De ha meg vakuerdőt szeretnél üzemeltetni, akkor az legyen már profi üzem, felejtsük el a kompaktokat.
    Tárgyakat is könnyebb úgy fotózni állványról, ha nem görnyed az ember a kereső előtt.
    Plusz a kereső nem fedi le tökéletesen a képet (no, nem mintha ez engem zavarna de papíron ez is érv :)

    szerintem van előnye ennek is, annak is.
    De mindezt most biztosan nem írtam volna le, ha nem kellene prókátorkodnom :)
    Az előbb már megadtam magamat.
    Ugye nincs harag? - számomra ez nem élet-halál kérdése.

    De bevallom, ahogyan mosolygok a szuper bringás felszerelésben tekerő vasárnapi bringásokon, úgy a vívóállásba helyezkedő felettébb amatör hatást keltő slr-tulajokon is.
    Ennyi kárörömöt megengedek magamnak, főleg úgy, hogy a fotózás nálam csak a munkám velejáró kötelezője. Tehát én sem vagyok profi fotós.

  • Soká

    senior tag

    válasz Soká #100 üzenetére

    Még valamit.
    Mondhatok én bármit, a piac majd eldönti a G12 életrevalóságát. Azt tudom, hogy a G széria a kezdet kezdetén egy jó húzás volt a canon részéről. A felbontás még nagyon a kezdeteknél tartott, a tükörreflexes rettenetesen drága volt, ezen a gépen viszont rajta voltak azok az alapok, amivel, ha kompromisszumosan is, de lehetett "szinte" profi képet alkotni (vakupapucs, állványcsavar, RAW, manual, fényerő) Tényleg a mélységélesség volt a döntő különbség. A dinamika és egyebek inkább csak adott fényviszonyok között érvényesültek.

    Szóval a G12-re biztosan nem vár olyan fényes jövő, mint korai elődjeire, de bárcsak ez a gép lenne a szűk keresztmetszet s nem a tulajok!

  • Soká

    senior tag

    válasz Soká #100 üzenetére

    szerk.
    sztornó ez a hozzászólásom, megkerült az előző.
    Jó éjt mindenkinek!

    [ Szerkesztve ]

  • Soká

    senior tag

    válasz Frigetrus #103 üzenetére

    (természetesen OFF de nem írok szürkével, mert úgy még nehezebben olvasható)

    Kedves Frigetrus és többiek,

    nagyjából ellőttük a puskaporainkat, vagyis felsorakoztattuk az érveket és természetesen ha csak a specifikációt meg az árakat nézzük, akkor egyértelműen nektek van igazatok. Az én ismereteim nem naprakészek, amikor egy bridge gépet és egy tükörreflexest hasonlítok össze, akkor bennem még az él, hogy az utóbbi határozottan drágább az előbbinél. De ez mára már tényleg nincs így, ha ugyanannyi pénzért tükörreflexest is kapni, akkor persze, hogy meginog az ember. De azért talán ti is elismeritek, az, hogy ez a két gép képes volt árban így összecsúszni, annak bizony marketing okai is vannak. Nagyon jól tudják a gyártók, amit ti is hangoztattok, hogy "ennyi pénzért már inkább egy slr-t", és azt már nem nagyon kalkuláljátok be az összehasonlításba, hogy amikor az ember megveszi a slr-t akkor bizony megveszi vele azt az opciót és "terhet", hogy bizony de jól jön egy portrémarkolat, de jól jön egy ilyen objektív, olyan objektív.
    Frigetrus, látod neked is van már a géphez három objektíved, tehát te már nem az a kategória vagy, aki "ellen" én szóltam. Csak, hogy emlékeztessek, én azoknak javasoltam a G12-t (és társait) akik éppen annyit szánnak a fotózásra, amennyibe az kerül és nem többet (a mondandóm végén ezt még korrigálni fogom!) Ha valaki már áldoz pénzt egy objektívsorozatra, attól én nem vitatom el az slr létjogosultságát (legfeljebb ha olyan ügyetlenül fényképez, hogy neki tényleg felesleges volt erre a dologra pénzt áldoznia...)

    És akkor korrigálom is a fenti kijelentésemet: G12-t csak az vegyen, aki áldoz pénzt egy állványra és egy külső vakura is. Mert ha nem, akkor valószínűleg megteszi egy olyan gép is, aminek nincsenek ilyen perifériás lehetőségei.

    Ha már ennyit okoskodtam, elmondok még pár dolgot, ami tényleg off, de azért a fényképezésről szól és talán akad közte olyan, ami valakinek megszívlelendő. Ehhez persze azt is előre kell bocsátanom, hogy számomra - talán mert 20-30éve fotózom több kevesebb intenzitással - kialakult már egy bizonyos képem (előítéletem?) arról, hogy mit érdemes szem előtt tartani és mit kevésbé?
    Először is: az emberek minimum két okból fényképeznek. A társaság egyik része arra használja a fényképezőgépet, amire eredendően való: bizonyos látványok megörökítésére. Itt hangsúly van azon, hogy _örökítés_ Vagyis olyan dolgokat fényképezek le, ami tényleg arra érdemes, hogy az utókorra hagyjam, azaz át-ö-rö-kít-sem. Ezt nevezem én úgymond érték-elvű fotózásnak. Persze, abban nem lehetünk biztosak, hogy éppen az lesz kései önmagunk és az utódaink számára értékes, amit most annak gondolunk, de azért ha a szándék bennünk van, és használjuk az eszünket, akkor legalább az esély megadatott.
    A fotósok egy másik tábora - ők vannak most viszonylag sokan, és mintha ők uralnák a technikai topikokat - leginkább műszaki szemmel közelítenek a témához, és nem annyira az általam értékelvűnek nevezett fotózásra figyelnek, hanem a technikai kivitelezés perfektségi fokában gyönyörködnek. Ez persze érdekes és izgalmas, főleg egy olyan időszakban, amikor napról napra produkál valami újat a technika és háromévente duplázódik a megapixelek száma, de azért én mindig igyekszem figyelmeztetni az embereket, hogy ez a pillanatnyi örömön és izgalmon túl más értéket nem nagyon hordoz. Ráadásul, aki így közelít a fényképezőgéphez, annak soha nem lesz elég a felbontás, soha nem lesz elég a dinamika és a zajnélküliség. Pontosabban a kielégülés mindig addig tart, amíg meg nem jelenik az eggyel nagyobb számú masina. Ők azok, akik a gombostűre szúrt légy szemét igyekeznek "lemakrózni", aztán elkapják a naplementét, (aminél mindig kevés a dinamika), hogy aztán a Hősök terét magukévá tegyék egy gömbpanoráma formájában, hogy aztán este a telével a Holdat is megörökítsék minél közelebbről, . Magyarul csupa olyasmit akarnak lefotózni, amit mások már számosan megtettek előttük, ráadásul a hivatásosak olyan minőségben, amit mi, halandók, úgysem tudunk produkálni, vagy ha igen, akkor is csak ideig-óráig tart a dicsőség, mert jön a még jobb kütyü.
    Az ilyen képtárak előtt ül majd néhány évtized múlva az értetlenkedő utód és leszármazott, nem értve, hogy a nagyapa miért fotózta ilyen szenvedélyesen közelről a kert virágait, esti fényben a Lánchidat, a bemozduló patakocskát, s folytathatnám a "kötelező", ám felettébb unalmas témák sorát.
    Ehhez persze nem árt egy tükörreflexes, meg néhány jó obi, miközben nem fotózza le az ember azokat a múló, személyes pillanatokat, aminek a megörökítéséhez már egy jobbfajta szappantartó is elég (lenne), főleg ha az illetőben akad némi kreativitás is az egyéni látásmódra.

    No, ez a bevezető lett volna, de rájöttem közben, vétek az olvasó ellen egy fórumban 10 sornál többet írni :)

  • Soká

    senior tag

    válasz Ijk #106 üzenetére

    (Azt hiszem én már elég sokat engedtem, kedves vitapartnereim egyetlen részletben sem... ezt csak zárójelben jegyzem meg...)

    Lám, Te sem kizárólag a kitobival használod a vázadat, vagyis rögtön nem fair az összehasonlítás. Olyan nehéz elfogadni azt, hogy aki slr kamerát vesz, az azért nem egyenlő a G12 árával, mert annyiért valójában csak az első részletét fizette ki a fotózásnak. Én pedig talán még az elején is azt próbáltam bizonygatni, hogy annak érdemes inkább G12-t venni, aki tényleg nem szán rá több pénzt, de szeretne jó minőségben fotózni. Most cikizzelek, hogy lám, te sem tudtad a vásárlás pillanatában, hogy mennyibe is fog kerülni neked ez a játék? :) és még nincs vége, megnyugtatlak. Persze, te nem is döntöttél rosszul, hiszen rákattantál a dologra.
    Kicsit gondold végig: valaki szeretne egy fényképezőgépet vásárolni, van rá x ezer forintja. nagyjából tisztában van azzal, hogy nem akar belegabalyodni a témába, nem akar "kirakós játékot", kell neki egy azaz 1 darab eszköz, amivel fotózni tud. Aki a keresgélés során eljut a G12-höz, az minden bizonnyal lejjebbről indult, valamelyik szappantartó irányából. Ráadásul, nagyon okosan belátta azt is, hogy nem kell neki ultrazoom. Szóval ez már egy kategóriának a plafonja, nem biztos, hogy logikus ezt megfejelni egy egészen más géppel. nyilván, te másképpen döntöttél, magad szempontjából jól is döntöttél, de én nem erőltetném rá ezt dogmaként másokra. lehet, hogy a hasonlat nem megfelelő: de én egy igényes kocabringás vagyok, ezért veszek magamnak egy jobbfajta trekking kerékpárt. meglátja ezt a bringás barátom, és azt mondja, de hülye vagy, ennyiért már vehettél volna egy belépő szintű versenybringát vagy hegyi biciklit is. (Netán két trabantot...)

    Azt mondod a G12 nagyon messze van egy tükröstől. Technikai paraméterek szerint talán igazad van, magát a végeredményt tekintve, tehát a képet, én egyáltalán nem gondolom így. Persze, szélsőséges fényviszonyok között megmutatható a tükrös előnye, de úgymond normál körülmények között kevésbé.
    Már nem tudom, melyik tesztoldalon nézegettem a szokásos M&M csokigolyós tesztfotókat, ahol ugyanazt fotózzák a különféle gépekkel, és én éppen azt állapítottam meg, hogy "nagyítóval" kell keresgélni a különbséget. (de, hogy pontosítsam, mit is jelent számomra a "nagyítóval": azt amikor csak az egyik képet látva kell megmondanom azt egy képről, hogy vajon az tükrössel vagy kompakttal készült? Tételezzük fel, hogy nincs képaránykülönbség, és nem látszanak a téma lapossága okán a mélységélességi különbségek. sem Én egészen biztos vagyok abban, hogy zavarba tudnának hozni. és ha zavarba tudnak hozni, akkor az a különbség nem olyan nagy. (és az önkritikus verziót se hagyjuk ki: vak vagyok ) :)
    Megmondom egyébként, én nem a dinamikai különbségekben, meg a színekben látom a fő különbséget, hanem abban, hogy a kompakt gépeknél - a felhasználók igényeihez igazodva - kicsit forszírozottabb kontrasztokat alkalmaznak, jobban észrevehető nagy nagyításnál az élesítési effekt. De ez mind szoftveres különbség, a tükrösnél is elő lehet állítani ilyet.

    Elmondom egyébként, hogyan is keveredtem ebbe a topikba. Egyik kedves ismerősömmel egyszerre vettük meg anno, 280ezer környékén a canon G2-es szappantartót. Évekig használtuk(-juk) nagy szeretettel, aztán mindketten vettünk tükrös gépe(ke)t. Ő most az 50D mellé beruházott egy G12-be. Én meg cseppet sem csodálkozom rajta, nekem is gyakorta hiányzik egy friss G szériás gép, Ezért is futottam végig a prohardver cikkét...

  • Soká

    senior tag

    válasz Frigetrus #109 üzenetére

    Bocs, ha félreértettelek, azt hittem a két objektív a kitobin kívül értendő.

    Egyébként pedig a ténylegesen eltérő fotózási szokásaink vagy elvárásaink miatt is van köztünk nézetkülönbség. Én például a géppel együtt azonnal megvettem a portrémarkolatot is, egyrészt mert tényleg sokat portrézok, másrészt mert tényleg kényelmes, hasznos, fogás szempontjából is. Azon persze gyakran elmerengek, hogy milyen undorító üzletpolitika ez a Canon (de másokra is igaz) részéről, hogy portrémarkolat címen 30.000-ért eladnak nekem egy darab műanyagot pár gombbal és minimális elektronikával. Ennyi pénzért maga a Canon ad egy ugyanekkora műanyagdarabot, amiben nem csak elemtartó van, de van benne akkumulátor is, plusz objektív és egy CCD is, azaz egy fényképezőgépet!! Zárójel bezárva.
    Aztán abból a szempontból is másként gondolkodhatunk, hogy én ugyan belépő szintű vázakat veszek (350D; 500D) és nem is ez a tétel, hanem inkább a 24-105; 70-200-as zoomok, meg a szintén nem túl olcsó Tokina 11-16, vagyis a magam számára úgy-ahogy komplett cuccnak már semmi köze a G12-höz árban.
    Én persze egy félszerzet vagyok, mert alkalmazott művészként munkaeszköz is a gép, ugyanakkor a képeim döntő többsége (90%-a) az úgymond magáncélú, nem kiállításra, nem pénzszerzésre való kattogtatás, elsősorban családi fotográfia, amit viszont az egyik legfontosabbnak tartok.
    Félre ne érts, nem az zavar, ha valaki "művészkedik", művészkedjen kedvére, de a szó az arról szól, hogy valaki egyéni látásmódot próbál megvalósítani, netán alkalmazza azokat a manírokat, amik a profiknál csak járulékos eszközök. De az még nem művészkedés, hogy valaki beáll este a Lánchíd alá és lefotózza a Várat. Az még csak ismételgetése annak, amit itt-ott látott. Az "én is tudok olyat!" érzés megélése. De az még csak annak a tesztje, hogy tudja-e használni a gépet, tud-e WB-t állítani, alulexponálni, stb. A "művészkedés" ott kezdődne, ha ezt egyénítve valósítaná meg.
    De félre ne érts, soha ennél ártalmasabb tevékenységet! Én mindenkit csak arra szoktam biztatni, hogy ha rögzíteni akar pillanatokat, akkor azt tegye meg, amire ténylegesen ő a legelhivatottabb. Mindenki a saját nagymamáját, szüleit, gyerekeit, stb. igyekezzen jól(!!!) lefotózni, ezért lesz hálás az utókor, nem a "művészi" ismételgetésekért.
    Saját példa: amikor a nyolcvanas években először sikerült kijutnom nyugatra, akkor lelkesen kattogtattam, de mit? A művészettörténeti könyvekből jól ismert épületeket, homlokzatokat. megvártam, amíg a barátaim "kimásznak" a képből és csináltam egy rakás tök érdektelen városfotót, ami előtt most lehorgasztott fejjel állok. Ahelyett, hogy magunkat, az embereket fotóztam volna.

    Hamarosan befejezem ezt a hosszú offolásomat :)

  • Soká

    senior tag

    válasz Ijk #112 üzenetére

    Sok felhasználói élményt kívánok neked a fotózáshoz!

    egyébként nagyon találó avatart választottál :)

Új hozzászólás Aktív témák