Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DraXoN

    addikt

    válasz Hieronymus #1 üzenetére

    tippre a turbó-é, a másik tippem, hogy "vízpumpa" de azokban talán nem ilyen finom a felépítés (de ilyen méretben nem tudom, sose láttam ekkorát).. a szövegkörnyezet alapján azonban inkább turbó...

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #1 üzenetére

    "A motor meg növekvő fordulatszámon képes előállítani a növekvő nyomaték szükségletet."

    Egy motor bármely fordulatszámon (amin működőképes) képes leadni az adott fordulat max. nyomatékát, de akár fékezni is tud.

    Legtöbb felhasználásban fordulatszám szabályzós motorok dolgoznak, amelyek vagy fix fordulatúak, vagy szabályozható fordulatúak. Ezek a "gázt" maguknak adagolják, a lehetőségekhez mérten állandó/beállított fordulatszámra törekedve. Ilyen a négyütemű kerti gépek többsége (fűnyíró, rotakapa), traktorok, mozdonyok, hajómotorok, szivattyúk, aggregátorok, stb...
    Pl. traktorban ez úgy működik, hogy ha fix állásban tartod a gázpedált és mész sík úton mondjuk 30-cal, akkor egy felüljáróra felfelé megy 29-ccel, lefelé intenzív motorfékkel 31-el (a "gázt" ekkor sem vetted el! - magától motorfékez, csak hogy tartsa a fordulatot). Ezt tudja egy 50 évez MTZ és egy új, 100 milliós csodamasina is. ~Tempomat :)

    Az a kevés (kategória - nem darabszám) kivétel, ami nem ilyen, a közúti járművek nagy többsége és a kisebb kétütemű kerti gépek, ezeken a felhasználó a bejuttatott üzemanyagot (v. b-l keveréket) közvetlenül szabályozza, így a gázpedállal/gázkarral elsősorban a nyomatékot állítja.
    Jóformán az összes többi motor magának szabályozza a nyomatékot (adja a "gázt") a fordulatszám tartásának érdekében.

  • #90088192

    törölt tag

    válasz Hieronymus #6 üzenetére

    :)

    Kb igen, as töltéscsere ideje lerövidül, a töltési tényező javul, és a végnyomás megnő, persze a hátulütője, hogy a melegebb levegőnek kisebb a sűrűsége, vagyis a literre kivetített oxigéntartalma, illetve nem megfelelő mennyiségű kiáramló kipufogó gaz eseten jelentősen romlik a hatásfoka, vagyis alsóbb tartományban a dízel motort a levegőéhség fojtogatja, felsőbb tartományban pedig a lángfront lassúsága, illetve a leromló töltéscsere.

    Az ideális eset SZVSZ, hogy a motort úgy méretezzük, hogy a szinkronfordulat legyen az a pont ahol meg a nyomaték görbe egyenes, de a teljesítmény görbe meg nem megy át lehajló ágba, és a befecskendezéssel lehet variálni az éppen szükséges nyomatékot és ezzel a kimenő teljesítmény.

    Persze ez egy nagy elmélet, mert a teljesítmény jó megközelítéssel Ford/perc*nyomaték*k vagyis semmid nem maradt mert 2 állandód van, így csak a nyomaték variálható ezt akartad az elején mondani :R

    Tulajdon képen a mai Dizel motoroknál is variálják a beáramló levegő mennyiséget igaz más okból.

    Vagyis valószínű ha variálják akkor tudjak csökkenteni a végnyomást is vagyis a nyomatékot, de ugye egységnyi levegő változtatáshoz, nem elegendő lineáris szabályzás mert a turbó is játszik kb exponenciális, lehet az összefüggés SZVSZ :R

  • DraXoN

    addikt

    válasz Hieronymus #8 üzenetére

    mondjuk az intercooler is nem véletlen van a teljesítményéhesebb autók esetén a turbó és motor között...

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #6 üzenetére

    A turbó fordulatszáma emelkedik magától, ha növeled a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Lehet hangolni a rendszert úgy is, hogy mindig legyen elegendő légfelesleg egy jelentősebb (kezdeti és azonnali) nyomaték növeléshez.

    Nő a generátor terhelése* -> csökkenne a motor fordulata** -> a regulátor növeli a befecskendezett üzemanyag mennyiségét -> több kipufogógáz keletkezik -> nő a turbó fordulatszáma is***

    * A gerjesztést (ezzel a motor terhelését) is úgy vezérlik, hogy inkább beleférjen némi feszültség csökkenés, de a szinkron tartható legyen.
    ** Ahol fontos a frekvencia megtartása, de még inkább a szinkronban tartás, ott villamos úton vezérlik az adagolót, már a generátor terhelését (v. gerjesztését) érzékelve, hogy a fordulatszámot (és akár a szinkront) pontosan tartani tudják.
    ***A jelentős tehetetlenségű forgó elemek miatt van némi idő reagálni, ha az a generátor nagyon sok és sokféle fogyasztót lát el egyszerre, gyors és jelentős terhelés növekedéssel nem kell számolni (a terhelés csökkenést könnyebb lereagálni), így a turbó tehetetlensége nem jelent nagy problémát.

  • llax

    senior tag

    válasz Hieronymus #11 üzenetére

    Az egy dolog, hogy szinkronban marad. De a maghajtás vezérlésén múlik, hogy az a villamos szinkrongép motor lesz vagy generátor :)

Új hozzászólás Aktív témák