Hirdetés

Aktív témák

  • lugosi

    MODERÁTOR

    válasz Parci #8252 üzenetére

    Huhh csak most látom, hogy mennyi hsz született FF-DX témakörben.

    Nem akarom elismételni azokat amiket mások már felhoztak ezzel kapcsolatban (zaj, dinamika, felbontás, kereső stb.), csak hozzátennék még az eddigi - szintén fontos - véleményekhez még egyet, ami szintén fontos (nekem pl).

    Amiért mégis erre a hsz-re válaszolok és nem a korábbiakra, annak az oka ez a rész:

    "a fixekben igazad van, de azok aps-re is jók (sőt), azt pedig, h másképp viselkednek, nem gond: egyet "tolni" kell a soron. 24 -> 35, 35 -> 50, 50 -> 85, 85 -> 135. persze alul így fényerős fix nélkül maradsz, de, mint írtad is, ott az überbrutál tokina 11-16."

    Azért mert ez nem igaz, hogy egyet "tolni" kell a soron. A 35-ösnek dx-en nem lesz olyan perspektívája mint egy 50-esnek ff-en. Soha. Megközelítőleg hasonló lesz a látószöge, de a perspektívája nem lesz ugyanaz. Az olyan lesz mint egy 35-ösé (minő meglepetés). Ha csináltál már portrét 50-es objektívvel filmre vagy ff-re, és 35-össel dx-re, akkor tudod hogy mi a különbség, de ha ezen túllennél akkor ezt nem írtad volna be. Másrészt a nikonnál nem nagyon láttam ha már ennél a gyújtótávnál maradunk olyan fényerős 35-öst mint amit 50-esben, de ez nem annyira fontos.
    Leírom inkább egy gyakorlati tapasztalatomat.
    Egy barátommal ketten fotóztunk egy alkalommal esküvőt, és én éppen akkor próbálkoztam először kromogenikus fekete-fehér filmmel, gondoltam hogy a digitális gép mellett azt is kipróbálom. Nem a film a lényeg, hanem a perspektíva és a látószög amit ki akarok hozni ebből. Az ember felteszi a 85mm-es obit a dx-es gépre, kalkulál, az kb ennyi meg ennyi, hozza egy 85-ös perspektíváját, és majdnem egy 135-ös látószögét. Ez oké. 50mm-es obi, lesz 75-ös látószögű, és azt hiszed hogy már-már egy 85-össel dolgozol, de nem, mert soha nem lesz olyan a perspektívája.
    Még ennél szubjektívabb dolog, felteszed a filmes vázra a 85mm-es obit, vagy az 50-est, és maguktól "helyükre kerülnek" a dolgok. Ezek a gyújtótávolságok nem véletlenül lettek kitalálva, felteszed a gépre és ösztönösen pont oda állsz be ahol hibátlan lesz a képkivágás, nem kell variálni, hogy oké ez most hány mm-nek számít. Szóval az 50-60 év alatt kitalált gyújtótávolságokat és perspektívákat nem kell felrúgni. A 24mm-esed sose fog csak annyira torzítani, mint a 35-ösöd.

    Emellett van még egy elég érdekes tévhit, hogy a ff-re aztán híjjnye de milyen objektív kell, hogy "kihozza a minőségét". Ezt tényleg nem tudjátok, hogy tévedés? A sokkal jobb (kisebb) pixelsűrűség miatt gyakorlatilag nem kell olyan jó obi az azonos felbontás, élesség stb elérésére mint dx-en. Azaz az erős közepes obik sokkal jobban teljesítenek mint dx-en. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy gagyi obikat vegyetek ff-re.

    Az a kolléga pedig, aki megvette a D700-at itt a fórumon, és a D200-hoz képest csalódott benne, leírhatná egy kicsit részletesebben, hogy miben csalódott, mit várt és mit kapott helyette.

Aktív témák