Keresés

Aktív témák

  • pitman

    őstag

    válasz sbazsi #296 üzenetére

    Nos, én sem vagyok profi, de azért egy képről meg lehet állapítani, hogy megüt-e egy szintet technikailag vagy sem.
    Én most konkrétan a szobros képekre gondoltam, mert ott akár profi valaki, akár nem színvaknak kell legyen, hogy ne lássa a közöttük levő színbeli eltérést (úgy tűnik, hogy egy időben készülhettek). Erre kérdeztem rá, hogy melyik állt közelebb a valósághoz, mert ha automátán volt mindkét gép, akkor ez kiindulási alapnak már egészen jó lehet. Ugyanis eleve adja, hogy hogyan tudod a gépet használni.

    Mi számít jobban fényerő vagy szenzorméret?
    Szerintem mindkettő. A szenzor mérete esetén azonban nagyon fontos, hogy mennyi érzékelőelem van rajta. Általánosságban elmondható, hogy minél nagyobb a szenzor, annál jobbak a tulajdonságai a zajosodást illetően feltétlezve, hogy a pixelek száma állandó. Pl. egy 1/8'' os lapka valószínűleg zajosabb lesz, mint egy 2/3''-os, ez utóbbi pedig valószínűleg zajosabb, mint egy APS méretű. De, ha két 2/3''-os lapkát (5mp, 8mp) nézünk, akkor nagy valószínűséggel a 8mp-es lesz a zajosabb, mivel egységnyi felületen több pixel van, jobban kell a jelet erősíteni. Természetesen a fentiek alól lehetnek (és vannak) kivételek. Illetve zajszűréssel a gyártók ezen anomáliákat igyekeznek valamilyen szinten korrigálni. Ha ezt túlzásba viszik, akkor az lehet az eredmény, mint amit a madaras-szobros képre mondtam: a részletek hiánya miatt egy elkent pacához hasonlatos lesz a kép.
    A fényerő szintén fontos: ez határozza meg, hogy a lapkára mennyi fény érkezik.
    Ha teszem azt az egyik objektív 2,8, míg a másik 4-es fényerejű, az elsővel egy teljes rekesznyivel rövidebb záridővel kapod ugyanazt az expozíciót, mint a másikkal. Ha sok fény van, akkor általában egyikkel sincs gond, de ha kevés (este, szobában stb.), akkor bizony ez már fontos lehet. Míg az első objektívvel mondjuk kapsz 1/60-es záridőt (mondjuk 40mm-es gyújtótávon), addig a másikkal ugyanott 1/30-ed fog adódni, ami elképzelhető, hogy be fog mozdulni.
    Ilyen esetben csak egyvalamit tehetsz, a záridőt rövidíteni kell valahogy. Ha ezt csak simán megteszed, akkor a képed sötét lesz. Ha a záridőt rövidíted és az érzékenységet emeled, akkor helyes expozíciót fogsz kapni, de cserébe zajosabb lesz a kép. És itt el is érkeztünk az érzékelők témaköréhez, hogy melyik milyen méretű, pixelszámú, és mennyire zajos. Illetve milyen érzékenység mellett használható elfogadható eredménnyel.
    A harmadik megoldás a tágabb rekesz alkalmezása lenne, amennyiben a fenti értékek nem az objektív maximális fényerejét jelentették.

    Az általad említett 5,1 és 5,5 között kb 0,3 rekesznyi a különbség, mely nem nevezhető nagynak.




Aktív témák