Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dchard

    veterán

    Ebből csak annyi derül ki, hogy a fizikát csak nem sikerül megerőszakolni. De jópofa a "cikk" végén az optimizmus: ahol alig van előfizető, ott gyors. Legközelebb majd odaírjátok, hogy gyorsabb mint az inviteles ADSL? :) Csak hogy legyen egy átélhető példa...

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • schawo

    titán

    Teljesen használható internetet ad teljesen reménytelen helyeken

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • #54625216

    törölt tag

    válasz dchard #2 üzenetére

    Pontosan ki akarta a fizikát megerőszakolni?

  • dchard

    veterán

    válasz #54625216 #4 üzenetére

    Mindenki, aki azt képzelte, hogy egy olyan véges és kevéske erőforrásból, mint a bármilyen műholdas rendszer működéséhez szükséges spektrum lehet olcsó, gyors és kolrátlan műholdas netet csinálni. Egyre inkább az derül ki, hogy nem lehet. LEO-n se tudsz közelebb jönni a bolygóhoz egy bizonyos ponton, nem lesz több spektrumod, nem tudsz gazdaságosan több beam-et managelni egy holdról, a konstellációt managelni ilyen számban is egyre nehezebb és drágább lesz, drága a terminál stb. Ez mind fizikai korlát. És akkor a gazdasági részről még nem beszéltünk, hogy mikor is fog ez pénzt termelni.

    [ Szerkesztve ]

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • Medocsabi

    addikt

    válasz dchard #2 üzenetére

    Azért egy viszonylag stabil 30mbps nettel a Fekete-tenger közepén, vagy az Alaszkai hegységben bőven elvan az ember. Akinek erre szüksége van,az nem a torrent meg az online game miatt fizet elő,hanem mert nincs jobb alternatíva. Sőt, nagyvállalati szegmenst nézve ( teherszállítás,repülőgépes szállítás) árban ezerszer jobban megéri, mint a jelenlegi műholdas net.

  • schawo

    titán

    válasz dchard #5 üzenetére

    Mindenki, aki azt képzelte, hogy...

    Ezt legfeljebb te képzelted. Az összes ismerősöm, akinek van Starlinkje, az tudja, hogyan és mire kell használni.

    Például aki Romániában a Temesvári házából lövi fel privát mikrohullámob egy vagyonért abba a házába a netet, ahol általában a mindennapjait tölti. Az egy olyan falu a hegytetőn, ami kihalt, egyedül lakja és az év komoly szakaszában csak helikopterrel lehet megközelíteni. Na neki egy kincs. Tök mindegy, hogy 120 Mbit, 80, vagy 13.

    Vagy az, aki rendszeresen live-ol youtube-on random helyekről, ahol nem tervezhető, hogy lesz-e valamilyen hálózat, vagy sem. Nem a sávszélesség a lényeg, hanem hogy biztosan legyen.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • dchard

    veterán

    válasz schawo #7 üzenetére

    "Ezt legfeljebb te képzelted."

    Nem én alapítottam erre a modellre vállalkozást...

    De majd meglátjuk, hogy az eddig elhangzott felhasználási formák el tudnak-e tartani egy bolygó méretű konstellációt.

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • schawo

    titán

    válasz dchard #8 üzenetére

    Nekik pont az a hasznos, ha leesik a sávszélesség, mert az azt jelenti, hogy sok az ügyfél. Nem értem, hol a problémád üzleti vonalon. Nem az a cél, hogy magas sávszélességet adjanak mindenkinek.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • dchard

    veterán

    válasz schawo #9 üzenetére

    "Nekik pont az a hasznos, ha leesik a sávszélesség, mert az azt jelenti, hogy sok az ügyfél."

    Igen ám, csak az a nagy kérdés, hogy ez mikor történik meg? Ha már bőven a megtérülés előtt elkezdi magát széttorlódni a hálózat, abból az derül ki, hogy a technológia és a modell is fenntarthatatlan, sosem térül meg.

    MOD: végre találtam valami használható specifikációt az RF részről: [link] Persze a forrás Reddit-es "szivárogtatás"...

    [ Szerkesztve ]

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • schawo

    titán

    válasz dchard #10 üzenetére

    Szerinted ők nem tudnak egy egyszerű matematikai számítást elvégezni, amikor a rendelkezésre álló sávszélességet elosztják N ügyféllel? A hálózat nem magát torlódja azért, hanem az ügyfelek torlódnak a hálózaton.

    A Starlink ügyfélszáma jelenleg közelíti az 1M-t, kb 900e. Az előfizetési díj 110 és 135 dollár, átlagosan kb 115. Éves árbevétel 12x0,9x115 = 1,25B

    Működési költség legyen 50%, tehát egy ügyfélen átlag havi 57 dollár, azaz évi 0,62B

    Egy műhold önköltségi ára kb 300e, egy fellövés 60 műholddal további 15m, műholdanként további 250e. Tehát a jelenlegi konstelláció önköltsége 0,550x3000 = 1,6B

    Tegyük fel, hogy a vételi eszközökön nem keresnek semmit Ez azt jelenti, hogy 2 és fél év alatt térül meg a beruházás a mai előfizetői számmal. Illetve úgy is lefordíthatom, hogy ha havonta kevesebb, mint 100 műholdat kell fellőni, akkor cash flow pozitív a Starlink.

    De az üzemeltetési költség valószínűleg jóval kevesebb, mint 57 dollár, valamint az előfizetői szám iszonyatos tempóban növekszik...

    Én nem aggódnék szegény csóró Starlink befektetők pénztárcája miatt.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dchard #8 üzenetére

    De majd meglátjuk, hogy az eddig elhangzott felhasználási formák el tudnak-e tartani egy bolygó méretű konstellációt.

    Mármint három bolygó méretű konstellációt, mert a SpaceX StarLink mellett már épül a OneWeb és jön az Amazon Projekt Kuiper, utóbbi laza 10 milliárd dolláros befektetésből.

    Plusz Kína és legutóbb az EU is jelezte, hogy "saját" globális szolgáltatást szeretne, Kína már aktívan dolgozik rajta, az EU-ban még csak a politikusok kezdték el verni az asztalt, de érthető okokból a piaci szereplők, akiktől várják a tenni akarást, nem fognak lelkesen euro milliárdokat kirakni az asztalra úgy, hogy sok évnyi lemaradásban vannak, tehát ők az állami dotációban bíznak.

    Tetszik vagy sem, a globális internetszolgáltatás már nem a jövő, hanem a jelen, és kb. olyan változásokat hoz, mint anno a mobiltelefon...

    A cikkhez meg annyit, hogy még így is a StarLink nyújt egyáltalán lehetőséget kis válaszidejű (ie.: 100ms alatt) szélessávra az Egyesült Államok nagyjából kétharmadában.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #11 üzenetére

    Ahogy [két éve írtam] a SpaceX pályázott és nyert még 2020-ban 885 millió dollárt, amellyel az Egyesült Államok vidéki felhasználóinak nyújtható szélessávú szolgáltatást támogatta az Egyesült Államok kormánya. Vagyis ez volt a második nagy dotációja a StarLinknek, ie.: nem zsebből fizették a kiépítést.

    Az első dotáció története ugyebár szép, mert anno az egész StarLink projekt onnan indult, hogy az Alphabet (a Google anyavállalat) egy milliárd dolláral támogatta (volna) a globális internetes műholdas szolgáltatás kiépítését, hogy az elmaradot területekről új felhasználókat tudjon kiszolgálni (ugyebár a Google elsődlegesen a hirdetésekből tartja fenn magát -> több internetező, aki a Google szolgáltatásait használja egyenlő több reklám, egyenlő több bevétel). Ez volt a WorldVu, amelynek alapítója, Greg Wyler előzetes tárgyalásokat is kezdett a SpaceX-el, de Elon Musk nem értette, hogy honnan van neki erre ennyi pénze - mikor megtudta, hogy az Alphabet áll mögötte, megkerülte Wyler-réket és közvetlenül hozzájuk fordult, hogy adják inkább a SpaceX-nek a pénzt, sokkal jobb és életképesebb rendszert építenek. Ami meg is történt - tehát a StarLink "alaptőkéje" a Google-tól érkezett effektíve.

    Ehhez hozzá kell tenni, hogy Wyler-rék jobb hijján más befektetőket kerestek, így aztán a Virgin-től a Qualcomm-ig mindenkit igyekeztek behúzni, több-kevesebb sikerrel. Aztán a rakétaindítás terén mindenkivel lepacsiztak, kivéve a SpaceX, egészen addig, amíg 2022 márciusában a szankciók miatt a megrendelt Szojuz indítások kútba estek, így (mivel más egyszerűen nem tudott ilyen rövid határidővel reális indítási szolgáltatásra aláírni) kénytelen-kelletlen, de végül három indítást mégis Falcon 9-el csinálnak (aztán meg Indiai hordozórakétákkal)...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • dchard

    veterán

    válasz schawo #11 üzenetére

    "Működési költség legyen 50%"

    Na itt kezdődnek a problémák. Tegyük fel, hogy...

    "Tegyük fel, hogy a vételi eszközökön nem keresnek semmit"

    Konkértan buknak rajta, nem is keveset. Nagyjából 6-8 hónapig az előfizető lényegében a vevő árát fizeti vissza, ha 110$-os havi díjal számolunk. Persze ettől még lehet nyereséges a vállalkozás hosszabb távon.

    " Illetve úgy is lefordíthatom, hogy ha havonta kevesebb, mint 100 műholdat kell fellőni, akkor cash flow pozitív a Starlink."

    Mennyi is volt a konstelláció tervezett mérete? Mert itt is lehetett hallani mindenféle számokat 3 és 40 ezer között. Akkor a megétérülést melyikre számolod? :)

    "Tehát a jelenlegi konstelláció önköltsége 0,550x3000 = 1,6B"

    Ja, csak hát az a helyzet, hogy műholdas technológiát fejleszteni nem ennyibe fáj ám:

    "The cost of the decade-long project to design, build, and deploy the constellation was estimated by SpaceX in May 2018 to be at least US$10 billion." És ezt ők nem 40 ezer holdra számolták ám. Az inflációt meg sem említem.

    De ha már a matekot kéred számon, hogyan számolsz kapacitást egy műholdra, ha az alap paraméterek sem ismertek? Nekem hosszas kutakodás után annyi műszaki részletet sikerült találnom, amit belinkeltem. Ráadásul az is kiderült, hogy a lehetséges 5 DL csatornából jelenleg kettő van használatban az ügyfelek irányában, hogy a többit miért nem használják arról csak találgatások vannak.

    Szóval vannak itt bőven megválaszolatlan kérdések.

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dchard #14 üzenetére

    Mennyi is volt a konstelláció tervezett mérete? Mert itt is lehetett hallani mindenféle számokat 3 és 40 ezer között. Akkor a megétérülést melyikre számolod? :)

    Az első fázis cirka 12 000 műhold, a második fázis a 40 000 műhold.
    A második fázis viszont már tisztán StarShip által felvitt műholdakat jelent...

    És ezt ők nem 40 ezer holdra számolták ám.

    Honnan tudod, hogy Shotwell hány műholdas rendszerre gondolt?
    Ő annyit mondot a 2018-as TED előadáson, hogy a program a cégnek 10 milliárd dollárba, vagy még többe fog kerülni. Nem részletezte, hogy ebből az összegből mi mekkora hányad, hiszen a StarLink programhoz aktívan kapcsolódik a Starship is, 2018-ban aktívan számoltak azzal, hogy 2022 körül már a Starship (akkor még BFS) veszi át a Falcon 9-től a gyeplőt. Innen nézve nem irreális az elgondolás, hogy Shotwell a Starship fejlesztését akár csak részben is, de a Starlink alá könyvelte el.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • ddekany

    veterán

    válasz Cifu #12 üzenetére

    "a globális internetszolgáltatás már nem a jövő, hanem a jelen, és kb. olyan változásokat hoz, mint anno a mobiltelefon"

    Mire gondolsz itt? Ez csak internet ad a ritkábban lakott területeken.

  • pilóta

    nagyúr

    válasz ddekany #16 üzenetére

    A mobiltelefon meg csak telefonálást adott ott, ahol nem volt nyilvános fülke.
    Aztán mi lett belőle... :P

    [ Szerkesztve ]

    Aki él és nem boldog, az téved!

  • Cifu

    nagyúr

    válasz ddekany #16 üzenetére

    "Mire gondolsz itt? Ez csak internet ad a ritkábban lakott területeken."

    Ez nem "csak" internet, ez kb. minden, ami hálózat.
    Drónok irányítása, távfelügyelet, repülőgépek és hajók kommunikációja, önvezető járművek, stb.

    Az is az asztalon van, hogy jönnek a StarLink hálózatra lépő mobiltelefonok, most az első szárnypróbálgatás még csak MMS / üzenetküldő app szinten, de innen már csak pár lépés az, hogy a mobiltelefonod egyből a műholdra csatlakozik fel...

    Na most ezt képzeld el úgy, hogy a világ jelentős részén egyáltalán nincsenek még mobil adótornyok. Eddig is voltak műholdas telefonok, de átlag felhasználónak elérhetettlen áron. Itt viszont ott tartunk, hogy a belátható időn belül a Csendes-óceán közepéről, a Szahara közepéről vagy az Anktartisz közepéről ugyan úgy tudod elérni a világhálót, vagy bárkit, mintha Budapest közepén állnál.

    És itt jönnek a fenti példák: egy quadcopter a 2.4Ghz-es sávon pár km-es távolságon belül reális távirányítani, de egy műholdas kapcsolat esetén akár a Föld túlsó felén is lehetsz, úgy tudod vezérelni, mintha alatta állnál. De nem csak kis drónokról beszélhetünk, ugyanúgy lehet egy daru vagy tankhajó, teherautó - bármi.

    Ez kb. olyan lehetőségek előtt nyitja meg a kaput, ami egy újabb ipari forradalmat jelenthet...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • dchard

    veterán

    válasz Cifu #18 üzenetére

    " de innen már csak pár lépés az, hogy a mobiltelefonod egyből a műholdra csatlakozik fel..."

    Már bocs, de ha ezt gondolod, akkor olyan mértékben vagy elszakadva a realitástól, hogy azt nehéz kifejezni. Egy Starlink CPE-ben 2000 USD értékű technika van beéptve, ami kizárólag egy dologért felel: a műholdvételért. És nézd meg hozzá a méretet meg a fogyasztást. Mit gondolsz miért csak "MMS / üzenetküldő app" szinten lesz majd (jövő időben) elérhető ez a technológia? Mert egy handheld készülékbe sem árban sem méretben sem fogyasztástban nem tudnak beépíteni olyan adót, ami eléri a műholdakat ráadásul 18-28GHz-en. Ugye miről megy a T-Mobillal is a parádé? Hogy a PCS sávjából odaad egy szeletet (nem tudjuk mekkorát), és ebből csinál 1-4Mbit kapacitást egy egész spotbeam-re. Ez sem kis előrelépés, de ha azt gondolod, hogy innen csak "néhány lépés" hogy a telefonod a földi helyett műholdas hálózatra csatlakozzon... Végül is nem fejtetted ki, hogy ez a néhány lépés mennyi és mekkorák a lépések :)

    "egy quadcopter a 2.4Ghz-es sávon pár km-es távolságon belül reális távirányítani"

    Ezt honnan veszed? Ugye ISM sáv, tehát 20dBm EIRP, ha neked ez megy pár km-ről, akkor tudsz valamit amit a bolygó egyik mérnöke sem tud.

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • ddekany

    veterán

    válasz Cifu #18 üzenetére

    Természetesen Internet alatt azt az IP alapú hálózatot értem, nem weboldalak látogatását.

    Itt az előfizetők száma erősen korlátos, azaz IoT, meg átlag ember előfizetés közvetlenül Starlinke kapcsolódva világ szinten valami picit százalék marad, amennyire én ezt értem. Katonai meg teher járműveknél biztos igen hasznos. Hogy miért okoz ez nagy változást összességben az iparban, nem tudom. Ahol nagyon kellett net, lassabban/drágábban de eddig is meg lehetett oldani műholdas nettel, nem? Most sarkoktól eltekintve.

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dchard #19 üzenetére

    Már bocs, de ha ezt gondolod, akkor olyan mértékben vagy elszakadva a realitástól, hogy azt nehéz kifejezni. Egy Starlink CPE-ben 2000 USD értékű technika van beéptve, ami kizárólag egy dologért felel: a műholdvételért.

    Az megvan, hogy egy olyan fázisvezérelt antenna, ami a CPE-ben van, 10 éve kb. 20 000 dollár értékű volt?
    És az, hogy az Amazon jelenleg 500$-os ár alatti antennánál jár?
    Akkor ki is van elszakadva a realitásoktól?

    Mit gondolsz miért csak "MMS / üzenetküldő app" szinten lesz majd (jövő időben) elérhető ez a technológia? Mert egy handheld készülékbe sem árban sem méretben sem fogyasztástban nem tudnak beépíteni olyan adót, ami eléri a műholdakat ráadásul 18-28GHz-en.

    Őőőő... nem, ez a meglévő 5G adatkapcsolatot használja, pont ez a szépsége a dolognak, hogy nem új antenna és modem, hanem a meglévő egységek általi használatról szól.

    Ja, és nem jövő idő: az Apple iPhone 14 és 14 Pro esetén Észak-Amerikában már most elérhető képesség, most még csak SOS kérésre - de nem csak küldés, hanem fogadás is, hiszen visszajelzés kapsz a sikeres segélykérésről. [Apple promó videó erről] .

    Szóval most itt tartunk. A jövő idő az, amikor ez szélesebb felhasználás felé elmehet, ugyebár a 3GPP Release 17-ben ott van a műhold komponens, amihez az n255 és n256 tartományt nézték ki. A Release 18-ban dedikált műhold backhaul van tervezve... Tehát nem feltételes módban beszélek erről, erre felé haladnak a fejlesztések...

    A freki részén pláne vakarom a fejem. 18-28 Ghz esetén a hullámhossz 1.7 - 1.1 cm. Tehát méretben nem szükséges horror méretű antenna hozzá (az ugye az alacsony frekvenciánál szükséges).

    A technológiai fejlődés pedig nem állt meg, ismét azt tudom mondani, hogy a fázisvezérelt antennákba horror pénzeket öltek az 1950-es és 60-as években, és nagyon nyögvenyelősen indultak, az 1970-es évekre már a PESA antennák nagy méretben sorozatban készültek, az 1990-es években pedig már az AESA antennák is megjelentek vadászgépek orrában. A 2000-es években a civil piacon is általánosak lettek, és igen, a 2010-es évek végére egy pizzadoboz méretű antennával a SpaceX képes volt akár többszás Mbit-es műholdas adatkapcsolatot kiépíteni. Ha az 1990-es években azt mondod valakinek, hogy boltból vásárolható AESA antennával fogsz LEO pályán keringű műholdkapcsolatot kiépíteni, valószínűleg mindenki kinevezett volna. Ma meg ez a realitás...

    Ezt honnan veszed? Ugye ISM sáv, tehát 20dBm EIRP, ha neked ez megy pár km-ről, akkor tudsz valamit amit a bolygó egyik mérnöke sem tud.

    20dBm @CE, 26 ill. 33 dBm @FCC. Tehát európában (meg ázsiában) van 20dBm-re korlátozva, az Egyesült Államokban simán megvan a több km-es táv is.
    Egyébként DJI Mavic 3-al láttam CE korlátozás mellett is bő másfél km távolságot...

    Bár nyilván ezt egy mérnök sem tudja a Földön, csak Én... :U

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz ddekany #20 üzenetére

    Hogy miért okoz ez nagy változást összességben az iparban, nem tudom. Ahol nagyon kellett net, lassabban/drágábban de eddig is meg lehetett oldani műholdas nettel, nem?

    GEO és MEO műholdakkal meg lehetett eddig is oldani, csak ott a latency magas és méretes antenna szükséges hozzá. A fő különbség egyike az ár, és itt a szolgáltatás költségében óriási szakadékok vannak. A Starlink előtt havi 100$-ért kb. 25Mbit-es internetet kaphattál 250ms késletetéssel. Az 50-100Mbit-es sávszélességért már 150-200$ kellett fizetni. És itt a műholdvevő és beltéri egység ára is ott volt, 250-500$ körüli árért (ezért is lőtte be a SpaceX 500$-ra az indulócsomag árát). Azt már hozzá sem téve, hogy még adatátviteli limit is volt - még egy 200$-os csomagban is 150GB (ezek most éppen a Viasat műholdárai @USA @2020). Ehhez képest a StarLink most még a korlátozottabb sávszélességgel is 50Mbit-et nyújt 110$ körüli havi árért, és ugye 20-40ms latency jár...

    A másik a kiszolgálható felhasználók száma, nem csak azért számol gigászi műhold-rendszerrel a SpaceX, mert a globális lefedettséghez LEO-nál sok műhold kell, hanem azért, mert egy-egy műhold csak korlátozott számú felhasználót szolgálhat ki (a Viasat és a HughesNet leginkább ezért alkalmazott sávszélesség-korlátot). A Starlinknél olyan 2000 felhasználó per műhold adatokat olvasni, ami egy ritkán lakott vidéken bátran kiszolgálhat mindenkit, de egy sűrűbben lakott régióban már kevés.

    Márpedig a StarLink egyik tervezett felhasználási területe az önvezető autók közötti kommunikáció biztosítása, ahol sok ezer kliens fog csak emiatt csatlakozni...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • azbest

    félisten

    Tényleg lehoztátok ugyazta a hírt, mint 1 hónapja?

    #11 schawo
    vannak drágább csomagok, üzleti előfizetők, katonai használat is. A repülős, hajós használat sem két fillér.

    #13 Cifu
    hiába nyert a starlink $886M támogatást a vidékfejleztésre. Az FCC mondvacsinált indoklással végül megtagadta az elnyert pályázat kifizetését. [link]

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz azbest #23 üzenetére

    Bevallom ezt csak félig követtem, valami olyasmi ragadt meg, hogy a SpaceX valami fellebbezés szerűségben gondolkodik. Ezek szerint ezt a pénzt bukták...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • vicze

    félisten

    válasz azbest #23 üzenetére

    " FCC mondvacsinált indoklással"
    Az indoklás továbbra se mondvacsinált, hanem Starlink vállalt olyat, amit nem tudott teljesíteni. Ha simán kevesebbet vállalnak, akkor megkapják.
    Illetve azt is kitárgyaltuk, hogy nincs szüksége rá, hiszt ha Twitterre zsebből megy 30+milliárd akkor, a 800milliónyi zsebpénz hol érdekli?

  • vicze

    félisten

    válasz Cifu #24 üzenetére

    Amúgy nem kérdés, hogy ezek a technológiák hasznosak és sokak életét megkönnyítik, minden hátrányukkal együtt.
    A kérdés továbbra is az, hogy piacgazdasági szempontból, ez hogyan térül meg. A Starlink végleges elképzelt hálózatának évi 5000 műhold a fenntartási költsége (ennyit kell cserélni), ez úgy évi 3-4milliárd dolláros költség, ami csak a fenntartáshoz ~30millió ügyfél kellene, és akkor a kiépítési költséget nem néztük, és a szintén nem elhanyagolható átjátszó állomás költségeket, amikből szintén nagyon gyorsan nagyon sok kell majd.
    Ha esetleg bármelyik tervezet hálózat még egymással versenyezi is fog, egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy lesz elég előfizető, hogy megérje ezeket a hálózatokat fenntartani.

    "És az, hogy az Amazon jelenleg 500$-os ár alatti antennánál jár?
    Akkor ki is van elszakadva a realitásoktól?
    "
    Már csak a fogyasztást kéne megoldani...

    A T-s dolog v2-es Starlinkkel működik, amiből fent van 0 darab és előfeltétele a Starship, ami nem működik még, így az még odább van.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz vicze #25 üzenetére

    Az indoklás továbbra se mondvacsinált, hanem Starlink vállalt olyat, amit nem tudott teljesíteni. Ha simán kevesebbet vállalnak, akkor megkapják.

    Miután licitálás volt, ezért ez ennél egy kicsit bonyolultabb, de a tényen nem változtat, a SpaceX kénytelen-kelletlen olyan helyzetbe került, amelynél hátrányban van a sok előfizetője miatt. Paradox módon a világ más részein, ahol kevesebb előfizető van, tud 100/20 feletti átlagot is hozni..

    Illetve azt is kitárgyaltuk, hogy nincs szüksége rá, hiszt ha Twitterre zsebből megy 30+milliárd akkor, a 800milliónyi zsebpénz hol érdekli?

    Ne mossuk össze Musk magánvagyonát a SpaceX-el.
    A Twitter vásárlás alapvetően Tesla részvényekből valósult meg, amiből cirka 37 milliárd $ értékben adott el Musk 2021 és 2022 évében.

    A SpaceX StarLinknek egészen biztos, hogy hiányzik az a 886 millió $
    (Ahogy valószínűleg a Twitterre eltapsolt milliárdok is sokat lendíthettek volna a Starship fejlesztésen...)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz vicze #26 üzenetére

    A Starlink végleges elképzelt hálózatának évi 5000 műhold a fenntartási költsége (ennyit kell cserélni), ez úgy évi 3-4milliárd dolláros költség, ami csak a fenntartáshoz ~30millió ügyfél kellene, és akkor a kiépítési költséget nem néztük, és a szintén nem elhanyagolható átjátszó állomás költségeket, amikből szintén nagyon gyorsan nagyon sok kell majd.

    Cserébe nem vitás, hogy brutálisan komoly igény van rá, és nem véletlen, hogy a SpaceX is látja, hol kell pörögnie, nem véletlen, hogy a Gen2 műholdak alapjaiban különböznek a Gen1 szériától.
    Én nem féltem ilyen téren őket. 2-3 éve erős kétségeim voltak, de most azt látom, hogy bizony ezt is megcsinálja a SpaceX, és megint Ők az elsők, akiket a konkurenciának le kell nyomnia...

    Plusz a matekhez tedd oda az állami megrendeléseket. Ott nem a piaci árat számolják...

    A T-s dolog v2-es Starlinkkel működik, amiből fent van 0 darab és előfeltétele a Starship, ami nem működik még, így az még odább van.

    [Augusztusban arról volt szó, hogy a Falcon 9 visszakerült a Gen2 indítás menüjébe]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • vicze

    félisten

    válasz Cifu #28 üzenetére

    Az egzétb megrendelések nem nagy mennyiségűek, így hiába drága ha kevés van belőle, illetve üzleti oldalon a megbízhatóság fontosabb és ahhoz még igen sok év kell.

    F9 használata a V2-höz a linked en lévő köv komment magzarázza. Ezer felövés kell F9-nek és akkor nem 6év alatt épül ki hanem 30, és a költségek az egekben.
    Nem véletlen volt a sírós Musk levél tavaly.

    Itt reagálnék a Twitteres dologra. SpaceX Musk kicsi szeme fénye és többségi tulajdonosa és költhetne rá ugyanabból a pénzből SpaceX-re, hülyeségek helyett. Nem tudjuk igazából mennyit költött eddig, csak pont a tavalyi sírást elég, érdekes fénybe helyezi, hogy ekkora összeget dobbki az ablakon a SpaceX-re költés helyett. Ezt mindig is nehezményezni fogom.

  • dchard

    veterán

    válasz Cifu #21 üzenetére

    "Akkor ki is van elszakadva a realitásoktól?"

    Még mindig te :) Az, hogy sajtó hírben bejelentik, nem jelent az ég világon semmit. Az első sajtóhírekből a Starlink CPE-nél sem derült ki, hogy mekkorát buknak a 4-5-600$Ş-s ár mellett, aztán amikor valaki szétszedte végre és csinált belőle BOM-ot, na akkor már világos volt. Nyilván az Amazon sem azzal marketingel a befektetőinek (na meg a lehetséges ügyfeleknek), hogy "nézzétek milyen olcsó a CPE, de amúgy bukunk rajta nem is keveset".

    "Ja, és nem jövő idő: az Apple iPhone 14 és 14 Pro esetén Észak-Amerikában már most elérhető képesség, most még csak SOS kérésre"

    Valóban, ez néhány bájt megbízható eljuttatását teszi szükségessé. És PCS sávon, nem 18-28GHz-en.

    "A freki részén pláne vakarom a fejem. 18-28 Ghz esetén a hullámhossz 1.7 - 1.1 cm. Tehát méretben nem szükséges horror méretű antenna hozzá"

    Ugye az megvan, hogy az antenna nyereségéhez a felülete is nagyban hozzájárul? Megnézem én, hogy egy mobiltelefonba hogyan raksz te értelmezhető vevőt ilyen sávra, ami nem csak venni tud, de el is éri a műholdakat. Nézzünk ehhez egy kézzelfogható példát: ugye néhány USA nagyvárosban van már mm wave 5G szolgáltatás. Na ott megnézheted, hogy hol van a jelenlegi technika vége: pár száz méter és rálátás mellett is vége van. Rálátás nélkül meg azonnal. Másik összehasonlítás: a kiszivárgott speckó szerint a Starlink CPE a maga mobiltelefonhoz mérten hatalmas, koherens antenna felülete mellett iss 11dBW-t tol ki magából (12 watt RF kimenő) és ebből csinál neked 20-30-40Mbit feltöltést. Ennél jobban nem tudom érzékeltetni a nagyságrendi problémákat.

    "Egyébként DJI Mavic 3-al láttam CE korlátozás mellett is bő másfél km távolságot..."

    Szívesen megnézek erről egy hitelt érdemlő videót (ahol remélhetőleg nem irányított antennákkal követik a drónt, ugye az EIRP-ben az antenna nyereség is benne van, tehát nem 20dBm + 15dBi yagi :) )

    "A technológiai fejlődés pedig nem állt meg"

    Ez így van. Az első 8 csatornás beamformer RF IC-t valamikor 2005-2007 környékén gyártotta le a Qualcomm és a Kiocera, és ez még csak prototípus volt, egyetemi kutatás keretében. És ez még csak ígéretes volt, újabb több év kellett ahhoz, hogy konzumer vonalon is életképes és megbízható RF IC-t tudjanak belőle csinálni. Rengeteg zseniális elme dolgozott ezeken, néha el lehet kapni egy-egy előadásukat az IEEE mikrohullámú kollégiumában, nagyon ajánlom őket mindenki figyelmébe.

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #29 üzenetére

    "SpaceX Musk kicsi szeme fénye és többségi tulajdonosa és költhetne rá ugyanabból a pénzből SpaceX-re, hülyeségek helyett. Nem tudjuk igazából mennyit költött eddig, csak pont a tavalyi sírást elég, érdekes fénybe helyezi, hogy ekkora összeget dobbki az ablakon a SpaceX-re költés helyett. Ezt mindig is nehezményezni fogom."

    Az összes demagóg megnyilvánulásaid közül vitán felül ez viszi a prímet. :W

  • ddekany

    veterán

    válasz #54625216 #31 üzenetére

    Amúgy ez miért annyira demagóg? Ez egy rohad bosszantó dolog pl. számomra is, hogy mire tapsolta el a pénzt, az érdekesebb projektek helyett.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #32 üzenetére

    Mert:
    - valaki magánvagyonának semmi köze és az általa részben tulajdonolt cég vagyonához
    - az egész SpaceX koncepció lényege, hogy gazdaságilag önfenntartó legyen (ez nem a Blue Origin)
    - ha a SpaceX-nek forrás kell, azt megoldják zárt körű részvény kibocsátással, ahogy eddig is tették
    - Neked se írja elő senki, hogy mire költsd a pénzed

  • ddekany

    veterán

    válasz #54625216 #33 üzenetére

    Nyilván arról van szó, amikor nem tudják megoldani saját erőből, vagy kénytelenek projekteket lelassítani/feladni ezen okból. Akkor jól jönne az a +44B mentőöv. A SpaceX elég nagyot kockáztat pl. a Starship-el, főleg hogy a Starlink nyereségessé tételéhez is kellene, és ki tudja, mikor fog minden működni azon.

    Nyilván, joga van arra költeni a vagyonát, amire akarja. Ettől még lehet ez egy nagy veszteség, ha azt tartjuk fontosnak, mint amit Elon kifelé mond (hogy el tudjunk szakadni a földtől, lényegében).

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #33 üzenetére

    Továbbra is a cég többségi tulajdonosáról, a világ leggazdagabb emberéről és random pénzszórásáról van szó...
    Basszus úgy teszel mintha a cégeit nem eddig se a magánvagyonából finanszírozta volna részben (na meg állami támogatásból). Nevetséges, na ez full demagógia, bár inkább másnak nevezném...
    X Holdings miért is jött létre?
    Ja hogy Musk már használta a SpaceX pénzét a Boring-hoz, ja...
    Jaja én vagyok a demagóg... :U

    "SpaceX koncepció lényege, hogy gazdaságilag önfenntartó legyen"
    LOL... 20év múlva térjünk erre vissza.

    Arra költi a pénzét amire akarja, de tudod a nagybecsű szólásszabadság alatt nekem ugyan úgy jogom van véleményt alkotni a tevékenységéről...

    És a baromságaid helyett térjünk akkor vissza a témához.

  • schawo

    titán

    válasz vicze #35 üzenetére

    Amikor a SpaceX-hez hozzáfogott, egy csóró senki volt pár tízmillió dollárral, és még 18 évig így is maradt. Csak az elmúlt 3 évben lett számottevő vagyona, és abból is csak az elmúlt másfél évben rendes készpénze.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • ddekany

    veterán

    válasz schawo #36 üzenetére

    "csóró senki volt pár tízmillió dollárral"

    Olvasók 99.9999%-a letörten elvonul átgondolni az életét... ;]

  • vicze

    félisten

    válasz schawo #36 üzenetére

    A PayPal pay-out 175millió volt, csóró na, megyek sajnálom kicsit...

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #35 üzenetére

    "Továbbra is a cég többségi tulajdonosáról, a világ leggazdagabb emberéről és random pénzszórásáról van szó..."

    És pontosan mennyi közöd is van Neked mindehhez?
    Várjál, segítek: zéró.

    "Basszus úgy teszel mintha a cégeit nem eddig se a magánvagyonából finanszírozta volna részben"

    A SpaceX-et a magánvagyonából alapította. Onnantól a cég önálló jogi személy önálló gazdálkodással. A tulajdonosok természetesen emelhetik a cég tőkéjét ha szükséges, de mivel a SpaceX zárt körű részvény kibocsátásait rendre túljegyzik, így erre jelenleg nincs szükség.

    "Ja hogy Musk már használta a SpaceX pénzét a Boring-hoz, ja..."

    És?

    "Jaja én vagyok a demagóg... :U"

    Igen, mivel hangulatkeltő célzattal összemosol egymástól független kérdéseket és valamiféle szánalmasan abszurd erkölcsi piedesztálról próbálod meghatározni, hogy kinek mire szabadna költenie a pénzét.

    "de tudod a nagybecsű szólásszabadság alatt nekem ugyan úgy jogom van véleményt alkotni a tevékenységéről..."

    Ahogy nekem is jogom van az ordas nagy demagógiát ordas nagy demagógiának nevezni.

    #34 ddekany :

    "Nyilván arról van szó, amikor nem tudják megoldani saját erőből, vagy kénytelenek projekteket lelassítani/feladni ezen okból."

    Hány olyan konkrét esetről tudsz, amikor a SpaceX belső finanszírozási okokból lassított vagy adott fel projekteket?

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #39 üzenetére

    Tehát összefoglalva, szerinted Musk nem költhet a SpaceX-re a magán vagyonából, mert...
    Csak más cégeket vehet meg belőle!
    Tök oké, hogy folyamatosan arról siránkozik belsőleg, hogy a cég a csődszélén áll és többet kell dolgozzon mindenki, ahelyett hogy a saját cégeibe fektetne. Csak egy sokadika vehet meg igen sok pénzért?
    Tehát ha én az utóbbit tényeket felhozom, akkor demagóg vagyok?
    Tehát azt mondod, hogy Muskot nem lehet kritizálni tényszerű cselekedetei miatt?

    De most már jó lenne ha visszakanyarodnánk a Starlinkhez. :U

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #40 üzenetére

    Megint érvelési hibák sorozatával alázod magadat.

    "Tehát összefoglalva, szerinted Musk nem költhet a SpaceX-re a magán vagyonából, mert...
    Csak más cégeket vehet meg belőle!"

    Senki sem állította, hogy Musk nem költhet a SpaceX-re a magánvagyonából, csak azt, hogy ez egyes egyedül rajta múlik és hogy valamilyen furcsa erkölcsi alapon előírni a számára, hogy mire költse a saját pénzét, az nettó demagógia.

    "Tök oké, hogy folyamatosan arról siránkozik belsőleg, hogy a cég a csődszélén áll és többet kell dolgozzon mindenki, ahelyett hogy a saját cégeibe fektetne. "

    Ez konkrétan hazugság, mivel sosem írt ilyet.
    Arról írt, hogy ha nem tudják felpörgetni a Raptor 2 sorozatgyártását, akkor csúszik a Starship, úgy nem tudják tartani az ütemtervet a v2 műholdak fellövésével és azzal veszélybe kerülhet a Starlink üzleti modellje. Egy szóval sem írta, hogy a cég a csőd szélén állna.
    Amúgy nyilvánvalóan fogalmad sincs, hogy hogyan működik egy cég vagy egy befektetés vagy egy fejlesztés, mert akkor nem írnál ekkora baromságokat, hogy ha egy projekt fejlesztése során probléma merül fel, akkor majd a tulaj jól a zsebébe nyúl ahelyett, hogy a cég házon belül megoldaná.

    "Tehát ha én az utóbbit tényeket felhozom, akkor demagóg vagyok?"

    Ha azt állítod, hogy Musk 44 milliárdért megvette a Twittert, az a tény.
    Ha erkölcsi alapon előírod, hogy ehelyett szerinted mire kellene költenie azt a pénzt, az a demagógia és semmi köze a tényekhez, mivel 100%-ban a Te privát értékítéleteden alapul.

    "Tehát azt mondod, hogy Muskot nem lehet kritizálni tényszerű cselekedetei miatt?"

    Bárkit lehet bármivel kritizálni, a kritikát demagógiaként jellemezni nem a kritikához való jogodat vitatja, hanem az érveid komolyságát.

  • schawo

    titán

    válasz #54625216 #41 üzenetére

    Teljes mértékben egyetértek veled. Sajnos minden szavaddal.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • ddekany

    veterán

    válasz #54625216 #41 üzenetére

    Ha már érvelési hibák... Azt nem érted, hogy senki nem hiszi, hogy előírhatja, hogy Musk mire költi a pénzét. Ettől még sajnálhatod, hogy hova ment el a pénz. Sőt, ez alapján akár Muskról is lehet jó okkal véleménye valakinek. Hogy értsd. egy példa. Elkőlthetem a vagyonomat arra, hogy ingatlant veszek meg jobb oktatás veszek a gyerekimnek, vagy eltapsolhatom hedonsita módon nőkre meg luxus verdákra is. Jogom van hozzá, az én vagyonom. De ettől még teljesen racionális és megalapozott, ha valaki szerint a 2. esetben megvet. Ne most Must ilyen dúrvát nem tett, de a logika ugyan ez.

  • ddekany

    veterán

    válasz #54625216 #39 üzenetére

    "Hány olyan konkrét esetről tudsz, amikor a SpaceX belső finanszírozási okokból lassított vagy adott fel projekteket?"

    Érvelés technikai hiba részedről, vagy inkább sportból kötözködés. Ha valami eddig még nem következett be, akkor nem is állhat fenn a kockázata? SpaceX olyan dolgokra tesz fel sokat, ami még nem sikerül másnak, szóval nem épp kiszámítható, mi lesz.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #43 üzenetére

    Nem arról van szó, hogy ki írhat elő mit, mert nyilván nem jogi, hanem erkölcsi kérdésekről beszélgetünk.
    Tehát amikor azt mondom, hogy egy üzletember üzleti döntéseihez baromira semmi közük a partvonalról bekiabáló fórumhuszároknak, akkor azt értem alatta, hogy erkölcsileg elítélni egy üzletembert az üzleti döntései miatt a "miért nem x vagy y dologra költötte azt a pénzt" logika alapján, az színtiszta demagógia.

    Ha már analógia, pl. ha arra a kijelentésedre, hogy:
    "Elkölthetem a vagyonomat arra, hogy ingatlant veszek meg jobb oktatás veszek a gyerekeimnek"
    valaki azt reagálja, hogy "Afrikában meg éheznek", akkor valójában nem érvel, hanem csak ostoba demagógiával próbál hangulatot kelteni ellened.

    "Érvelés technikai hiba részedről, vagy inkább sportból kötözködés. Ha valami eddig még nem következett be, akkor nem is állhat fenn a kockázata? SpaceX olyan dolgokra tesz fel sokat, ami még nem sikerül másnak, szóval nem épp kiszámítható, mi lesz."

    Egy konkrét cégvásárlást nem kritizálhatsz azon az alapon, hogy esetleg a jövőben valamikor jobb helye is lehetne annak a pénznek máshol, mert egy konkrét, valós helyzetet vetsz össze egy képzeletbelivel, ezen az alapon pedig minden kritizálható, meg az ellenkezője is, hiszen a lehetséges scenárióknak csak a képzeleted szab határt.
    Természetesen minden üzleti döntésben van kockázat, ezzel viszont a döntéshozónak kell számolnia és nem másoknak erkölcsi alapon előírni, hogy ki, mikor és milyen kockázatokat vállalhat. Illetve ha szerinted lehet, akkor gyakorlatilag minden létező üzleti döntést hasonló logika szerint kellene kritizálnod nem csak Musk döntéseit, különben a "kettős mérce" érvelési hibát követnéd el.

  • ddekany

    veterán

    válasz #54625216 #45 üzenetére

    Akkor lenne kettős mérce, ha más hasonló szituációban hasonlót tesz, és tudomást is szerzek róla (ez az ami általában nem történik meg), akkor nem ez lesz a véleményem. Ez egy konkrét eset, aminek nem örülök. Eleve a hozzá kötődő projektek az érdekesek, nem ő maga. De minél több ilyet csinál, annál valószínűbb, hogy földbe álnak. Ráadásul ez az egész Twitter ügy PR okból is borzalom (kb. egyre inkább megtudja mindenki, hogy mekkora pszichó valójában), ami megint a projekteket veszélyezteti, szóval duplán nem teszik.

  • vicze

    félisten

    válasz #54625216 #41 üzenetére

    A szókiforgatásban még kell tanuljak tőle egy s mást.

    Továbbra se írtam elő neki semmit. Egy tényszerű cselekedetét kritizáltam, amit minden jogom megtenni.

    Minden más a te demagógiád semmi más, és a szavaimba való belemagyarázás és azok kiforgatása.

    Csak egy kicsi a hazugságokról:
    "We face genuine risk of bankruptcy if we cannot achieve a Starship flight rate of at least once every two weeks next year," - Ezt 2021 októberében írta, 2022 december van. Remélem tudod Starship hányszor repült... :U Útközben elkötött 30+ milliárdot Twitterre. Ezek a tények. Mindenki olyan következtetést von le belőlük amilyet akar.
    A többit meg nem idézem, mert te nem érted meg az időt hogy kikeresgéljem, mert értelmetlen.

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz ddekany #46 üzenetére

    "Akkor lenne kettős mérce, ha más hasonló szituációban hasonlót tesz, és tudomást is szerzek róla (ez az ami általában nem történik meg), akkor nem ez lesz a véleményem."

    Musk vett egy céget a saját pénzén úgy, hogy más cégben is volt érdekeltsége.
    Szerinted más sosem tett még ilyet?
    Mert ha Musknak nem szabad másba fektetnie, mert ugye mi lesz ha...., akkor másnak miért szabad?

    "De minél több ilyet csinál, annál valószínűbb, hogy földbe álnak."

    Ugyan miért?
    Még egyszer: Musk cégei önálló gazdasági egységek. Nem azon múlik a gazdasági sikerük, hogy Musk általában mi másra költi még a pénzét, hanem hogy képesek-e önmagukban sikeresen gazdálkodni.

  • vicze

    félisten

    válasz Cifu #28 üzenetére

    Visszatérve a témához.

    Az egész gazdaságossági kérdés azért is merül fel bennem, mert szinte az összes műholdas telefon cég valamilyen formában csődbe ment és végső soron kézről kézre járnak, hacsak nem egy állam tartja el. Így az internet szolgáltatással kapcsolatban főleg ilyen léptékű befektetés mellett nagyon kétséges a megtérülés lehetősége. Hiába vannak nagy tömegek akik igen sokat profitálnának belőle, azokon a területeken a szolgáltatás ára jelenlegi alacsony szinten is megfizethetetlen, így kvázi luxus marad.

    Mivel munkán számára elengedhetetlen a megfelelő internet kapcsolat, így többször végig szórakoztunk azt, hogy mik az opcióink a várostól való elszakadás tekintetében, és akkor Starlink minding képbe jön, de sajnos igen nagy a bizonytalanság bennem, hogy ha meglépjük akkor 10+év múlva is elérhető lesz-e, mert kvázi erre építenénk az egzisztenciánkat, és egyben ez a legnagyobb bizonytalansági tényező.
    Nyilván annak aki már "ott van" annak kb. megváltás, de csak erre építkezni nagyon kockázatos.

    Pl. Starlink esetében nem látom azt, hogy ha pl. bármilyen körülmény között bedőlne akkor bárki megvenné a meglévő rendszert, mert olyan magas a fenntartási költsége, hogy nem érné meg. És ez igaz az összes többi alacsony pályás szolgáltatóra.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz vicze #47 üzenetére

    "Egy tényszerű cselekedetét kritizáltam, amit minden jogom megtenni."

    Én pedig a kritikádban elhangzó érvelést minősítettem demagógiának, amit minden jogom megtenni.

    "We face genuine risk of bankruptcy if we cannot achieve a Starship flight rate of at least once every two weeks next year," - Ezt 2021 októberében írta, 2022 december van. Remélem tudod Starship hányszor repült... :U"

    Tehát szerinted "a csőd szélén áll" = "a csőd kockázatával kerülünk szembe ha..."?

    "Útközben elkötött 30+ milliárdot Twitterre."

    Aminek továbbra sincs semmi köze az egészhez és továbbra is nettó demagógia belerángatni a vitába.

Új hozzászólás Aktív témák