Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • atesss

    addikt

    válasz moha21 #15382 üzenetére

    Utánaolvastam pár dolognak, ez alapján a kis háztartási berendezésekben (a fúrógép is beletartozik) univerzális motor van, aminél nem függ a frekvenciától a fordulatszám, csak a feszültségtől.
    Viszont azt nem tudom, hogy a feszültség csökkentésére hogyan változik a nyomaték.
    Illetve okoz-e különbséget nyomatékban, ha a feszültséget úgy csökkentem, hogy
    a) egy alacsonyabb feszültségű teljes szinuszt kap, pl. 220V helyett 110V (mint amerikában, a freki meg hiába más ott, az elvileg nem befolyásol)
    b) egy nagy teljesítményű Ohm-os ellenálláson keresztül kap kisebb feszültséget
    c) fázishasításos módszerrel kap kisebb effektív értékű feszültséget
    ( d) létezik még más megoldás is ? )

    Nekem is van egy mosógépmotorom (15 éves nyugati automata mosógépből), amiben van szénkefe, ez alapján ha jól olvastam ki, ez nem lehet szinkron motor.
    Azt viszont nem tudom, aszinkron motor lehet-e ez - ez nem tudom mit jelent pontosan.

    Régebben olvastam mosógépmotorokról, és úgy tudom, hogy a 80-as évek második felében készült Hajdú mosógépeknek más típusú motorja van, mint az én "nyugati automata"-mnak.

    A harmadik linkeden lévő frekvenciaváltós leírást én is megtaláltam már épp előtted.
    De ez nekem nem is tűnik annyira bonyolultnak, ha megvan a PWM forrásom.
    Először egy DC feszültséget kell előállítani a 230-ból, ehhez kell:
    - Graetz híd
    - Pufferkondik
    - Esetleg egy szűrőtekercs utána.
    Ezután pedig kell a "Félvezetős kapcsoló üzemű teljesítmény fokozat. "
    Ezt vezérelném a PWM jellel, de erre a célra jó az MCU. Legalábbis ha lehet logikai szinttel vezérelni a teljesítmény fokozatot (Tranzisztor, FET, vagy IBGT); ha nem, akkor kell még egy plusz illesztés.
    Esetleg kell még egy LC szűrőfokozat a frekvenciaváltó és a motor közé, bár ez a linkelt leírás alapján nekem elsősorban csak a hangban okozhatna problémát:
    "A PWM jel vivőfrekvenciája hangfrekvenciás sávba esik (rendszerint néhány kHz) ezért a motor a szokásosnál nagyobb zajt kelt (sípol). Ez bizonyos alkalmazásoknál problémát jelenthet. A motor sípolását a szűrő fokozat megszünteti ugyan, alkalmazásakor azonban a motor helyett a szűrő sípol."

    Kihagytam valamit a megvalósításból, van még fontos / drága elem ?
    Mert ha "csak" ezek kellenek, akkor ez annyira nem is tűnik drágának.
    Illetve DC előállításnál lévő (opcionális?) szűrőtekercs nem tudom pontosan mennyibe kerül, de kétlem hogy olyan drága lenne.
    A motor előtti LC szűrőfokozat szintén nem tudom mennyibe kerülhet.

    Milyen teljesítmény félvezető kellene ide ?
    Azt már tudom, hogy a motor induláskor nagy áramot vesz fel - akár 10X-ét az üzemi áramnak ! (bár azt nem tudom, hogy ebben az esetben, vagyis az 1KW alatti tartományban is igaz ez ?), de ha a PWM jellel megfelelően vezérelem induláskor, akkor el tudom érni hogy lassan pörögjön fel.
    Így ha jól sejtem akár az üzemi áramfelvételnél saccra 1,5x-nél nem nagyobb max. áramot is el tudok érni.
    Vagyis a teljesítmény fokozatnak elég akár 3-4A.
    Egy 400V 4A-es Tranzisztor vagy FET meg nem tűnik olyan drágának.
    (Pl. Lomex :
    FCP11N60 (FAI) RoHS N-POWERFET 650V 11A 125W 0.32R TO-220 HV.
    443.10 Ft NAGYKER NETTÓ )
    Ebből kettő kell, de úgy is 1300 ft alatt marad a teljesítmény félvezető.

    Hol hibázik az elméletem, mi az ami sokkal drágább mint gondolom ?

Új hozzászólás Aktív témák