Az AMD teljes egészében frissítette a FirePro termékcsaládot, így a nemrég bemutatott W9100 és W8100 után megérkeztek az olcsóbb, és ennek megfelelően kisebb teljesítményű modellek is.
Az újdonságok mindegyike a GCN architektúrára épül, és támogatják a színek 30 bites megjelenítését, a DirectX 11.2-es és az OpenGL 4.3-as grafikus API-kat, az OpenCL 1.2 és a C++ AMP felületet, valamint a CrossFire Pro technológiát. Az új generációs architektúrával járó előnyök is kihasználhatók, így például a Partially Resident Textures (PRT) eljárás, mellyel a cGPU-k maximum 32 terabájtos tömörítetlen textúrát támogatnak. Mindemellett később érkezik driver a DirectX 12-höz, az OpenGL 4.4-hez és 4.5-höz, illetve az OpenCL 2.0-hoz is.
AMD FirePro W2100 és W4100 [+]
Természetesen mindegyik új modell kihasználja a PCI Express 3.0-s csatoló előnyeit, valamint elérhető a ZeroCore technológia is, mellyel nagymértékben csökkenthető a fogyasztás, ha a csatlakoztatott kijelzők inaktívak, illetve használható a VCE, azaz a Video Codec Engine is, ha gyors transzkódolásra lenne szükség. Mindemellett a legkisebb verziót kivéve a négymonitoros Eyefinity is elérhető, továbbá az egyes, esetlegesen 4K-s kijelzőkhöz független nyolccsatornás hangfolyam rendelhető.
AMD FirePro W5100 és W7100 [+]
Az új FirePro W2100, W4100, W5100 és W7100 VGA-k pontos paramétereit az alábbi táblázat részletezi.
Típus | W2100 | W4100 | W5100 | W7100 |
---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Oland |
Cape Verde |
Bonaire | Tonga |
Magórajel | 630 MHz | 630 MHz | 912 MHz | 825 MHz |
Shader részelemek száma | 320 |
512 | 768 | 1792 |
Textúrázó csatornák száma | 20 |
32 | 48 | 112 |
Memóriabusz | 128 bit | 128 bit | 128 bit | 256 bit |
Memória típusa | DDR3 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Effektív memória-órajel | 1,8 GHz | 5,5 GHz | 6 GHz | 5 GHz |
Blending egységek száma | 8 | 16 | 16 | 32 |
VRAM kapacitása | 2 GB | 2 GB | 4 GB | 8 GB |
Maximális fogyasztás | 26 watt | 50 watt | 75 watt | 150 watt |
DisplayPort 1.2 kimenetek száma | 2 darab | 4 darab (mini) | 4 darab | 4 darab |
A táblázatban szereplő megoldások közül a FirePro W2100 és W4100 félmagas kialakítású, míg a többi normál megoldás.
A FirePro W7100 érdekessége, hogy a Tonga cGPU esetében az UVD a 6-os, míg a VCE a 3.1-es verzióba lép. Ez a váltás tudásban és sebességben is meg fog nyilvánulni. Az aktuális opcióhoz képest az UVD 6 támogatni fogja az MJPEG formátum dekódolását. Ez önmagában a JPEG formátumú képekhez is használható, aminek multimédiában talán nincs akkora szerepe, mint az MJPEG formátumnak, de például a megatextúrák mozaikjait a processzor igénybevétele nélkül képes a grafikus vezérlő számára emészthető textúraformátumba konvertálni.
A VCE 3.1-es blokk lényegében ugyanazt fogja tudni, mint az elődök, csak éppen 12x gyorsabban, illetve mostantól képes 4K-s H.264-es videókat is kódolni.
Mindemellett az AMD bejelentette, hogy a Mantle API elérhető lesz a FirePro termékekhez is, illetve már most készülnek rá olyan professzionális alkalmazások, amelyek kihasználják az alacsony szintű hardverelérés előnyeit. Ez a SIGGRAPH rendezvényen nem részesült túl vidám fogadtatásban, mivel a professzionális piacon érdekelt szoftvercégek puccskísérletként értékelik.
Az AMD előadásának technikai részével senki sem száll vitába, hiszen igen egyértelmű, hogy a Mantle milyen előnyöket jelenthet a CAD, a CAE, az M&E, a különböző broadcast megoldásoknál, illetve a felhőben és a virtuális munkakörnyezetekben. A szoftverfejlesztők problémája csupán annyi, hogy ha az egyik területen akármelyik szoftvercég eldönti a Mantle támogatását, akkor mindenki másnak kényszerből utána kell mennie, és az új API-val nyerhető előny akkora lehet, hogy az aktuális szabványos platformokhoz ragaszkodó szoftverek versenyképtelenné válhatnak.
Bár a legtöbb szoftvercég szerint az átállás elkerülhetetlen, hiszen a szabványos platformok valóban cserére szorulnak, de a Mantle használata lezárná a teljes piacot egy gyártóra, ami megszüntetné a hardverekre vonatkozó versenyt a professzionális VGA-k piacán.