Sokat lép előre az új GeForce driver

Az NVIDIA bemutatta az első 256-os szériába tartozó driverét, mely a következő lépcső a GeForce meghajtók történelmében. A 257.15-ös verziószámot viselő eszközillesztő egyelőre csak béta formában érhető el, de annyi újdonságot tartalmaz, hogy érdemes beszámolni róla. Az új meghajtó a Windows 7, Vista és XP operációs rendszerekre telepíthető, és a GeForce 6, 7, 8, 9, valamint az Ion és a 100, 200, 300, illetve 400 szériás termékekkel rendelkező felhasználók hasznosíthatják, emellett az illesztőprogram tartalmazza a 9.10.0222-es verziójú PhysX eszközillesztőt is. További változás, hogy a mobil GeForce-ok támogatása is bekerült, így mostantól az NVIDIA globális támogatást kínál minden masinához.

Az előzetes adatok alapján a 256-os szériába tartozó driverek újdonsága a Surround támogatás lett volna, ami az ATI Eyefinity technológiához hasonlóan lehetővé tette volna három kijelző kiterjesztett használatát. Az eredeti elképzelések szerint a szolgáltatást minden GeForce GTX 200 és 400 sorozatba tartozó kártyákból felépülő SLI konfiguráció alkalmazhatná, de az ütemterveket az NVIDIA nem tudja tartani, így némi változásra kell számítani. A Surround az Eyefinity-től eltérően csak szoftveres megoldás, így a tökéletes eredmény biztosítása rendkívül nehéz. A problémák a működésből erednek, mivel a monitorok kezelését két grafikus kártya végzi. Ebből következik, hogy a képi tartalom szinkronizálása kulcsfontosságú, hiszen a képkockák megjelenítése az egyes megjelenítőkön elcsúszhat. A Surround képkockát a két darab GPU közösen számolja, ám a terhelés nem egységes. Két monitorra dolgozik az első GPU, míg a harmadik kijelzőért a második lapka felel. Látható, hogy az egyik kártya sokkal kevesebb munkát végez, így nem meglepő, hogy hamarabb is lesz kész, de a képkocka szeletét addig nem lehet kiengedni, amíg a hozzá tartozó információkkal elő nem áll az első VGA. A nehézségek gyakorlatilag innen erednek, és a Surround támogatásának csúszását is ez okozhatja. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a támogatás egyelőre csak a GeForce GTX 400 szériás kártyákhoz készül el. Ez persze nem jelent komoly problémát, hiszen a GT200 lapkára épülő termékek nem fogják kedvelni a Surround technológiát, mivel a szoftveres alapok miatt a GPU Full HD felbontás alatt mért teljesítmény megfeleződik. Ez a jelenség független az SLI kiépítéstől, hiszen Surround módban ez a konfiguráció eleve nem működik. A későbbiekben persze továbbfejleszthető az elgondolás a 3-way SLI rendszerekhez, ahol egy VGA egy monitort kezelne, ami a sebességre nézve pozitív változást jelentene. Az NVIDIA szerint az alaptechnológia valamikor nyáron debütálhat, konkrét dátumot azonban nem közölt a vállalat.

A Surround kimaradt ugyan, de ezért nem érdemes búslakodni, mivel a meghajtó számos újítást kínál a felhasználóknak. Ezek egy része csak a GeForce GTX 400 szériás kártyák esetében lesz elérhető, mint például az OpenGL 4.0 támogatása is. A driver az SLI-s konfigurációkhoz teljesen új vezérlőpanelt kínál, ahol számos beállítást lehet elvégezni a PhysX és az SLI viszonyára vonatkozóan, sőt mostantól az is kiválasztható, hogy az egyes, CUDA platformra írt alkalmazások melyik GPU-n fussanak. Az Ambient Occlusion menüpont egy új szinttel gazdagodott, továbbá megjelentek a speciális AA módok is, amelyek 3-way SLI mellett lehetővé teszik az úgynevezett SLI48x és SLI96x beállítást. Utóbbi szolgáltatás csak az új generációs kártyákkal érhető el. Multimédiás szempontból a 3D-s Blu-ray tartalmak támogatása az újdonság.

A GeForce GTX 400 sorozatba tartozó kártyák tulajdonosai némi sebességtöbbletnek is örülhetnek. Az általános gyorsulás pár százalék körül lehet, de a beállításoktól függően akár nagyobb tempóelőny is kimutatható. Az NVIDIA néhány program erejéig kimérte a változásokat, amiket az alábbi felsorolás részletez:

  • Aliens vs. Predator – akár +14% aktív tesszelláció mellett (1920x1200 nincs AA/AF)
  • Batman: Arkham Asylum – akár +4% aktív GPU PhysX mellett (1920x1200 4xAA/16xAF)
  • BattleForge – akár +5% DirectX 11-ben (1920x1200 4xAA/16xAF)
  • Call of Duty: Modern Warfare 2 – akár +5% (1920x1200 4xAA/16xAF)
  • Crysis Warhead – akár +4% (1920x1200 4xAA/16xAF)
  • Enemy Territory: Quake Wars – akár +24% (1920x1200 nincs AA/AF)
  • Far Cry 2 – akár +9% (2560x1600 8xAA/16xAF)
  • Just Cause 2 – akár +25% főleg a dzsungelben (2560x1600 nincs AA/AF)
  • Metro 2033 – akár +7% aktív tesszelláció mellett (1920x1200 nincs AA/16xAF)
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat – akár +8% főleg nappal (1920x1200 nincs AA/AF)
  • The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena – akár +6% (2560x1600 nincs AA/AF)
  • Unigine: Tropics – akár +9% OpenGL mellett (2560x1600 nincs AA/AF)
  • 3DMark Vantage – akár +5%
  • Metro 2033 (SLI) – akár +40% aktív tesszelláció mellett (1920x1200 4xAA/16xAF)
  • StoneGiant (SLI) – akár +110% DirectX 11-ben (2560x1600 nincs AA/AF)

Nagyobb, akár 19%-os sebességnövekedés az úgynevezett TrSS élsimítás alatt várható, mely a driverből kényszeríthető az eljárással kompatibilis alkalmazásokra.

Az új driver telepítése után várható változások pontos listáját az alábbi dokumentáció tartalmazza, míg maga a meghajtó – a megfelelő adatokat megadva – letölthető az NVIDIA szerveréről.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés