SLI a CrossFireX ellen

Tesztkonfiguráció


Sapphire Radeon csomagolások [+]

Lássuk a tesztalanyokat kicsit közelebbről. A CrossFire felépítéséhez Sapphire videokártyákat használtunk. A dizájnos dobozokban a HD 3870 X2 mellett leírást, driver CD-t, PowerDVD CD-t, 3DMark06-ot és DVD Suite CD-t, illetve két DVI/analóg és egy DVI/HDMI átalakítót, két hattűs PCIe tápkábelt, és egy S-Video/komponens adapterkábelt találtunk. A szimpla HD 3870 mellől hiányzott egy DVI/analóg átalakító, és egy PCIe tápkábel, viszont adtak mellé egy S-Video/RCA átalakítót. A két Sapphire VGA-nak a referenciával megegyező órajelei vannak, a HD 3870 X2 825/900 MHz-es, a HD 3870 pedig 775/1125 MHz-es órajelekkel rendelkezik. A HD 3870 X2-n a referenciának megfelelő a a hűtés is, viszont a HD 3870-en sima egyszlotos hűtés található, ami meglepő módon a teszt alatt mindvégig teljesen hangtalanul dolgozott. A Sapphire 2 év garanciát ad termékeire.


XFX-hegy [+]

Az SLI bemutatásához partnerünktől XFX márkájú videokártyákat kaptunk, ez a gyártó is egyre nagyobb kínálattal van jelen a magyar piacon. A teszthez használt GeForce-ok a 8800 GT-t leszámítva referenciafelépítésűek, a 8800 GT viszont egy Alpha Dog kiadású volt, amely emelt órajelekkel, és ahogy más gyártóknál már láthattuk, egyedi felépítéssel bír. A GeForce 8800 Alpha Dog kiadás mellé rövidke leírásokat, egy driver CD-t és egy teljes Company of Heroes játékot, két DVI/analóg átalakítót, egy molex/PCIe tápadapterkábelt, egy S-Video hosszabbítót és egy S-Video/komponens átalakítót mellékelnek. Ja, ne felejtsük ki a kilincsre akasztható „Ne zavarj, éppen játszom” feliratú jelzést sem. A 9600 GT dobozából ehhez képest hiányzik egy DVI/analóg átalakító és a Company of Heroes játék.

Hirdetés

A GeForce 9800 GTX-hez és a 9800 GX2-höz egyaránt csomagoltak tévékimenethez szükséges kábeleket, és egy DVI/HDMI átalakító is részét képezi a csomagnak. Az XFX kártyái a 8800 GT Alpha Dog kiadást leszámítva az NVIDIA által meghatározott órajeleken járnak. A GeForce 9600 GT 650/1625/900 MHz-en, a GeForce 9800 GTX 675/1688/1100 MHz-en, a 9800 GX2 pedig 600/1500/1000 MHz-en. A 8800 GT Alpha Dog kiadásnak 625/1560/900 MHz-es, tehát a referenciához képest alig 4%-kal megemelt órajelei vannak, ezt mi a tesztek idejére visszaállítottuk 600/1500/900 MHz-re. Az XFX videokártyáira is 2 év garancia érvényes.


Videokártya / driverXFX GeForce 9800 GX2 1024 MB (600/1500/1000 MHz) / FW 175.16
XFX GeForce 9800 GTX 512 MB (675/1688/1100 MHz) / FW 175.16
XFX 8800 GT Alpha Dog 512 MB (@ 600/1500/900 MHz) / FW 175.16
XFX GeForce 9600 GT 512 MB (650/1625/900 MHz) / FW 175.16
Sapphire Radeon HD 3870 X2 1024 MB (825/900 MHz) / Catalyst 8.5
Sapphire Radeon HD 3870 512 MB (775/1125 MHz)/ Catalyst 8.5
BBA Radeon HD 3850 256 MB (670/830 MHz)/ Catalyst 8.5

ProcesszorCore 2 Quad QX9650 @ 3,33 GHz (2 x 6 MB L2 cache)
AlaplapCrossFire: Asus P5E3 Deluxe – Intel X38 chipset
SLI: XFX nForce 790i Ultra
Memória2 x 1024 MB Samsung DDR3, 1333 MHz-en 7-7-7-21 időzítésekkel
MerevlemezSamsung Spinpoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
TápegységChieftec 1000 watt
MonitorSamsung SyncMaster 305T Plus (30 hüvelyk)
Op. rendszerWindows Vista Ultimate 32 bit SP1

Játékok

  • Splash Damage/ID Software / Activision – Enemy Territory: Quake Wars; max beállítás, 8xAA
  • Crytek / EA Games – Crysis; very high beállítás
  • Epic Games / Midway – Unreal Tournament 3; max beállítás, DX10
  • Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
  • Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból, DX9 és DX10
  • Codemasters / Codemasters – Colin McRae: DiRT; ultra beállítás, 4xAA játékból
  • Infinity Ward / Activision – Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
  • UBIsoft / UBISoft – Rainbow Six Vegas; max beállítás
  • Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes Opposing Fronts; kézileg minden max, D3D10, 4xAA játékból
  • Techland / N-Tec – Call of Juarez; high beállítás, 2048x2048-as árnyékminta, normal árnyékminőség, AA-játékból állítva

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (16x-os) végig be volt kapcsolva, így később csak az élsimítás mértékét állítgattuk, ahol a játék lehetőséget adott a beállításra, ott játékból, ahol nem, ott a meghajtóprogramból. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Az Enemy Territory: Quake Wars, HL2: Episode 2, Crysis, COD4 játékokban felvett demókat/replayeket használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. További játékokban (Rainbow Six Vegas, Colin McRae DiRT) egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban, Call of Juarezben és a COH Opposing Frontsban a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

Az NVIDIA az elmúlt hónapban kiadott egy közleményt, amelyben kifejtette, hogy ha a függőleges szinkronizációt meghajtóprogramból kényszerítve kapcsoljuk ki, akkor egyes játékok (pl. WiC, Crysis) SLI alatti skálázódása nem lesz megfelelő, ezért mi a V-Sync-et alkalmazásvezérelten hagytuk, és minden egyes esetben a játékból kapcsoltuk ki (egyébként is ki szoktuk kapcsolni).

A CrossFire és az SLI beüzemelése ezúttal már nem okozott akkora problémákat, mint legutoljára, amikor a GeForce 9800 GTX és GX2 teljesítményét vizsgáltuk. Érdekes módon akkoriban csak úgy működött a 3-utas CrossFireX, ha az elsődleges VGA-nak a szimpla HD 3870-et raktuk be, és a másodlagos videokártya a HD 3870 X2 volt. Most kapásból ennek a fordítottjával indítottunk, és nem volt gondunk, nem tapasztaltunk olyan mértékben fagyásokat. Viszont már most felhívjuk az olvasók figyelmét arra, hogy lesz több olyan grafikon, melyeken 0 fog szerepelni az egyes rendszerek neve mellett – ez eredménytelen tesztre utal. A nulla jelentése valójában sok minden lehet, például a játék használhatatlanul lelassult, driverhiba, fagyás, a gép újraindulása stb. jelentkezett, ezeket minden egyes esetben külön ki fogjuk emelni.

A teljesítménytesztek előtt lássuk a fogyasztást, bár egy izmos konfiguráció összerakása során ez nem túl lényeges szempont. A fogyasztást némileg a chipset is befolyásolja, tehát az SLI-s és CrossFire-ös értékeket nem lehet tökéletesen összevetni. Üresjáratban (a C1E nem volt bekapcsolva) a két videokártyás CrossFire kiépítések nagyon jól szerepeltek, kevesebbet fogyasztottak, mint a 9800 GTX önmagában. Ez a fejlett energiagazdálkodásnak (AMD PowerPlay) köszönhető, a Radeonok visszaveszik az órajelüket. Természetesen a három és négyutas SLI volt a legmelegebb.

Terhelve (World in Conflict, 1600x1200 4/16 DX10) meglepetésre a HD 3850 CrossFire még mindig a 9800 GTX előtt tudott végezni. Üresjáratban a HD 3870 nagyon jó volt, de terhelve már a 8800 GT-vel volt egy szinten. Ezután jöttek a nagyágyúk, a három és négy VGA-ból összerakott CrossFireX és SLI módozatok. Kicsit meglepő, hogy a négy GPU-s CrossFireX picit többet eszik, mint a Quad SLI, de a később látott eredményekből, a World in Conflict alatt megmutatkozó skálázódásból kiindulva elképzelhetőnek tartjuk, hogy a Quad SLI esetében a negyedik GPU csak alig volt leterhelve, ezért volt kisebb a fogyasztása.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények