Radeon X1000: végre megérkezett!

Megjött az új Radeon

Néhány éve találkoztunk egy nagyszerű felépítésű és jövőbe mutató grafikus processzorral, mely földbe döngölte nehezen megszülető konkurensét. Annak idején az ATI R300 GPU-ja szakított a hagyományokkal, teljesen új belső felépítést és Shader Model 2.0 támogatást hozott. Konkurense, az NVIDIA NV30 ugyan modernebb gyártástechnológiával és kifinomultabb belsővel kecsegtetett, de a sok újítás csúnyán megbosszulta magát. Azóta a balszerencsés chipnek már a nyomát sem találni a kaliforniai gyártó weboldalán, de az R300 hagyatéka a mai napig él - vagyis élt.

Míg az NVIDIA az elmúlt években szorgos munkával végül mégis meghozta mindazt, amit ígért, az ATI a régi architektúra bővítésére koncentrált. Az idő előrehaladtával, az SM 2.0 megszokottá vált. Az ATI HDR technikája korlátai miatt nem került be a játékokba, megmaradt kirakati bemutató tulajdonságnak. Eközben az NVIDIA NV40 és továbbfejlesztett változata, a G70 elhozta a Shader Model 3.0-t, és a játékokban is alkalmazható HDR-t. Mondhatni az ATI kissé kerékkötőjévé vált a fejlődésnek, váltig azt hangoztatta, hogy a játékokban semmi szükség az SM 3.0-ra, ezért a hardvernek sem érdemes tudnia. De ha nem tudja a hardver, akkor hogyan – és miért – tudja a játék?

Eleinte 2005 tavaszára – az NVIDIA második SM 3.0-t támogató architektúrájával egy időre – vártuk az ATI újdonságát, de a tervezésben adódó problémák miatt a nagy debütre most, az utolsó negyedév elején került sor. A bemutatkozást eddig nem látott találgatássorozat és pletykaáradat előzte meg. Olyan órajelekről és futószalag-felállásokról lehetett hallani, melyek szinte hihetetlenek voltak, csak az új, 90 nanométeres gyártási technológia volt biztos. A történelemben volt már egy hasonló, merőben új felépítésű és csíkszélességű grafikus processzor, melynek megjelenése nem ment simán. A szerencsétlen NV30 végül bukásra lett ítélve, sokan az új ATI GPU esetében is hasonlótól tartottak.

Végül csak eljött a nagy nap: 2005 október 5. Ugyan nem a beígért teljes modellválaszték, csak a fele vált elérhetővé ezen a napon, de megjött az ATI forradalmi újdonsága. Egy kis késéssel hozzánk is eljutottak a tesztpéldányok, bennük mindennel, amivel az ATI tartozott a kedves olvasóknak és nekünk.

 

Kódnév R520 R520 R480 G70 G70 NV40
GPU neve Radeon X1800 XT Radeon X1800 XL Radeon X850 XT PE GeForce 7800 GTX GeForce 7800 GT GeForce 6800 Ultra
Gyártástechnológia 0,09 µm (TSMC) 0,09 µm (TSMC) 0,13 µm low-k (TSMC) 0,11 µm (TSMC) 0,11 µm (TSMC) 0,13 µm (IBM)
Tranzisztorok száma 321 millió 321 millió 160 millió 302 millió 302 millió 222 millió
GPU órajele 625 MHz 500 MHz 540 MHz 430 MHz 400 MHz 400 MHz
Pixelfutószalagok száma 16 16 16 24 20 16
ROP-egységek száma 16 16 16 16 16 16
Pixel fillrate 10000 Mpixel/s 8000 Mpixel/s 8640 Mpixel/s 6880 Mpixel/s 6400 Mpixel/s 6400 Mpixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 1 1 1 1 1 1
Textúra fillrate 10000 Mtexel/s 8000 Mtexel/s 8640 Mtexel/s 10320 Mtexel/s 8000 Mtexel/s 6400 Mtexel/s
Vertex shader egységek száma 8 8 6 8 7 6
Támogatott PS-verzió 3.0+ 3.0+ 2.0+ (24 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+
Támogatott VS-verzió 3.0+ 3.0+ 2.0+ (32 bites precizitás) 3.0+ 3.0+ 3.0+
Memória órajele 750 MHz 500 MHz 590 MHz 600 MHz 500 MHz 550 MHz
Memória effektív órajele 1500 MHz 1000 MHz 1180 MHz 1200 MHz 1000 MHz 1100 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit
Memória-sávszélesség 48000 MB/s 32000 MB/s 37760 MB/s 38400 MB/s 32000 MB/s 35200 MB/s
Memória mérete 256-512 MB 256-512 MB 256-512 MB 256-512 MB 256 MB 256-512 MB
Memóriatípus GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3 GDDR3
Alaplapi interfész PCIe PCIe PCIe / AGP PCIe PCIe PCIe / AGP
Támogatott DirectX-verzió 9.0c 9.0c 9.0b 9.0c 9.0c 9.0c
Memória-optimalizáció HyperZ HD; 3Dc Compression HyperZ HD; 3Dc Compression LMA III;
Color Compression;
Normal Map Compression (V8U8, 3Dc)
LMA III;
Color Compression
További optimalizációk AVIVO; Adaptive AA SmartShader HD; SmoothVision HD; Temporal AA IntelliSample 4.0;
CineFX 4.0;
UltraShadow 2.0; Adaptive Transparency AA
IntelliSample 3.0;
CineFX 3.0;
UltraShadow 2.0;

Fény derült arra is, hogy a tervezett menetrendhez képest miért kellett többször is elhalasztani az új architektúra bemutatóját. Az első próbagyártás után szivárgásra visszavezethető problémák merültek fel az új, 90 nanométeres grafikus processzorban. A fő gond a hiba rendszertelen megjelenése volt, így több hónapot igényelt a feltárása. A hiba nem az ATI által tervezett áramkörben volt; a kisebb, alsó kategóriás GPU-t nem is érintette. Végül, több hónapos keresgélés után egy külső beszállítótól érkező alkatrészt sikerült azonosítani. A probléma megoldásához elég volt a vezetékeket áttervezni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés