Radeon X1000: végre megérkezett!

Konklúzió

Most a megrögzött ATI-fanatikusok biztosan fujjognak, hogy nem WHQL minősítésű meghajtóval teszteltük az NVIDIA kártyáit. Választásunkat azért tartjuk indokoltnak, mert játékok alatt, a játék élvezetére koncentrálva, az előző meghajtókhoz képest nem találkoztunk képminőségbeli romlással, és az ATI kártyához is béta állapotú meghajtót mellékeltek. Mai tesztünk a jelenlegi helyzetet tükrözi. A jövőben biztosan lesz még X1800 vs. 7800 párharc a PROHARDVER! hasábjain.

Szintetikus tesztjeink alapján úgy véljük, az NVIDIA G70 jelenleg nagyobb nyers shader teljesítménnyel bír, mint az R520. A két architektúra között nem is lehetne nagyobb különbség. Az NVIDIA oldalán egy olyan fejlesztést látunk, melyre már jó másfél éve is épült piacképes hardver, kiforrott, a gyártó ismeri minden csínját-bínját, átesett egy optimalizáláson, ereje teljében van. Az ATI R520 most érkezett a szülőasztalról, meghajtója még kiforratlan, de hatalmas potenciál rejlik benne. Kisebb csíkszélességgel készül, felépítését magasabb órajelekhez igazították, és a jövő szoftverigényei szerint tervezték. Jobban ki tudja használni erőforrásait, ráadásul több olyan képessége van, amivel az NVIDIA chipje nem rendelkezik.

Játékos tesztjeink közül újra összefoglaljuk a legjobb képminőség mellett mért eredményeket, hiszen ezek a meghatározóak a csúcskategóriás videokátyáknál.

A Radeon X1800 XL két esetet kivéve a GeForce 7800 GT mögött maradt. Ha hozzászámoljuk az új memóriaprogramtól várható 30 %-os OpenGL-gyorsulást, akkor sem változik a helyzet. Az X1800 XL csak szorosabb meccseket vívna, de nem tudna újabb győzelmeket aratni. Ami az ATI kártyája mellett szól, az a jobb minőségű és gyorsabb Anti-Aliasing hagyományos és átlátszó textúrákkal, valamit a minőségi AF, melyből játék alatt vajmi keveset érzékelni. Fontos kiemelni, hogy az X1800 XL egyszerre tud HDR-t és AA-t, kérdés, hogy memóriavezérlője meg tud-e birkózni a megnövekedő sávszélesség-igénnyel. További kérdés, hogy az újabb meghajtók milyen gyorsulást hoznak, látunk-e majd varázsütésre meglóduló fps-eket. Bonyolítja a helyzetet az is, hogy nemsokára több olyan komplex shaderkóddal teletűzdelt játék is érkezik, amilyet eddig még nem láttunk, és nem tudjuk, melyik architektúrának fekszenek majd jobban. A jobb Anti-Aliasing és AF eljárások, valamint a HDR+AA lehetősége az X1800 XL mellett szól, ám teljesítménybeli hátránya, valamint 7800 GTX-et megközelítő ára a konkurencia malmára hajtja a vizet.

A Radeon X1800 XT négy játékban tudta megelőzni konkurensét, a GeForce 7800 GTX-et, további három esetben volt a lemaradása kevesebb mint 10 %. Ha hozzászámoljuk az 5.11-es meghajtóban várható 30 %-os OpenGL gyorsulást, akkor további két játékban lesz szoros a küzdelem. Az X1800 XT mellett szól a jobb minőségű és gyorsabb AA és AF. Legalább ilyen fontos, hogy a csúcshardvereken szinte kötelező, új, átlátszó textúrákat kezelő Anti-Aliasing eljárásokban az ATI fölényesen diadalmaskodott. A legerősebb kártyákon a legjobb képminőséget kell hozni, így a HDR+AA (esetleg a HDR+Adaptive AA) is az X1800 XT mellett szól.

Azért csak elő kell rángatni a tömegből a kisgyereket, hogy kikiáltsa: „Meztelen a király!” Melyik boltban lehet ezt a nagyszerű Radeon X1800 XT-t megvenni? Semelyikben! A kérdés eldőlt: továbbra is a GeForce 7800 GTX a király. Hogy mi lesz a Radeon X1800 XT tényleges megjelenése után, azzal majd foglalkozzunk a maga idejében.

fLeSs és rudi

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés