GeForce GTX 650 Ti: vérbeli középkategóriás videokártya az NVIDIA-tól

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning

Tesztünkben a két GTX 650 Ti társaságát gyarapította a GTX 560 Ti és a GTX 660, valamint bevettük még a GTX 650-et is a tesztelt NVIDIA kártyák közé, mely ezzel együtt most járt nálunk először. A konkurencia oldaláról a két HD 7700-as VGA mellé még bekerült a HD 7850, valamint a korábbi HD 6870 is.


[+]

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS GTX 650 Ti DirectCU II TOP 1024 MB GTX650TI-DC2T-1GD5 (Geforce driver 306.97)
MSI N650 Ti Power Edition OC 1024 MB N650 Ti PE 1GD5/OC (Geforce driver 306.97)
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 1024 MB (Geforce driver 306.97)
Zotac GeForce GTX 660 2048 MB (Geforce driver 306.97)
Zotac GeForce GTX 650 1024 MB (Geforce driver 306.97)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 2048 MB (Geforce driver 306.97)
Sapphire Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 12.8 Beta + 12.9 CAP 1)
AMD Radeon HD 7700 1024 MB (Catalyst 12.8 Beta + 12.9 CAP 1)
Sapphire Radeon HD 7750 1024 MB (Catalyst 12.8 Beta + 12.9 CAP 1)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 12.8 Beta + 12.9 CAP 1)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz)
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Mivel mind az ASUS, mind pedig az MSI kártyája gyárilag túlhajtott példány, így első körben kénytelenek voltunk a referencia értékekre visszavenni az egyik kártya GPU-órajelét. Az így lefuttatott tesztek után visszaállítottuk a gyári állapotot, majd újramértünk mindent. Ebből kifolyólag 'GTX 650 Ti' néven is láthatók eredmények, melyek a referenciakártya értékeit próbálják szemléltetni.

Középkategóriás kártyákról lévén szó most úgy döntöttünk, hogy az i7-2600K processzorunk órajelét nem piszkáljuk, így azt 3400 MHz-en hagytuk. Emellé most is bekerült a 16 GB G.Skill memória, de annak órajelét csak 1333 MHz-re állítottuk be, ami megfelel a 2600K processzor által támogatott hivatalos maximumnak. Az új GTX 650 Ti kártyákat a legújabb, 306.97-es verziójú drivercsomaggal teszteltük le, akárcsak az összes többi tesztben szereplő GeForce modellt. A Radeon kártyák esetében a Catalyst 12.8 került feltelepítésre a 12.9 CAP 1 alkalmazásprofillal kiegészítve.

A játékokat a tesztben szereplő kártyák várható teljesítménye alapján 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban, magas vagy annál valamivel jobb képminőségi beállítások mellett teszteltük. Az élsimítást játéktól függően kikapcsoltuk, vagy alacsonyabb szinten hagytuk. A meghajtóprogramokban a képminőségre vonatkozó beállításokat alapértelmezetten hagytuk. Az anizotropikus szűrést – ha a játék lehetőséget adott rá – 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítás "alkalmazásvezérelt" módban működött, így a programokból került bekapcsolásra.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) – motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • Crysis Warhead (DirectX 10) – motor: CryEngine 2 / műfaj: FPS
  • Deus Ex: Human Revolution (DirectX 11) - motor: Crystal Engine / műfaj: FPS/RPG
  • DiRT: Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Nexuiz (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) – motor: Asura Engine / műfaj: TPS

Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így a közelmúltban néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Total War: Shogun 2-t az Anno 2070, az F1 2011-et a Nexuiz, míg az Aliens vs. Predator-t a Sniper Elite V2 benchmarkja váltotta. Ezen felül a DiRT 3 helyét a közelmúltban megjelent újabb DiRT Showdown vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown és Nexuiz esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Anno 2070-nél szintén FRAPS-et használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

A GTX 650 Ti meglehetősen alacsony értékeket mutatott mind terhelve, mint pedig üresjáratban, ezzel gyakorlatilag egy szinten van a HD 7770-nel. A túlhajtott ASUS és MSI kártya valamivel többet kért magának, de a különbség elenyésző. Az AMD Radeon HD 7000-es kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a fogyasztás 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően az NVIDIA kártyái kisebb arányban korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.

Szokás szerint megvizsgáltuk a kártyákon található GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


ASUS - MSI[+]

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Szinte akár azt is mondhatnánk, hogy az ASUS hozta a kötelezőt a DirectCU II hűtéssel, ugyanis ez a verzió is az alig hallható kategóriát súrolta, emellett a hőmérsékleti értékek is rendkívül jók voltak. Ezután az MSI kártyáját hallgatuk meg, és azt tapasztaltuk, hogy bizony az ASUS megoldásához hasonlóan ez is nagyon halk jószág; zajszintben szerintünk csak nagyon minimális különbség van a két kártya között. Az MSI hangszíne egy kicsit magasabb, de szerintünk egy zárt házból egyik sem hallatszódik ki. A hangszínről olvasóink is meggyőződhetnek, ugyanis arról felvételeket készítettünk. A rögzítés során a diktafon nagyjából 15 centiméterre volt a kártyáktól. A felvétel első 10 másodpercében az üresjárati, míg második 10 másodpercében a terhelés alatti zaj hallható:

Végül a kártyák túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást.


ASUS – MSI [+]

A már alapvetően nagyobb GPU-tuninggal rendelkező ASUS kártyára további 70 MHz-et tudtunk rápakolni, míg a memóriák 1450 MHz-ig bírták stabilan a strapát. Az MSI GK106-alapú grafikus processzora 100 MHz-nyi pluszt viselt el, a GDDR5-ös chipeket pedig 200 MHz-cel sikerült feljebb tornászni, egészen 1550 MHz-ig. 256 bites hubvezérelt

VGA megnevezése GeForce
GTX 650 Ti
GeForce
GTX 650
GeForce
GTX 660
GeForce
GTX 560 Ti
Radeon
HD 7770
Radeon
HD 7850
Kódnév GK106 GK107 GK106 GF114 Cape Verde XT Pitcairn Pro
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler Fermi GCN
Tranzisztorok száma 2,54 milliárd 1,3 milliárd 2,54 milliárd 1,95 milliárd 1,5 milliárd 2,8 milliárd
GPU lapka mérete 221 mm2 118 mm2 221 mm2 332 mm2 123 mm2 212 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 925 MHz 1058 MHz 980 MHz
T: 1033 MHz
732 MHz
S: 1464 MHz
1000 MHz 860 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 51 MHz
101 MHz
300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 768 384 960 384 640 1024
Textúrázók száma 64 textúracímző
és -szűrő
32 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 6 blokk (24) 8 blokk (32) 4 blokk (16) 8 blokk (32)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB 2048 MB
Memóriavezérlő 128 bites crossbar 192 bites crossbar 256 bites crossbar 128 bites hubvezérelt 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1350 MHz (GDDR5) 1250 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5) 1125 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 135 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 86 400 MB/s 80 000 MB/s 144 200 MB/s 128 270 MB/s 72 000 MB/s 153 600 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11 11.1
Dedikált HD transzkódoló NVENC - VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 110 watt 64 watt 140 watt 170 watt 80 watt 130 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés