NVIDIA GeForce GTX 660: középkategória GK106 alapokon

Új lapkával a középkategóriáért

A 28 nanométeres Kepler GPU-család a GK104 kódnévre hallgató modellel debütált még valamikor március második felében. Az első, erre építkező asztali VGA a szerintünk igencsak jól sikerült GeForce GTX 680 volt. Ezt a csúcskategóriás kártyát májusban bemutatott kistestvére, a GTX 670 követte. Ez a grafikus kártya szintén a GK104 kódnevű szilíciumra építkezett, melyben egy komplett SMX modult letiltott az NVIDIA, amivel a CUDA magok száma 1344-re, míg a textúrázók száma 112-re csökkent.

Ez a stratégia a korábbiakban látottakhoz képest egyáltalán nem volt meglepő, hisz mind az NVIDIA, mind pedig a konkurens AMD általában két kártyát épít(ett) az éppen aktuális legnagyobb GPU-ra. Az ezek után következő lépés viszont szokatlannak mondható, hiszen a GTX 660 Ti szintén a GK104-ra alapozott. Ennél a megoldásnál a GTX 670-nél látott egy SMX modul mellett még a memóriabusz negyede, valamint ezzel együtt 8 ROP is kiiktatásra került. Így 1344 CUDA magra 192 bites memóriavezérlés és 24 ROP maradt.


[+]

Köztudott tény, hogy a diszkrét grafikus kártyák piacán a drága, csúcskategóriás vezérlők csak egy viszonylag szűk vásárlóréteget érintenek. A bevétel döntő részét a 300 dollár alatti megoldások adják, de az NVIDIA eddig nem volt igazán jó pozícióban a 28 nanométeres Kepler családdal. A konkurens AMD már március óta szállítja a HD 7700-as sorozatot, valamint a HD 7870-et, míg az első 300 dollár alatti Kepler csak június elején debütált. Ez a bemutatkozás a GK107-ra épülő GeForce GT 640 személyében kissé felemásra sikeredett, hisz a megoldás nem minden tekintetben hozta az előzetes elvárásokat.


[+]

Az NVIDIA mindeközben gőzerővel dolgozott a kifejezetten középkategóriába szánt GK106 kódnevű lapkán, mely végre a ma bemutatkozó GTX 660 és GTX 650 megoldással hivatalosan is hódító útjára indul.


A GK106 logikai felépítése [+]

A GK104-es lapka összesen nyolc darab darab streaming multiprocesszort tartalmaz, amit az NVIDIA csak SMX modulnak hív. Ezen egységek felépítése meglehetősen komplex: mindegyik ilyen modul 192 darab, úgynevezett CUDA magot tartalmaz, amiből könnyen kiszámolhatjuk, hogy a GK104-ben összesen 1536 mag lapul. Ezzel szemben a GK106 már csak 5 modult foglal magában, így a maximálisan elérhető CUDA magok száma 960-ra csökkent. A fogyókúrának köszönhetően a 128 textúrázó egységből 80 darab, míg az 512 kB L2 cache-ből 384 kB maradt. A memóriavezérlés a GTX 660 Ti esetében látott GK104 variánshoz hasonló: összesen három 64 bites csatorna van, melyekhez egyenként 8 ROP tartozik. Ez egy csokorba fogva 192 bites memóriavezérlést takar.


[+]

A pontos specifikációkat tekintve a GTX 660 esetében 980 MHz-es alap GPU órajelről beszélhetünk. Emellett a Boost frekvencia egészen 1033 MHz-ig kúszhat fel, de ez a terhelés modellfüggő is. A memória-órajelhez most sem nyúltak a tervezők, így az a GTX 680 óta maradt az effektív 6 GHz. A 192 bites vezérlésből adódóan az elérhető maximális sávszélesség megegyezik a GTX 660 Ti esetében látottal. Végül említsük meg a TDP értéket, melyet az NVIDIA 140 wattban határozott meg, ami 10 wattal kevesebb a GTX 660 Ti értékéhez képest.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés